PDA

View Full Version : high output bridge element voor strat



DJ_HOEK
9 februari 2010, 22:39
woohoo:) heb sinds een weekje een nieuw gitaartje d'rbij:)
het is een esp vintage plus uit de jaren 90, hier via de gitaarmarkt. man man, wat een heerlijk soepel spelende gitaar, fantastisch! en de bluesy/jazzy sound die ik uit de middle/neck pickups krijg zijn werkelijk om te kwijlen.

In tegenstelling tot de neck en middle singles (SD vintage rails) vind ik de bridge dan weer niet zo tof. Dit is ook een vintage rail volgens mij (de kerel die hem me meende dat het een JB was, maar de sound is daar ECHT te dun voor). Ik krijg er wel een fatsoenlijke classic rock sound uit, zoals het een vintage humbucker betaamd, maar verder dan dat komt het absoluut niet.

Met de gain flink opengedraaid wordt het een schelle boel, waarbij je de middle voluit moet gooien en de treble dicht. Zelfs dan is het nog niet lekker voor de oren. Er moet dus een flink steviger pickup in die wel capabel is voor het zwaardere werk. Nu is de gitaar van zichzelf vrij bright en heeft een flinke 'twang' (heeft een maple nek en alder body).

Kortom ik wil een nieuwe bridge humbucker. Clean hoeft ie niet geweldig te kunnen, want daarvoor gebruik ik m'n neck/middle voor. Bovendien heb ik een split voor de humbucker. (ik neem aan dat dit te gebruiken is voor iedere humbucker? alleen actief weet ik niet?)
Hij moet dus splitbaar zijn, een flink hoge output hebben en een dik, vol, strak geluid geven in combinatie met m'n esp strat. Ik neem aan dat het niet zo strak wordt als een mahonie metalgitaar met emg's, maar ik hoop dat ik de veelzijdigheid van de toch al heerlijke gitaar verder kan uitbreiden. Dus van blues/jazz naar crunch naar heavy metal/modern metal.

Ik zat zelf te denken aan:
* SD distortion
* SD blackout? splitbaar?
* SD Alternative 8
* Dimarzio X2N
* Dimarzio super distortion

als iemand tips heeft? graag! :hippie:

ps. er moet wel een witte variant zijn:)

pps. aangezien ik gemerkt heb dat de meeste van jullie vrij visueel ingesteld zijn, hier een picture van m'n nieuwe aanwinst:)

http://img651.imageshack.us/img651/3617/94719931.jpg

Jilles
9 februari 2010, 23:00
Ik weet niet zoveel over elementen, maar dat is wel een mooie body zeg. Pearloid slagplaat zou ik zelf voor gewoon wit inwisselen, maar die nerven zien er echt goed uit.
Tof ding

jerome
9 februari 2010, 23:08
Ik heb 2 HSS Strats met een Dimarzio Super Distortion in de brugpositie.
Ik ben er erg tevreden over.
Geeft een lekkere crunch tot een diepe grom tot een vette scheur.
Lekker breed gebalanceerd geluid met flink wat bas, mooi mid en mooi hoog
En een ander voordeel van dit high output element vind ik dat het erg goed reageert op de volumepot op je gitaar en je meerdere sounds kan maken door alleen maar de volumepot helemaal open of juist ietsje dicht te draaien.
Lekker dynamisch dus.
Met veel low output elementen blijft er niet veel over als je de volumepot ietsje dichtdraait.
Wel belangrijk met de Dimarzio Super Distortion is dat je hem wat verder van de snaren zet, dan krijg je een transparantere en warmere sound.

Exi
9 februari 2010, 23:18
Ik heb zelf een Dimarzio Super 3 in mijn Fender HM hangen (stock)
De super 3 is ook speciaal gemaakt voor deze Fenders, om het geluid vol en dik te maken en dat is ze naar mijn idee zeker gelukt.
In mijn geval heb ik dus ook twee heerlijke single-coil pickups en als ik naar de brug schakel komt er gelijk een dikke muur van geluid op je af.
Het zijn in feite Super Distortions met iets minder hoog en wat meer punch. (wellicht een + voor een strat).

