PDA

View Full Version : Tubescreamer zelfbouw



Rick trodat
11 februari 2010, 09:35
Ik ben nu bezig met een zelfbouw tubescreamer, met hetzelfde circuit als de ts-9tubescreamer. Nu heb ik enkele mods gedaan, maar omdat ik em in een andere behuizing wil doen wil ik deze meteen even tb en. Nu las ik dit op een site:


get a DPDT stomp switch inside the TS box, you can convert it to true bypass. The two switch JFETs are pulled off the circuit board. The one from the input buffer is ignored, the drain and souce holes for the one at the volume control are shorted with bit of wire. This disables the electronic switching and makes it permanently "on". Then the external DPDT switch is wired for true bypass around the whole mess

Mijn vraag is waar zitten deze JFET's? Of praktisch hoe doe je de hotwire bij dit apparaat?
http://www.planeteleven.net/tubescrmr/images/ts9mods_graphic.jpg

fredjuh
11 februari 2010, 18:50
Geen idee, volg gewoon de koperbaantjes met het schema.

driftkop
11 februari 2010, 20:37
Staat dat niet op die pagina waar je dat citaat vandaan hebt geplukt? ;)

Plant
11 februari 2010, 21:36
Ik ken dit specifieke printje ook niet, maar zo te zien a.d.h.v. het 808 schema wat ik hier heb gaat het om die twee transistoren (FET = Field Effect Transistors) helemaal bovenin rechts (waar die diodes onder zitten). Daar moet iets van 2SK44SP op staan. Zo ja,

- Beide eruit halen en bij de rechter (uitgang) de buitenste twee gaatjes doorverbinden. Met de aansluitingen van de linker (ingangs) niks doen.
- De 'hot' van de uitgangsjack haal je los bij de print en verbind je met de middelste poot van een schakelaar.
- Aan de ene buitenste poot van die schakelaar verbind je dan het punt waar de uitgangsjack aan zat, dus wat je net hebt losgehaald (da's de vervormde uitgang), de andere buitenste poot van de schakelaar verbind je dan aan de 'hot' van de ingangsjack. :ok:

Dirk_Hendrik
12 februari 2010, 08:42
rechtsboven.

Rick trodat
12 februari 2010, 10:14
Helemaal goed heren, bedankt!

kassie
15 februari 2010, 09:10
Probeer de diodes eens te veranderen voor ledlampjes.
Meer gain en een vollere sound lijkt het wel.

Vond ik zelf wel een geniale mod,

Rick trodat
15 februari 2010, 10:12
Heb ik geprobeerd, maar niks voor mij. Ik vond de 808 mod wel subtiel en meer de meer bas mod.

fredjuh
15 februari 2010, 18:06
Probeer eens de standaard diode (1N4148?) met een germanium 1N34 (die toch?) dus asymmetrisch, dat klinkt vet!

Dirk_Hendrik
15 februari 2010, 18:29
Germanium in de feedbackloop van een opamp klinkt nergens naar. Zet er dat eerst een 1N4148 voor (zodat ze in serie staan dus).

llahsraM
15 februari 2010, 18:46
waarom heeft de tubescreamer clone maar 2 transistoren en op de originele zie ik er 7?
Ik zie ook veel meer condensatoren bij de originele tubescreamer.

fredjuh
15 februari 2010, 19:33
Clipdiodevergelijking (http://www.thefret.net/archive/index.php/t-2540.html) in een tubescreamer-achtige.
Hij heeft er ook een paar met germanium en die klinken echt vet! Die met 1N4148/1N34 vind ik het vetst. Waarom zou germanium in de feedbackloop niet klinken?

RB-1
15 februari 2010, 19:45
Clipdiodevergelijking (http://www.thefret.net/archive/index.php/t-2540.html) in een tubescreamer-achtige.
Hij heeft er ook een paar met germanium en die klinken echt vet! Die met 1N4148/1N34 vind ik het vetst. Waarom zou germanium in de feedbackloop niet klinken?De 4148 is silicium en de 34 germanium. Welke klonk er nou goed? Want er zit een enorm verschil tussen die twee....

fredjuh
15 februari 2010, 19:47
De combinatie:cooler:
Maarreh, listen for yourself. Smaken verschillen.

Dirk_Hendrik
15 februari 2010, 20:33
Bypass.
2 schakelfets, 2 flipfloptorren en een LED driver tor.
Idem voor de condensatoren. Koppeling en bypass.



waarom heeft de tubescreamer clone maar 2 transistoren en op de originele zie ik er 7?
Ik zie ook veel meer condensatoren bij de originele tubescreamer.