PDA

View Full Version : Verschil 12- en 6 snaar?



Jasper.
9 februari 2010, 17:26
Hey,

Waarschijnlijk ga ik binnenkort een paar klasgenoten wat muziekles geven (Vrije studiepunten!). Maar eigenlijk wil ik er dan een akoestische gitaar bij.
Maar als ik die youtube filmpjes e.d. bekijk vind ik zo'n 12-snaar toch wel erg mooi klinken.
Wat zijn nou de verschillen tussen een 6 en een 12 snarige? En wat zijn de voor en nadelen? En mijn vader zit te zeuren dat je beter iemand niet les kan geven op een 12snarige terwijl ze zelf dan 6 snarige gitaren hebben, is dat zo?

Nou zag ik deze op MP: http://link.marktplaats.nl/319253678
Is dit een beetje goed voor het geld?

dezperado
9 februari 2010, 17:40
voor dat geld kun je geen buil vallen

12 snarige gitaar klinkt gewoon voller maar is wezenlijk niet moeilijker te bespelen

wel meer werk met stemmen

Jasper.
9 februari 2010, 17:47
Nou ja, je kan je er een buil van 110 euro aan vallen, das een behoorlijke buil.

Iemand die iets meer weet over deze gitaren?


En wezenlijk is het idd misschien wel hetzelfde maar hoe zit dat met je vingers? speelt het ook veel zwaarder of valt het mee?

Tjebbe_Z
9 februari 2010, 17:55
Het verschil is dat de een 6 snaren heeft en de ander 12



:seriousf:

FruscianteFan
9 februari 2010, 17:59
voor dat geld kun je geen buil vallen

12 snarige gitaar klinkt gewoon voller maar is wezenlijk niet moeilijker te bespelen

wel meer werk met stemmen
Daar ben ik het niet mee eens, zeker als het niet zo'n heel geweldige 12-snaar is. Ik heb op de Eko van mijn oom best problemen met barré-akkoorden en met fingerpicking. Om les te geven is dat misschien niet zo belangrijk, maar ik zou persoonlijk gewoon voor de 6-snaar gaan. Is ook veel makkelijker om te stemmen, en een stuk goedkoper om snaren op te vervangen.

Jasper.
9 februari 2010, 18:01
Daar ben ik het niet mee eens, zeker als het niet zo'n heel geweldige 12-snaar is. Ik heb op de Eko van mijn oom best problemen met barré-akkoorden en met fingerpicking. Om les te geven is dat misschien niet zo belangrijk, maar ik zou persoonlijk gewoon voor de 6-snaar gaan. Is ook veel makkelijker om te stemmen, en een stuk goedkoper om snaren op te vervangen.

Is het meer werk dan bijv. een floyd rose oid dan? Want ik vind een 12 snaar zoveel mooier klinken.

FruscianteFan
9 februari 2010, 18:10
Is het meer werk dan bijv. een floyd rose oid dan? Want ik vind een 12 snaar zoveel mooier klinken.
Het is vooral heel anders. Je bent langer bezig omdat je 2 keer zoveel snaren erop moet zetten, en het is (denk ik) vaak wel zo dat je een paar keer opnieuw moet stemmen voordat de spanning helemaal goed zit. Er staat immers meer spanning op de hals terwijl de snaren relatief laag gespannen zijn, waardoor de snaren sterker worden beďnvloed door de spanning van alle andere snaren (maar elke afzonderlijke snaar heeft zelf weer niet zoveel invloed).

Daarnaast is het stemming soms wat lastig omdat het zoveel snaren zijn. Ik denk eigenlijk dat het 'net iets meer dan twee keer zoveel werk is', zowel het stemmen als het besnaren. Maar ik heb alleen ervaring met een 12-snaar die kwalitatief wat minder is dan mijn andere gitaren.

budje
9 februari 2010, 19:31
grootste verschil ligt in de toepassing. Je kan op een 12 snaar geen stringbends spelen (kan wel, maar is altijd vreselijk vals want je kan niet beide snaren precies zuiver opduwen)

Jasper.
9 februari 2010, 19:34
grootste verschil ligt in de toepassing. Je kan op een 12 snaar geen stringbends spelen (kan wel, maar is altijd vreselijk vals want je kan niet beide snaren precies zuiver opduwen)

Oh, ok. Hier heb ik dus meer aan. Dit is dan idd weer een groot nadeel.
Ach, misschien dat ik eerst eens voor een 6snaar moet gaan kijken, als blijkt dat ik later toch nog veel akoestisch speel komt er nog wel eens een 12snaar.

budje
9 februari 2010, 19:39
Oh, ok. Hier heb ik dus meer aan. Dit is dan idd weer een groot nadeel.
Ach, misschien dat ik eerst eens voor een 6snaar moet gaan kijken, als blijkt dat ik later toch nog veel akoestisch speel komt er nog wel eens een 12snaar.

Ik zie het niet als een nadeel ;)

Onthou maar dat er praktisch geen enkele gitarist is die enkel 12 snaar speelt, maar meestal wordt ie alleen gepakt voor enkele nummers.

Want ze klinken natuurlijk geweldig! (speel een keer wish you were here van pink floyd op en 12 snaar, en je wil m nooit meer op een 6 snaar spelen!)

Jasper.
9 februari 2010, 19:46
Ik zie het niet als een nadeel ;)

Onthou maar dat er praktisch geen enkele gitarist is die enkel 12 snaar speelt, maar meestal wordt ie alleen gepakt voor enkele nummers.

Want ze klinken natuurlijk geweldig! (speel een keer wish you were here van pink floyd op en 12 snaar, en je wil m nooit meer op een 6 snaar spelen!)

dat je niet kan benden is toch een nadeel? Of word dat akoestisch maar sporadisch gebruikt?

Harald
9 februari 2010, 19:48
Als je dat ding wilt gebruiken voor les aan andere gitaristen (die ws. toch gewoon 6 snarig spelen) zou ik de 12 string echt sterk afraden. Alles wat je voordoet klinkt nl. anders, en zoals al eerder aangegeven, niet alle technieken kun je voordoen. Daarnaast zul je al heel snel besluiten al die barreetjes te mijden op zó'n goedkope barrel... zeker bij een 12 string moet je gewoon een fatsoenlijke hebben, die goed afgesteld is/is af te stellen. Het speelt nl. wel degelijk zwaarder.

Voor het lessen, gewoon een 6 snarige gebruiken. Wil je een 12 string erbij, doe jezelf een plezier en koop gelijk een goede. Anders staat het ding na een week ongebruikt in een hoek.

Voor slag is het qua spelen niet echt heel anders, maar je hebt wel wat meer kracht nodig. Een stuk met allemaal barree grepen ga je niet leuk vinden. Zeker niet bij een budget 12 string.

Als je gaat fingerpicken is een 12 string toch echt een heel ander beestje dan een 6 snarige gitaar. Maar je kunt er wel heel leuke dingen mee doen.

budje
9 februari 2010, 19:49
dat je niet kan benden is toch een nadeel? Of word dat akoestisch maar sporadisch gebruikt?

Speel je in elk liedje solo's met een bend erin?

Jasper.
9 februari 2010, 20:19
Speel je in elk liedje solo's met een bend erin?

electrisch wel bijna :P

Maar akoestisch weet ik niet, nooit zo in verdiept. Maar kan me voorstellen dat je het toch wel eens gebruikt.

@ Harald, Danku!