PDA

View Full Version : Goeie akoestische gitaar



Anne Kruiter
10 februari 2010, 13:14
Heej mensen

ik ben op zoek naar een goede akoestische gitaar.

speel al mn hele leven electrisch, maar sinds kort mn oude akoestische western weer eens afgestoft en kom er achter dat het toch wel tof is hoor.

1 probleem, mn gitaar is erg oud, vals, niet geintoneerd, de snaren staan meer dan een centimter van de hals af bij de 12de fret, kortom, hij is crep.

en aangezien ik niks van akoestische gitaren weet deze vraag:

Ik zoek in de prijsklassen van 500 tot 750 een goede akoestische gitaar.
moet een diepe warme klank hebben, en goed zijn voor het betere rouwere akoestische blues werk.

ik ben dus opzoek naar tips en adviezen welke gitaar bij deze omschrijving past!

help me out!

:gitarist:

LaurentB
10 februari 2010, 18:28
Ik zou een dreadnought model zoeken dan, die hebben meestal een vrij diep geluid.

Mogelijke merken:

Blueridge
Seagull
Tanglewood
Furch
Yamaha

Aangezien je al kunt spelen, is het beste advies wat ik je kan geven er vooral ook veel te proberen, zodat je een idee krijgt van wat er mogelijk is.

Canna
10 februari 2010, 18:32
Ik heb mijn eigen gitaar al in een paar andere threads aangeprijsd.

Ik ben zeer tevreden over mijn Yamaha FGX 720SC. Bestaat ook een versie van zonder cutaway & pickup. In juow prijsklasse kan je zelfs een 730 nemen.

Niemand beslist voor jou, maar neem toch eens een kijkje naar deze gitaren. laag prijsje voor uitstekende kwaliteit & klank.

Anne Kruiter
10 februari 2010, 21:46
Ik zou een dreadnought model zoeken dan, die hebben meestal een vrij diep geluid.

Aangezien je al kunt spelen, is het beste advies wat ik je kan geven er vooral ook veel te proberen, zodat je een idee krijgt van wat er mogelijk is.

JA ben ik ook zeker van plan. maar wel zo lekker dat als ik het kaf van het koren vast kan scheiden he;)

maar deadnought is een model? zal eens ff in google duiken

LaurentB
10 februari 2010, 22:01
JA ben ik ook zeker van plan. maar wel zo lekker dat als ik het kaf van het koren vast kan scheiden he;)

maar deadnought is een model? zal eens ff in google duiken

DReadnought ja, niet Deadnought :-)

Het zijn die gitaren et enigszins hoekige klankkasten. Ooit door Martin bedacht, om een steviger geluid te krijgen met veel laag.

RB-1
10 februari 2010, 22:03
JA ben ik ook zeker van plan. maar wel zo lekker dat als ik het kaf van het koren vast kan scheiden he;)

maar deadnought is een model? zal eens ff in google duikenDReadnought...;)
Mijn favoriet: de Martin D-28, maar die zit iets boven je budget.
De Aria AD-28 is echt value for money.

synapse
10 februari 2010, 23:12
Eastman!!!

Anne Kruiter
11 februari 2010, 17:01
De Aria AD-28 is echt value for money.

mmm gezocht op internet, die kost maar 225 euro? krijg je voor dat geld al een goeie gitaar joh?

RB-1
11 februari 2010, 21:52
mmm gezocht op internet, die kost maar 225 euro? krijg je voor dat geld al een goeie gitaar joh?Kost inderdaad haast niets. Wat ik wel iedereen aanraad is om er verschillende uit te proberen.
Ik heb het nog niet meegemaakt, maar bij dit soort prijzen zou het kunnen dat de kwaliteit per instrument varieert. Dan is het wel handig als je die ene mindere er tussenuit kunt gooien (nou ja, figuurlijk dan).

