PDA

View Full Version : Custom (japan)



scarzacosta
10 februari 2010, 13:59
Hallo,

Kent iemand het merk Custom? Gitaren zouden gemaakt zijn in japan in jaren 70.
Zijn het goede gitaren, of eerder brol?
Ik had de kans gekregen om mijn fender strat japan te ruilen voor een telecaster thinline van Custom. Maar ik weet niet of dat een goede deal zou zijn?
De humbuckers die er in zitten lijken me ook iets kleiner dan de 'wide range humbuckers' in een originele telecaster deluxe of thinline.

alvast bedankt!

TimoSomers
10 februari 2010, 14:08
Ken Custom niet echt, maar weet wel dat Japanse stratjes gewild zijn.
Denk dus niet dat het een goede deal is, maar beter wacht je even op een reactie van een echte Custom kenner.

Chocola
10 februari 2010, 14:21
Custom werd o.a. gemaakt in de Matsumoku fabriek. Ik heb zelf ook een Custom en kan er alleen maar zeer tevreden over zijn. Ze spelen lekker, klinken lekker en ga zo maar door.

Ik heb een strat model, gewoon alles goed hout (ash body), maple neck (1 delig), weegt nog een ton vergeleken met veel van de nieuwere stratjes. Als je hem voor niet zoveel kunt krijgen zou ik hem zeker kopen! Die van mij is nu 37 jaar oud en speelt nog steeds als een tierelier.

Custom is volgens mij in Osaka gemaakt (Japan), die Telecaster ook. Ik weet niet wat de waarde is van die Fender en welke serie die Tele van Custom is dus kan niets zeggen over of het een goede deal zou zijn. Ik weet wel dat sommige gitaren van Custom niet onder doen voor een MIM, maar dat er ook wat mindere exemplaren/series zijn.

Bram+
10 februari 2010, 14:28
Custom is een 'gitaarmerk' veelal direct geassocieerd met Ibanez en soms een oud 'budgetmerk' van Ibanez genoemd zoals Squier dat is van Fender bij wijze van spreken. Alles dat gezegd wordt over jaren '70 Japanners moet met kleine korrel zout genomen worden, uiteindelijk is niks zeker omdat die bedrijven zelf ook weinig hebben gedocumenteerd en/of niks loslaten over die tijd, maar mijn persoonlijke inschatting is dat daar waarschijnlijk niks van klopt.

Wat bekend is, is dat er veel Customs gemaakt zijn door twee Japanse gitaarfabrieken: FujiGen en Matsumoku. Die eerste heeft ook veel gebouwd voor het Japanse 'exportbedrijf' Hoshino, het bedrijf achter het merk Ibanez (Ibanez is eigenlijk geen bedrijf op zich, alleen een merknaam), daarom leggen veel direct die link.

Doordat de meeste Customs in Nederland en omstreken opduiken en Hoshino zelf in principe alleen de Ibanez merknaam gebruikte op 'eigen' gitaren, denk ik dat Custom een merknaam van een importeur uit deze streken is die zijn gitaren inderdaad in Japan liet maken en zijn eigen merknaam erop liet zetten. Dat gebeurde wel vaker in die tijd (en eigenlijk nog steeds).

Dat laatste is overigens wel een service die Hoshino aan heeft geboden tot midden jaren '70, dus het is niet ondenkbaar dat een aantal (door FujiGen geproduceerde) 'Customs' wel door Hoshino geëxporteerd zijn naar Nederland, maar een directe verbintenis met Ibanez is er dus niet. Het zou goed kunnen zijn dat er ook gitaren met het merk Custom door andere Japanse bedrijven geproduceerd en geëxporteerd zijn naar Nederland.

Meer praktisch antwoord: kwaliteit van de gitaren is exemplarisch. Bouwkwaliteit is sowieso iets dat kan verschillen per gitaar, ook/zeker bij jaren '70 Japanners, en dat de Customs niet allemaal uit één fabriek komen, helpt ook niet om er iets concreets erover te kunnen zeggen. Uitproberen dus.

RS-Rik
10 februari 2010, 18:42
Ik heb een Custom strat, ash body met maple hals en toets. BJ 1978. Klinkt als een tierelier, speelt als een tiet.

Kijk wel uit met de fretjes, die van mij heeft vintage fretjes die inmiddels, na 3 jaar dagelijks spelen best versleten zijn.
De hardware is verder 100% OK, goeie, zware brug met 5 tremoloveren en fatsoenlijke tuners. Klein dun, hard, glimmend kunststof topkammetje.

De originele elementen waren helemaal kut. Die heb ik vervangen door SD's

Mitch
10 februari 2010, 18:53
O.a. het feit dat alle hardware nog origineel is maakte het voor mij geen aantrekkelijke ruil, ik heb 'm laten schieten.

geert1976
10 februari 2010, 19:36
Over welke Custom hebben we het eigenlijk, staat dat ding op MP of zo?, daar stond laatst wel een oude Custom Tele op geloof ik:???:

Mitch
10 februari 2010, 20:18
Ja, hij staat er al een aardige tijd op, zowel gitaarmarkt als marktplaats heeft -ie in ieder geval gestaan. Met Bigsby en twee humbuckers.

