PDA

View Full Version : Gibson printed circuit boards



Daan_B
9 februari 2010, 17:15
Op veel fora lees ik dat Gibson zogenaamde circuitboards in sommige van hun gitaren plaatsen sinds 2007. Een medewerker van Maxguitarstore vertelde mij dat dit waarschijnlijk een speciaal model is en ik mij iets wijs heb laten maken.

Een dag later lees ik op Mylespaul dat sommige leden een PCB in hun Gibson hebben..

Kortom, wie weet hoe het echt zit?:???:
Als ik een gitaar voor 1000/2000 euro aanschaf zit ik eigenlijk niet te wachten op dit soort kostenbesparende fratsen:stop:.

Fuhgawz
9 februari 2010, 17:19
Ik weet niet precies welke modellen wel en geen PCB hebben. Zoek eens op "Gibson PCB control" op google of zo, dan vind je misschien meer info. Dat alles vast zit op een PCB'tje wil toch niet meteen zeggen dat het slechter is.

Boekel Amps
9 februari 2010, 17:20
Beste Daan,

Iedere Gibson Standard 2008 heeft eeh printplaat in de gitaar.
Als je op de achterkant van de gitaar kijkt zie de plaat waar de potmeters zitten.
Deze is een beetje transparant en hierdoor kun je de printplaat zien.
Dus het is geen speciaal model is en je hebt je niets wijs laten maken!!

Ik ga kijken of ik er een foto van kan maken voor je .

macwilliams
9 februari 2010, 17:21
Dat is niet zo netjes van MGStore. Ik heb er zelf een met print en daar is niks mis mee. Ik heb hem er uitgehaald omdat ik een pickup wissel heb uitgevoerd en andere potwaardes nodig had en de pickups wilde kunnen splitten. De gitaar is van 2008.

Boekel Amps
9 februari 2010, 17:23
Kijk eens op onze site !! Daar staat deze foto..
Gibson 2008 Goldtop (http://www.guitarking.nl/index.php?Gibson-Standard-2008-Gold-Top)

Kijk op de 3e foto van onder .... daar zie je de printplaat waar de potmeters op zitten.

Orpheo
9 februari 2010, 17:23
zo'n probleem is een PCB'tje heus niet. kostenbesparend is niet perse, in dit geval, slecht. waarom is 't slecht? ik zie geen extreem voordeel of nadeel ten opzichte van gewone draadjes. waarschijnlijk is gewoon 'normaal' solderen nog sneller, en dus goedkoper ook...

macwilliams
9 februari 2010, 17:28
Tijdens het assembleren hoeft er niet meer gesoldeerd worden maar enkel met stekkertjes. Dus dat gaat sneller en is kosten besparend. En de printjes worden bij een ander bedrijf gemaakt die dat in grote hoeveelheden kunnen doen dus ook weer goedkoper.

Orpheo
9 februari 2010, 17:28
Tijdens het assembleren hoeft er niet meer gesoldeerd worden maar enkel met stekkertjes. Dus dat gaat sneller en is kosten besparend. En de printjes worden bij een ander bedrijf gemaakt die dat in grote hoeveelheden kunnen doen dus ook weer goedkoper.

op die manier. nogmaals: is 't zoveel slechter? bogner heeft ook aangetoond dat amps met PCB's niet perse slechter of beter hoeven te klinken dan handwired...

Realeigo
9 februari 2010, 17:31
op die manier. nogmaals: is 't zoveel slechter? bogner heeft ook aangetoond dat amps met PCB's niet perse slechter of beter hoeven te klinken dan handwired...

Je moet je niet verkijken op de de PCB, in een gitaar maakt dat geen fuck uit.
Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over de gebruikte potmeters en tone caps.

Boekel Amps
9 februari 2010, 17:38
Helemaal mee eens !!

En ik zou zeggen....Ga zelf testen, vergelijken en oordeel zelf! Alleen jij weet wat het beste voor je is !

ellisvertellis
9 februari 2010, 17:41
Ik heb nochtans net mijn gitaardokter horen klagen over die dingen. Zo had er iemand een nieuwe standard gekocht en een paar maanden later al brokken. "Hoe kan het ook anders," wist hij mij te vertellen, "als je de pots rechtstreeks op de PCB bevestigd kan dat niet anders dan voor brokken zorgen! Als je de pots aan de body vastmaakt, zoals tot nu toe gedaan werd, heb je dit probleem niet." Hij heeft de gitaar laten zien, mooi ding, maar dus al stuk...

Daan_B
9 februari 2010, 17:43
Het zit me gewoon niet lekker, bovendien wordt het een heel geklooi als ik iets zou willen vervangen. Toch vreemd hoe ze reageerde bij Max..:???:

Ik ben zoals velen een 'vintage' liefhebber, vandaar dit ik hiermee zit.

Alvast bedankt in ieder geval!

ellisvertellis
9 februari 2010, 17:48
Diezelfde gitaardokter raadde gewoon af om een nieuwe te kopen btw. Je doet ermee wat je wil natuurlijk...

Daan_B
9 februari 2010, 17:49
Diezelfde gitaardokter raadde gewoon af om een nieuwe te kopen btw. Je doet ermee wat je wil natuurlijk...

Kijk dat is al rede genoeg, al werkte het wel ik vind het geen lekker gevoel.
Zit niet eens in mijn Epiphone en Danelectro!:seriousf:

Boekel Amps
9 februari 2010, 17:58
Ik ben bang dat het hier om een incident gaat. Wij verkopen veel gibson en ik heb nog niemand gehad die het kapot heeft gekregen. Natuurlijk kan er altijd een slechte bij zitten of iemand die het toch kapot krijgt. Maar over het algemeen moet je er geen problemen mee hebben!!


Diezelfde gitaardokter raadde gewoon af om een nieuwe te kopen btw. Je doet ermee wat je wil natuurlijk...

