PDA

View Full Version : wie heeft ervaring met gitaarkoffer bouw?



jan jansen
10 februari 2010, 22:01
Momenteel ergens mee bezig waarbij de standaard gitaarkoffer,zoals een fender(of chinese imitatie) koffer voor de telecaster veel te groot is.Dus moet ik zelf maar iets maken.Iemand ervaring met het maken van een gitaarkoffer?

JJ

oigun
10 februari 2010, 22:29
Ik heb ooit toen ik een jaar of 15 was een gitaarkoffer in de vorm van een doodskist gemaakt met een ingebouwde versterker. Maar die was niet te tillen:seriousf:
Deze is ook niet licht maar misschien wel een idee:
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/195507-1959-les-paul-jr-build-2.html

Gitaarbouwer
10 februari 2010, 23:04
Heb al 5 jaar een paar vellen zebranofineer liggen om een gitaarkoffer van te maken. Zou echt een pronkstuk moeten worden. Is er tot op heden echter niet van gekomen 'm te bouwen. Maar wie weet een leuk idee voor jou.

Noid
10 februari 2010, 23:08
Ja, 'k heb voor zowel een headless bass, als voor een headless gitaar een koffer gemaakt (ook ivm de afwijkende maten). Beiden van hout en ondanks de bescheiden afmetingen, gaat het dan toch snel redelijk veel wegen.

Naar welke info ben je op zoek m.b.t. het zelfbouwen van zo'n koffer?

stijnkenens
11 februari 2010, 00:13
Geen ervaring, enkel de theorie:
Zoek eens achter buigtriplex, of een soort duplex, dat buigt heel gemakkelijk (zonder buigijzer) en is heel stevig.
Bovenkant en onderkant maak je van 6mm triplex, hier kan je nog gemakkelijk kleine nageltjes in kwijt, zonder dat het gaat splitsen.

De kist in 1x maken, helemaal toe, en daarna doorzagen onder een grote lintzaag of een paneelzaag met groot zaagblad: dan ben je zeker dat kist en deksel perfect op elkaar passen.


s.

jan jansen
11 februari 2010, 06:08
Ja, 'k heb voor zowel een headless bass, als voor een headless gitaar een koffer gemaakt (ook ivm de afwijkende maten). Beiden van hout en ondanks de bescheiden afmetingen, gaat het dan toch snel redelijk veel wegen.

Naar welke info ben je op zoek m.b.t. het zelfbouwen van zo'n koffer?



Welke houtsoort bv gebruikt wordt,de constructie kom ik zelf wel uit en hoe de bekleding te bevestigen.(uitgaande van de fender telecaster koffer).Het ding moet uiteraard wel stevig worden.Vaak doet een filmpje meer dan 1000 woorden tekst...,

JJ

jan jansen
11 februari 2010, 06:10
Heb al 5 jaar een paar vellen zebranofineer liggen om een gitaarkoffer van te maken. Zou echt een pronkstuk moeten worden. Is er tot op heden echter niet van gekomen 'm te bouwen. Maar wie weet een leuk idee voor jou.

Ik waag me niet aan fineer...maar bedankt voor het aanbod.Ik denk meer aan een telecaster koffer,maar an ook op schaal.at ik me afvraag of een koffer lakken/verven veel wordt gedaan..

Hiro
11 februari 2010, 08:32
lakken of verven kan, maar het probleem dan is dat als je m neerzet dat ie dan beschadigd en verf en lak begint los te laten en bekleding geeft mee.

Maar als je bijvoorbeeld noppen om hem op te zetten maakt dan kan t weer wel, maar dan moet je ondergrond altijd vlak en de totale lengte van je koffer zijn.

