PDA

View Full Version : SuperChamp XD uitbreiden?



j3lt3
11 februari 2010, 00:41
Hallo gitaarnetters,

ik heb nu al een tijdje een fender SuperChamp XD en ben er dolblij mee. Ik gebruik hem nu slechts voor te oefenen of op te nemen thuis. Maar voor kleine optredentjes zou ik hem ook wel graag willen gebruiken, aangezien hij net wat lekkerder klinkt dan mijn 35watt Geloso museumstuk uit '63 met zelfbouw speakercab. Maar nou is het zo dat de SuperChamp maar 15 watt output en een 10 inch speaker heeft. Dit klinkt in een wat grotere ruimte alleen wat ielig.

Ik zie hier en daar op internet tips om de 10 inch speaker te vervangen. Maar is er ook de mogelijkheid om er een cabinet met nog een 10 of 12" speaker eronder te zetten, om het wat voller te laten klinken?

De speaker die erin zit is 8 ohm, maar de Champ heeft zelf geen uitgang voor een externe speakercabinet. Zou dit kunnen d.m.v. een splitter aangesloten op de speakeruitgang (die normaal gebruikt wordt voor alleen de interne speaker)? En wat voor externe speaker kan ik dan gebruiken ( Aantal Ohms en watts, ik ben niet heel technisch ).

groeten Jelte

Midwolda
11 februari 2010, 06:41
Het vervangen van de stock speaker door bijv. een Eminence Ragin' Cajun zal al een hoop schelen.
Deze speaker heeft veel meer "druk", klinkt dus harder, en zet ook veel stevigere bassen neer.
Wel even de tijd gunnen om lekker in te spelen, in het begin klinkt het wat zielloos
maar na een tijdje flink herrie maken heb je echt een versterker met een maatje groter geluid.
(dit was het eerste wat ik deed aan mijn SCXD en ik kan dit zeer aanbevelen!)

Een extra speaker aansluiten met een splitter-stekker kan wel, maar dan moet je goed je ohms in de gaten houden.
Serieel Rt = R1 + R2 en parallel 1/Rt = 1/R1 + 1/R2
De speaker-uitgang van je versterker is 8 Ohm, dat is een vast gegeven (Rt).
Dan kan je dus serieel 2x4 of parallel 2x16 Ohms speakers doen.
En je zit dan vast aan die twee speakers, of je moet weer "even" de stock terugbouwen.
Dat gaat een keer fout, vrees ik.

Betere oplossing is dan misschien een extra 2x12" cab van 8 Ohm in plaats van de interne speaker.
En het maken van een "echte" speaker-uitgang in het chassis is dan misschien ook wel handig.
Het wisselen van "stock" naar "cab" is dan een kwestie van omstekkeren.

Puerco
11 februari 2010, 08:50
Je kunt de draden die nu naar de speaker lopen doorknippen en er een (female) jack aanzetten die je ergens in of aan de amp monteert. De speaker krijgt dan een (male) jackplug die je om de interne speaker te gebruiken gewoon inplugt.
Als je een externe speaker wilt gebruiken dan trek je die interne eruit en plugt die externe in. Het beste is om zo een 90 graden stekker te gebruiken voor de interne speaker.
Verder natuurlijk goed op het Ohm verhaal van midwolda letten!!!
Je kunt ook een schakelende jackplug gebruiken dan word de interne speaker automatisch losgekoppeld als je een externe aansluit maar de kans op storing is iets groter hierbij (user error natuurlijk weer minder...) en waarschijnlijk heeft de aanwezige output trafo zelfs nog wel (nu ongebruikte) taps voor andere impedanties waardoor je ook gewoon de impedantie zou kunnen schakelen of uitgangen voor verschillende impedanties kunt gebruiken maar dit laatste zou je even moeten onderzoeken.

j3lt3
19 februari 2010, 01:19
Ik heb besloten de stock speaker te vervangen.

