PDA

View Full Version : Fender clean en Marshall crunch



Rock Bottom
11 februari 2010, 01:18
Omdat ik de laatste tijd nogal divers speel(voor mij doen) zoek ik een amp die zowel fender clean met het liefst een goede reverb heeft voor de Rock/psychobilly en surf en daarnaast nog een mooi marschall geluid richting een jcm 800 kan geven voor het zwaardere werk van punk tot sludge.

Het hoeft niet heel groot en zwaar te zijn want voorlopig zal ik toch niet in grote zalen staan.

Ik hoor en lees hier veel over de egnater rebel series die je kunt blenden tussen 6V6 en EL84 buizen
De rebel 30 top spreekt mij het meest aan maar kunnen Celestion Elite-80 speakers ook bijde geluiden goed weergeven of zou dan een andere speakerkast en zo ja welke beter zijn?

Andere tips voor amps die kunne wat ik zoek zijn ook welkom.

Comfortably Daniel
11 februari 2010, 12:18
Misschien iets van Koch?

tidalwave_sideburns
11 februari 2010, 13:10
Ik heb een Ampeg reverberocket waar ik mijn ultieme psychobilly geluid uit krijg.
Prachtig clean, heerlijke vette drive, prachtige reverb, met een pre amp boost zelfs een overtuigend high gain geluid. Helaas zijn deze nogal zeldzaam, en worden niet meer gemaakt. Mocht je er een tegenkomen: DOEN.

Van horen zeggen:
Sovtek versterkers moeten ook een prima fender clean/marshall crunch hebben.
ENGL Classic 50 is misschien ook de moeite waard om te bekijken.

Qua speakerkast zou ik zeker voor open cab gaan.

ellisvertellis
11 februari 2010, 13:11
Rivera schijnt dat goed te doen...

http://www.rivera.com/products/chubster/chub55.php

Michael AE
11 februari 2010, 13:18
Een fender combo met een goed drive-pedaal is ook nog een mooie optie.

Yek1
11 februari 2010, 13:30
Ik heb sinds gisteren een Rebel 30 van Egnater. Als backup en 'snel-mee-te-nemen' amp.
Niet alleen goed draagbaar en top qua features (fx loop, silent mode), maar het ding heeft werkelijk een bereik van sprankelend clean naar crunch naar heerlijke hi-gain.
Hij is 20 watt (tenzij je de buizen mengt: 30 watt) en dus niet super veel headroom in het clean, maar hij gaat hard!

Jay75
11 februari 2010, 14:02
Ik wilde een tijd geleden hetzelfde en heb toen deze gekocht:

http://link.marktplaats.nl/314178447

Een Rivera Chubster, die in de advertentie is mijn oude amp, die ik toen aan een vriend van me heb verkocht. Hij wil nu weer iets anders, maar dat is wel echt een superfijne versterker, heel veelzijdig en niet te groot/zwaar. Ik kreeg vaak vragen waar ik over speelde omdat ķe zo lekker klonk toen ik deze amp nog gebruikte.

Dus zeker een aanrader, en ik krijg niet eens provisie haha :)

Sj03rd
11 februari 2010, 17:56
Laatst met die Egnater Rebel gespeeld en vind het een beetje overrated....hij mist gewoon headroom, vooral in het clean. Overstuurd vond ik het ook niet echt overtuigend. (dunnetjes) Dan was de Orange Dual Terror veel beter!

Jorikjet
11 februari 2010, 18:19
Een fender combo met een goed drive-pedaal is ook nog een mooie optie.

helemaal mee eens..!

Spitfire
11 februari 2010, 18:46
Een fender combo met een goed drive-pedaal is ook nog een mooie optie.

Inderdaad, zoek eens naar de Z.Vex box of rock

Mr.Bluesbreaker
11 februari 2010, 19:13
De Box of Rock doet het zelfs heel goed op een Fender Frontman combo, kwam ik gisteren achter:D Dan weer niet op mijn Hook Captain, maar die heeft het ook niet nodig.

arjanb01
11 februari 2010, 19:33
Probeer eens een Bogner Alchemist. 40 watt volledig buizen, schakelbaar naar 20 watt krijg je de Van Halen Brown Sound. Tevens een reverb en een delay aan boord (beide instelbaar in intensiteit en tijd).
Check youtube maar eens voor de tests. Hele fijne amp.