Wat een nieuwe...?? Nieuwe Gibson??

Oja, en wel vind ik dat als je er geen goed gevoel bij hebt dat je het niet moet kopen !!

bert k
9 februari 2010, 18:03
Het is inderdaad mogelijk dat de potmeters uit de PCB getrokken worden, bij ruw gebruik. Net als vrijwel ieder elektronisch apparaat van tegenwoordig. Op zich helemaal geen probleem, maar als je het niet fijn vindt, of je hebt inderdaad brokken, is de PCB makkelijk te vervangen door gewone bedrading. (Tenminste, als het een passieve gitaar is. Als er actieve electronica op dat bordje zit is het heel anders.)

Realeigo
9 februari 2010, 18:38
Het is inderdaad mogelijk dat de potmeters uit de PCB getrokken worden, bij ruw gebruik. Net als vrijwel ieder elektronisch apparaat van tegenwoordig. Op zich helemaal geen probleem, maar als je het niet fijn vindt, of je hebt inderdaad brokken, is de PCB makkelijk te vervangen door gewone bedrading. (Tenminste, als het een passieve gitaar is. Als er actieve electronica op dat bordje zit is het heel anders.)

Ja, ze zijn passief. Ik zie in iedergeval geen extra fratsen erin.
En volgens mij moet je zon gitaar wel een rotklap geven wil je die print beschadigen, als het fantsoenlijk inelkaar gezet is.

Een pedaaltje bevat ook een print en daar stamp je ook op..
En zon gitaar ervaart mijn inziens niet meer geweld dan een stevig gebruikte stompbox.

soup
9 februari 2010, 19:07
Kijk eens op onze site !! Daar staat deze foto..
Gibson 2008 Goldtop (http://www.guitarking.nl/index.php?Gibson-Standard-2008-Gold-Top)

Kijk op de 3e foto van onder .... daar zie je de printplaat waar de potmeters op zitten.
Dit is toch de input voor je gitaarkabel??

Orpheo
9 februari 2010, 19:09
Dit is toch de input voor je gitaarkabel??

het afdekplaatje is doorzichtig, daar zie je dus de pots, en de printplaat.

allochthomas
9 februari 2010, 19:14
Wil je alleen maar een push/pull pot installeren, moet je de gehele printplaat eruit slopen.

bert k
9 februari 2010, 19:34
Ja, dat klopt, dan kan je beter meteen de gitaar hardwiren. Maar dat is voor een deskundige een half uurtje werk.

Realeigo
9 februari 2010, 19:36
Ik zou zeggen, als ze goed klinken, de handel eruit slopen en nieuwe pots er in zetten, dat kan hooguit 30 euro extra kosten. (en zon gibson kost 2000 euro, das peanuts)

bert k
9 februari 2010, 19:40
Maar is er wat mis met die pots dan?

Realeigo
9 februari 2010, 19:41
Maar is er wat mis met die pots dan?

Die hebben van die printpootjes, das niet vintage correct ;)
Tevens zijn ze vierkant, daar zal iemand vast ook grote bezwaren tegen hebben.

ellisvertellis
9 februari 2010, 19:50
Die man waar de pots los waren gekomen had zijn gitaar normaal (lees: dagelijks) gebruikt, al gaf hij toe dat hij veel met volume- en toon-knoppen speelde. Vind ik normaal. De gitaar zelf vertoonde echter geen krassen ofzo, dus echt wild zal het er ook niet aan toe zijn gegaan.
Vrolijk werd hij er toch niet van: 2000 en... uitgeven en na enkele maanden de hardware moeten laten vervangen. Ook niet iedereen kan dat zelf.
Misschien was het idd gewoon een exemplarisch geval, natuurlijk...

Realeigo
9 februari 2010, 19:52
Die man waar de pots los waren gekomen had zijn gitaar normaal (lees: dagelijks) gebruikt, al gaf hij toe dat hij veel met volume- en toon-knoppen speelde. Vind ik normaal. De gitaar zelf vertoonde echter geen krassen ofzo, dus echt wild zal het er ook niet aan toe zijn gegaan.
Vrolijk werd hij er toch niet van: 2000 en... uitgeven en na enkele maanden de hardware moeten laten vervangen. Ook niet iedereen kan dat zelf.
Misschien was het idd gewoon een exemplarisch geval, natuurlijk...

Ik dacht dat zulke gevallen onder de limited lifetime warranty van gibson viel?
Of ben ik nou gek? Of hebben ze dat afgeschaft?

bert k
9 februari 2010, 22:22
Dat zat toch bij zo'n dure gitaar wel garantie zijn? Anyhoe, gewoon een kwestie van de pots weer op de print vastsolderen, ook al niet moeilijk. In principe zijn ze niet slechter dan ouderwetse pots, dus qua sound maakt het niet uit.

ellisvertellis
9 februari 2010, 22:35
Dat zat toch bij zo'n dure gitaar wel garantie zijn? Anyhoe, gewoon een kwestie van de pots weer op de print vastsolderen, ook al niet moeilijk. In principe zijn ze niet slechter dan ouderwetse pots, dus qua sound maakt het niet uit.

Hij wilde er conventionele hardware in denk ik, anders zou je hem idd gewoon terug kunnen brengen...

Danieldg
9 februari 2010, 23:59
Ik snap de problemen omtrent de printplaatjes eigenlijk niet.. Wat zit er in het 'metdehandomwondenoudestofuitdefiftiesdieookbij59b urstswerdgebruikt'-draadje? Exact hetzelfde materiaal als het materiaal waar je inductiestroompje in de printplaat doorgaat.

