PDA

View Full Version : Ochtendje gitaren testen



Mitch
11 februari 2010, 00:06
Misschien een beetje onsamenhangende multi-review van gitaren tussen de 350 en 900E, maar hier gaat -ie toch maar!

Tijdje terug helemaal verliefd geworden op Fenders nieuwe Roadworn Tele '72 Deluxe en dan wel in wit met zwarte slagplaat:
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/uploads/Image/fender%20roadworn%2072%20telecaster%20deluxe.jpg
Ik was toch al benieuwd naar Teles met humbuckers dus een goed excuus om er eens goed voor te gaan zitten. Naar Feedback Rotterdam gegaan, AC30CC2 in een hok gezet en gitaren naar binnen gesleept. Als eerste de witte beauty! (Dat hele gezeik over goeie of slechte relic vind ik onbelangrijk, dat moet je zelf maar uitzoeken, ik wil het alleen hebben over de feel en sound.)
De hals was wel aardig, maar niet geweldig, ik vond het hout een beetje goedkoop aandoen om één of andere reden. Sound was redelijk. Genoeg helderheid, maar niet zo'n 'distinct' verschil tussen de beide pickups en er zat ook niet echt een mooi laag in. Weinig diepte. Geen slechte gitaar, maar ook niet overdonderend. Daar zou ik mijn eigen Tele niet voor willen verkopen, zeg maar... De volumepots waren erg slecht, erg snel verloop en onmiddellijk verlies van helderheid. Jaja, makkelijk te verhelpen, maar ik word er toch een beetje moedeloos van dat dat niet gewoon standaard goed geregeld is op een gitaar die richting de 1000E grens zit.
Door naar het broertje in dezelfde serie:
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/uploads/Image/Fender%20FSR%20Roadworn%2072%20telecaster%20custom .jpg
De toets voelde iets prettiger aan, maar de sound was minder prettig dan de Custom. Minder helderheid over de hele linie en een relatief underpowered brugelement dat niet wou bijten. Sorry, Telecaster??

Dan door naar de 'reguliere' versie die al eerder beschikbaar was uit Mexico.
http://www.dv247.com/assets/products/68359_l.jpg
De hoogglans lak voelde ineens een beetje raar aan na de Roadworns, maar wende toch weer snel. Maar dan het geluid. Ook duidelijk minder helderheid over de hele linie, nog minder verschil in geluid tussen de beide elementen, pfff... en daar vragen ze dan 899 voor.

Dan maar een Classic Player Thinline Deluxe.
http://www.dv247.com/assets/products/65920_l.jpg
Mwoh, eigenlijk hetzelfde laken een pak. En echt zonder uitzondering onbruikbare volumepots, wat is dat toch?

Lichtelijk teleurgesteld besloot ik maar wat verder te gaan testen, voor de aardigheid. Nog een Fender Tele met twee P90's gepakt, leek helemaal nergens naar. Blubberig laag en dat was het dan.

Vintage ES335 kloon: zag er verdomd aardig uit, ik verwachtte er aardig wat van omdat -ie unplugged heel mooi gebalanceerd klonk maar versterkt kwam er weinig uit. Op het halselement leek het middengebied compleet te missen, en het brugelement was zowel in het mid als het lag erg dunnetjes. Ik vermoed dat hier met betere pups (al heeft men vaak een hoge pet op van Wilkinson spul) een heel behoorlijke gitaar van valt te maken. Kost je 350E. Vrij strakke prijs/kwaliteitsverhouding.

Een Luna Sol Aquarius, één of ander nieuw model die iets eigens heeft in styling maar toch ok wel wat wegheeft van een Marauder:
http://cdn2.overstock.com/images/products/P12062649.jpg
Wel grappig met een stukje astronomie op de slagplaat. Alle hardware was mat en dat stond 'm heel goed, maar het klonk vrij matig. Beetje donker, beetje smerig maar dan niet in de goede zin des woords. Voor hetzelfde geld als waar je zo'n Vintage semihollow voor koopt, E350. Ik vraag me af wie de doelgroep is voor deze gitaar. Er hingen ook roze exemplaren, maar dan weer net niet lekker fout zoals Hello Kitty. Nèh.

Dan maar terug naar Fender Mexico: Classic Player Jazzmaster.
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/105657/2/Fender-Classic-Player-Jazzmaster-Special-Black-Rosewood.jpg
Hèhè, dat lijkt erop. Prima hals, prettigere verhouding qua dikte en breedte dan op de Teles, prima diepte in het geluid, mooie helderheid... het kan dus blijkbaar wel! Volumepot was wel weer brak, maar goed. De elementen zijn iets aan de stevige kant, maar ik kan me goed voorstellen dat dat voor een hoop spelers juist wel prettig is. Zeer prettige gitaar voor ook iets in de 800E regio (ben het effe kwijt), mar goed, een goeie Jazzmaster heb ik al, was ik niet naar op zoek.