Rock Bottom
11 februari 2010, 20:23
Sovtek heb ik eens op gespeeld, weet het type niet mer maar het was een fijne amp voor punk, voor de rest niets op geprobeert toen.

Die bogner klinkt ook interesant en de prijs valt enigzins nog mee ik had ze duurder verwacht.

De rivera valt ook wel in het straatje qua specs maar is me nieuw net wat te prijzig.
Niet dat het persee nieuw moet zijn, liever 2de hands

Tja een fender met overdrive heb ik eens geprobeerd en dat was het net niet, kan het altijd nog eens aanzien.

Bedankt voor de reacties ik ga maar eens het een en ander testen.

Michael AE
11 februari 2010, 20:54
Tja een fender met overdrive heb ik eens geprobeerd en dat was het net niet, kan het altijd nog eens aanzien.

Bedankt voor de reacties ik ga maar eens het een en ander testen.

Het grootste probleem is dat je het juiste pedaal moet vinden voor jouw sound. Het kost dus meer tijd dan gewoon een channelswitcher uitproberen. Ik denk alleen dat het voor jou helemaal geen slechte optie zou zijn om een mooie cleane basis/platform voor pedalen te nemen en daar vervolgens het juiste pedaal bij te zoeken. Je krijgt dan een top-clean kanaal waar je vervolgens met het juiste pedaal een prachtige crunch van kan maken.

Een pedaal klinkt heel anders over een goede cleane bak en werkt in sommige gevallen zelfs beter dan een drivekanaal. Het is volgens mij in ieder geval wel een optie die je niet vergeten moet in jouw situatie. Het resultaat was voor mij in elk geval een enorme eyeopener.

Succes ermee!

Simon Hans
12 februari 2010, 08:58
Mesa Boogie Dual rectifier?

iWishmaster
12 februari 2010, 11:20
Rivera staat erom bekend. Ik heb een Rivera Rake (50W head). Hele mooie clean sowieso. Drive 'unboosted' klinkt een klein beetje tam, tenzij je 'em echt gruwelijk hard zet (bekend syndroom bij buizenversterkers, maar deze is absoluut geen uitzondering). De drive met boost aan (ingebouwd) geeft een soldano-achtige drive: 'tis absoluut geen SLO100, maar qua voicing gaat het wel die kant op. Deze klinkt op iets lager volume ookal goed, maar heeft wel veel meer gain als een marshall.

Chubster is geloof ik een meer 'bluesy' versterker (minder gain) en misschien meer geschikt als de Rake / Fandango / Knucklehead series (dat zijn min of meer opvolgens namelijk).

Rick trodat
12 februari 2010, 11:42
De Box of Rock doet het zelfs heel goed op een Fender Frontman combo, kwam ik gisteren achter:D Dan weer niet op mijn Hook Captain, maar die heeft het ook niet nodig.

Wel als je de amp heel clean zet, mijn mening dan.

HaroldA
12 februari 2010, 12:12
Is een Marshall JCM 800 2205 of 2210 al genoemd? ;)

Lexvandoef
12 februari 2010, 12:14
Is een Marshall JCM 800 2205 of 2210 al genoemd? ;)

Die voldoet dus echt niet aan de eis: fender clean... :soinnocent:

HaroldA
12 februari 2010, 12:17
Die voldoet dus echt niet aan de eis: fender clean... :soinnocent:

Nee, het is geen Fender maar hij heeft toch een zeer acceptabel clean kanaal wat eventueel iets beter/anders te voicen valt door een Amp goeroe?

De beste JCM 800 crunch komt toch altijd nog uit een JCM 800! :ok:

toneblo
12 februari 2010, 15:42
...of koop een goede blackface fender, laat hem dan door een tech modden, andere O.T. voor meer headroom erin en een Ts09 ( DH mod ) met een rat ervoor en je bent een heel eind op weg!

Beetje fender is er voor een leuke prijs, modificatie kost echter wel wat.
maar dan is ie ook op je lijf geschreven!

Rick trodat
12 februari 2010, 16:19
Eigenlijk is het geluid van een Fender deluxe of wat dan ook zo herkenbaar, dat je met een andere amp, die kan klinken als een marshall nooit echt in de buurt komt.