Een beetje wat Realeigo zei eigenlijk (vintage correct/conservatisme). Ik kan de printplaatjes alleen maar toejuichen, geen rommelig gesoldeerde dingen meer, maar propere nette printplaatjes.

snaarplukker
10 februari 2010, 00:28
Hier (http://www.guitarcenter.com/item/expandedimage.aspx?t=4&img=ToneShaper/612252.jpg) een leuk printplaatje voor strats.;)

Chocola
10 februari 2010, 00:41
Hier (http://www.guitarcenter.com/item/expandedimage.aspx?t=4&img=ToneShaper/612252.jpg) een leuk printplaatje voor strats.;)

Vind ik serieus een leuk ding. Ik snap niet wat mensen zeuren met vintage shit enzo... Dit zorgt ervoor dat een gitaar betrouwbaarder wordt, bovendien ook nog eens makkelijker te assembleren. Zoals je bij die printplaat van die strat ziet geeft je dit heel veel extra mogelijkheden, geef mij er maar 1 hoor ;).

Kijk ik hoef die nieuwe zooi ook niet in mijn wat "oudere" gitaren te hebben omdat die gewoon al 30 en 40 jaar zelfde hardware hebben, en dat het nog helemaal goed doet, maar in een nieuwe gitaar heb ik graag een goede PCB met stekkers zodat ik bij een pickupwissel alleen nog maar draadjes ergens hoef in te draaien of een stekkertje moet aansluiten. Ideaal!

En dat deze Gibson kapot ging zal vast gewoon exemplarisch zijn want Gibsons zijn tegenwoordig niet super, maar zo slecht zijn ze bij lange na niet. Hij kan gewoon gebruikmaken van de garantievoorwaarden die Gibson biedt.

Hiro
10 februari 2010, 08:23
de ouwe vintage gitaren, klinken grotendeels zo goed, vanwege t hout wat veel langer de tijd heeft gehad om te drogen.
Niet de ouwe draadjes van toen en de ouwe potmeters etc.
Tuurlijk de PUs maken verschil, maar je kan van toen de een met de ander niet vergelijken omdat alles nooit consistent was.

Tegenwoordig wel, als je bijv een gisbon via internet zou bestellen, krijg je een bijna identieke gitaar als de andere die dezelfde dag ook uit de fabriek is komen rollen (ja er zitten verschilen in maar dat is niet de discussie nu ;) )

Met de printplaatjes is alles veel makkelijker geworden om te vervangen, en ja de vintage liefhebbers zitten altijd te zeuren om dit soort vernieuwingen, maar dan moet je geen nieuwe kopen maar 20.000 euro meer neerleggen om een echte vintage, en niet voor 2000 een vintage reissue nemen want die is ok niet vintage

Daan_B
10 februari 2010, 09:30
Een beetje wat Realeigo zei eigenlijk (vintage correct/conservatisme). Ik kan de printplaatjes alleen maar toejuichen, geen rommelig gesoldeerde dingen meer, maar propere nette printplaatjes.

Ik zeg nogmaals niet of het slechter/beter is.
Ben alleen wel van mening dat het vreemd is wat Gibson doet, zeker omdat ze zo prijzig zijn.
Mijn Epiphone van €500 en Danelectro voor €100 hebben het niet eens..

Gelukkig ben ik erachter dat deze enkel in de 'goedkopere' Gibsons zitten (Sg std, faded, LP std etc).

Wel vreemd dat ze er bij Maxgutiar niks van wisten, ík weet in ieder geval genoeg:).

Daan_B
10 februari 2010, 09:32
Met de printplaatjes is alles veel makkelijker geworden om te vervangen, en ja de vintage liefhebbers zitten altijd te zeuren om dit soort vernieuwingen, maar dan moet je geen nieuwe kopen maar 20.000 euro meer neerleggen om een echte vintage, en niet voor 2000 een vintage reissue nemen want die is ok niet vintage

Als je mij 18.000 kado doet hoor je me noooooit meer klagen over dit soort dingen! ;)

Realeigo
10 februari 2010, 09:39
Ik zeg nogmaals niet of het slechter/beter is.
Ben alleen wel van mening dat het vreemd is wat Gibson doet, zeker omdat ze zo prijzig zijn.
Mijn Epiphone van €500 en Danelectro voor €100 hebben het niet eens..


Je betaalt bij gibson echt niet voor het werk hoor.
Die 1000 euro die je extra betaalt tegenover andere gitaren zit in naam.
Dus niet in het printje of extra dure pickups of special hout.

x.a.d
10 februari 2010, 10:23
Je betaalt bij gibson echt niet voor het werk hoor.
Die 1000 euro die je extra betaalt tegenover andere gitaren zit in naam.
Dus niet in het printje of extra dure pickups of special hout.

Okee, dan noem maar een gitaar die net zo goed is en het zelfde karakter heeft als:

Gibson Les Paul Traditional ( Nieuw iets van 1700 ) voor 700.-
Of een gibson standard 2008 ( nieuw iets van 1900 ) voor 900.-
Lijkt me ook niet helemaal waar dus....

Daan_B
10 februari 2010, 10:37
Okee, dan noem maar een gitaar die net zo goed is en het zelfde karakter heeft als:

Gibson Les Paul Traditional ( Nieuw iets van 1700 ) voor 700.-
Of een gibson standard 2008 ( nieuw iets van 1900 ) voor 900.-
Lijkt me ook niet helemaal waar dus....

Ik wilde er niet op in gaan, maar inderdaad.
Bovendien zie je niet van die mooie flames op Epi, en geen 57 classics etc.
Dus je betaald niets meer voor werk/gebruikte materie?:soinnocent:

M Kactus
10 februari 2010, 10:54
Mijn Epiphone van €500 en Danelectro voor €100 hebben het niet eens..

En daar knoop je de vreemde conclusie aan vast dat het dus slechter moet zijn ? Je goedkope gitaren hebben het niet eens, dus zou je er logischerwijze toch vanuit moeten gaan dat het een systeem is voor in duurdere gitaren, en dus beter ?

