PDA

View Full Version : Peavey speakers reconen -> zinvol??



Remork1970
9 februari 2010, 17:54
Ben bezig een oeroud Peavey cabinet te verbouwen.
Was een wanstaltig groot ding, formaat 612, met 4 Black widow speakers, en boven en onder de speakers monsterlijk grote reflexpoorten.
Dus: tolex er gedeeltelijk afgetrokken, de zaag erin gezet en van de kast een 412-formaat gemaakt.

Paar mooie void free plywood planken gezaagd, en die erop terugmonteren, met balkjes, houtlijm en schroeven etc.
Tolex erop terugplakken, speakerdoekpaneel aanpassen en zo zijn we lekker bezig.

Maar dan die speakers, Black Widows dus, echt beulen van speakers, knoerten van magneten, zeer solide gegoten aluminium
speakerframes.

De kwaliteit straalt er van af als je ze bekijkt, maar die klank, tja...
Typische Peavey sound, dus ontzettend schel.

Wat bepaalt nou in hoofdzaak de klank van een speaker, is dat de conus en de dome, of hebben de spreekspoel en de magneet
ook veel invloed op het geluid?

Want ik dacht, misschien kun je een beter klinkende speaker ervan maken door ze laten reconen met een andere conus en andere dome,
de huidige dome is een metal dome, misschien klinkt de speaker daardoor zo schel?

Ik zou het zonde vinden om deze speakers weg te gooien, omdat ze er zo degelijk uitzien, en misschien is er op die manier toch
nog wat van te maken.

Zou het dus zin hebben om eventueel die speakers te laten reconen ofzo?

Dank.

nico verduin
9 februari 2010, 18:18
Recone setje kost rond de 70 US$. Voordat je ze hier hebt wordt dat al gauw 70-80 euri..... dan nog iemand vinden die het goed kan.... En volgens mij heb je dan hetzelfde setje....
Denk niet dat een setje van een ander merk past....
Kun je beter verkopen en dan speakers kopen die wel voldoen aan je wensen.

Remork1970
9 februari 2010, 18:24
Tja, als het zoveel gaat kosten dan heeft het weinig zin denk ik.
Maar verkopen lijkt me ook niet echt een optie, want wie heeft er interesse in speakers waarvan algemeen bekend is dat ze veel te schel klinken?

nico verduin
9 februari 2010, 18:45
Ach een klant van heeft er ooit een ingezet in zijn Deluxe Reverb... En dat was 5 jaar geleden. Speelt er nog steeds op.... Is er kennelijk toch tevreden mee..... Dus wederom... smaken verschillen:crazyhappy:

Dirk_Hendrik
9 februari 2010, 20:44
Black Widows hebben voor zover ik weet best een goede reputatie. Zeker als het gaat om duurzaamheid.

Daarnaast is het uiteraard smaakafhankelijk. Persoonlijk hou ik wel van strakke felle speakers. Maar da's erg persoonlijk.

tilma800
9 februari 2010, 23:11
En misschien helpen beamblokkers om de schelheid wat beter te verspreiden.

Remork1970
10 februari 2010, 10:06
Beam blockers, had ik nog niet aan gedacht, maar zou misschien wel kunnen werken ja.

En dat deze speakers strak en fel zijn dat kun je wel zeggen ja, ik vind echter mijn Hughes & Kettner cab met 4 x G12T75 's een stuk aangenamer klinken, en veel mensen vinden die speakers al veel te puntig klinken.

Maar okay, misschien zijn die beam blockers wel het overwegen waard.

En als de kast trouwens klaar is dan post ik misschien wel een fotootje, ik ben van plan om er een kast met Ampeg-look van te maken, met witte piping dus, ipv die lelijke aluminium strippen aan de zijkanten zoals Peavey dat vroeger deed.
Dus waarschijnlijk kan heer Verduin binnenkort een klein bestellinkje van me verwachten.