PDA

View Full Version : kwaliteit klankhout afhankelijk van maanstand? (Filmpje)



superfly
9 februari 2010, 19:37
Leuk filmje van houthandelaar (ene Florinett, een bekende van iemand?) die zn fichte naar traditie laat kappen als de maan in de juiste stand staat. En het wordt ook nog eens wetenschappelijk (?) onderbouwd.
Leuk filmje voor de houtfreak (groooote vallende bomen:crazyhappy:)
Wees voorbereid op een flinke portie vet schweizerdeutsch.

http://videoportal.sf.tv/video?id=e7580b6f-3253-4066-a5f6-44c995eb3e9c

McVenco
9 februari 2010, 20:36
Leuk filmpje, heel apart dat hout zelfs van zaken als de maanstand afhankelijk is. Ik ben benieuwd hoeveel klankverschil er nou zou kunnen zijn als je 2 identieke gitaren zou bouwen, 1 van vollmondholz en 1 van neumondholz.

Vollemaanhout is blijkbaar zwaarder, ik zou denken dat je dan meer laag/minder hoog hebt.



Wees voorbereid op een flinke portie vet schweizerdeutsch.

Schwyzerdütsch heet dat :D - ik vind het zelf het mooiste van alle Duitse dialecten.

Mijn ouders hebben een aantal jaren in Zwitserland gewoond en gewerkt, en toen mijn zus en ik klein waren gebruikten ze het Schwyzerdütsch nog wel eens als 'geheimtaaltje'. Toen we zelf Duits op school kregen hielden ze er mee op :) Ik kan het wel behoorlijk goed verstaan in ieder geval...

jan jansen
9 februari 2010, 21:32
Leuk filmje van houthandelaar (ene Florinett, een bekende van iemand?) die zn fichte naar traditie laat kappen als de maan in de juiste stand staat. En het wordt ook nog eens wetenschappelijk (?) onderbouwd.
Leuk filmje voor de houtfreak (groooote vallende bomen:crazyhappy:)
Wees voorbereid op een flinke portie vet schweizerdeutsch.

http://videoportal.sf.tv/video?id=e7580b6f-3253-4066-a5f6-44c995eb3e9c

:seriousf::seriousf:Nog effe en ik roep dat een euro net zo rond is als het kwartje van vroeger......T mot niet gekker worden....

gengar
10 februari 2010, 14:03
waar het in feite om gaat is natuurlijk gewoon de seizoenen en de sapstromen in de boom en zo. Er zijn meerdere filmpjes waarin heel goed wordt uitgelegd waarom hout dat op een bepaald moment wordt gekapt 'beter' is, en daar is niks raars aan. Ik neem trouwens aan dat bij volle maan gewoon over dag wordt gekapt hoor, waar geen enkele maan te zien is.

Rinze
10 februari 2010, 15:11
Volgens mij moet je voor de kap ook nog een paar rondje in je blote tokus om een stenencirkel dansen.

KoenB
11 februari 2010, 11:11
heerlijk dat zwitserduits, maar kom op dit is echt gaar. Leuk en aardig die drukproeven en dergelijke maar dit gaat me echt te ver. Waarschijnlijk betaal je er ook minimaal het dubbele voor!

superfly
11 februari 2010, 12:39
Waarschijnlijk betaal je er ook minimaal het dubbele voor!

Niet goedkoop, maar dubbel is het vgls mij niet. Hier is zijn prijslijst:
http://www.tonewoods-special.de/preise_resonanzdecken.html

aaronstonebeat
11 februari 2010, 21:47
Nondedju wat een dialect! Ik moest even terug in mijn diepste limburgerschap om de sprekers enigszins te kunnen volgen.
Interessant, zeker als er meetbare invloeden zijn. Als ik ooit zelf een houtfijnproever wordt, zal ik er zeker rekening mee houden :D

Vreemd detail: waarom laten ze in de animatie de maan de verkeerde kant op draaien?

Zjef
12 februari 2010, 13:23
Vreemd detail: waarom laten ze in de animatie de maan de verkeerde kant op draaien?

Omdat het Zwitsers zijn. Die doen alles anders. :seriousf:

Dirk Janssen
17 februari 2010, 20:09
Wel heel interessant!
Dat de maan door haar massa meer of minder aan ons loopt te rukken weten we.
Duidelijkst is bv eb/vloed. Ook op planten heeft het invloed, bv op het kiemen van zaden.

Er kan dus best een relatie tussen de maanstand en de houtcellen of samenstelling ervan zijn. Of dit filmpje het wetenschappelijk aantoont is moeilijk te bepalen.

Wel is het zo dat als de massa of stugheid van het hout hoger of lager is, dit van invloed is op de klank van je gitaar. Theoretisch kan je zeggen dat als je het "maan" hout (fichte) gebruikt, je je top een fractie dunnen zou kunnen maken. Dat geeft dan weer een betere overdracht van energie en een betere gitaar.

Voorlopig blijft ik echter nog gewoon gitaarbouwen en niet midden in de nacht...:-)