PDA

View Full Version : Probleempje elektrische gitaar



Lykke
10 februari 2010, 21:01
Hi jongens,

Ik heb net mijn eerste elektrische gitaar, alleen heb ik er wat probleempjes mee. Vanaf moment 1 dat ik speelde kraakten de snaren énorm. Ik dacht, ik ben akoestisch gewend, het zal wel meevallen. Maar echt iedereen die er op speelt, ook mensen met een elektrische gitaar en al wat speelervaring merken het op.

Wat is nu het geval: (vooral) bij hammer-on, maar ook gewoon met spelen kraakt de snaar enorm, alsof je vinger er maar half opzit of tegen de randen van de fret aan zitten. En voor de snuggeren onder ons, ik hou hem er echt goed op, maakt niet uit hoe hard ik druk ;)

Ik vind dit erg vervelend en heb totaal géén idee waar 't probleem zit. Teruggaan naar de winkel is geen optie aangezien ik hem online heb gekocht (dom dom dom)

Anyone care to help?

Maleco
10 februari 2010, 21:04
Klinkt als fretbuzz (snaren kletteren op het hout en de frets?)
Dit krijg je als je snaren te laag staan, kan dus een te lage brug zijn of een te lage topkam.

Allereerst zou ik even een nieuw setje snaren proberen voorzover je dat nog niet hebt gedaan, en dan kun je hem misschien ook meteen af laten stellen in de muziekwinkel. Oude snaren kunnen ook nogal eens voor buzz zorgen.

geert1976
10 februari 2010, 21:05
bedoel je dat de snaren over de andere frets kletteren?

Lykke
10 februari 2010, 21:08
ik weet niet zo goed wat dat irritante geluid veroorzaakt.. wat bedoel je met 'over andere frets heenkletteren'?

snaarplukker
10 februari 2010, 21:10
Net nieuw uit de doos, via internet besteld? Kan het zijn dat je de gitaar nog moet stemmen. Wordt normaal een toontje lager gezet voor het transport.;)

Lykke
10 februari 2010, 21:12
Net nieuw uit de doos, via internet besteld? Kan het zijn dat je de gitaar nog moet stemmen. Wordt normaal een toontje lager gezet voor het transport.;)

jaaa dat had ik al heel snel door dat hij oervals was dus dat is verholpen :P

Maleco
10 februari 2010, 21:25
Wat voor gitaar is het trouwens?

Trek maar eens aan je dikste snaar en laat dan eens los, als het goed is klettert hij nu tegen je fretten aan :)

Lykke
10 februari 2010, 21:28
Wat voor gitaar is het trouwens?

Trek maar eens aan je dikste snaar en laat dan eens los, als het goed is klettert hij nu tegen je fretten aan :)

Oke ja, maar nee, dat is het probleem niet

Bijvoorbeeld, een standaard iets wat ik altijd speel als ik een gitaar in mijn handen heb, is t intro van californication (rhcp). Dat klinkt gewoon ruk. Als ik op de B-snaar de eerste fret hammer komt er nauwelijks geluid uit, gewoon bijna muted en 't kraakt :???:

Jilles
10 februari 2010, 21:33
Noten speel je door de snaar te verkorten dmv in te drukken voor een fret. Om die noot zuiver te laten klinken moet de snaar natuurlijk vrij kunnen trillen. Waar jij denk ik last van hebt -en dat is al genoemd- is fretbuzz.
Fretbuzz ontstaat als je snaar niet vrij kan trillen, en dus tegen één of meerdere frets aan 'klettert' op de hals.

Een afstelbeurtje bij je lokale gitaarboer kan fretbuzz gemakkelijk verhelpen. Of je doet het zelf, maar aangezien je geen idee had waar het probleem zat denk ik dat je met dat soort dingen nog niet zoveel ervaring hebt. ;)

Succes in ieder geval!

wietse
10 februari 2010, 21:49
Anyone care to help?

hang er van af waar je woont, anders zou ik zeggen kom maar eens langs, klinkt op fretbuzz en waarschijnlijk is de intonatie ook helemaal off, om wat voor gitaar gaat het trouwens?
merk/type, foto's.