Als ik hem split klinkt hij ook heel lekker, hij wordt dan iets glas-achtiger/sparkelender en krijgt een "bijna" strat geluid (nadruk op bijna hoor ;) )

edit: en Kattuk Zae... dat is dichtbij :p (heb er ook nog gewoond!)

allochthomas
9 februari 2010, 23:21
Ik gebruik momenteel zelf een JB in de brug van mijn strat(fullsize humbucker) maar die vind ik persoonlijk te fel en te dominant kwa hoog. Ik heb een dimarzio tone zone besteld en ik hoop dat dat meer min smaak is. Hij is helaas nog niet binnen dus ik kan niet zeggen hoe hij klinkt in een strat:roll:

ps. ik zag de gitaar op gitaarmarkt staan, moest me echt beheersen om hem niet de kopen:P

Exi
9 februari 2010, 23:52
Een ToneZone gaat inderdaad ook prima werken.

macwilliams
10 februari 2010, 06:32
De SD blackout is niet split baar.
Mocht je de dimarzio superdistortion niet in het wit
kunnen vinden laat het me dan maar weten.
Bij mij is hij over.

Venlonaer
10 februari 2010, 07:11
SD invader? Geeft het ook in het wit...maar volgens mij niet spiltbaar...???:dontgeti:

Geoffrey
10 februari 2010, 09:06
SD Invader
SD Custom 5
SD Distortion
SD Full Shred

Kijk ook eens naar Bareknuckle (http://www.bareknucklepickups.co.uk/shop/)

DJ_HOEK
10 februari 2010, 17:54
wow thanks voor de snelle reacties :)

@jilles, dat was ik ook van plan, maar in het echt ziet die slagplaat er een stuk vetter uit. heeft wel wat vind ik... voorlopig laat ik het zo:)

@exi, dat klinkt goed! misschien is dat beter tov een super distortion... het gaat zoals ik al zei snel richting 'schel' neigen. dit wil ik graag voorkomen:)
btw: katwijk is niet dichtbij, je WOONT er;) officieel dan, hehe

@allochthomas, ben benieuwd! ik denk wel dat ik het in die richting moet zoeken. alsin: dik, gebalanceerd, niet teveel hoog aangezien die dan te schel dreigt te worden.

@macwilliams, dat vermoedde ik al. thomann heeft overigens de witte versie wel voor 84e. ik neem aan dat deze de juiste is: http://www.thomann.de/nl/dimarzio_dp100_wh.htm
en je hebt PM;)

@geoffrey, thanks voor de suggesties. dure beesjes zeg die bareknuckles... ga ze checken.

macwilliams
10 februari 2010, 18:27
Geen PM kunnen ontdekken.
Doe maar op de profiel pagina.

Orpheo
10 februari 2010, 18:27
x2n is moddergooien, in iedere gitaar.

alt8 is lekker, heel, heel lekker. een modernere variant van de dimarzio superD. mijn voorkeur dus.

de d.distortion is heel fel en scherp, net als de fullshred. in een strat zou ik die echt niet doen.

de custom5 zou ik ook niet pakken, heel trebly.

mijn echte topper in deze gitaar zou zeker de duncan custom zijn, liefst met een alnico8 magneet erin (custom8 eigenlijk).

DJ_HOEK
10 februari 2010, 18:56
x2n is moddergooien, in iedere gitaar.

alt8 is lekker, heel, heel lekker. een modernere variant van de dimarzio superD. mijn voorkeur dus.

de d.distortion is heel fel en scherp, net als de fullshred. in een strat zou ik die echt niet doen.

de custom5 zou ik ook niet pakken, heel trebly.

mijn echte topper in deze gitaar zou zeker de duncan custom zijn, liefst met een alnico8 magneet erin (custom8 eigenlijk).