G.G.
10 februari 2010, 21:50
Heb zelf een custom stratocaster gehad, en dat is de enige fabrieksstrat die ik nooooiiit weg had moeten doen. Als ik toch terug in de tijd kon gaan...

scarzacosta
11 februari 2010, 11:52
ja, het is die met bigsby die op marktplaats en gitaarmarkt staat.
de humbuckers er in lijken me ook wat kleiner dan wat het normaal zou moeten zijn, misschien van die nep-humbuckers die eigenlijk single coils zijn?
maar ik ga het toch niet doen denk ik, alhoewel zo een bigsby op een telecaster er toch wel goed uitziet :)
alleszins bedankt voor al de info!

RS-Rik
11 februari 2010, 12:08
Heb zelf een custom stratocaster gehad, en dat is de enige fabrieksstrat die ik nooooiiit weg had moeten doen. Als ik toch terug in de tijd kon gaan...

Was dat een natural (ash) met maple toets en witte slagplaat?

wietse
11 februari 2010, 12:47
ja, het is die met bigsby die op marktplaats en gitaarmarkt staat.
de humbuckers er in lijken me ook wat kleiner dan wat het normaal zou moeten zijn, misschien van die nep-humbuckers die eigenlijk single coils zijn?
maar ik ga het toch niet doen denk ik, alhoewel zo een bigsby op een telecaster er toch wel goed uitziet :)
alleszins bedankt voor al de info!

ziet er goed uit, de humbuckers zijn geen neppers 2 x 3 polepieces per element zou zinloos om dan maaar halve spoelen te gebruiken.
vraag hem om een foto van de neckplate daar kan je een heleboel uit afleiden, matsumoku is heel goed mohelijk namelijk.

geert1976
11 februari 2010, 12:50
ziet er goed uit, de humbuckers zijn geen neppers 2 x 3 polepieces per element zou zinloos om dan maaar halve spoelen te gebruiken.
vraag hem om een foto van de neckplate daar kan je een heleboel uit afleiden, matsumoku is heel goed mohelijk namelijk.

als ik naar die hals kijk is het een Uncle Mat, die deed evenals Fender de topkam ingelegd in de hals

guitarkid
11 februari 2010, 17:17
Ik heb jaren een Custom L-5 kopie gehad. Was een fantastische gitaar, maar ik kon er zelf niet zoveel mee. Roundwound snaren enzo.... Ik heb 'm een jaar of 10 geleden verkocht voor een behoorlijk serieus bedrag aan iemand die eigenlijk een Gibson L-5 wilde, maar daar budgettair net niet aan toe was. Hij is er volgens mij nog steeds erg blij mee. Derhalve ben ik altijd even geinteresseerd als het merk voorbij komt. Ik ken ook wel verhalen over fijne Custom Strat-kopieën, maar begrijp nu dat de kwaliteit niet consistent hoeft te zijn....
Een kennis van mij heeft ooit 400 km (heen en terug) gereden n.a.v. een advertentie met als titel "Custom Les Paul" en dan met een wel heel fijne prijs. Hij dacht dus dat het een Gibson LP Custom was en ging voor de hoofdprijs... Nee dus. Geen gekke gitaar, maar niet dat wat hij dacht. Hij had mij eerst even moeten bellen...:)

Gr. C.

Randy
11 februari 2010, 17:50
Ik heb een mahony les paul met bolt on neck van het merk custom. De gitaar is van m'n pa geweest. Prima stukje hout. Goede hardware ook.

scarzacosta
11 februari 2010, 20:30
ziet er goed uit, de humbuckers zijn geen neppers 2 x 3 polepieces per element zou zinloos om dan maaar halve spoelen te gebruiken.
vraag hem om een foto van de neckplate daar kan je een heleboel uit afleiden, matsumoku is heel goed mohelijk namelijk.

Ik heb gemaild voor een foto van de neckplate. Matsumoku gitaren hebben er meestal zoiets op staan van 'Steel adjustable neck' zeker?
Moest het zo ene zijn, zou hij het dan waard zijn om te ruilen met mijn fijn japans stratje van jaren 80?
De reden waarom ik wou ruilen is dat ik voelde dat het tijd werd voor iets nieuws, maar dat nieuws mag dan wel wat de moeite zijn :)

2350
11 februari 2010, 20:54
http://img.photobucket.com/albums/v146/LesPaul68/Customs/Customstratneckplate.jpg

RS-Rik,

Komt dit bekend voor?

P@ul

scarzacosta
11 februari 2010, 22:14
doeme, net een dag te laat, de gitaar is al geruild.:dontgeti:
maja :)