Dit slaat echt nergens op. Het gaat om elektrische stroom door te geven van de ene plek naar de andere. Dat kan net zo goed met een draadje als met een pcb, en iets zegt me dat een wirwar van draadjes nog veel storingsgevoeliger is dan een goed ontworpen pcb'tje.

@Ellisvertellis: En hoeveel mensen komen er met "conventionele" hardware waarvan een potmeter het niet meer doet omdat er een draadje is losgekomen ? Deze potmeters staan net als de oude op de body. Het probleem ontstaat wanneer ze een beetje loskomen. Als je potmeter bedraad is, merk je dat en gaat hij ronddraaien terwijl hij krachten uitoefent op de solderingen. Als hij op een pcb zit, zal hij niet ronddraaien, maar je voelt natuurlijk nog wel dat hij losser zit. Als je daar niet op let en gewoon blijft draaien, gaat er vast een soldering stuk. Gewoon opletten dus.

Daan_B
10 februari 2010, 10:56
Nee, ik doel erop dat dit soort kostenbesparende fratsen (ja het is goedkoper) niet eens op mijn cheap ass gitaartjes zitten.

Voor de 10e x, het maakt me geen reet uit of het beter is..

M Kactus
10 februari 2010, 11:00
Nee, ik doel erop dat dit soort kostenbesparende fratsen (ja het is goedkoper) niet eens op mijn cheap ass gitaartjes zitten.

Voor de 10e x, het maakt me geen reet uit of het beter is..

Oh, maar een geschroefde nek is ook kostenbesparend ten opzichte van een neckthrough. Ik zou daar geen genoegen mee nemen op mijn Fender.

Het gaat je ook niet om het kostenbesparende eraan. Alleen om het feit dat het niet vintage correct is. En zoals iemand anders al zei is dat hoegenaamd geen probleem. Dat kan en dat is je goed recht, maar dan zul je heel veel moeten doorsparen, want op de huidige LP's is dit "fratsje" een van de kleinste verschillen met een échte, oude LP.

Daan_B
10 februari 2010, 11:14
Nee hoor, gewoon geen std van na 2007 kopen..
Ik opende dit topic ook om te kijken waar ze inzitten.
Niet om een of andere mega ziekerd aan te horen, slecht geslapen dude?

En ik mag toch lekker vintage correct zeiken als ik dat wil?:dontgeti:

Hendriks
10 februari 2010, 11:25
Ik vraag mij af of een printplaat goedkoper is dan een paar draden , vast niet.
Ik geef met afstand de voorkeur aan draden , lekker overzichtelijk , eenvoudig iets vervangen. Printplaten zijn volgens mij gevoeliger voor storingen , ook de getoonde printplaat voor de strat vind ik niets, het zal ongetwijfeld extra mogelijkheden bieden ,maar ook veel meer kans op storingen , ik heb wel eens een Blade gehad met VSC , uren zoeken na goede geluiden en het verveeld ook gauw .

ellisvertellis
10 februari 2010, 11:48
Zoals ik het nu begrepen heb

Voordelen PCB:
-goedkoop
-gemakkelijk te vervangen
-klein, licht

Nadelen PCB:
-iets mis -> vervangen, niet repareren
-onderhevig aan allerlei slijtage door warmte, krassen,...
-moeilijk zelf te "modden"
-onoverzichtelijk

Klopt dit zo'n beetje in het algemeen? Dus ook bij versterkers enzo?

Heb ook ergens opgevangen dat zo'n dikke draad een voordeel heeft kwa doorgeven signaal tov zo'n klein soldeercontact zoals op PCBs... Is dat zo?

M Kactus
10 februari 2010, 11:51
Nee hoor, gewoon geen std van na 2007 kopen..
Ik opende dit topic ook om te kijken waar ze inzitten.
Niet om een of andere mega ziekerd aan te horen, slecht geslapen dude?

En ik mag toch lekker vintage correct zeiken als ik dat wil?:dontgeti:

Take it easy :) Je geeft in je beginpost aan dat het "kostenbesparende fratsen" zijn, maar daarna zeg je dat het je niet om de kwaliteit gaat. Bij één bedenkelijke post over de kwaliteit, is het plots wél weer reden genoeg om het niet te doen. Zoals ik al zei, als je niks kostenbesparends aan je gitaar wilt, kun je best een geschroefde hals laten liggen.

En dat vintage-correct mag natuurlijk. Dat zeg ik toch ook letterlijk ;). Maar dan moet je het wel zo bestempelen, want dan weet ik dat een discussie met logische argumenten overbodig is, omdat je oordeel toch al vaststaat:mmmm:.

PS:En hoe vintage correct is een LP van voor 2007?

Fuhgawz
10 februari 2010, 11:54
-onderhevig aan allerlei slijtage door warmte, krassen,...

Deze snap ik niet helemaal. Zowel een PCB als losse componenten zitten gewoon vast in de holte in de gitaar waar je normaal gesproken nooit komt. Waarom zou dit dan überhaupt slijtage door krassen opleveren en waarom zou warmte (welke warmte?) meer invloed hebben op PCB's dan op losse componenten?

Ook dat onoverzichtelijk ben ik niet geheel met je eens. Sommige gitaren met losse componenten zijn echt een kabelspaghetti als je ze open haalt. Dan lijkt me zo'n PCB'tje toch vrij strak/overzichtelijk.

ellisvertellis
10 februari 2010, 12:58
Misschien moet ik onbewust ook denken aan versterkers en andere apparatuur en niet alleen deze Gibson. Freeqi in Gent (ampbouwer) doet in niets anders dan point-to-point stukken, versterkers dus en ook pedaaltjes (daar ben ik niet zeker van). Slijtage van de PCB door verhitting is daar wel soms een punt, evenals krassen door (de)montage, vertelde hij.
En vloeken dat hij deed over de onoverzichtelijkheid! Die PCBs zitten vaak vlak opeen op een te kleine plaats geduwd waardoor alles eerst gedemonteerd moet worden voor je pas aan het eigenlijke probleem kan beginnen.
Da's natuurlijk niet zo van toepassing op dat kleine printplaatje in de Gibson, maar toch..

bert k
10 februari 2010, 13:08
Nee, dat is echt niet van toepassing. Een pcb is minder slijtagegevoelig dan (idd) dradenspaghetti, en warm worden heb je hooguit in een versterker.
Ik denk dat ze vooral interessant zijn bij massaproductie, volgens mij duurt het niet lang voordat de goedkope Chinezen het zo gaan doen.

