PDA

View Full Version : Feedback in semi-acoustic



Oceanborn
9 februari 2010, 20:55
Hi all,

ik speel normaal gesproken metal met mijn band, maar hebben ook één heel rustig nummer wat het mooiste klinkt met acoustische gitaar.

Alleen als ik mijn semi acoustische gitaar mee naar de oefenruimte neem en begin te spelen over de versterker krijg ik zoveel feedback dat ik letterlijk de klankkast van mijn gitaar bijna voel scheuren. :(

Ik zou m graag meenemen bij optredens maar als dit on stage gebeurt wordt echt niemand er gelukkiger van...

Is hier iets aan te doen (los van de geijkte zaken als: het volume zachter zetten of ergens anders gaan staan wat helaas geen opties zijn). Ik speel op een Yamaha Compass CPX5 (volgens mij) met een mic in de klankkast.

Alvast bedankt!

Jamman
10 februari 2010, 00:11
Een feedbackbuster zou mischien het probleem op kunnen lossen.
dat is een soort rubberen "dop" die je in je klankgat plaatst. Kost geen tiet.
http://www.dv247.com/assets/products/49847_l.jpg

Ello
10 februari 2010, 08:17
Kun je bij die CPX niet regelen hoeveel % van het signaal van de mic komt en hoeveel van de piezo? In dat geval zou je 100% piezo kunnen spelen en wellicht dat dat het probleem vermindert.

Versterk je je gitaar via de PA? Dat helpt om het volume op het podium lager te kunnen zetten dat het volume voor het publiek.

Baker
10 februari 2010, 10:07
Heeft die CPX alleen een mic of ook een piezo?
Ik heb een CPX met alleen een piezo en echt nooit last van feedback.

Edit post hierboven niet gelezen :)
Maar dat dus.

Oceanborn
10 februari 2010, 20:02
Hi guys,

thanks voor de reacties. Zo'n rubber plug ga ik zeker uitproberen, thanks voor de tip! :)

Trouwens: ik heb even op internet naar de specs van mijn gitaar gezocht en kwam erachter dat er alleen maar een piezo element in zou moeten zitten (dus geen mic, zoals ik eerder aangaf).

Als een piezo niet kan feedbacken, dan weet ik echt niet wat er aan de hand is geweest... :???:

Jedeel
10 februari 2010, 22:19
Als een piezo niet kan feedbacken, dan weet ik echt niet wat er aan de hand is geweest... :???:

Ik speel in de oefenruimte soms op de akoestische gitaar - alleen middels het piëzo - en krijg wel feedback in de klankast.
Dus... ik zou voor die paar euro's de 'rubberflap' proberen.
Let wel op de afmeting want er zijn verschillende diameters.
(Even de diameter van jouw klankgat opmeten dus)

Jamman
11 februari 2010, 00:33
feedbackbuster klinkt zo sciencefiction achtig,
waarom niet gewoon B.E.F lapje. (Beeindig Eindelijk Feedback-lapje)
Sorry, melige bui.

Oceanborn
11 februari 2010, 00:46
Thanks guys! ik ga proberen m dit weekend te halen. Helaas twee weken geen band practice...dus de echte test zal nog even moeten wachten...

Heb een gevoel dat dit 'm wel moet gaan oplossen. :)

budje
11 februari 2010, 07:03
Dat doet t ook, feedbackbuster is een geweldige tip!

(en mijn 12 snaar met piezo feedbackt wel degelijk in luide omgevingen!)

(niet met die dop erop)

Muzieknono
13 februari 2010, 08:06
Vreemd, de CPX en APX staan erom bekend dat ze weinig tot geen last hebben van feedback, als het goed is kun je ook BEF lapjes krijgen van Yamaha.
Mvgr. Dirk Jan :B

Laser
13 februari 2010, 12:01
Ik herinner me dat mijn APX 8A ook last had van feedback, minder wanneer ik via PA speelde. De rubber dop moest wel van Yamaha zijn omwille van de specifieke vorm van het klankgat bij de Yamaha.
De Feedback Buster was een goede oplossing voor mijn Seagull S6+CW.

Met mijn Rare Earth element moet ik al toeren uithalen om feedback te krijgen in de Albert & Muller.

De feedback gevoeligheid verschilt dus erg van gitaar tot gitaar, en van element tot element type. Het blijft altijd zoeken naar de goede instellingen. De LR Baggs Para DI heeft speciale instellingsmogelijkheden om de feedback frequenties op te sporen en weg te werken. De Venue DI kan dat ook, maar daarmee heb ik nog geen ervaring.