PDA

View Full Version : Hoe check je of een amp 100% origineel is?



JKI
10 februari 2010, 00:02
Jongens, ik ben voorzichtig aan het rondkijken naar een Fender amp met reverb. Bij de oudere exemplaren is het natuurlijk belangrijk of ze wel helemaal origineel zijn. Nu komt de grote vraag: hoe check ik dit? Ik weet dat er hier op het forum een paar rondlopen die het kunnen aan de hand van foto's, maar is er een manier om dit zelf uit te pluizen?

nico verduin
10 februari 2010, 06:48
Op dezelfde wijze? :???: Dus kijken welke onderdelen zitten er in. Als je geen kennis hebt van componenten en layouts dan wordt het wel erg moeilijk lijkt me. Dus kan je gebruik maken van de kennis op dit forum door er foto's van te maken en ze hier te publiceren. Mag dat niet van de verkoper, tja, dan kun je twijfelen aan de originaliteit.

Midwolda
10 februari 2010, 06:54
Je ziet toch ook wel het verschil tussen oud of nieuw soldeerwerk, bedrading, potmeters, caps, weerstanden etcetera?

nico verduin
10 februari 2010, 07:14
Als het soldeerwerk er al 10 jaar in zit zie je het niet meer..... En de poster vraagt hoe te herkennen. Dan ga ik er vanuit dat hij dat nu juist niet kan herkennen omdat hij niet weet waarnaar hij moet kijken.

Midwolda
10 februari 2010, 07:21
True.
Als TS kan melden om wèlke Fender met reverb het gaat, kunnen we hier wellicht
foto's plaatsen van een originele niet-gemodde binnenkant, hup uitprinten en meenemen...
zo heb ik het ook gedaan met m'n '78 VibroChamp.

nico verduin
10 februari 2010, 07:38
Ik krijg de indruk dat ie nog niet zover is...... En meer een algemene vraag stelde.

matto
10 februari 2010, 08:24
Ik zou contact zoeken met een van de kenners hier op het forum.
Bij voorkeur bij jou in de buurt natuurlijk en vragen of ie de versterker in geval van twijfel wil inspecteren.

JKI
10 februari 2010, 09:24
Bedankt voor de antwoorden. Op dit moment staat er bij mij in de buurt een Super Reverb te koop uit 73/74. Die wilde ik misschien wel even uitproberen.

Ik hoopte eigenlijk dat er een paar makkelijke specifieke dingen zijn waaraan je snel kan zien of een amp gemod is, maar dat is helaas dus niet het geval.

matto
10 februari 2010, 09:54
Hieronder een interessant artikel.

matto
10 februari 2010, 21:30
Dit is een verhaal dat ik in iets verkorte vorm heb gekopieerd van PeeVee:


Bepaalde essentiële zaken graag nog origineel.
Andere zaken zouden vervangen mogen/kunnen/moeten worden (maar dan wil ik wel graag de originele parts erbij in een zakkie). Het belangrijkste vind ik dat de trafo's en de blauwe Mallory "molded" coupling caps nog origineel zijn.

http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf01.jpg (http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf01.jpg)

Hier zie je de onderkant van een blackface (Bandmaster) chassis. Een Fender amp met reverb heeft nog een extra trafootje (tussen de preamp buisjes). Het aluminium kapje dat over de "filtercaps" (die vijf bruine "tonnetjes") is reeds gedemonteerd en zie je bovenin de foto op z'n zijkant liggen.

Op de trafo's staat een type (parts) code en daaronder een serienummer. De type code kun je opzoeken in het circuit, te vinden op www.ampwares.com/ffg (http://www.ampwares.com/ffg) of www.schematicheaven.com (http://www.schematicheaven.com), het type trafo moet in ieder geval kloppen voor het circuit. Letop: typenummer voor powertrafo van domestic (110V) model is anders dan voor het export (220V e.d.) model!

Het serienummer van de trafo's begint voor blackfaces (en silverfaces) ALTIJD met "606", dat is de fabrikant (Schumacher). Daarna volgt voor blackfaces (vanaf '63) een enkele digit voor het jaartal b.v. "7" voor 1967, bij silverfaces is dat vanaf mid 70's vaak incl. decennium om verwarring met de 60's jaartallen te voorkomen; b.v. "74" voor 1974. Na het jaartal volgt een week nummer dat volgens mij altijd 2 digits heeft.