Xtrme
10 februari 2010, 21:57
Hij klettert niet, maar hij kraakt....??? :dontgeti:

Als mijn gitaar kraakt, dan heb ik een slechte potmeter, een rotte kabel óf hij staat op het punt om door midden te breken.

Ik kan hier ook niet iets anders dan fretbuzz voor bedenken; afstellen dus.
Loop anders gewoon eens een gitaarwinkel binnen en laat ze daar eens zien en horen wat je precies bedoeld.

Lykke
10 februari 2010, 22:03
Noten speel je door de snaar te verkorten dmv in te drukken voor een fret. Om die noot zuiver te laten klinken moet de snaar natuurlijk vrij kunnen trillen. Waar jij denk ik last van hebt -en dat is al genoemd- is fretbuzz.
Fretbuzz ontstaat als je snaar niet vrij kan trillen, en dus tegen één of meerdere frets aan 'klettert' op de hals.

Een afstelbeurtje bij je lokale gitaarboer kan fretbuzz gemakkelijk verhelpen. Of je doet het zelf, maar aangezien je geen idee had waar het probleem zat denk ik dat je met dat soort dingen nog niet zoveel ervaring hebt. ;)

Succes in ieder geval!

Dankje voor de uitleg! Ik ben absoluut onervaren, ik speel pas sinds september 2009 akoestische gitaar en het kriebelde al een tijdje om een elektrische gitaar te hebben. Moet namelijk bekennen dat ik me de eerste keer dat ik mijn gitaar in mijn handen had, me afvroeg waar al die 4 knopjes voor waren :soinnocent:

Heb een Epiphone Les Paul Special II. Echt een prachtding, vind ik zelf.

Zat zelf eigenlijk als eerst te denken aan een slecht kabeltje, maar als hij niet versterkt staat doet hij precies hetzelfde.

RoelTM
10 februari 2010, 22:34
Is het niet gewoon een los onderdeeltje dat meetrilt? (straplock of losse stemknop o.i.d.)
Dat heeft bij mij tenminste nogal eens voor verwarring gezorgd. :satisfie:

Lykke
10 februari 2010, 22:54
even een blik geworpen op deze site:
http://fretnotguitarrepair.com/buzzing.htm

Hij buzz't ook (bij sommige snaren), op een open snaar, eigenlijk altijd, voortdurend, en overal..

worden 2 opties gegeven, opnieuw afstellen of nieuwe fretten?
wat moet ik me voorstellen bij nieuwe fretten? als dat het geval is, hoef ik dat niet te pikken toch.. een nieuwe gitaar hoort daar geen last van te hebben :dontgeti:

Maleco
10 februari 2010, 23:36
Waar heb je hem gekocht?

Een refret is inderdaad niet normaal als je een nieuwe gitaar koopt, word zeker gezien je gitaar in verhouding een duur grapje als dat moet gebeuren.

TIP: zet even in je naam waar je vandaan komt :sssh:

geert1976
10 februari 2010, 23:39
Yup, indien je in de omgeving Veluwe woont ben je van harte welkom, ik wil er wel naar kijken, kost je niets.

driesp
11 februari 2010, 00:33
Die les paul special II's zijn goeie gitaren. Was ook m'n eerste. Speelt trouwens erg vlot, en heeft 'n lage actie! (vanuit fabriek totaal niet bij ik trouwens )

Kan niet zoveel zijn, loop eens binnen bij de gitaarboer in je buurt.

Hiro
11 februari 2010, 09:03
En als je in de buurt van Helmond woont ben je bij mij welkom, kortom er zijn genoeg mensen die je willen helpen hier.