bedankt voor de tips:) als je gelijk hebt (waar ik maar even van uit ga) laat ik de sd distortion wel schieten. ik snap je verhaal alleen niet helemaal, je voorkeur gaat uit naar de alt8 en je echte topper is de duncan custom. welke is het nou:P

heb even die custom zitten checken op de site van SD en ik zie dat will adler en mark morton ze ook gebruiken. kijk, dat is de sound die ik er het allerliefst uit zou kunnen willen halen. veel bruter dan dat hoeft niet (als dat uberhaupt kan.

als ik in de toekomst nog een andere gitaar koop, zal ik deze wellicht in D afstellen voor in de band. Dus met het oog op de toekomst moet ie ook in drop tunings (zeer) strak en vol klinken. Volgens de SD site moet dat iig bij die custom wel het geval zijn.

trouwens, waarom een alnico8 magneet? waarom zou je die prefereren?

Exi
10 februari 2010, 19:02
btw: katwijk is niet dichtbij, je WOONT er;) officieel dan, hehe
Ja Valkenburg gem. Katwijk.:D
Ik had het over Katwijk aan Zee, ik had vrij dicht bij het centrum gewoont. Moet nu wat verder fietsen naar strand (ja parkeren is kut in 't centrum he:chicken:)
Orp is de pickup-expert hier (om maar zo te zeggen) ik schat dat 10% van de inkomsten van de pick-up fabrieken aan hem te danken zijn :D Hij heeft het wel bij het rechte eind.

DJ_HOEK
10 februari 2010, 19:08
Ja Valkenburg gem. Katwijk.:D
Ik had het over Katwijk aan Zee, ik had vrij dicht bij het centrum gewoont. Moet nu wat verder fietsen naar strand (ja parkeren is kut in 't centrum he:chicken:)

hehe, ja dat is ook zo. het is gewoon altijd leuk om te zeggen, vooral bij rijnsburgers. menig rijnsburger heeft zich in zijn graf omgedraaid bij de fusie:seriousf:
hehe, parkeren is nog net geen amsterdams ritueel hier maar het begint er op te lijken ja...



Orp is de pickup-expert hier (om maar zo te zeggen) ik schat dat 10% van de inkomsten van de pick-up fabrieken aan hem te danken zijn :D Hij heeft het wel bij het rechte eind.

ja dat dacht ik al:P
en wie ben ik met m'n 93 posts om daar tegenin te gaan

macwilliams
10 februari 2010, 19:53
Ik heb de x2n in de nek positie gehad en de megadrive in de brug. Wat was dat een waardeloze combinatie. Andersom had nog wel gegaan maar de x2n in de nek was zo ontzettend vet dat je er totaal niets mee kunt.

De superdistortion klonk zowel in de brug als ook in de nek pos te gek.

DJ_HOEK
10 februari 2010, 20:12
mijn echte topper in deze gitaar zou zeker de duncan custom zijn, liefst met een alnico8 magneet erin (custom8 eigenlijk).

om hier nog even op terug te komen..
heb even flink gegoogled en ik kom talloze bijna hysterische topics tegen over deze custom8. dus het is gewoon zo dat je een SH5 koopt en vervolgens deze http://www.wymoreguitars.com/Magnet-Alnico-8-Humbucker_p_325.html# besteld voor 8 dollar, die je er vervolgens zelf op/onder/in (?) zet...
en dan heb je (als ik de topics mag geloven) de meest geniale humbucker die de mensheid ooit gekend heeft.

hmm... wellicht overdreven maar iets om over na te denken. Hoe zou zo'n custom8 in vergelijking met een superdistortion, heeft iemand daar ervaring/ideeen over?

Exi
10 februari 2010, 23:05
Het is precies zoals je zegt: Je koopt een alnico 8 magneet en verwisselt deze met de magneet uit de custom.

Zoek op google naar 'pickup magnet swap' (http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=Klf&q=+pickup+magnet+swap&btnG=Zoeken&meta=&aq=f&oq=)

Wat is nu eigenlijk een betere donor-pickup? een custom of een custom5? of maakt dat niet uit.

Orpheo
11 februari 2010, 01:23
ok, hier komt ie dan.

