PDA

View Full Version : mastering studios?



jasses
10 februari 2010, 19:45
we zijn met de band weer een stap verder, opnemen en mixen van onze cd is afgewerkt. Maar nu komt natuurlijk de volgende stap, het masteren.
Nu wou ik eens polsen of hier mensen waren met goede of slechte ervaringen met mastering studios?

Ik heb wel wat websites van studios afgesurfd, maar kan daar eigenlijk zo weinig uit afleiden. Over de opgesomde gebruikte technologie ken ik niets, en geluidsbestanden geven meestal een eindresultaat, zelden een vergelijk met de niet-gemasterde versie. Als beginnende band hebben we ook maar een beperkt budget. Vandaar de vraag.

Elke hulp is welkom...

bert k
10 februari 2010, 22:38
Waarom wil je masteren? Was de mix niet naar je zin?

Han S
10 februari 2010, 23:05
Masteren was vroeger het netjes schoonmaken van het begin en einde van de nummers, het maken van fade ins en fade outs, of zelfs crossfades, het in de juiste volgorde zetten van de nummers en vooral het afluisteren op superieuere monitoren en eventueel EQ er op zetten.

Dat kan je nu allemaal zelf met simpele software, blijft over het harder maken van de CD en daar moet je een paar goede oren voor hebben, de software ligt bij bakken vol voor het opscheppen. Afhankelijk van de muzieksoort ga je de dynamiek wat beperken met compressie en limiting en daarin gaan veel 'masteraars' al gauw te ver in hun zucht naar de hardste CD.

Er zijn mastering bedrijven die een nummer voor je proefmasteren, je stuurt het op en je krijgt het gemastered terug zodat je je keus kan maken.

Ik ging vroeger altijd naar Cut-n-Clear in Amsterdam, maar hij kon er weinig aan verbeteren zei hij altijd en daarom ben ik het maar zelf gaan doen, temeer omdat ik vaak een CD kreeg van een bandje waarmee ik had opgenomen welke compleet naar de filistijnen was 'gemastered'. Want de schuif van een L1, L2 of L3 omhoog schuiven kunnen ze wel, maar dat is dan ook alles.

Als je mix goed is en je hebt een paar goede monitoren en oren dan kun je het zelf ook wel. Je moet wel redbook kunnen branden met een programma als bijvoorbeeld CD architect van Sony.

TIMBER
11 februari 2010, 08:55
Je moet wel redbook kunnen branden..


Wat houd dit nu precies in..?? Kom de term vaker tegen en weet dat je CD dan (zo goed als) in alle cd spelers gedraaid kan worden. Maar het zal toch meer voordelen opleveren..??

jasses
11 februari 2010, 09:03
Ik ben best wel tevreden van de mix eigenlijk. De redenen dat we willen gaan masteren waren een beetje de volgenden:
- er was ons een ietwat gezegd dat ongeveer alles tegenwoordig gemasterd wordt (minst goede reden)
- de man bij wie we hebben opgenomen vond het geen slecht idee een professioneel maar door onze muziek ongerept paar oren zich er een keer mee te laten bezighouden en bijschaven, dat dat misschien geen slechte aanvulling zou zijn op zijn oren (klonk aannemelijk maar niet noodzakelijk)
- er was ons gezegd dat masteren alles nog een stuk meer "in your face" en als een geheel zou laten klinken.
Vooral dat laatste klonk als een goede reden. Waarschijnlijk komt dat inderdaad maar neer op wat meer compressie, een beetje EQ en het volume een ietwat omhoog. Nu is onze zanger degene van de band met veruit het meeste doe-het-zelf opname-ervaring, en hij zei dat hij zelf nooit een degelijke thuismastering uitgevoerd kreeg, of dat hij toch altijd meer tevreden was van het uitbesteden (helaas is de studio waarmee hij werkte een tikkeltje te duur voor ons).
Misschien geen slecht idee om toch eerst zelf te proberen, maar ik vermoed vooral dat niemand van ons het echt aandurft (ik toch al helemaal niet...)

guhlenn
11 februari 2010, 09:54
De drie redenen die je noemt zijn prima, maar je zit hier op een recording forum, dus dan krijg je ook meningen in die kleur. GEzien je vragen zou ik zeggen: lekker laten masteren. Wat een goede mastering studio si is moeilijk, er zitten hier een paar mensen die het doen, en verder zitten in nederland best een paar goeie. Het resultaat is vaak toch wel spectaculair, althans de voorbeelden die ik heb gehoord. Maar wat mag het kosten?

Han S
11 februari 2010, 10:39
Wat houd dit nu precies in..?? Kom de term vaker tegen en weet dat je CD dan (zo goed als) in alle cd spelers gedraaid kan worden. Maar het zal toch meer voordelen opleveren..??

http://www.google.com/search?hl=en&source=hp&q=red+book+audio+cd&aq=0&aqi=g4&oq=Red+book+audio

jasses
11 februari 2010, 11:21
.

kwa budget, das altijd wat een moeilijke... het zijn 7 nummers, een goed half uur muziek, en de offertes gaan zowat van 300 tot 1000 euro. Ik vermoed dat we liever zo dicht mogelijk bij die 300 zullen blijven. Het blijft immers een eigen beheer plaatje...

TIMBER
11 februari 2010, 11:28
http://www.google.com/search?hl=en&source=hp&q=red+book+audio+cd&aq=0&aqi=g4&oq=Red+book+audio

Thanks maar ook hier kom ik niet veel verder dan dat het een standaard is die min of meer garant staat voor de afspeelbaarheid van je schijfje.

Han S
11 februari 2010, 11:39
De gewone copieerprogramma's schrijven orange book en voor een master heb je red book nodig. Daarin staan een aantal codes waaronder ook de ISRC met de unieke code voor de nummers op de CD, zodat overal direct kan worden gezien welke artiesten het betreft en wie de rechten heeft.

Hoe die codes er precies uitzien kan ik je ook niet vertellen.

skanky
11 februari 2010, 11:39
Thanks maar ook hier kom ik niet veel verder dan dat het een standaard is die min of meer garant staat voor de afspeelbaarheid van je schijfje.

Dat is het ook, red book is de standaard van de audio cd.

TIMBER
11 februari 2010, 11:42
Hoe die codes er precies uitzien kan ik je ook niet vertellen.

Ok thanks.. zal me daar eens in verdiepen.. neem aan dat je dat soort gegevens gelijk kunt koppelen aan bijvoorbeeld een BUMASTEMRA registratie.

bert k
11 februari 2010, 13:17
Ik weet niet beter of iedere gebrande audio-cd is red book. Ik weet wel dat Frits al jaren zijn klanten de mix aanlevert op een gewoon gebrand cdtje en nooit problemen.

harrie-beton
11 februari 2010, 13:23
Ik zou masteren ook gewoon laten liggen. Gewoon je schijf branden (voor de cd perserij even twee) en opsturen.

Jimi Hendrix
12 februari 2010, 10:54
ik heb zowel CD's laten branden die ik zelf heb gemasterd, als die ik extern heb laten doen.
Het voordeel van het laatste is dat het erg fijn is om als je klaar bent met mixen (en dus helemaal gaar/vol ervan bent) de boel aan een stel frisse oren over te dragen die de laatste dingetjes tweakt. Vooral prettig als je een deadline hebt.
Het nadeel kan zijn dat je teveel open laat in de zin: dat komt wel in de mastering. Dat werkt niet, net zoals 'dat komt wel in de mix'.
Overigens ben ik over de sound van de CD die ik helemaal zelf heb gedaan het meest tevreden, maar dat komt eerder door betere vibe/muzikanten/arrangementen.