Dus bekleding heeft niet alleen een uiterlijke functie

Hedge
12 februari 2010, 09:00
Ik heb een keer een kist gemaakt voor mijn SJ200. Maar echt enthousiast ben ik er niet van geworden. Materiaal was 3,6mm triplex. Ik heb geprobeerd om dit te buigen, maar dat is mislukt. Het werd dus een behoorlijk vierkant ding. In elkaar gelijmd met constructielijm en verstevigingslatten langs de lijmranden. Buitenkant beplakt met skai. Dit is gewoon te koop bij een stoffenwinkel. Binnenkant met een gezellig roze bontje bekleed wat ik met een tacker op de randen heb vastgezet.
Hij was lomp en zwaar en ik gebruik hem niet meer. Maar het maken van een koffer is wel te doen.

ziekdier
12 februari 2010, 15:35
wat dacht je bij thomann een goedkope koffer kopen van een euro of 40/50. binnenwerk er uitslopen, stuk piepschuim op maat maken, gitaar er op leggen, model overtrekken op piepschuim, model uitzagen, stukje velours kopen op de markt, en over het piepschuim lijmen met bison tix.... ( die variant kan geloof ik wel op piepschuim... de normale kit niet dacht ik zo...)

en klaar is case!


gr
@je

stijnkenens
12 februari 2010, 19:19
en klaar is case!





Zalig :ok:


s.

Thiez
12 februari 2010, 19:48
Flightcases voor keyboard en stagepiano past een gitaar ook welleens in qua formaat n dan gewoon zelf idd het schuim snijden.
Ik heb momenteel een koffer van thomann van 49 euro. Deze zou ik niet aanraden. In principe doet hij zijn werk wel maar hij is na half jaar al wel scheef. Sluit niet altijd meer goed op elkaar enzo.

Als je een lichte flightcase wil zou je misschien eens kunnen denken aan polyester? Modelmal maken van piepschuim of iets dergelijks en dan gewoon een pot polyester en glasvezeldeken halen. Het word wel een kliederwerk (heb keer bumper gerepareerd met polyester) maar je krijgt wel een lichter resultaat als hout denk ik en is ook stevig zat.

Little Jay
12 februari 2010, 20:09
Ik heb nog nooit een (houten) zelfbouwkoffer gezien die licht genoeg is om niet na enkele keren gebruik thuis gelaten te worden.......

jan jansen
12 februari 2010, 20:36
wat dacht je bij thomann een goedkope koffer kopen van een euro of 40/50. binnenwerk er uitslopen, stuk piepschuim op maat maken, gitaar er op leggen, model overtrekken op piepschuim, model uitzagen, stukje velours kopen op de markt, en over het piepschuim lijmen met bison tix.... ( die variant kan geloof ik wel op piepschuim... de normale kit niet dacht ik zo...)

en klaar is case!


gr
@je

Dank een ieder voor het commentaar...voorlopg heb ik even op marktplaats gekeken....maar ik denk dat ik er een zelf ga maken als het project af is waar ik nu mee bezig ben,en die moet voor de meeting af,

JJ

gengar
12 februari 2010, 20:40
ik heb wel mijn eigen flightcase gebouwd en als je een rechthoekige gitaarkoffer maakt op deze manier is die misschien een beetje 'lomp' maar dan heb je wel een koffer die je de rest van je leven niet meer kapot krijgt. Als je dat dan met de lichtste berken multiplex doet dan heb je volgens mij wel een gaaf koffertje. Je zou aan de voorkant 'vensters' kunnen maken van perspex of zo waardoor je de gitaar ziet liggen in zijn paarsfluwelen bedje!

majortomtogroundcontrol
18 februari 2010, 13:27
je kan een gitaarkist uit karton bouwen, een leraar van mij heeft het ooit gedaan, het moet dan wel grijs karton, als je het nat maakt kan je het buigen, moet wel dik zijn minstens, of mss meer lagen? het is wel heel goedkoop, dus mss de moeite om mee te experimenteren? achteraf wel bekleden met ????????? tegen vocht enz..
zal mss niet zo lang mee gaan maar is spotgoedkoop

knarf
18 februari 2010, 15:45
Ik moet bovenstaande posts bijtreden: een (zelfgemaakte) flightcase is een pak zwaarder dan een standaard gitaarkoffer waardoor je 'm idd sneller zal laten staan.

Kan het gewicht je echt niet schelen of hoef je 'm nooit zelf te dragen, en is stevigheid een absolute must, dan is een flightcase the way to go. Zorg in dat geval wel dat je een comfortabele (zachte) handgreep hebt. Die dunne, plastic dingen doen je handen geen deugd...