Ik vind de alt8 beter dan de superdistortion, dat is het enige dat ik bedoelde.

het maakt geen hol verschil of je de custom, customcustom of custom5 neemt als 'donor pickup', omdat de spoelen toch PRECIES hetzelfde zijn! neem de variant die je 't goedkoopst kunt vinden, en zet er een alnico8 in.

waarom ik alnico8 zo tof vind? heel eenvoudige reden. het geluid word zo belachelijk breed, dynamisch, precies en gewoon heerlijk. In de custom8, inderdaad, een van de meest briljante pickups voor een non-les paul OOIT gemaakt/bedacht, heb je een geweldige pick-attack, dynamiek, niet te geloven, de alnico8 in de JB en de duncan custom, het WERKT gewoon.

sterker nog, ik heb tegenwoordig 5 sets met alnico 8. 4 duncan sets, 1 custom wound, en het is dat enige veelzijdigheid in tone wel mag, anders had ik alleen maar alnico8 magneten.

in de custom haalt het 't mid meer naar boven, het laag word strakker, het hoog is harder en zingt meer. de hele pickup komt tot leven.

De magneetwissel, das 10 minuutjes werk. je haalt een stuk van de tape los, soms niet eens nodig, je maakt de schroeven op de achterkant los, met een schroevendraaier druk je HEEEL voorzichtig de ouwe eruit, en met dezelfde orientatie zet je de nieuwe erin. zit ie verkeerd om, krijg je een 'greeny' effect; lekker uit fase dus, in het tussenstandje.

ik vind de custom lekker voor classic rock en 80ies rock, als je echt veelzijdig wilt doen, moet je imho voor een van deze gaan.

alt8
custom/jb hybrid

OF, nog lekkerder, de fullshred/jb8 hybrid. die heeft dat organische, directe van de alnico8, de precisie en articulatie van de fullshred en dat smeuige, smoothe, zingende van de JB. Als ik OOIT een signature pickup mag uitbrengen, dan is 't wel die. Ik vind de custom/'59 hybrid met een alnico8 bar magnet ook meesterlijk tof, MAAR dan wel met alnico5 rod magnets in de '59 spoel. raar, maar werkt als een tierelier.

En neuh, ik koop niet zo belachelijk veel (meer). been there, done that ;) Ik vind 't toffer om zelf pickups te ontwerpen, en te laten maken, dan dat ik echt me helemaal uitleef.

Ik wil ooit nog een jb met de fullshred mixen, maar met alnico rod polepieces EN de hex polepieces EN de alnico8 bar magnet. gaat waarschijnlijk beroerd klinken, maar t lijkt me cool!

De fullshred + a8 + stagmag mag overigens ook ;)

macwilliams
11 februari 2010, 06:33
@ hoek,
Reageer nog even op de PB's die ik je gestuurd heb.

DJ_HOEK
11 februari 2010, 10:45
@ hoek,
Reageer nog even op de PB's die ik je gestuurd heb.

manman wat zijn ze toch snel hier... ik kom net me nest uit:chicken:
had bericht per ongeluk in m'n eigen box gezet:soinnocent:

DJ_HOEK
11 februari 2010, 11:13
ok, hier komt ie dan.

Ik vind de alt8 beter dan de superdistortion, dat is het enige dat ik bedoelde.

het maakt geen hol verschil of je de custom, customcustom of custom5 neemt als 'donor pickup', omdat de spoelen toch PRECIES hetzelfde zijn! neem de variant die je 't goedkoopst kunt vinden, en zet er een alnico8 in.

waarom ik alnico8 zo tof vind? heel eenvoudige reden. het geluid word zo belachelijk breed, dynamisch, precies en gewoon heerlijk. In de custom8, inderdaad, een van de meest briljante pickups voor een non-les paul OOIT gemaakt/bedacht, heb je een geweldige pick-attack, dynamiek, niet te geloven, de alnico8 in de JB en de duncan custom, het WERKT gewoon.

sterker nog, ik heb tegenwoordig 5 sets met alnico 8. 4 duncan sets, 1 custom wound, en het is dat enige veelzijdigheid in tone wel mag, anders had ik alleen maar alnico8 magneten.

in de custom haalt het 't mid meer naar boven, het laag word strakker, het hoog is harder en zingt meer. de hele pickup komt tot leven.