Overigens, je kan aan een pcb prima repareren. Losse pots kan je vastsolderen, en eventueel printbreuken laten zich ook prima oversolderen. Het is geen moedeboard met allemaal haarfijne baantjes, je kan er makkelijk bij.

Chocola
10 februari 2010, 13:09
de ouwe vintage gitaren, klinken grotendeels zo goed, vanwege t hout wat veel langer de tijd heeft gehad om te drogen.
Niet de ouwe draadjes van toen en de ouwe potmeters etc.
Tuurlijk de PUs maken verschil, maar je kan van toen de een met de ander niet vergelijken omdat alles nooit consistent was.

Tegenwoordig wel, als je bijv een gisbon via internet zou bestellen, krijg je een bijna identieke gitaar als de andere die dezelfde dag ook uit de fabriek is komen rollen (ja er zitten verschilen in maar dat is niet de discussie nu ;) )

Even een paar dingetjes. Allereerst maken potmeters wel degelijk een verschil in geluid, gemakkelijk hoorbaar zelfs. Of het beter/slechter is boeit me niet, dat is allemaal smaakgebonden, maar verschil maakt het wel degelijk. Ten tweede, alles was niet nooit consistent, veel was niet consistent maar lang niet alles.

Dan ten derde, dat over die identieke gitaar over internet bestellen is flauwekul. Vooral bij Gibson kom je regelmatig erg grote verschillen tegen tussen zogenaamde "identieke" modellen. En als we erg gaan mierenneuken beïnvloed dit de klank ook (de verschillen in massa bijvoorbeeld). Ga jij eens 30 Epiphones proberen in een winkel, en bestel er eens 30 via internet, allemaal uit bijvoorbeeld 2008 of 2009, en ga dan eens kijken naar consistentie, of doe het desnoods met Gibson LP Studio's. Overigens is het aan te raden dat je dit pas doet als je ERG veel geld hebt lol :seriousf:.

Nu doel je waarschijnlijk op "identiek" qua pickupwinding, hardware e.d., hier zit inderdaad vrij veel consistentie in, al las ik laatst dat Gibson nogal eens wisselt van potmeters (soepeldraaiend versus stroef, ander merk etc.), wat hiervan waar is weet ik niet, maar lees het regelmatig bij gitaren uit eenzelfde jaar of één jaar verschil. Daar lig ik niet wakker van, maar blijkbaar anderen wel lol.

Chocola
10 februari 2010, 13:14
Nee hoor, gewoon geen std van na 2007 kopen..
Ik opende dit topic ook om te kijken waar ze inzitten.
Niet om een of andere mega ziekerd aan te horen, slecht geslapen dude?

En ik mag toch lekker vintage correct zeiken als ik dat wil?:dontgeti:

Jaaaaaaa, en een Gibson van voor 2007 is natuurlijk wel heeeeelemaaaaaal vintage. Als jij 30 jaar wil wachten... misschien dan wel ;). Die "dude" heeft dan misschien slecht geslapen maar jij slaapt nu nog dat je deze dromen hebt :p.

Realeigo
10 februari 2010, 13:27
Wat nou als die ene gitaar met pcb erin beter klinkt als de andere gitaren die je hebt getest? Laat je hem dan staan?

ellisvertellis
10 februari 2010, 13:36
Het is geen moedeboard met allemaal haarfijne baantjes, je kan er makkelijk bij.


Ah? Ik dacht dit hetzelfde was. Hmm, even bijscholen dan...

Spitfire
10 februari 2010, 13:44
Zoals ik het nu begrepen heb

Voordelen PCB:
-goedkoop
-gemakkelijk te vervangen
-klein, licht

Nadelen PCB:
-iets mis -> vervangen, niet repareren
-onderhevig aan allerlei slijtage door warmte, krassen,...
-moeilijk zelf te "modden"
-onoverzichtelijk

Om even je nadelen door te nemen:
1. Een printplaat gaat eigenlijk nooit kapot, meestal zijn het de componenten die kapot gaan en die kan je gewoon vervangen.
2. Ik kan niet inzien hoe iets kan slijten dat vast zit binnenin een afgeschermde holte.
3. Iets met effecten pedalen enzo ;)
4. Ik vind dit (http://i243.photobucket.com/albums/ff68/shadowbassguitar/IMG_1409.jpg) toch stukken overzichtelijker dan http://www.diyguitarist.com/Images/470CC1.JPG

Met andere woorden, ik zie niks anders dan onderdelen ;)

Realeigo
10 februari 2010, 13:50
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Product%20News/Guitar/July08/gibson/2008-les-paul-standard-deta-471-100-460-70.jpg

vs

http://www.mylespaul.com/gallery/data/500/medium/cavity.jpg
(van een R9!)

Realeigo
10 februari 2010, 14:03
2007 LP standard.
http://i5.photobucket.com/albums/y183/guitarfish/Guitars/Les%20Paul/ControlCavityStock.jpg

Realeigo
10 februari 2010, 14:12
Gibson schijnt tegenwoordig ook nog een ander bedrading schema te gebruiken dan vroegah in de 50s.

bert k
10 februari 2010, 15:02
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Product%20News/Guitar/July08/gibson/2008-les-paul-standard-deta-471-100-460-70.jpg


Maar dit veranderd het verhaal! De pots zitten helemaal niet direct op de print, maar zijn er met een klein stukje draad aan verbonden. Dat is voldoende om losraken van de print te voorkomen. Verder zijn de printbanen mooi breed, dus zero signaalverlies. Kan niet anders zeggen dan netjes gedaan.