Tussendoor nog een Gibson Special Faded gepakt.
http://medias.milongamusic.com/Photos/Zoom/358332Z.jpg
Voorwaar, een gitaar waarbij de pots normaal bruikbaar zijn, een soepel verloop hebben, helderheid behouden. Mooi karakter van beide pickups, een ruim dynamisch bereik (zowel plugged als unplugged en eigenlijk de eerste die een mate van resonantie had dat ik er zo waar enig gevoel bij kreeg. En dat voor 650... als ik de Consumentenbond was werd dit de winnaar van de test. Maar dat ben ik niet. Wel de nieuwe eigenaar :D

nickofzo
11 februari 2010, 00:13
ja met zon prijs lopen de nieuwe gibbies wel als warme broodjes;)
(niet dat die pootjes hebben, maar bij wijze van spreken)

Fuhgawz
11 februari 2010, 00:26
Leuke review! Ik heb zelf ook interesse in dergelijke Tele's dus het is leuk leesvoer. ;)

Jay75
11 februari 2010, 00:41
Leuk, die Classic Player Jazzmaster heb ik onlangs gekocht :)

dutch.idiot
11 februari 2010, 01:32
Je hebt goed je best gedaan :p!
Dat van die SG klinkt goed. Ik vind het niet het mooiste model maar voor het geluid moet ik er echt nog eens een kopen.
Ik ben nu zelf ook aan het kijken naar een Mexican Tele en ik denk dat het een classic player baja wordt. Misschien moet ik daarbij ook nog maar eens op de volumepot letten...

Mitch
11 februari 2010, 10:25
Tja, het is op zich een kleine ingreep om dat in orde te krijgen, maar het valt me gewoon tegen dat zelf op gitaren van tegen de 900E niet de moeite wordt genomen door de fabrikant om dat er gewoon standaard goed op te krijgen. De Baja's heb ik een hogere pet van op, net als de vorige serie Roadworns. De nieuwe viel dus nogal tegen, maar goed...het blijven individuele gevallen hè, gitaren.

henkjanwiegers
11 februari 2010, 10:39
Lekker zitten testen dus, aardig wat ook. Wat ik me wel afvraag, gezien het feit dat bij veel gitaren de klacht over de sound overeen lijkt te komen: was dit wel een goede versterker voor de gitaren die je testte of de sound die je wilde hebben?

Geoffrey
11 februari 2010, 10:43
Wat een verschrikkelijk lelijke headstock heeft die Roadworn Tele '72 Deluxe.. :stop:

Les Paul R8
11 februari 2010, 10:50
Leuke review, Mitch!

Opvallend dat je voornamelijk Mexicaanse Fenders uittest en binnen dezelfde prijscategorie met een USA Gibson naar huis gaat. Zou Gibson dan ook uitstekende gitaren maken voor relatief weinig geld?

Die faded lijn heb ik altijd al erg goed gevonden. Eigenlijk nog nooit een echt beroerde faded in mijn handen gehad. En die SG ziet er ook nog eens uiterst lekker uit!

Fuhgawz
11 februari 2010, 11:13
Ik vind het niet het mooiste model maar voor het geluid moet ik er echt nog eens een kopen.


En die SG ziet er ook nog eens uiterst lekker uit!

Wat leuk dat de meningen over het uiterlijk van de SG zo uiteen lopen. Ik vind het persoonlijk ook het prachtigste model dat bestaat. ;)

RS-Rik
11 februari 2010, 12:37
Echt fokking jammer van die tele's


Vroegah had ik n Squier 72 Custom met 2 humbuckers en die deed het prima!!!! Dat van die pots daar kan ik me wel iets van herinneren, die waren brak. En dan zitten er ook nog eens 4 op.

barno
11 februari 2010, 12:45
goede review. Een ding wel (een dooddoener, maar soit): een review van een sound is per definitie erg persoonlijk. ik ben al vaak verrast geweest door slechte reviews over sound, terwijl ikzelf dezelfde gitaar geweldig vond klinken. niet iedereen is bv op zoek naar een pickup met een uitgebalanceerd geluid, sommigen houden van dun, of juist van modder enz...

dat van die brakke pots: zeer terechte opmerking

geert1976
11 februari 2010, 12:49
Leuke review, Mitch!

Opvallend dat je voornamelijk Mexicaanse Fenders uittest en binnen dezelfde prijscategorie met een USA Gibson naar huis gaat. Zou Gibson dan ook uitstekende gitaren maken voor relatief weinig geld?

Die faded lijn heb ik altijd al erg goed gevonden. Eigenlijk nog nooit een echt beroerde faded in mijn handen gehad. En die SG ziet er ook nog eens uiterst lekker uit!

Ik heb zelf ook een SG faded en die gitaren zijn echt goed voor het geld.

Sound is goed en zoals mitch al aangeeft de pots werken prima.

Ik vind het wel jammer te horen dat Mitch heeft moeten constateren dat de pots van de fenders niet goed werken en zoals hij al terecht aangeeft mag dit eigenlijk niet bij een gitaar het geval zijn die rond de E 900,00 kost

Mitch
11 februari 2010, 14:43
Lekker zitten testen dus, aardig wat ook. Wat ik me wel afvraag, gezien het feit dat bij veel gitaren de klacht over de sound overeen lijkt te komen: was dit wel een goede versterker voor de gitaren die je testte of de sound die je wilde hebben?
Absoluut. Ik heb drie Voxjes, dus een CC2 was de meest logische keus met wat er op dat moment voor handen was. Het lag écht aan de gitaren.