Een hook heeft een heel mooi clean, kan klinken als een dikke marshall, maar heeft beduidend een ander laag en mid dan een fender.

Met een fender deluxe kan je nooit in de buurt komen van een marshall geluid met een ts-9, dan moet je een box of rock o.i.d. nemen.

Eventueel een guytron amp, Gt-100? Al heeft deze een unieke voicing, kan heel clean, en heeft een goede acdc achtige scheur.

Thijssie
12 februari 2010, 16:24
De beste JCM 800 crunch komt toch altijd nog uit een JCM 800! :ok:
Echt niet!

Een oude mastervolume jmp doet dat veel beter :D

HaroldA
12 februari 2010, 16:28
Echt niet!

Een oude mastervolume jmp doet dat veel beter :D

Nee, daar komt de beste JMP MV crunch uit. De beste JCM 800 crunch komt toch echt uit een JCM 800.

Overigens heeft een JMP MV wel een gavere crunch dan een JCM 800. :sssh:

Rock Bottom
13 februari 2010, 00:27
Dat is het nou ik hou echt zoveel van de jcm crunch voor de hardere muziek maar ook van het echte fender geluid voor de rockabilly.

En nee ik heb meerdere mesa rectos bespeeld en het is nooit mijn ding geweest.
Soldano is een klasse appart maar is ook niet mijn dieng.

Heb niet heel toevallig vandaag op een rivera gespeeld en het kwam dicht in de buurt van wat ik wil, was helaas een 112 en dat doet imo net iets tekort aan het geluid.
Kijken of ik eens een betaalbare rivera 212 tegen kom, maar ik blijf sowieso min ogen/oren openhouden voor andere suggesties.

toneblo
13 februari 2010, 13:29
Eigenlijk is het geluid van een Fender deluxe of wat dan ook zo herkenbaar, dat je met een andere amp, die kan klinken als een marshall nooit echt in de buurt komt.

Een hook heeft een heel mooi clean, kan klinken als een dikke marshall, maar heeft beduidend een ander laag en mid dan een fender.

Met een fender deluxe kan je nooit in de buurt komen van een marshall geluid met een ts-9, dan moet je een box of rock o.i.d. nemen.

Eventueel een guytron amp, Gt-100? Al heeft deze een unieke voicing, kan heel clean, en heeft een goede acdc achtige scheur.


Ligt eraan hoe je de marshgall crunch afstelt... daarom ook een Rat..

Pepe
13 februari 2010, 13:38
...of koop een goede blackface fender, laat hem dan door een tech modden, andere O.T. voor meer headroom erin en een Ts09 ( DH mod ) met een rat ervoor en je bent een heel eind op weg!

Beetje fender is er voor een leuke prijs, modificatie kost echter wel wat.
maar dan is ie ook op je lijf geschreven!


Serieus?
Je koopt een amp om hem gelijk te verbouwen tot iets wat hij niet is?
Gelijk een amp met meer headroom kopen komt me van alle kanten logischer voor.

sjaak1990
14 februari 2010, 13:37
Rivera?
Weet het budget niet maar Brunetti 059 en met een groter budget Brunetti Mercury, geen precies fender clean maar wel een heel erg Marshall achtige scheur.

toneblo
14 februari 2010, 13:39
Serieus?
Je koopt een amp om hem gelijk te verbouwen tot iets wat hij niet is?
Gelijk een amp met meer headroom kopen komt me van alle kanten logischer voor.

Heeft ie dan ook het fender karakter?!

Pepe
14 februari 2010, 13:42
Heeft ie dan ook het fender karakter?!

Twin?.......

Kim Wilson
14 februari 2010, 14:51
Een Twin Reverb is IMO een behoorlijk uitgesproken Fender. Zo'n ding klinkt anders dan een Deluxe Reverb met meer headroom.

Laten modificeren is helemaal niet zo raar hoor. Als je een amp vindt die bijna je smaak is, kun je die door een paar modificaties zo laten klinken dat ie precies je smaak is. Als je specifieke eisen stelt aan een amp, kan het goed zijn dat zoiets nog niet eerder gemaakt is. Dan ben je echt aangewezen op modificatie.