Los daarvan kan je natuurlijk klankverschillen hebben tussen diverse soorten potmeters.

Spitfire
10 februari 2010, 15:08
Die stekkertjes lijken me trouwens ook echt een uitkomst. En een aardedraad niet direct op de potmeter solderen ziet er ook netjes uit.

Daan_B
10 februari 2010, 15:48
Jaaaaaaa, en een Gibson van voor 2007 is natuurlijk wel heeeeelemaaaaaal vintage. Als jij 30 jaar wil wachten... misschien dan wel ;). Die "dude" heeft dan misschien slecht geslapen maar jij slaapt nu nog dat je deze dromen hebt :p.

Nee dat is hij niet en daar ben ik van op de hoogte.
Ik zeg nogmaals dat ik er gewoon geen fijn gevoel bij heb, of het nou beter of slechter is, ik wil het niet.

Orpheo
10 februari 2010, 16:03
Gibson schijnt tegenwoordig ook nog een ander bedrading schema te gebruiken dan vroegah in de 50s.

maar dat doen ze al sinds de 70ies...

Realeigo
10 februari 2010, 16:05
maar dat doen ze al sinds de 70ies...

60s zelfs ;)

Spitfire
10 februari 2010, 16:10
Nee dat is hij niet en daar ben ik van op de hoogte.
Ik zeg nogmaals dat ik er gewoon geen fijn gevoel bij heb, of het nou beter of slechter is, ik wil het niet.

Kom op man, je bent 18 en je klinkt al als een vroeger-was-alles-beter opa. :crazyhappy:

Daan_B
10 februari 2010, 16:17
Kom op man, je bent 18 en je klinkt al als een vroeger-was-alles-beter opa. :crazyhappy:

Ik wil die zooi gewoon niet hebben xD!

Realeigo
10 februari 2010, 16:22
Btw, ik heb ff gezocht, de pots zijn van Bourns (te krijgen bij allparts.com) en schijnen van betere kwaliteit te zijn dan de nieuwere CTS pots, waarvan bekend is dat de kwaliteit de laatste tijd achteruit gaat. (Beide fender en gibson gebruiken ze sinds 2008 )

Chocola
10 februari 2010, 16:39
Btw, ik heb ff gezocht, de pots zijn van Bourns (te krijgen bij allparts.com) en schijnen van betere kwaliteit te zijn dan de nieuwere CTS pots, waarvan bekend is dat de kwaliteit de laatste tijd achteruit gaat. (Beide fender en gibson gebruiken ze sinds 2008 )

Zien er goed uit! Zijn wel aan de prijs, maar dat is CTS ook.

snaarplukker
10 februari 2010, 20:46
Los daarvan kan je natuurlijk klankverschillen hebben tussen diverse soorten potmeters.:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf: :seriousf::seriousf:

bert k
10 februari 2010, 22:35
Ja, die discussie houd ik me graag buiten...:D

Outline
11 februari 2010, 05:34
Om het leuk te houden: Gibson wil (of heeft al) deze printjes standaard invoeren bij alle type's die in grote aantallen gebouwd worden.

Waarom? Simpel: kostenbesparing met als bonus hogere kwaliteit van de gitaren. Dit omdat bedradingsfouten vrijwel compleet uitgesloten zijn.

Die printjes laten etsen kost geen drol en ze laten assembleren ook niet (zal wel in China oid gebeuren, heb ik nog niet los gekregen). Daarnaast scheelt het ontzettend in productietijd, montagefouten (en opsporen en verhelpen daarvan) en je hebt nog minder geschoolde arbeiders (die kunnen solderen) nodig. Dit wordt nu gewoon een stukje lopende band-werk. En we weten allemaal wat dat betekent...

En voor ons heeft het ook voordelen, mits je andere elementen met dezelfde aansluitingen kunt kopen: je bent nu zo klaar met een wissel en je kan het eigenlijk ook niet meer verprutsen. Dus het is niet allemaal kommer&kwel...

macwilliams
11 februari 2010, 06:16
Tijdens het assembleren hoeft er niet meer gesoldeerd worden maar enkel met stekkertjes. Dus dat gaat sneller en is kosten besparend. En de printjes worden bij een ander bedrijf gemaakt die dat in grote hoeveelheden kunnen doen dus ook weer goedkoper.

Goh, tjonge.
Stond al op pagina 1

budje
11 februari 2010, 06:49
Over 20 jaar staat gitaarnet vol met klagende oudjes die wensen dat ze hun gibbie indertijd origineel hadden gehouden, want nu is hun vintage waarde gehalveerd :sssh:

Serieuze modus: Het is maar een stuk hout, gewoon lekker in solderen en verbouwen zoals jij het wil!

macwilliams
11 februari 2010, 07:32
Je kunt de originele onderdelen ook 20 jaar bewaren en bij verkoop er weer inzetten. Hoef je niks te solderen en niemand ziet dat het er ooit uit is geweest. Pure meerwaarde want alles doet het zonder krakende potmeters. Gewoon in een plasic zakje met een zakje silica er in tegen vocht.

Realeigo
11 februari 2010, 08:56
Die printjes laten etsen kost geen drol en ze laten assembleren ook niet (zal wel in China oid gebeuren, heb ik nog niet los gekregen).

De pots komen uit USA dus het lijkt mij dat zelfs de printjes gewoon in de US of A worden geassembleerd.

mesaman
11 februari 2010, 09:30
ik had laatst een tone pot uit een epiphone en die speelt elke custom shop tonepot er uit!je moet natuurlijk wel net die ene hebben maar dan heb je ook echt een goede!

ontopic.
nu de draadjes zo kort mogelijk zijn heb je natuurlijk ook het minste signaal verlies dus zoveel mogelijk puur geluid dus zou dit eigenlijk een stuk beter moeten zijn.nu jullie weer?

