PDA

View Full Version : Commentaar op mix



gitaarhaantje
9 februari 2010, 20:44
Hallo allemaal,

Voor school moet ik een basis mix maken. Mijn eerste poging:
http://www.lwdehaan.nl/index.php?option=com_seyret&Itemid=35&task=videodirectlink&id=29

Graag jullie (ongezouten) mening! Ik ben zelf van mening dat het vooral in de lage frequenties niet goed zit. Het is te "bassig"...


Groeten Laurens

skanky
9 februari 2010, 21:15
euhmmm hoe speel ik dit af?

Jimi Hendrix
9 februari 2010, 21:28
wat mij opvalt:
- gitaar een beetje te hard
- zang wat te droog, de galm die er op zit vind ik niet rijk genoeg.
- zang ligt qua frequenties ook niet lekker in de mix, beetje dun geluid (dat is waarsch. de mic?) misschien helpt de-essing ook.
- ik zou wat meer fader riden met de strijkers om er wat meer dramatiek in te krijgen.

ik kan het laag nu niet zo goed beoordelen, maar dat het niet heel helder is (meer een wolk) vind ik bij deze stijl wel mooi.

maar ja, 't is al snel subjectief he.

skabouter
9 februari 2010, 21:46
ik vind het wel mooi! gitaar mag iets meer sprankel hebben vind ik (tophoog) en iets meer galm op zang ja, zonder dat dit overduidelijk wordt....

Han S
9 februari 2010, 22:17
Voor iemand die zegt een noob te zijn heb je een verdomd aardige mix gemaakt Laurens.

gitaarhaantje
11 februari 2010, 09:57
euhmmm hoe speel ik dit af?

Als je iets naar beneden scrolled dan staat onder het plaatje staat een"play" knop..

gitaarhaantje
11 februari 2010, 09:58
Allen bedankt voor de reacties..

Die gitaar klinkt idd wat dof, ga ik nog even naar kijken en dat fader riden ga ik toch ook eens proberen. Aangezien ik een controller heb moet je daar natuurlijk wel gebruik van maken :D

gitaarhaantje
11 februari 2010, 09:59
Voor iemand die zegt een noob te zijn heb je een verdomd aardige mix gemaakt Laurens.

maar er moeten toch dingen zijn die niet goed klinken? Ik vind zelf dat vooral de lage freq een brei is. Of zou dat liggen aan mijn afluisteringssysteem, de is verre van goed.

Ries89
11 februari 2010, 14:28
Ik zou:

- De gitaar iets zachter zetten, en met een eq wat prescence eruit filteren. (ergens tussen de 3 en de 5 khz) Waarschijnlijk merk je dan dat de zangeres meer naar voren komt. Die word nu erg naar achter gedrukt door de gitaar.
- Ik denk ook dat in het laag/midlaag van de gitaar nog ergens een onprettige resonantie zit. Misschien een stijl laag-af filter tot zo'n 100hz, niet verder, en even kijken waar die resonantie zit, en die met een smalle band eruit halen (mijn gok is ergens rond de 500 hz).
- De zang zou wat minder droog mogen. Misschien simpelweg wat meer galm, als de zang dan minder gaat klinken kan je proberen om de pre-delay van de galm iets langer te maken.
- Misschien een laag-af op het stijkers/pad achtige geluid op de achtergrond. Je laat dan meer ruimte over voor de gitaar en het laag van de piano.
- De basgitaar (denk ik?) hoor ik alleen maar op mijn 2.1 setje met subwoofer. Op m'n monitoren hoor ik hem alleen heel vaagjes onder de gitaar. Waarschijnlijk komt hij al beter naar voren als je de gitaar hebt ge-eq'd in het laag. Anders zou je nog kunnen proberen om hem wat beter z'n plek te geven. Er zit wel een basgitaar in toch? Ik twijfel, op m'n 2.1 setje lijkt er een basgitaar te zijn.

Verder ben je denk ik een heel eind. Het klinkt behoorlijk goed al.

Welke opleiding doe je, en waar? En uit persoonlijke interesse, welke controller heb je? Ik ben ook opzoek, maar ben er nog niet uit.

gitaarhaantje
11 februari 2010, 17:32
Ik zou:

- De gitaar iets zachter zetten, en met een eq wat prescence eruit filteren. (ergens tussen de 3 en de 5 khz) Waarschijnlijk merk je dan dat de zangeres meer naar voren komt. Die word nu erg naar achter gedrukt door de gitaar.
- Ik denk ook dat in het laag/midlaag van de gitaar nog ergens een onprettige resonantie zit. Misschien een stijl laag-af filter tot zo'n 100hz, niet verder, en even kijken waar die resonantie zit, en die met een smalle band eruit halen (mijn gok is ergens rond de 500 hz).
- De zang zou wat minder droog mogen. Misschien simpelweg wat meer galm, als de zang dan minder gaat klinken kan je proberen om de pre-delay van de galm iets langer te maken.
- Misschien een laag-af op het stijkers/pad achtige geluid op de achtergrond. Je laat dan meer ruimte over voor de gitaar en het laag van de piano.
- De basgitaar (denk ik?) hoor ik alleen maar op mijn 2.1 setje met subwoofer. Op m'n monitoren hoor ik hem alleen heel vaagjes onder de gitaar. Waarschijnlijk komt hij al beter naar voren als je de gitaar hebt ge-eq'd in het laag. Anders zou je nog kunnen proberen om hem wat beter z'n plek te geven. Er zit wel een basgitaar in toch? Ik twijfel, op m'n 2.1 setje lijkt er een basgitaar te zijn.

Verder ben je denk ik een heel eind. Het klinkt behoorlijk goed al.

Welke opleiding doe je, en waar? En uit persoonlijke interesse, welke controller heb je? Ik ben ook opzoek, maar ben er nog niet uit.


Thanks! Hier kan ik weer verder mee... Het probleem dat je de bas niet hoort kan kloppen , de ruimte waar ik mix heeft echt teveel lage freq. Dat moet ik nog oplossen...

Ik doe SAE met als richting audio engineering. De controller die ik heb is een m-audio projectmix.

Ries89
11 februari 2010, 17:42
Dat voordeel heb ik dat ik in de dakkapel zit hier thuis. De isolatie is niet echt goed, dus vrijwel al het laag gaat door de muur heen naar buiten, en er reflecteert bijna niets. Heb zo goed als geen problemen met staande golven dus. (nadeel is dan weer dat ik wel een en ander aan problemen in het hoog heb, en alles wat buiten gebeurt ook binnen te horen is wat wel eens storend kan zijn).

Succes met je mix. Ik ben blij dat je er iets mee kan. De project mix heb ik ook naar gekeken toen ik protools kocht. uiteindelijk le8 met een mbox 2 gekocht. Had misschien toch beter voor de projectmix met m-powered kunnen gaan. Te laat.