Nou weet ik alleen niet wat een goede speaker keuze is.
Ik zie lees hierendaar iets over Eminence Ragin' Cajun en Weber...
Iemand een goede tip? Mijn doel is een vollere bas, en een ietsje "groter" geluid (de speaker mag dan wel 10" zijn, maar moet ongeveer klinken als een 12" )

Midwolda
19 februari 2010, 06:39
Ik had 'm hier (http://www.kabelopmaat.com/index.php?item=eminence-ragin-cajun-10_-luidspreker-voor-gitaar&action=article&group_id=10000072&aid=887&lang=NL) vandaan, inclusief porto een tientje of acht.
IMHO een uitstekende speaker voor de SCXD. Maar ja ik ben niet onbevooroordeeld...
ik vond 'm zo lekker klinken dat ik m'n SCXD verkocht heb met de stock speaker,
en er nog een RC bijgekocht heb voor in m'n Princeton Chorus 2x10". :dance:
Eminence heeft trouwens een uitstekende website (http://www.eminence.com/guitar_speaker_detail.asp?model=RAGINCAJUN&speaker_size=10&SUB_CAT_ID=4) waar de verschillen tussen de
speakers duidelijk uitgelegd worden, inclusief samples en grafieken etc.

josan
19 februari 2010, 20:06
Ik heb een Harley Benton met 2 x 12" V30's, die ik zo nu en dan aansluit op de SXCD. Deze speakers hebben een efficiency van 100dB. Het cabinet zorgt voor aanmerkelijk meer vermogen en body. Wel straalt de 2 x 12 behoorlijk omdat het een closed back is.

Epic
20 februari 2010, 21:48
Betere oplossing is dan misschien een extra 2x12" cab van 8 Ohm in plaats van de interne speaker.
En het maken van een "echte" speaker-uitgang in het chassis is dan misschien ook wel handig.
Het wisselen van "stock" naar "cab" is dan een kwestie van omstekkeren.
Volgens mij heeft die amp standaard al een speaker output:
http://www.fender.com/themes/products/images/prod_images/amplifiers_addl/2331100000v1_axl.jpg

Midwolda
20 februari 2010, 22:14
Volgens mij heeft die amp standaard al een speaker output:
Nou, helemaal mooi, snel klaar dan he... ;)

caliban
20 februari 2010, 22:14
Ik heb een Harley Benton met 2 x 12" V30's, die ik zo nu en dan aansluit op de SXCD. Deze speakers hebben een efficiency van 100dB. Het cabinet zorgt voor aanmerkelijk meer vermogen en body. Wel straalt de 2 x 12 behoorlijk omdat het een closed back is.

Zonder back is een v30 een beetje scherp in het mid hoog voor velen.

fozziemusic
21 februari 2010, 21:11
Ik heb gisteren een zgan tweedehandse superchamp xd op de kop getikt en wow, wat een geluid. Ik heb een SF champ, vibrochamp en dual showman reverb gehad, maar ik vind deze beter dan de eerste twee, en veelzijdiger en extreem veel draagbaarder dan de laatste. Ik ben een echte fender-sound liefhebber en vind helemaal niets aan te merken op de cleane sound met strat/sc's. Cool cool cool.

Nog een beetje OT: hij heeft inderdaad een nette speaker output jack, dus zo ompluggen naar elk willekeurig 8 ohm cabinet. Maar voorlopig hoeft dat nog helemaal niet voor mij :strat:

j3lt3
22 februari 2010, 18:28
Ik heb een Harley Benton met 2 x 12" V30's, die ik zo nu en dan aansluit op de SXCD. Deze speakers hebben een efficiency van 100dB. Het cabinet zorgt voor aanmerkelijk meer vermogen en body. Wel straalt de 2 x 12 behoorlijk omdat het een closed back is.

Wat is het verschil precies tussen open back en closed back. Ik hoor heel veel verschil tussen mijn zelfbouwbox (closed) en de scxd (open), maar daarin spelen natuurlijk zeker ook factoren mee als omvang, hout en speaker. Ik vind de scxd in het hoog beter klinken, maar mn zelfbouw kist veeeel beter in het laag. In hoe verre heeft dat te maken met het open of closed zijn van de achterkant van een cab?

josan
23 februari 2010, 11:49
Wat is het verschil precies tussen open back en closed back. Ik hoor heel veel verschil tussen mijn zelfbouwbox (closed) en de scxd (open), maar daarin spelen natuurlijk zeker ook factoren mee als omvang, hout en speaker. Ik vind de scxd in het hoog beter klinken, maar mn zelfbouw kist veeeel beter in het laag. In hoe verre heeft dat te maken met het open of closed zijn van de achterkant van een cab?