Hiro
11 februari 2010, 10:02
Hmmm zouden die plaatjes ook al te koop zijn ergens?
Is wel interessant en makkelijk om in je zelfbouw gitaar te doen, staat ook een stuk netter vind ik zelf.

Ik hou ven experimenten en ik hou van vooruitgang, dus ik juich dit soort dingen alleen maar toe.

Ff ernaar zoeken misschien zijn ze particulier ok al wel te koop

snaarplukker
11 februari 2010, 13:15
De pots komen uit USA dus het lijkt mij dat zelfs de printjes gewoon in de US of A worden geassembleerd.
BOURNS zal ongetwijfeld ook een fabriek in China hebben, anders sturen ze daar wel een container vol potmeters heen.;)

Ff ernaar zoeken misschien zijn ze particulier ok al wel te koop
Of anders wel na te maken.;)

Hiro
11 februari 2010, 13:29
als je t na gaat maken dan ken je t denk ik net zo goed op de normale manier doen, of niet

Hiro
11 februari 2010, 13:49
ow ik ben er net achtergekomen dat zon PCB board maken eigenlijk heel makkelijk is :)

en eentje van gibson zelf aanpassen ook:
http://www.mylespaul.com/forums/gibson-les-pauls/42816-taming-beast.html

Outline
12 februari 2010, 04:27
Goh, tjonge.
Stond al op pagina 1

Iets met verkeerde been en 'n bed? Ook vanwege het update-topic!

Ik herhaal en verduidelijkte het alleen nog maar even omdat ik via iemand die ik ken bij Gibson de bevestiging had gekregen dat dit voor de grote productie-aantallen wel de standaard werk/montage-wijze gaat worden. Daarbij noemde ik nog een aantal pluspunten die jij nog niet bedacht had.

Mag dat soms niet? Of ben je pissed omdat een 'newbie' een keer verder kwam dan vragen waar z'n Jackplug nou precies in moet?

Is het overigens iemand opgevallen (bij de foto's in het topic van de link van de post hierboven) dat een CTS-pot precies op de print past qua soldeerpunten en dat de nieuwe, kleinere, vierkante potjes langere poten hebben om die pas te krijgen op de dus verder weggelegen-voor grotere pots geschikte-soldeerpunten. Kinda makes you wonder...

macwilliams
12 februari 2010, 06:19
Ja, met het verkeerde been uit bed heel vervelend. Heb jij dat nooit?

Mooi dat je met een aanvulling komt op dingen die ik bedacht heb. Alleen vul je niks aan want ik zie geen quote. Maar goed het zal wel zo bedoeld zijn.

Dat newbie's niet weten waar hun "jackplug" in moet.... Dat word ranzig maar bedankt je hebt net het wakkerworden helemaal goed gemaakt. Pissig op newbie's zijn is ongepast. Ze weten soms niet wat ze zeggen. Newbie's die pretenderen meer te weten dan eigenlijk waar ik gaan vroeg of laat vanzelf op hun muil.

Dat cts pots wel precies passen zal wel zijn omdat de print is ontworpen voor de cts?
Ik heb geen idee waarom ze in eens vierkante met afwijkende maten zijn gaan gebruiken. Misschien toch weer een cent per stuk goedkoper? Gibson is ook maar een bedrijf geworden dat uit is op de grootste winst met de minste moeite. Ergens wel jammer. Gelukkig heb ik een paar oudjes.

Hiro
12 februari 2010, 08:49
nou nu die discussie over is kennen we m achter ons laten toch? ;)

Maar inderdaad heel mooi dat cts erop past, vandaar dat ik m ff deed posten, heel veel mensen op bijv het mylespaul forum lopen allemaal te schreeuwen dat het slecht is en als er 1 ding kapot is dat je alles moet vervangen en dat t sneller kapot gaat, terwijl de enige mensen die iets zinnigs erover te melden ehbben daar, zijn de mensen met een PCB in hun gitaar. Ze zijn gewoon bang voor nieuwe dingen en je weet dat gitaristen niet anders zijn daarin.

Maar ik heb zelf prinplaatjes besteld en ik ga er zelf eens een proberen te maken, met 2 pus-pull en killswitch voor mn zelfbouw, vind t wel heel strak en er een stuk betrouwbaarder uitzien dan een zooi draden die door elkaar heen lopen. Plus ik hou gewoon van neiuwe ideeen. Als Lester nooit aan het idee van de log kwam, zaten we hier ook niet over te praten en ahdden we alleen nog maar hollow en semi-hollow, was je dan wel blij want dat is tenminste vintage

bert k
12 februari 2010, 10:30
Macwilliams, hou je een beetje in. Het moet wel leuk blijven.

Realeigo
12 februari 2010, 10:59
Dat cts pots erin passen komt door dat gibson eerst ook cts-like bourns pots erin deed voordat ze overgingen op de huidige. Ze hebben dus gewoon het printje hetzelfde gehouden.

Edit: Bewijs
http://farm4.static.flickr.com/3583/3464747842_d8fe453e85_d.jpg

Hiro
12 februari 2010, 11:10
Inderdaad, ik ben nu een schema aan het tekenen om hem zelf te etsen (of hoe t ook heet) ben heel benieuwd hoe dat t allemaal zal gaan, ben geen hoogwaardige techneut (lees: totaal geen techneut), maar ik zie er de logica in dus het zal vast wel lukken na wat trial and error :P

En het makt inderdaad niet uit of dat je de pootjes er direct aan vast maakt of een kort draadje net als bij de nieuwe

FruscianteFan
12 februari 2010, 11:21
Nee dat is hij niet en daar ben ik van op de hoogte.
Ik zeg nogmaals dat ik er gewoon geen fijn gevoel bij heb, of het nou beter of slechter is, ik wil het niet.
Nu kom je over als een heel narrow-minded iemand met een bord voor z'n kop. Of het nou beter of slechter is, je wilt het niet.