Hieronder zie je de choke (kleine trafo) en output trafo van een pre-CBS Bandmaster.

http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf03.jpg (http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf03.jpg)

125C1A is correcte choke type voor een Bandmaster, -606-5-05 duidt op Schumacher, 1965, week 5
125A6A is correcte output trafo voor een Bandmaster, -606-4-45 duidt op Schumacher, 1964, week 45

Powertrafo is meestal de grootste van de drie trafo's en zwart van kleur. Daarnaast zit vaak een (kleine) choke metaalkleurig "gelakt", daarna volgt de output trafo, vaak iets kleiner dan power trafo, ook metaalkleurig "gelakt". In reverb amps zit ook nog een klein trafootje tussen de preamp buisjes.

Letop, silverfaces kregen na een tijdje (begin 70's?) nieuwe type codes allemaal beginnend met 022. Dit is een typisch herkenningspunt voor silverface trafo's. Een (vroege) silverface kan nog de "oude" codes hebben (beginnend met 125) maar een blackface zal volgens mij NOOIT de "nieuwe" type codes hebben (beginnend met 022). In een blackface dus vrij gemakkelijk te herkennen wanneer een trafo is vervangen.

Overigens zijn de 80's trafo's weer te herkennen aan enkele jaar digit maar dan in combinatie met nieuwe typenummer. b.v. trafo met typenummer 022848 en een serienummer 606-0-21 is volgens mij een Bandmaster output trafo uit '80. Een trafo uit 1970 zou het oude typenummer nummer hebben (125A6A), en dit type trafo werd niet in 1960 gemaakt / gebruikt (bovendien heb je dan houvast aan faceplate; blackface of silverface).

Onder de aluminium broodtrommel op onderkant van het chassis zitten de filtercaps (voorzichtig!! Dit zijn een soort "batterijtjes" en kunnen geladen zijn met hoogspanning die een hartstilstand zou kunnen veroorzaken!!). Deze filtercaps zijn electrolytische condensatoren, het woord zegt het al, er zit een electrolyt in (net als in batterij / accu) en die kan uitdrogen (hoeft niet). Electrolytische condensatoren neigen toch in de loop der jaren capaciteit te verliezen, ze gaan op een gegeven moment beetje lekken / doorslaan, en kunnen uiteindelijk kortsluiting veroorzaken. Ondanks dat dit zeldzaam is en dus niet vaak voor zal komen, kan (zal) het desastrezue gevolgen hebben. Meestal gaat de amps voor die tijd wel brommen (lage toon, 50 Hz / 100 Hz) maar oude onderdelen kunnen ook "zomaar" de geest geven, qua betrouwbaarheid is het dus gangbaar om deze onderdelen te vervangen door nieuwe exemplaren met vergelijkbare specificaties en van goede kwaliteit. Als een oude versterker weinig puf / stootkracht heeft, dan is dat vaak een teken dat de filtercaps die "op" zijn. Werken dan nog wel maar hebben dusdanig weinig capaciteit dat ze onvoldoende prik kunnen bufferen. Als een amp al geserviced is, is het leuk om de oude onderdelen erbij te krijgen, ondanks dat oude filtercaps minder betrouwbaar zijn (in de praktijk lijkt het mee te vallen, hoewel ikzelf toch maar liever het zekere voor het onzekere neem), geven ze een wat milderdere smoothere response dat is wat een vintage amp nu juist een vintage amp maakt. Afgezien van daarvan waren de filtercaps natuurlijk wel "fris" toen de amp uit de fabriek kwam en zal toen waarschijnlijk ook wat punchier hebben geklonken, desondanks zijn ouwe filtercaps weer anders van construxie dan de huidige nieuwe filtercaps en zo hou je altijd wat...

http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf02.jpg (http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf02.jpg)

In een blackface versterker is het van groot belang dat de Mallory molded coupling caps "blauwe tonnetjes" (met wit stickertje met zwarte opdruk: "Mallory molded") nog aanwezig zijn. Deze coupling caps gaan doorgaans een leven mee, ze hoeven vrijwel nooit vervangen te worden, als ze missen, zijn ze waarschijnlijk "geroofd" (ze zijn nl. veel geld waard). Deze caps zijn erg bepalend voor de (goeie) blackface sound. Als deze blauwe condensatoren zijn vervangen door andere type condensator (vaak worden er knaloranje Sparque 715 "orange drops" gebruikt voor restauratie, maar kunnen ook gele "tonnetjes" zijn) dan is een zeer essentiëel gedeelte van de versterker niet meer origineel. Letop: zeer late blackfaces kunnen hier en vaal roodbruine coupling caps hebben (dit worden "chocolate drops" genoemd), hele vroege blackfaces kunnen enkele (mosterd)gele Astron "tonnetjes" hebben met groene opdruk. Een Fender amp met Spraque 715 OD's hoeft helemaal niet verkeerd te klinken, maar zal desondanks aanzienlijk minder opbrengen dan een originele blackface!

