PDA

View Full Version : twin reverb toe aan revisie?



tommie2
10 februari 2010, 15:32
Hallo,

Mijn eerste post op dit forum!

Ik heb ongeveer een jaar geleden een Twin Reverb gekocht uit '78. De laatste tijd ben ik niet meer zo tevreden over de klank. Ik weet niet zeker of hij achteruit gegaan is of dat ik gewoon kritischer ben gaan luisteren. In ieder geval vind ik dat hij clean niet echt mooi klinkt, een beetje ielig/metaalachtig/koud. Aan de toonregeling kan ik draaien wat ik wil maar ik krijg het niet naar tevredenheid. Aangezien men doorgaans zeer lovend is over de cleansound van Twin Reverbs, heb ik het gevoel dat ik hem misschien eens moet laten nakijken.

Ook het volume is minder dan ik zou verwachten. Hij gaat naar mijn smaak wel hard genoeg, maar ik heb het gevoel dat hij harder hoort te kunnen. Als ik hem op standje 8/8 voor respectievelijk kanaal-/mastervolume wordt ik nog steeds weggeblazen door mijn bandgenoot met zijn Hiwatt. Vervolgens lees ik op internet dat Twins zo vreselijk hard gaan. Dan denk ik: klopt dat wel?

Wat moet ik doen om die mooie cleane Fenderklank uit mijn Twin te krijgen:

andere speakers? (ik zal in het weekend even opzoeken wat voor speakers ik nu heb)
laten blackfacen?
buizen vervangen?
gewoon eens laten nakijken op uitgedroogde elco's, verlopen weerstanden etc.?


Hartelijk dank voor het advies alvast!

Tom

Joey Handsome
10 februari 2010, 16:16
Ehm, als je op 8/8 staat, dan zou je redelijk weg geblazen moeten worden en zou je Twin behoorlijk aan het vervormen zijn. Ik zou hem gewoon even laten nakijken.

Rinze
10 februari 2010, 16:43
Ehm, als je op 8/8 staat, dan zou je redelijk weg geblazen moeten worden en zou je Twin behoorlijk aan het vervormen zijn. Ik zou hem gewoon even laten nakijken.
+1. Ik ben het niet graag eens met de heer JH ;) maar bij standje 8/8 zouden je trommelvliezen er zo'n beetje aan de achterkant weer uit moeten komen. Kunnen de buizen zijn, elco's, noem maar op.

cluseau
10 februari 2010, 22:54
Wat moet ik doen om die mooie cleane Fenderklank uit mijn Twin te krijgen:

andere speakers? (ik zal in het weekend even opzoeken wat voor speakers ik nu heb)
laten blackfacen?
buizen vervangen?
gewoon eens laten nakijken op uitgedroogde elco's, verlopen weerstanden etc.?


Hi Tom, alvast welkom hier. Elko's hoor je meestal wel aan toenemende brom hoewel geen zekerheid dat dit aan je elko's ligt omdat er meerdere oorzaken voor kunnen zijn. Ingekakte buizen is zeker mogelijk en ook voor de hand liggend als ze oud zijn. Blackfacen is een kwestie van smaak maar zal zeker niet helpen tegen te laag vermogen.

Frans.

Agent_Smith
11 februari 2010, 12:17
Ingekakte buizen is zeker mogelijk en ook voor de hand liggend als ze oud zijn.

Komt dat nou vaak voor, ingekakte buizen? Dus vermogensverlies doordat de eindbuizen eigenlijk 'op' zijn?
Ik heb namelijk 2 Marshalls (50w MkIII en een 50w SLX) die echt nagenoeg helemaal open gedraaid moeten worden om met de band mee te komen. Mijn DSL50 staat maar net op een kwart...

cluseau
11 februari 2010, 12:30
Komt dat nou vaak voor, ingekakte buizen? Dus vermogensverlies doordat de eindbuizen eigenlijk 'op' zijn?
Ik heb namelijk 2 Marshalls (50w MkIII en een 50w SLX) die echt nagenoeg helemaal open gedraaid moeten worden om met de band mee te komen. Mijn DSL50 staat maar net op een kwart...

Meten is weten, kan ook aan de totale versterking liggen maar vroeg opbreken is vaak (niet altijd) te wijten aan gare eindbuizen of een instortende voeding. Zonder gezonde voeding geen gezonde amp imo.

Frans.

tommie2
12 februari 2010, 11:16
Bedankt voor de reacties alvast.

Maar stel dat het nu inderdaad versleten buizen zijn (zou best kunnen, want de vorige eigenaar wist niet echt meer hoe oud ze waren), verklaart dat dan ook de blikkerige toon? Want dat is juist hetgene waar ik het meest mee zit.

Als ik een keer tijd heb ga ik ze eens proberen zelf te vervangen.

Chris Winsemius
12 februari 2010, 12:05
Eindbuizen die ersntig verouderd zijn geven minder laag, minder hoog en minder volume.

Bij het vervangen v/d eindbuizen moet je wel even biasen of iig. de nieuwe ruststroom en anodespanning meten.

toneblo
12 februari 2010, 15:44
check Ome Chris eens voor de nodige volume-vitamines!

PeeVee
12 februari 2010, 19:22
Ik het nog een 100W model of een 135W model (zie speakeruitgang)

Dirtypool
13 februari 2010, 11:23
Zitten er wel 4grote buizen in, of zijn het er mss 2??
Post eens een fotootje van achterkant.

cluseau
14 februari 2010, 09:58
Ik het nog een 100W model of een 135W model (zie speakeruitgang)

Is 100W niet erg genoeg :seriousf:

Frans.

Chris Winsemius
14 februari 2010, 11:18
Is 100W niet erg genoeg :seriousf:

Frans.

De meeste mensen geven de voekreur aan 100 Watters. 135 Watters hebben andere (UL) trafo's, spanningen en 'n nog slechtere bedradingslayout.

Voor echt luid: Fender 400PS ;)

movo.
16 februari 2010, 10:44
Is 100W niet erg genoeg :seriousf:

Frans.

Hard is niet hard genoeg! :rockon:

Chris Winsemius
22 februari 2010, 16:35
Hard is niet hard genoeg! :rockon:

+11!

@Cluseau: wanneer ga je nou eens gitaar spelen? :)