PDA

View Full Version : afstelling floyd rose



gengar
10 februari 2010, 14:07
Hoi, ik heb een gitaar met floys rose op de werkbank, en ik denk goed te snappen hoe de afstelling hiervan werkt, maar ik heb toch een vraag over deze.
Ik krijg niet genoeg veerspanning op de tremolo, bij een standaard setje 10 dáddario. Geen probleem, voeg ik een veer toe, maar er is maar bevestigingsmogelijkheid voor 3 veren.
Wat is hier aan de hand? Moet hier een set 9 op om het te laten werken?? Het kan niet de bedoeling zijn om provisorisch een vierde veer aan te brengen. Ik ben helemaal geen expert op het gebeid van deze tremolo dus ik sluit niet uit dat ik iets helemaal over het hoofd zie??
grz Mario

fred dons
10 februari 2010, 14:23
normaal gesproken moeten er dus wel meer aansluitingen op het block zitten maar heb je de trem claw al helemaal in de body geschoefd ?


daarnaast kun je de buitenste veren in een V vorm zetten waardoor er ook meer spanning op de tremelo komt

sterkte !

roel-snip
10 februari 2010, 19:29
Je kan er ook een paar sterkere veren inzetten. Ik heb hetzelfde probleem met een RG , en ben er net achter dat je veren in verschillende sterktes kan kopen.

Cocobolo
10 februari 2010, 19:59
heb je op de site van floyd rose gekeken?
Ik heb zelf geen ervaring ermee, maar ik heb deze PDF bekeken en heb het idee dat er wel wat bruikbaars in staat :
http://www.floydrose.com/pdf/instruc2.pdf

Hiro
11 februari 2010, 08:37
je kan de veer houder dieper schroeven en sterkere veren gebuiken.
Verder zou ik het zo ook niet weten

gengar
11 februari 2010, 13:18
de voor de hand liggende zaken heb ik inderdaad gedaan (no offense!) , schroeven zijn helemaal in en stand veren ook geprobeerd, maar dit zijn minimale verschillen. Ik heb zelfs een mail naar floyd rose site gestuurd, maar daar wordt helemaal niet op gereageerd.
Andere veren zou zo de enige optie zijn denk ik. Maar betekent dat dus dat deze tremolo met deze veren alleen geschikt is voor een setje 9?? Ik was toch al niet zo'n fan hiervan, wordt niet echt beter :)

universe777
11 februari 2010, 14:11
de voor de hand liggende zaken heb ik inderdaad gedaan (no offense!) , schroeven zijn helemaal in en stand veren ook geprobeerd, maar dit zijn minimale verschillen. Ik heb zelfs een mail naar floyd rose site gestuurd, maar daar wordt helemaal niet op gereageerd.
Andere veren zou zo de enige optie zijn denk ik. Maar betekent dat dus dat deze tremolo met deze veren alleen geschikt is voor een setje 9?? Ik was toch al niet zo'n fan hiervan, wordt niet echt beter :)
Zitten er in het blok van de floyd niet 5 gaatjes?
Ik heb altijd een extra veer aan de bas kant en ben nog geen floyd tegen gekomen waar een extra veer niet paste.

fred dons
11 februari 2010, 16:18
purcies, kun je een foto van het block maken ?

Chocola
11 februari 2010, 16:47
Verschillende mogelijkheden:

- stevigere veren kopen
- de schroeven stuk dieper in de body schroeven
- de veren schuin aan de floyd zetten i.p.v. recht
- indien de klauw maar 3 haken heeft andere klauw kopen en meerdere veren toevoegen
- gaten bijboren in Floyd voor meer veren

Laatste wil je niet, dus dan moet je maar een nieuwe veer kopen of even een foto plaatsen want er zijn nog meer mogelijkheden.

Hoe kan het trouwens dat je bij een .10 setje minder veerspanning hebt en bij een .09 wel? Juist bij een .10 hoort de veerspanning een stuk groter zijn, immers er is meer tegenwerkende kracht.

gengar
12 februari 2010, 10:12
Hoe kan het trouwens dat je bij een .10 setje minder veerspanning hebt en bij een .09 wel

Sorry hoor maar dit gaat mijn nederlandsch te boven. Bij een setje 9 is er minder snaarspanning en daarom minder veerspanning nodig om de tremolo in de juiste stand te zetten. Maar ik denk dat je dat ook bedoelt.

Misschien dat ik het volgende verkeerd heb aangenomen: er zitten nog 2 schroefgaatjes in de blok, en hierin waren de schroeven voor een soort van brugje over de veren geschroefd. Als deze brug overbodig is dan zou ik deze gaatjes kunnen gebruiken voor de extra veer te bevestigen. Dus aan jullie de vraag, overbodig of niet?

grz

fred dons
12 februari 2010, 14:37
dat brugje is (soms) nodig om er voor te zorgen dat de veren er niet uitschieten (dit is het geval als je tremblock te lang danwel te kort is) je moet dus even kijken of de veren spontaan los schieten, is dat niet het geval dan is hij overbodig

gengar
12 februari 2010, 20:34
ik heb toch maar een gaatje bijgeboord. Nu heb ik er de vierde veer ingezet en hem verder afgesteld. Is nu wel goed, ik vraag me alleen af waarom er maar 3 bevestigingsmogelijkheden waren, bij floyd rose krijg ik steed geen antwoord.

Anyway, hij is nu goed, bedankt voor de reakties!

p.s. Fred Ik heb die witte airbrush lak geprobeerd op die toets, maar dat is ook helemaal niks. Toch maar even iemand de witte pigment van stewm mee laten nemen en die dan proberen met een 2k lakje of met nc.

fred dons
14 februari 2010, 11:43
was het een wel een originele floyd ? (dat brugje heb ik alleen bij ibanez en andere japanse floyds gezien)
voor vragen over een originele floyd heb je meer kans bij de internationale distributeur en bij schaller rechstreeks
stel je was er niet uit gekomen dan had je nog een los tremblock op ebay kunnen kopen, die hebben in ieder geval 5 aansluitingen en zijn vaak ook nog een verbetering tov de licensed tremblocken

voor je neck kun je nog kijken voor bleken met peroxide maar dat is een nogal drastiscche stap