http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf04.jpg (http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf04.jpg)

Hierboven zie je ook grote "tonnetjes" met een bruin (kartonnen) hulsje. Dat zijn (dubbele) kathode bypass caps, ook elco's, deze "dubbele" caps worden doorgaans ook vervangen door twee losse (veel kleinere) caps. Dat is okay, het is wederom leuk als de originele er ook nog bijzitten.

http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf05.jpg (http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf05.jpg)

Hierboven nog een fotootje van de rest van het component board. VLNR: ook weer drie Mallory blue molded caps, dan wat weerstandjes, een (lichtbruine) schijfje op twee pootjes (ceramische cap), en dan weer zo'n kathode bypass elco met kartonnen hulsje die vervang kan (mag) zijn. Let ook op de weerstandjes. Dit horen allemaal Carbon Composite (CC) weerstanden te zijn, makkelijk te herkennen aan hun bruine kleur. Moderne weerstandjes hebben vaak een lichtere (beige) of andere (donkerrood / groen) kleur. Het kan zijn dat er weloverwegen wat weerstanden (m.n. 100K plate load) zijn vervangen door metaalfilm weerstanden, dit klinkt wat gladder en gaat ruis tegen, mag (geen ramp) maar liever origineel.

Als laatste nog een overzicht van het gehele chassis / component board:

http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf06.jpg (http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/bf06.jpg)

Letop een nette bedrading; blackfaces waren erg netjes bedraad, het meeste van de bedrading is "cloth isolated", afgeschermd met stof, geen plastic dus! Van en naar de buisjes zijn het gele draadjes "cloth isolated", ook van en naar de pots (andere kleurtjes) netjes een kabelboom met cloth wired draad o.a. wit, blauw, bruin, groen. Helemaal links bij eindbuizen / hoogspanningsgedeelte in de buurt kunnen wel zwarte / rode draden zitten met plastic afscherming. Er loopt ook een "getwiste" dubbele groene "cloth isolated" draad naar alle lampen (gloeidraad spanning). Vroege silverfaces hebben doorgaans dunnere draadjes (vaak vaal wit) met plastic afscherming, waren "slappe" draadjes die niet in een bepaalde vorm te "kneden" waren en bedrading ziet er dan wat slordig uit. Latere (vanaf mid 70's) silverfaces hebben wel weer de dikkere gele bedrading van/naar buisjes maar dat is iets lichter van kleur (citroen i.p.v. rijpe banaan) en dus met plastic afgeschermd.

Hoop dat iemand er wat aan heeft. Zoals gezegd heb ik de waarheid niet in pacht en zijn er vast nog wel interessant afwijkingen en uitzondering, maar bovenstaande verhaaltje is volgens mij redelijk compleet en correct. Houd er rekening mee dat er bij Fender altijd "geimproviseerd" werd als de onderdelen op waren ofzo, en ook lag er nog wel eens een oud trafootje in de hoek dus uitzonderingen komen zeker voor.



met dank aan PeeVee

Midwolda
11 februari 2010, 06:49
(soms snap ik er geen fuck van, maar ik vind het zulk lekker leesvoer he... :chicken: :sssh: :seriousf: )

Chris Winsemius
11 februari 2010, 08:56
Goeie info!

Wel even 2 opmerkingen:
- je kan ook moderne CC-weerstanden tegenkomen als vervangende weerstanden
- trafo-codes......
Fender gebruikte sinds de 60s ip. 3 trafo-fabrikanten maar liet altijd dezelfde codes gebruiken, hoeft dus niet altijd Schumacher te zijn hoewel de code nog steeds 606 is

PeeVee
11 februari 2010, 14:13
Haha... zo komt ampforum toch nog mooi van pas. Ik was net van plan om het artikeltje zelf te kopiëren, dat moet wel kunnen nu ampforum niet meer is, maar je was me voor. Wel stoer dat ik geciteerd wordt. Het verhaaltje is vast niet helemaal compleet geeft wel een startpunt. Als je twijfelt dan is het verstandig om iemand mee te vragen. Niet alle wijzigiging zijn verkeerd, sterker nog, sommige zijn gewoon noodzakelijk denk b.v. aan vervangen van rotte 100k plate load weerstanden bij sputter en hiss.

Voor mij van belang zijn (in volgorde van belangrijkheid): originele trafo's, originele filtercaps, originele pots, dan de rest.

