PDA

View Full Version : Invloed van brug op de klank van de (bas)gitaar



Metal_Maniac
10 februari 2010, 14:48
Hey mensen!

Ik heb even een vraagje:
In de winkel zie je vaak veel verschillende brugsystemen op gitaren en basgitaren. Ook heb je koploze gitaren, waarbij de tuning aan de onderzijde van de gitaar zit.

Ik vraag me nu af: Hoe groot is de invloed van verschillende materialen/verbindingen/systemen op de klank van de gitaar?

Ben benieuwd naar jullie replies :-)

Chocola
10 februari 2010, 15:22
In theorie zorgt alles tezamen voor de klank. Als jij een messing topkam of brug hebt in plaats van een normale metalen, of zelfs kunstof, zal dit elk een andere invloed hebben op het geluid dat de gitaar produceert, zowel akoestisch als versterkt. Zo hebben ook houtsoorten invloed op de eigenschappen van het geluid.

Volgens mij zijn er vier dingen die invloed hebben. Houtsoorten (al zijn er ook gitaren van kunstof en rubber, maar die hebben dus ook andere klank :p), snaren, hardware en elektronica. Nu zul je denken: maar dit is alles wat een gitaar is? Ja dat klopt, en alles heeft ook invloed op het geluid. Messing klinkt anders dan chroom, chroom anders dan kunstof, een Gibson element anders dan een DiMarzio, Rosewood anders dan Maple, Walnut anders dan Mahonie, Alder anders dan Ash, 5 kilo anders dan 2 kilo, stalen snaren anders dan nylon snaren, nickelwound snaren anders dan enkel staal, flat wound anders dan roundwound (of hoe dat ook mogen heten), nitrocellulose lak anders dan verf...

Je kunt het zo gek niet bedenken :p.

barno
10 februari 2010, 15:25
Wat ook veel invloed heeft, is de hoek die de snaren maken achter de topkam en de brugzadels

vincent136
10 februari 2010, 15:30
Even over een brug:

Ik heb op mijn jazzbas onlangs de wat dunne Wilkinson brug vervangen voor een lekkere dikke, stevige Gotoh brug. Verschil? veel meer sustain en mijn geluid is nu veel beter in balans, het klinkt overal veel meer gelijk qua volume. Perfect!

Metal_Maniac
10 februari 2010, 17:37
Interessant! Zijn er nog meer mensen met ervaringen met verschillende bruggen?

Chocola
10 februari 2010, 19:20
Interessant! Zijn er nog meer mensen met ervaringen met verschillende bruggen?

Ik heb 2 basgitaren. De eerste heeft een kunstof brug (goedkoop ding van Vester) en die klinkt wat neutraal, maar heeft niet veel sustain lijkt het. De ander heeft gewoon een stalen brug en heeft een stuk meer sustain. Beiden zelfde model brug.

Dan voor gitaren. string-thru met TOM klinkt natuurlijk heel anders dan een stopbar of een telebrug of een hardtail strat brug of een floyd rose, dit kun je zelf wel begrijpen. Grote verschillen qua materie zijn denk ik: messing schel, chroom/metaal ken je wel, kunstof: kut :p.

Fenderfan
11 februari 2010, 12:55
Koper als materiaal voor een bass burg is het beste en duurste.
Vraag maar aan wijle Mark Sandman van Morphine.