Dan hoef je niet naar een winkel en er dik geld voor te betalen, waarschijnlijk is het gewoon instellen, maar als je dat zelf wilt doen de eerste keer ben je 2 dagen bezig. (tenminste zo was t bij mij :P ) en zo kan je t gelijk van een ander leren en vragen stellen erover

Lykke
11 februari 2010, 11:40
Ik woon in het vre-se-lijke gouda.
Ik vind 't ook allemaal niet erg grappig eigenlijk. heb hem bij musicstore gekocht. Ik heb deze vriendelijke duitsers vandaag maar even een mailtje gestuurd. Zit nog binnen de termijn van 30 dagen. Alleen dan zit je weer met het gekloot dat je dik 30-40 euro kwijt bent met het retour sturen van de gitaar. Ik wil gewoon dat hij het doet :(
Kan een lokale gitaarboer refretten? Wat moet ik me hierbij voorstellen?

jimihattricks
11 februari 2010, 12:22
denk dat vlakken vd frets ook al een boel helpt, refretten lijkt me in eerste instantie niet nodig (kan een duur grapje zijn)

ik zou eerst de halspen laten afstellen, als t dan nog niet verholpen is de frets vlakken en polijsten

Rock Bottom
11 februari 2010, 12:31
Een nieuwe gitaar refretten of frets vlakken doe normaal zeg als ie echt niet goed is terug met dat ding.

wietse
11 februari 2010, 12:34
Heb een Epiphone Les Paul Special II. Echt een prachtding, vind ik zelf.



als je nu begint met voorzichtig de brug omhoog te draaien, zitten of wieltjes onder of met een schroefkop, stapje voor stapje slagje draaien, proberen, en steeds weer tot je geen gerammel/gekraak meer hoort.
aktie kan jezelf gemakkelijk aanpassen, je kan er niks mee vernielen meestal is een te lage aktie namelijk de oorzaak van fretbuzz.
als hij vrij is van fretbuzz en de snaren staan dan erg hoog dan deugt er iets niet.

Lykke
11 februari 2010, 13:27
als je nu begint met voorzichtig de brug omhoog te draaien, zitten of wieltjes onder of met een schroefkop, stapje voor stapje slagje draaien, proberen, en steeds weer tot je geen gerammel/gekraak meer hoort.
aktie kan jezelf gemakkelijk aanpassen, je kan er niks mee vernielen meestal is een te lage aktie namelijk de oorzaak van fretbuzz.
als hij vrij is van fretbuzz en de snaren staan dan erg hoog dan deugt er iets niet.

heb het vanochtend even geprobeerd. Ging wel redelijk soepel maar hoor nog geen verschil en aangezien mijn totale gebrek aan ervaring heb ik het er nu maar zo bij gelaten, kunnen mensen zeggen dat er weinig gesloopt kan raken, die kennen mij nog niet :sssh: haha

ik ga even bellen naar feedback vandaag, vertrouw mijn lokale gitaarboer niet echt (van beveren in gouda). Kost dat (veel) geld? Wat moet ik vermelden als ik bel? Fretbuzz? Ben dat gekloot nu wel zat zeg.. hij moet het gewoon doen! :confused:

snaarplukker
11 februari 2010, 13:58
ik ga even bellen naar feedback vandaag, vertrouw mijn lokale gitaarboer niet echt (van beveren in gouda). Kost dat (veel) geld? Wat moet ik vermelden als ik bel? Fretbuzz? Ben dat gekloot nu wel zat zeg.. hij moet het gewoon doen! :confused:
De winkels hier zien je niet graag komen met een gitaar die je bij een ander voor een paar tientjes goedkoper hebt gekocht. En mede door jouw onwetentheid willen ze het wel verhelpen en een vette rekening uitschrijven.
Is er geen forumlid met gitaarkennis die bij je in de buurt woont en kan bekijken wat je probleem is? Misschien is het iets wat zo is verholpen of in het slechtste geval retour moet naar de leverancier. Ik denk dat de combinatie ratel en fretbuzz een losse halspen (trusrod) kan zijn.
Ik wil er wel naar kijken maar woon in de buurt van Breda.

Lykke
11 februari 2010, 15:07
De winkels hier zien je niet graag komen met een gitaar die je bij een ander voor een paar tientjes goedkoper hebt gekocht. En mede door jouw onwetentheid willen ze het wel verhelpen en een vette rekening uitschrijven.
Is er geen forumlid met gitaarkennis die bij je in de buurt woont en kan bekijken wat je probleem is? Misschien is het iets wat zo is verholpen of in het slechtste geval retour moet naar de leverancier. Ik denk dat de combinatie ratel en fretbuzz een losse halspen (trusrod) kan zijn.
Ik wil er wel naar kijken maar woon in de buurt van Breda.