Overigens kan je er ook weloverwogen voor kiezen om b.v. een amp te kopen waar b.v. één van de trafo's niet meer origineel is. Er zijn tegenwoordig prima replacements en ondanks dat de amp dan niet meer helemaal origineel is kan het nog zondermeer een zeer goed klinkende en begerenswaardige amp zijn maar waar je dan wat minder voor betaald. Sommige trafo's zijn moeilijk aan te komen, maar als je persé zou willen, is e.e.a. wel te vinden op ebay. Je ziet regelmatig "domestic" (= USA) amps waarbij 110 VAC power trafo is vervangen door een EUR 230 VAC replacement power trafo. Heel eerlijk gezegd zou ik zoiets wanneer de prijs ook nog lager is, verkiezen boven een amp met originele 110 VAC powertrafo.

Wanneer er veel zaken vervangen zijn, moet je je wel realiseren dat de waarde van zo'n amp erg betrekkelijk / relatief is; de prijs wordt bepaald door "de waan van de dag" c.q. "wat de gek ervoor geeft". Denk b.v. aan een blackface amp waarbij choke, PT en OT niet meer origineel zijn en Mallory blue moldeds vervangen door orange drops. Kan nog steeds best een leuk amp zijn, maar heeft dan weinig meer met "Fender blackface" te maken (maar ziet er natuurlijk nog steeds erg koel uit).

Fotootjes maken en hier neer zetten is ook een prima manier natuurlijk. Uit welke omgeving kom je?

@Chris: welke andere twee fabrikanten waren er volgens jou dan en hoe kom je aan die informatie?
Ik heb met iemand gemaild die voor Fender heeft gewerkt tot '69 en die gaf aan dat Schumacher de US drie productie plants had. Ik denk dat daar de verwarring zit. Het stempelen van "606" op een product dat niet door die fabrikant is gemaakt is in de USA een ernstig vergrijp tenzij Schumacher geen leverancier van Fender was maar Fender zelf eigenaar was van deze merknaam Schumacher (en EIA code 606). Ook daar zou wat voor te zeggen zijn en Leo was best een slimme zakenman.

Chris Winsemius
11 februari 2010, 16:09
Dankzij een leverancier en door ervaring met diverse Fenders v/h zelfde type. Leo was idd. 'n kosten-efficient zakenman.... ;)

(ook onder het motto: dollars zijn belangrijker dan regels...)

PeeVee
11 februari 2010, 20:31
Iedereen mag er het zijne van denken, maar ik geloof niet dat Leo aan "merkvervalsing" deed (lees: 606 code op non Schumacher trafo). Dat is in de US cultuur echt "not done", dan wikkelen ze zelf wat draad om een WC rol, dat is hun eer te na. Leo was "op de penning", maar wel een gedisciplineerd radiozendamateur, het aan de laars lappen van rules & regulations pas daar niet bij. Wel het opzoeken van de marges van electronica, dat is typisch Ham Radio spirit (max. vermogen uit een buis persen e.d.).

Een oud medewerker van Fender en mede radiozendamateur waar ik ooit een verbinding mee had op de HF en later mee heb gemaild, heeft mij verteld over drie Schumacher plants. Wanneer men het druk had, werd een deel van de productie verplaatst b.v. naar een plant waar men kleinere trafootjes of verwarmingselementjes voor andere toepassingen maakte. Dat werd niet altijd goed gecommuniceerd. Fender was daar niet blij mee maar omdat het meestal om periodes ging dat Fender ook veel moest leveren en er doorgaans geen grote voorraden trafo's waren (zo'n beetje duurste onderdeel), werden die trafo's toch gemonteerd. Een aantal grotere amps, alleen exemplaren die nog bij de dealers stonden, zijn rond '67 teruggeroepen en voorzien van nieuwe chokes nav een mindere partij. Dat is het verhaal dat ik uit eerste hand (ex-medewerker Fender).

Ik weet niet of Schumacher nog echt bestaat als bedrijf dat trafo's maakt of alleen trafo's laat maken. In dat geval kan de productiefaciliteit natuurlijk wijzigen. Het kan ook best zijn dat dat vroeger is gebeurd, maar ik vermoed dat dat dan op initiatief van Schumacher is geweest (en dan mag er ook 606 op staan).

Mr.Jay
12 februari 2010, 07:29
Met name in de kleinere (Champs b.v.) ben ik ook wel es andere dan Schumacher trafo's tegengekomen.

PeeVee
12 februari 2010, 19:20
Ik ben ook wel eens iets anders tegengekomen dat waarschijnlijk wel origineel was, maar daar stond geen "606" op en zo zag het er niet uit. Ik weet ff niet meer wat, maar was volgens mij wat Ampeg gebruikte.