Thiez
14 februari 2010, 15:25
Engl Blackmore. Ritchie blackmore is overgestapt naar engl omdat zijn marshalls ontzettend hard moesten om lekker te klinken. Engl zou voor hem een sig. maken die lekker klonk op zowel laag als hoog volume.
Weet niet precies wat fender clean is omdat ik nooit goed op fender gespeeld heb maar in ieder geval de is de blackmore erg goed in low gain clean, heel helder. Wanneer je naar high gain clean schakelt krijg je net dat bluesy randje. Dan ga je naar low gain lead voor de jcm800 sounds. van acdc tot scheurende hardrock. en dan heb je nog high gain lead voor het echte stevige scheurwerk.
Nadeel is dat high en low gain dezelfde gainknop hebben en dus een vaste hoeveelheid meer gain krijgt als je over schakelt. Aangezien ik kanaal 3 gebruik met de gain aardig eind open word voor mij kanaal 4 onbruikbaar omdat het dan high gain is met gain aardig eind open en dat is echt overkill.
Verder een geweldig versterkertje en zeker met me nieuwe greenback kastje klink hij geweldig rauw en scheurend.

Pepe
14 februari 2010, 15:38
Een Twin Reverb is IMO een behoorlijk uitgesproken Fender. Zo'n ding klinkt anders dan een Deluxe Reverb met meer headroom.

Laten modificeren is helemaal niet zo raar hoor. Als je een amp vindt die bijna je smaak is, kun je die door een paar modificaties zo laten klinken dat ie precies je smaak is. Als je specifieke eisen stelt aan een amp, kan het goed zijn dat zoiets nog niet eerder gemaakt is. Dan ben je echt aangewezen op modificatie.

Nee, modden alleen is niet raar maar modden + ander OT + een TS9 + een rat... Ga je uberhaupt nog het verschil horen tussen een deluxe en een twin met die 2 jongens er voor? En wat voor mod moet dat dan wel niet zijn die dan nog een verschil maakt?

Mitch
14 februari 2010, 17:02
Een Rat lijkt me een klassiek voorbeeld van een pedaal dat je absoluut niet altijd aan hebt staan, dus waarom dat een mpd aan je versterker in de weg zou staan? Een basissound die je beter bevalt heb je naar mijn idee ook met pedalen juist heel veel aan, maar dat terzijde.

Michael AE
14 februari 2010, 17:06
Modden lijkt me gewoon een uitstekende manier om een goede amp nog beter te maken. Meer niet.

Ben je niet tevreden met je basis-sound, dan zou ik modden ook niet overwegen, maar als er kleine details zijn waarvan je vind dat ze beter kunnen, dan kan modden de ideale oplossing zijn, IMO.

Mr.Bluesbreaker
7 mei 2010, 18:07
Wel als je de amp heel clean zet, mijn mening dan. -> Ervaring BoR over de Captain

Al een tijdje terug, maar moet het even nuanceren:

Klinkt juist te gek op de Captain over het clean! Ik had hem de eerste keer niet in de goede volgorde in de keten gezet, en tsja dan klinkt het ruk:D Zit nu vast op mijn board voor beide amps die ik live bespeel. Geeft een soort lekkere diepe, iets donkerdere overdrive dan de OD structuur die in de Captain zelf zit. Goed om nog weer meer sounds aan boord te hebben.
-Excuses voor het offtopic geneuzel-

Henri H
7 mei 2010, 19:49
Ik vond de BoR ook een lekker pedaal, maar niet zo lekker als de Brunetti Mercury Box.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik beide pedalen op verschillende amps heb getest.

On Topic: Een Mesa Boogie Stiletto.
Ok, 't is geen Fender clean, maar wel een erg mooie "Boogie" clean.
De crunch kun je variėren tussen clean met een randje tot bijna Metallica en alles wat er tussenin zit, en lijkt erg op plexi/JMP/JCM 800, afhankelijk van de hoeveelheid gain die je erin draait.

william251082
7 mei 2010, 19:59
Fender Twin reverb
gitaar-->looper-->dd7--> amp

looper 1 rmc5wah-->lovepedal vibe-->rcbooster-->lovepedal eternity-->bbpreamp

looper 2 Micro POG-->ibanez cs9
http://www.youtube.com/watch?v=EtG-bPzv38U

http://i921.photobucket.com/albums/ad60/piblips/CIMG2207.jpg