Ik lees nog even in je eerste bericht en je wilt maximum bas, dan is een rosewood gitaar een betere keus dan mahonie. (zoals de AD-28 (http://www.ariaguitars.com/int/03_products/pro_ag_ad_28.html), te vergelijken met de Martin D-18 ) De rosewood zou dan de AD-35 (http://www.ariaguitars.com/int/03_products/pro_ag_ad_35.html) zijn.

B_2_the_a
12 februari 2010, 01:50
Washburn heeft wat lekker modelletjes uitgebracht,
daarnaast ben ik al jaren zeer gecharmeerd door Furch!

Muzieknono
12 februari 2010, 09:14
Yamaha FG serie, fijne gitaren, lekker lage aktie en klinken als een klok.
Een FG 700 heb je al voor 230 euro, heeft een massief bovenblad wat de klank ten goede komt.
Mvgr. Dirk Jan :B

spar
12 februari 2010, 10:03
Ik heb van de week een nieuwe gitaar gekocht :) en mijn oude verkocht :(

Maar ik had zo'n 500,- te besteden, na 10 gitaren geprobeerd te hebben kwam ik uit op Parkwood...

Ik zocht namelijk ook een beetje een diepe en warme klank voor een beetje rauwe blues tunes enzo :noob: Nou dat is me gelukt hoor.

En wat LaurentB zegt, gewoon veel gitaren proberen. Ik kwam die winkel in en ik zeg "ik wil een nieuwe gitaar, het liefst een Seagull", en ik loop uiteindelijk de winkel uit met voor mij een totaal onbekend merk, maar met een geluidje uit die gitaar daar wordt je spontaan vrolijk van :rockon:

ekopp
12 februari 2010, 10:09
Mijn zoon en ik zijn het afgelopen jaar ook op zoek geweest naar een gitaar en ik kan je niet anders adviseren dan; ga uitproberen. Zo hebben wij het uiteindelijk ook gedaan. Tips over goede merken en types zijn natuurlijk hardstikke goed en altijd nuttig, maar het zelf bespelen, voelen en horen is niet met woorden te benaderen. Wat de ene prachtig vindt, vind jij misschien helemaal niet klinken. Dat is zo persoonlijk.
Zoek een grote zaak uit waar veel (merken) keus is en probeer er gewoon een aantal. Dat is bij meerdere zaken geen probleem. Dat hebben wij bij Souman in Wezep al enkele keren gedaan, daar hebben ze er een paar honderd staan die je allemaal mag proberen. Ga je op een doordeweekse dag dan kun je alle tijd nemen. Ook op vrijdagavond, hebben wij laatst meegemaakt, kun je proberen wat je wilt. Op zaterdag is het er waarschijnlijk druk en zijn er ook andere aan het uitproberen. De ruimte is daar echter zo groot dat je weinig last zult hebben.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar er zijn natuurlijk nog meer zaken. In amersfoort, Nijmegen en Den Haag zitten volgens mij ook goede en grote zaken met veel keus en prettige en ervaren medewerkers.

Gr. Erik

Muzieknono
12 februari 2010, 11:39
Ik heb van de week een nieuwe gitaar gekocht :) en mijn oude verkocht :(

Maar ik had zo'n 500,- te besteden, na 10 gitaren geprobeerd te hebben kwam ik uit op Parkwood...

Ik zocht namelijk ook een beetje een diepe en warme klank voor een beetje rauwe blues tunes enzo :noob: Nou dat is me gelukt hoor.

En wat LaurentB zegt, gewoon veel gitaren proberen. Ik kwam die winkel in en ik zeg "ik wil een nieuwe gitaar, het liefst een Seagull", en ik loop uiteindelijk de winkel uit met voor mij een totaal onbekend merk, maar met een geluidje uit die gitaar daar wordt je spontaan vrolijk van :rockon:

Ik heb deze week ook een Parkwood gekocht, de 320 M, een iets kleiner model om te kunnen fingerpicken, heel warm geluid, volledig massief.
Mvgr. Dirk Jan :B

Anne Kruiter
12 februari 2010, 16:08
Ik heb van de week een nieuwe gitaar gekocht :) en mijn oude verkocht :(

Maar ik had zo'n 500,- te besteden, na 10 gitaren geprobeerd te hebben kwam ik uit op Parkwood...