Wat een verschrikkelijk lelijke headstock heeft die Roadworn Tele '72 Deluxe.. :stop:
Ik vond het vroeger ook echt afschuwelijk. Sterker nog, het is te zien aan mijn De Gier. Jazzmaster body, maar een De Gier/PRS-achtige kop omdat ik die grote Fender koppen lelijk vond. Nu niet meer. Smaak verandert soms hè...


Opvallend dat je voornamelijk Mexicaanse Fenders uittest en binnen dezelfde prijscategorie met een USA Gibson naar huis gaat. Zou Gibson dan ook uitstekende gitaren maken voor relatief weinig geld?
Tja, wie had een paar jaar geleden kunnen denken dat Gibson een betere prijs/kwaliteit zou kunnen bieden dan Fender?


Die faded lijn heb ik altijd al erg goed gevonden. Eigenlijk nog nooit een echt beroerde faded in mijn handen gehad. En die SG ziet er ook nog eens uiterst lekker uit!
Nou, ik moet er nog steeds een beetje aan wennen, die vorm, écht mooi en stijlvol vind ik het nog steeds niet, maar hij geeft zoveel plezier! Dan ga je 'm vanzelf mooi vinden...

Noid
11 februari 2010, 20:52
Man Mitch, wat een verhaal, kun je niet meteen zeggen: ik heb een SG gekocht? :)

Gefeliciteerd met je aankoop, het is duidelijk een afgewogen keuze geweest en complimenten voor het goede en duidelijke testverslag.

Sinner1980
11 februari 2010, 20:55
Leuk topic man. Wel jammer om te lezen dat die tele customs tegenvallen.
Ook wel jammer dat je de jaguar niet getest heb (vind ik dan wel weer leuk).

Een SG wil ik ook nog graag aan het assortiment toevoegen;zou het goed doen in mijn band denk ik. Toch ga ik dan wel voor een standard,puur om de inlays,finish en case...vind ik persoonlijk het prijsverschil wel waard. Kwalitatief zal er vast ook wel wat verschil inzitten,althans,dat mag wel voor het verschil in prijs.
Niettemin gefeliciteerd met je aankoop

Mitch
11 februari 2010, 21:22
Man Mitch, wat een verhaal, kun je niet meteen zeggen: ik heb een SG gekocht? :)
Ghehe nee joh. Ten eerste heb ik lol in schrijven en ten tweede... misschien heeft een ander weer iets aan dat zeikverhaal :D


Leuk topic man. Wel jammer om te lezen dat die tele customs tegenvallen.
Ook wel jammer dat je de jaguar niet getest heb (vind ik dan wel weer leuk).

Een SG wil ik ook nog graag aan het assortiment toevoegen;zou het goed doen in mijn band denk ik. Toch ga ik dan wel voor een standard,puur om de inlays,finish en case...vind ik persoonlijk het prijsverschil wel waard. Kwalitatief zal er vast ook wel wat verschil inzitten,althans,dat mag wel voor het verschil in prijs.
Niettemin gefeliciteerd met je aankoop
Een Jaguar hadden ze niet hangen, die had ik anders sowieso meegenomen in de test.
Een Standard, sja, ik weet het niet. De dekkende lakken heb ik bij SG's nooit aantrekkelijk gevonden, de transparante wel. Verder ben ik ook wel een sucker voor block inlays moet ik toegeven! Een koffer, ach... nu heb ik ook weer eens eindelijk een gitaar met een tas in plaats van een koffer, misschien nog eens handig aangezien ik ook met de fiets naar de oefenruimte kan. Maar ik moet er wel bij zeggen dat die Gibson tassen echt schandalig slecht zijn. Minimale bescherming! Beetje jammer als je een gitaar verkoopt met een kop onder een hoek :(

Danieldg
11 februari 2010, 21:51
Mooie review!

Gefeliciteerd met je nieuwe SG! Die Faded serie van Gibson is echt waar voor je geld. Overigens blijf ik een SG het best bespeelbare model vinden qua bereik: zelfs de 22ste fret op de lage E is te bespelen.

Ik sluit me trouwens aan bij je mening over de tas. Ik vervoer m'n Faded Flying V er liever niet in, de tas komt ongelofelijk 'cheap' over in vergelijking met m'n Ritter tas (en daar past de V dan weer niet in...).

Outline
12 februari 2010, 05:05
De tassen die je standaard bij de Faded's krijgt zijn inderdaad niet werelds. Maar de Gibson-bags die je als los accessoire kunt kopen zijn daarentegen wel weer top! Heb er hier zelf 2 en zal er wel 'ns foto's van neergooien.

Iig zeer dikke voering met zeer stabiele bekleding waar je gitaar gewoon stevig in zit. Ik blijf wel van mening dat je met 'n getilte headstock in welke hoes/bag dan ook gewoon erg gevoelig bent voor ongelukken met de bekende gevolgen...