haha, ja, dat was ook al mijn gedachte. Wil er ook best wat voor betalen, maar grote kans dat ze idd een vette rekening uitschrijven omdat ik a) onwetend ben en b) van het vrouwelijk geslacht. Vaak hangen die twee ook met elkaar samen heb ik zo het idee wat betreft elektrisch spul :)

ik hoop inderdaad dat er iemand in gouda of omstreken van het forum lief genoeg is om mij te willen helpen met dit onding :)

snaarplukker
11 februari 2010, 15:16
Tja, ik ben wel lief maar woon niet in Gouda en omstreken.;)

guitarkid
11 februari 2010, 16:58
Een nieuwe gitaar refretten of frets vlakken doe normaal zeg als ie echt niet goed is terug met dat ding.

+1.. !! En op kosten van Music Store..!! Even bellen of mailen met één van de nederlanders daar. Geen probleem.
Niet mee gaan knoeien, want dat kost je je garantie. Het gele formulier invullen en hopsakee..!! Als je tenminste zeker weet dat het probleem in de gitaar zit en niet ergens anders, natuurlijk ;)

Succes, C. (die ook wel lief is, maar niet zo gek dat-ie van Zuidbroek naar Gouda gaat... :) )

Lykke
11 februari 2010, 21:18
Even update: telefonisch contact gehad met MusicStore.. schijnen blijkbaar niet alleen maar Duitsers te zijn daar, maar ook gebrekkig nederlands sprekende Duitsers :) wat een opluchting. Heb voor morgen een afspraak gemaakt met een gitaarreperateur in Den Haag, die gaat er even naar kijken en dus of er iets aan te doen valt.

Ik heb mijn beklag gedaan, probleem uitgelegd. Komt erop neer dat ze hem kosteloos aan mijn deur willen ophalen. Heb ze uitgelegd dat ik er eerst naar laat kijken, mocht het te verhelpen zijn met een simpele afstelbeurt hou ik 'em gewoon. Mocht het iets serieuzers zijn hoeft de reperateur geen moeite te doen, dan gaat hij in zijn doosje terug naar Duitsland.

guitarkid
11 februari 2010, 23:14
Even update: telefonisch contact gehad met MusicStore.. schijnen blijkbaar niet alleen maar Duitsers te zijn daar, maar ook gebrekkig nederlands sprekende Duitsers :) wat een opluchting. Heb voor morgen een afspraak gemaakt met een gitaarreperateur in Den Haag, die gaat er even naar kijken en dus of er iets aan te doen valt.

Ik heb mijn beklag gedaan, probleem uitgelegd. Komt erop neer dat ze hem kosteloos aan mijn deur willen ophalen. Heb ze uitgelegd dat ik er eerst naar laat kijken, mocht het te verhelpen zijn met een simpele afstelbeurt hou ik 'em gewoon. Mocht het iets serieuzers zijn hoeft de reperateur geen moeite te doen, dan gaat hij in zijn doosje terug naar Duitsland.


Hallo Lykke.

Zoals ik al in mijn post schreef: bellen dus(er zijn daar ook nederlanders) en voilá. Geen kosten en geen moeite. Ik doe heel veel zaken met ze en naar volle tevredenheid.
Mooi dat je het zo kunt regelen. Hoop dat alles gauw is opgelost

Gr. C.

Outline
12 februari 2010, 05:16
Wat denken we allemaal weer moeilijk...

Ik ga er vanuit dat je de kraak alleen hebt als je 'm in je versterker ingeplugd hebt. Als dat zo is, is het simpel: aarde-probleem. Heb ik hier ook en dat krijg je als je een ongeaarde versterker hebt of gewoon geen randaarde hebt op je kamer.

Makkelijkste oplossing: draadje naar blank deel van je radiator leggen dat contact maakt met de buitenkant van je jackplug. Dan zou je probleem opgelost moeten zijn...

wietse
12 februari 2010, 08:13
Wat denken we allemaal weer moeilijk...