Closed backs hebben een minder mooie spreiding van het hoog, maar meestal wel een strakker laag. Het hoog komt bij een open back namelijk ook via de achterkant de ruimte in. Bij een open back krijg je interferentie van lage frekwenties, waardoor je bepaalde lage frekwenties gaat missen. Geluidsgolven verlaten de voor en achterkant van de kast namelijk met een halve fase verschil. Lage frekwenties buigen makkelijk om cabinetopeningen heen "naar de andere kant" en "elimineren" zodoende frekwenties in tegenfase aan de andere kant.

Wat hoe dan ook goed is voor de lage frekwenties is een groot kast volume. Dat geldt ook voor open backs. Hoe groter het kastvolume hoe beter het laag. De kast van de SXCD is erg klein en beperkt daardoor de laagweergave. Ik heb een 10" Jensen Mod 35 in een zelfgemaakte open back kast gestopt. Dat ding heeft een beter laag dan de in de SXCD ingebouwde Fender speaker omdat ik het kastvolume groter heb gekozen. Ik probeer vanavond nog wel even een foto te posten van mijn zelfgeknutselde kastje.

fozziemusic
23 februari 2010, 15:13
Wat hoe dan ook goed is voor de lage frekwenties is een groot kast volume. Dat geldt ook voor open backs. Hoe groter het kastvolume hoe beter het laag. ......
Ik heb een 10" Jensen Mod 35 in een zelfgemaakte open back kast gestopt. Dat ding heeft een beter laag dan de in de SXCD ingebouwde Fender speaker omdat ik het kastvolume groter heb gekozen.

Een groter kastvolume bij closed back inderdaad, het heeft met resonantiefrequenties te maken. Bij closed back geloof ik daar niet zo hard in, en geloof ik dat in jouw geval de speaker en dikte van de baffle meer invloed heeft dan het open back kastvolume.

josan
23 februari 2010, 16:10
....de speaker en dikte van de baffle meer invloed heeft dan het open back kastvolume.
Hebben zeker ook invloed. Ook de positie van de speaker - tegen een muur of niet - is nog een belangrijke variabele. Dat kastje van mij heb ik gemaakt van 15mm berkenmultiplex. Zowel de zijkanten als ook de voorkant.

josan
23 februari 2010, 18:02
Twee foto's.
http://www.xs4all.nl/~sahjps/Speaker.JPG
http://www.xs4all.nl/~sahjps/Speakerback.JPG

Werkt goed. Ik speel met de SXCD momenteel alleen nog maar over dit ding.

josan
7 mei 2010, 23:56
Nog een paar ontwikkelingen.

Ik heb laatst een Jensen C10Q besteld. De Jensen Mod 10-35 (35 watt) uit bovenstaand verhaal heb ik in de SCXD-kast ingebouwd. De SCXD klnkt daardoor anders dan met de stock-speaker. Om te vergelijken heb ik opnames gemaakt. Daaruit bleek dat de Mod 10-35 meer body (laag en midden) en meer volume heeft dan de Fender stock-speaker. Op de opnames klinkt de stock t.o.v. de Jensen tamelijk iel. Ik heb de Mod 10-35 nu standaard in de SCXD zitten.

De C10Q heeft een nog wat hoger rendement, dus meer volume, en meer bas, maar er zitten 2 nadelen aan t.o.v. de Mod 10-35: de C10Q bassen zijn minder strak en de C10Q heeft een scherper hoog (vanwege een papieren dome i.p.v. een stoffen dome zoals in de Mod 10-35). Ik heb de C10Q nu in de zelfbouwkast zitten en de stock-speaker in een kartonnen doosje.

Mijn conclusie dus. Als je de Fender stock in de SCXD wilt vervangen is de Jensen Mod 10-35 m.i. een goede keuze (30 euro).