De magneetwissel, das 10 minuutjes werk. je haalt een stuk van de tape los, soms niet eens nodig, je maakt de schroeven op de achterkant los, met een schroevendraaier druk je HEEEL voorzichtig de ouwe eruit, en met dezelfde orientatie zet je de nieuwe erin. zit ie verkeerd om, krijg je een 'greeny' effect; lekker uit fase dus, in het tussenstandje.

ik vind de custom lekker voor classic rock en 80ies rock, als je echt veelzijdig wilt doen, moet je imho voor een van deze gaan.

alt8
custom/jb hybrid

OF, nog lekkerder, de fullshred/jb8 hybrid. die heeft dat organische, directe van de alnico8, de precisie en articulatie van de fullshred en dat smeuige, smoothe, zingende van de JB. Als ik OOIT een signature pickup mag uitbrengen, dan is 't wel die. Ik vind de custom/'59 hybrid met een alnico8 bar magnet ook meesterlijk tof, MAAR dan wel met alnico5 rod magnets in de '59 spoel. raar, maar werkt als een tierelier.

En neuh, ik koop niet zo belachelijk veel (meer). been there, done that ;) Ik vind 't toffer om zelf pickups te ontwerpen, en te laten maken, dan dat ik echt me helemaal uitleef.

Ik wil ooit nog een jb met de fullshred mixen, maar met alnico rod polepieces EN de hex polepieces EN de alnico8 bar magnet. gaat waarschijnlijk beroerd klinken, maar t lijkt me cool!

De fullshred + a8 + stagmag mag overigens ook ;)

dat is duidelijke taal om half 2 snachts:) dus die mensen waren niet voor niks zo hysterisch blij met die alnico8 schijnt:cooler: ik denk dat ik er wel uit ben nu.

men neme:
-1 alnico 8 magneet. (is er een betere/makkelijkere plek om te bestellen dan wymoreguitars?)
-mac z'n witte SH-5 (scheelt me weer een paar duiten, cruciaal voor een arme student)

als ik je mag geloven orp, dan zal ik hier vast geen spijt van krijgen:mmmm:
heel erg bedankt voor de tips gasten! :hippie:

Orpheo
11 februari 2010, 11:37
nee joh, je krijgt er echt geen spijt van. en als dat wel zo is, je weet hoe je een PM moet versturen, toch? denk dan eventjes aan mij, wil je? :soinnocent:

DJ_HOEK
11 februari 2010, 12:43
nee joh, je krijgt er echt geen spijt van. en als dat wel zo is, je weet hoe je een PM moet versturen, toch? denk dan eventjes aan mij, wil je? :soinnocent:

hahaha, hoewel ik me niet voor kan stellen dat het gebeurt, zal ik eraan denken.
nu eerst eens die alnico 8 orderen:)

edit:
hmm als ik hier kijk http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sh15_bk_alternative_8.htm zie ik staan dat er alnico 8-bar magnetS in zitten. dus meervoud.
dus, voor de SH-5: moet ik er nou 1 of 2 hebben?

Orpheo
11 februari 2010, 13:01
de alt8 heeft gewoon 1 bar.ik zou altijd meer bestellen,die magneten zijn te gek.ze komen wel op.vind jij t niks,pm me dan.ik neem ze graag dan van je over.

je hebt per pickup een bar nodig.

DJ_HOEK
11 februari 2010, 13:23
de alt8 heeft gewoon 1 bar.ik zou altijd meer bestellen,die magneten zijn te gek.ze komen wel op.vind jij t niks,pm me dan.ik neem ze graag dan van je over.

je hebt per pickup een bar nodig.

ja dat dacht ik ook, maar ik werd even door die beschrijving op thomann op het verkeerde been gezet. ik bestel er inderdaad gelijk meerdere, scheelt ook weer verzendkosten:) wel raar dat je ze alleen daar kan bestellen... ik voel een gat in de markt:P niet dat ik er iets mee ga doen maar toch:)