Ik ga er vanuit dat je de kraak alleen hebt als je 'm in je versterker ingeplugd hebt.

lezen is een kunst, zij zegt dat ze het ook hoort als de gitaar NIET is ingeplugd.

lodi
12 februari 2010, 16:52
Die les paul special II's zijn goeie gitaren. Was ook m'n eerste. Speelt trouwens erg vlot, en heeft 'n lage actie! (vanuit fabriek totaal niet bij ik trouwens )

Kan niet zoveel zijn, loop eens binnen bij de gitaarboer in je buurt.

da's de beste da ik vandaag gehoord heb...hallo...die gitaar is gekocht bij n' online shop DIE moeten ervoor opdraaien NIET de lokale gitaarboer, die heeft z'n handen vol met klanten die hem WEL z'n brood laten verdienen

dennisky
12 februari 2010, 17:48
da's de beste da ik vandaag gehoord heb...hallo...die gitaar is gekocht bij n' online shop DIE moeten ervoor opdraaien NIET de lokale gitaarboer, die heeft z'n handen vol met klanten die hem WEL z'n brood laten verdienen

..... hallo.....Zo raar is dat toch niet? Ik snap het best als je zegt dat je met een ondeugdelijke gitaar terug zou moeten gaan naar de winkel waar je 'm gekocht hebt. Maar als dat, zoals in dit geval, niet gaat vanwege het feit dat de gitaar online is besteld is er toch niets op tegen om bij een lokale gitaarboer naar binnen te stappen om te vragen wat er mis mee is en deze tegen betaling te laten repareren? :lp:
Een klant is een klant en met de juiste service en kundigheid heb je er misschien een 'klant for life' bij. Misschien komt de 'klant' tot inzicht dat je voor een beetje extra soms ook gewoon wat krijgt, namelijk service. Dit geldt trouwens lang niet voor alle winkels. :(

Maar goed, dit is ook een mening, net als de jouwe. :soinnocent:

Outline
12 februari 2010, 17:57
lezen is een kunst, zij zegt dat ze het ook hoort als de gitaar NIET is ingeplugd.

Ze zegt als hij niet versterkt staat. Is toch een verschil met: totaal geen stekker er in.

Heb je overigens de moeite genomen om te localiseren aar de kraak precies vandaan komt? Want gitaren 'kraken' in de regel niet en ik denk dat we zonder richting waar het vandaan komt nog lang kunnen blijven gokken...

Xtrme
12 februari 2010, 21:05
Een "gitaarboer" die niet heel even naar dat ding wil kijken zonder meteen ook iets aan zijn advies te willen verdienen mag zich met recht een boer noemen en verdient niets beters dan dat mensen ergens anders hun gitaar kopen.

Zo pas nog bij een bekende muziekwinkel in Alkmaar geweest voor een paar knappe potmetertjes voor een van mijn strats.
"Die hebben we niet", was het enige en weinig geïnterresseerde antwoord, waarna meneer weer door liep omdat hij het te druk met zichzelf had.
Dat zijn de boeren en ik kom daar dus ook echt nooit meer.
Als je het onderscheid al niet in dit soort kleine dingen kunt maken, dan hoef je dat ook niet in de grotere dingen te verwachten, is mijn mening.
Ik heb ze nu dus online besteld.

wietse
13 februari 2010, 05:20
Ze zegt als hij niet versterkt staat. Is toch een verschil met: totaal geen stekker er in.


maakt het dan een verschil in geluid als je hem wel ingeplugd hebt maar de versterker uit staat of als je hem niet ingeplugd hebt?
dat is nieuw voor mij.

lodi
13 februari 2010, 08:50
Een "gitaarboer" die niet heel even naar dat ding wil kijken zonder meteen ook iets aan zijn advies te willen verdienen mag zich met recht een boer noemen en verdient niets beters dan dat mensen ergens anders hun gitaar kopen.