Ik zocht namelijk ook een beetje een diepe en warme klank voor een beetje rauwe blues tunes enzo :noob: Nou dat is me gelukt hoor.

En wat LaurentB zegt, gewoon veel gitaren proberen. Ik kwam die winkel in en ik zeg "ik wil een nieuwe gitaar, het liefst een Seagull", en ik loop uiteindelijk de winkel uit met voor mij een totaal onbekend merk, maar met een geluidje uit die gitaar daar wordt je spontaan vrolijk van :rockon:


Klinkt te gek, wat voor type heb je te pakken dan?

Muzieknono
13 februari 2010, 08:02
De Parkwood 320 M is een echt bluesgitaartje, kijk maar eens op het internet, ff googelen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Guitarron
13 februari 2010, 14:33
TAYLOR:noob:!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:lp:

spar
14 februari 2010, 11:08
Klinkt te gek, wat voor type heb je te pakken dan?

Parkwood 300 serie. Ik heb de 310M, heb helaas niet de 320M bespeeld maar als Dirk Jan zegt dat 'ie erg lekker klinkt moet dat wel zo zijn. ;)

http://parkwoodguitars.com/guitar_3.htm

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Acoustic+Guitar/brand/Parkwood

Was voor mij een nieuw merk, maar dat is schijnbaar echt zo. Cort dacht laten we een keertje goede gitaren maken :soinnocent: en die noemen we Cort Parkwood, dat ging zo lekker dat het nu gewoon Parkwood is geworden.

Afin, gewoon die winkel binnenstappen, zeggen dat je waarschijnlijk een Parkwood wil kopen, en dan loop je uiteindelijk ook met een compleet andere gitaar de winkel uit.

Onmeunig Hans
14 februari 2010, 18:27
Tja, als iedereen zijn eigen merk noemt als beste keuze schiet jij er niets mee op.
Voor akoestische blues denk ik idd het eerst aan een dreadnought. Een grote kast, voor een `groot` geluid. Maar ik heb hier ook een grand auditorium of big jumbo staan, die een prima bluesgeluid heeft.
Ben je al wel eens een winkel ingestapt
Info zoeken over een dreadnought op google geeft een heel ander resultaat dan eens een goede probeersessie

Hans

Anne Kruiter
17 februari 2010, 16:56
Heej

Thnx allemaal voor de adviezen!

ik zal binnen kort mn luie kont weer eens achter mijn beeldscherm vandaan toveren en een goeie gitaarwinkel binnen stappen.

en natuurlijk... zal ik jullie laten weten wat ik bespeeld heb, en wat wle of niet tegek is;)

Tokaifan
17 februari 2010, 18:59
Ik heb laatst op een Blueridge gespeeld. Wat een ontzettend fijne gitaar is dat zeg, als ik een goede akoestische moest kopen werd het een Blueridge! Je zou er sowieso eentje uit moeten proberen! :noob:

ensa
17 februari 2010, 23:07
Even in een winkel een Blueridge uitproberen.
Heb ik gedaan. Resultaat: ik heb een Blueridge BR 163 gekocht. Vooral voor fingerstyle. Snaren: elixer:lp:

JBdV
17 februari 2010, 23:23
Een Martin DM moet je zeker proberen:

mooi en goed en een supergeluid, bovendien erg waardevast

RB-1
18 februari 2010, 01:28
Voor wat het waard is:
Ik heb ooit een DM side-by-side vergeleken met mijn D-28 en dat viel knap tegen (de DM)
Minstens 1 super goedkope chinees geprobeerd die duidelijk beter klonk.
Maar het blijven natuurlijk steekproeven.