Zo pas nog bij een bekende muziekwinkel in Alkmaar geweest voor een paar knappe potmetertjes voor een van mijn strats.
"Die hebben we niet", was het enige en weinig geïnterresseerde antwoord, waarna meneer weer door liep omdat hij het te druk met zichzelf had.
Dat zijn de boeren en ik kom daar dus ook echt nooit meer.
Als je het onderscheid al niet in dit soort kleine dingen kunt maken, dan hoef je dat ook niet in de grotere dingen te verwachten, is mijn mening.
Ik heb ze nu dus online besteld.
groot gelijk , gewoon alles online kopen is je volste recht, maar dan wel ALLES he ook "potmetertjes,kabels, plectrums,enz.."niet n' gitaar + versterker van pakweg samen 1500euro online kopen en daarna de lokale zaak platlopen voor aanpassingen, herstellingen, afstellingen en allerlei prullaria,je moet het spel eerlijk spelen, onlangs meegemaakt: hier in de zaak om de hoek zit een vader met zoon gitaren te testen duidelijk met de bedoeling te kopen, komt zo'n snul binnen voor snaren, gaat n' praatje slaan met de vader,en begint daar n' duitse online shop te promoten, raar hoor.

geert1976
13 februari 2010, 10:56
groot gelijk , gewoon alles online kopen is je volste recht, maar dan wel ALLES he ook "potmetertjes,kabels, plectrums,enz.."niet n' gitaar + versterker van pakweg samen 1500euro online kopen en daarna de lokale zaak platlopen voor aanpassingen, herstellingen, afstellingen en allerlei prullaria,je moet het spel eerlijk spelen, onlangs meegemaakt: hier in de zaak om de hoek zit een vader met zoon gitaren te testen duidelijk met de bedoeling te kopen, komt zo'n snul binnen voor snaren, gaat n' praatje slaan met de vader,en begint daar n' duitse online shop te promoten, raar hoor.

tja, je hebt er randdebielen tussen zitten, zo'n figuur ging er bij mij gelijk uit.

tis TS haar eigen schuld, dat heb je met online kopen en zijn risico's die je voor lief moet nemen, sorry, maar ik heb hier geen meelijden mee.

Dus laten repareren en het voordeel dat je dacht te hebben, met online kopen, kwijt zijn aan reparatiekosten

Portel
13 februari 2010, 10:59
Welke gitaar is het?
En welke versterker?

Meestal zijn goedkope versterkertjes namelijk niet zo goed.
Kan ook nog aan een goedkope kabel liggen.

Mijn eerste versterker + kabel was ook niet super.
Heb ik een nieuwe kabel gekocht, toen klonk hij goed!

guitarkid
13 februari 2010, 11:49
Dag allen.

Ik moet even kwijt dat ik de reakties in de discussie die nu gevoerd wordt over het laten repareren van een gitaar bij een zaak waar je 'm niet gekocht hebt (maar bijv. via internet in Duitsland) wel erg kort door de bocht vind.
Wat is daar mis mee als je gewoon betaald voor een dergelijke reparatie?
Daar hebben die winkels vast geen probleem mee en anders zeggen ze dat wel, lijkt me.....
Begrijp me goed, ik vind het ook niet sympathiek om iets te proberen in een winkel en het dan elders (goedkoper) te kopen, al dan niet online. En het verhaal van Lodi is inderdaad wel een voorbeeld van hoe het m.i. niet moet....
Ik vind dat Dennisky het in dit geval heel mooi stelt in zijn post:

Ik snap het best als je zegt dat je met een ondeugdelijke gitaar terug zou moeten gaan naar de winkel waar je 'm gekocht hebt. Maar als dat, zoals in dit geval, niet gaat vanwege het feit dat de gitaar online is besteld is er toch niets op tegen om bij een lokale gitaarboer naar binnen te stappen om te vragen wat er mis mee is en deze tegen betaling te laten repareren? :lp:
Een klant is een klant en met de juiste service en kundigheid heb je er misschien een 'klant for life' bij. Misschien komt de 'klant' tot inzicht dat je voor een beetje extra soms ook gewoon wat krijgt, namelijk service. Dit geldt trouwens lang niet voor alle winkels. :(

Ik denk overigens dat als je een parallel trekt met bijv. auto's er een boel garages wel zouden kunnen sluiten... ;)
Kortom, het kan niet zo zijn dat als je online koopt, je dan onder het motto "eigen schuld, dikke bult" maar zelf moet zien hoe je iets oplost.
Bovendien blijkt dat bijv. Music Store erg makkelijk is met het oplossen van een probleem, zoals ik in dit geval al gepost had aan Lykke.

Weet je al wat meer, Lykke?

Gr. C.