Bedoel dit niet aanvallend ofzo, maar ik snap het niet helemaal. Als iets toch beter is, dan wil je dat toch?

Anyway, ik vind ouderwetse draadjes in gitaren wel fijn omdat ik dan heel simpel de bedrading kan aanpassen. Ik houd ervan om soms de bedrading helemaal om te gooien, en ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is met zo'n printplaat. Verder kan ik het alleen maar toejuichen.

Daan_B
12 februari 2010, 11:48
Nu kom je over als een heel narrow-minded iemand met een bord voor z'n kop. Of het nou beter of slechter is, je wilt het niet.

Bedoel dit niet aanvallend ofzo, maar ik snap het niet helemaal. Als iets toch beter is, dan wil je dat toch?

Anyway, ik vind ouderwetse draadjes in gitaren wel fijn omdat ik dan heel simpel de bedrading kan aanpassen. Ik houd ervan om soms de bedrading helemaal om te gooien, en ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is met zo'n printplaat. Verder kan ik het alleen maar toejuichen.

Luister, ik heb het gewoon liever niet, zeker niet als ik iets van een 61 reissue koop (die misschien wel 1500 euro kost).
Ik opende dit topic om een aantal dingen te weten te komen, mijn andere 2 bronnen zeiden namelijk beide iets anders.
Erg vervelend is het dat veel mensen gelijk moeten gaan zeuren, ik legde het zo zwart-wit uit omdat het zeker niet de eerste was.
Bovendien had ik de informatie al die ik nodig had, dus was ik eigenlijk al klaar met dit topic.

En nogmaals, waar maken jullie je zo druk om?:???:
KOPEN DIE GIBSONS MET PCB ZOU IK ZEGGEN!:cheerup:

Orpheo
12 februari 2010, 11:54
Luister, ik heb het gewoon liever niet, zeker niet als ik iets van een 61 reissue koop (die misschien wel 1500 euro kost).
Ik opende dit topic om een aantal dingen te weten te komen, mijn andere 2 bronnen zeiden namelijk beide iets anders.
Erg vervelend is het dat veel mensen gelijk moeten gaan zeuren, ik legde het zo zwart-wit uit omdat het zeker niet de eerste was.
Bovendien had ik de informatie al die ik nodig had, dus was ik eigenlijk al klaar met dit topic.

En nogmaals, waar maken jullie je zo druk om?:???:
KOPEN DIE GIBSONS MET PCB ZOU IK ZEGGEN!:cheerup:
beetje slappe hap,allemaal. je gooit't op een misplaatst gevoel. het is niet slechter, of beter. het is, wat het is. en als je 't niet mot, dan sloop je 't er later zelf weer uit, maar ik vind je een huilebalk.

Rubenios
12 februari 2010, 12:12
Ik zou het systeem wel modulair als een standaard willen zien, dat je ff een elementje kan wisselen door hem alleen maar een molex aansluiting te hoeven prikken.
Voor de rest zie ik het nadeel van pcb's ook niet echt, maarja ik ben in het dagelijks leven it-er dus ik route genoeg prints ;)

Daan_B
12 februari 2010, 12:32
beetje slappe hap,allemaal. je gooit't op een misplaatst gevoel. het is niet slechter, of beter. het is, wat het is. en als je 't niet mot, dan sloop je 't er later zelf weer uit, maar ik vind je een huilebalk.

Jij vind mij een huilebalk?

:seriousf:




Ik weet nog wel dat je hier wegging met een hoop gehuil over van alles en nog wat, sorry hoor:stop:..

Orpheo
12 februari 2010, 12:48
oh boehoehoe, er zit een PCB'tje in, vind ik eng....:sssh:








:makeup:

Harry
12 februari 2010, 13:10
jullie zijn allebei huilebalken. Nu kop houden en verder ontopic.

almarvk
12 februari 2010, 13:14
Inderdaad! Nu kappen met al dat nutteloze gezeik. Laatste waarschuwing, daarna ben ik niet meer zo lief.

bert k
12 februari 2010, 13:21
Daar sluit ik me graag bij aan. Nou zijn er twee mods pissed...

macwilliams
12 februari 2010, 13:38
Toch vind ik PCB wel interessant. Er moet toch een manier zijn om modificaties uit te voeren. Voor het schakelwerk zou je kunnen teruggrijpen naar triple shot ringen. En voor condensator wisselingen zou je toch met een soort klemvoetjes kunnen werken.

Waar kun je die PCB bestellen?

Hendriks
12 februari 2010, 13:40
Bij axesrus.co.uk kun je een pcb met allerlei extra's kopen voor een LP ook incl pots.

macwilliams
12 februari 2010, 13:45
Macwilliams, hou je een beetje in. Het moet wel leuk blijven.

Bij deze. Mijn excuus aan outline omdat ik zijn post verkeerd interpreteerde.

macwilliams
12 februari 2010, 13:47
Bij axesrus.co.uk kun je een pcb met allerlei extra's kopen voor een LP ook incl pots.

Thanks, ik zal er eens gaan kijken :ok:

Hiro
12 februari 2010, 13:49
Die pcb's zijn voor effecten, tenmisnte ik kon ze niet vinden als vervanging voor de wiring.

Maar wat ik me afvraag, waar kan ik die molex connectoren kopen in nederland, n wat is dat groene ding aan de linkerkant?
is dit voor de aarding ofzo?
http://i622.photobucket.com/albums/tt309/Drudeboy/potsout.jpg

macwilliams
12 februari 2010, 13:56
Die pcb's zijn voor effecten, tenmisnte ik kon ze niet vinden als vervanging voor de wiring.

Maar wat ik me afvraag, waar kan ik die molex connectoren kopen in nederland, n wat is dat groene ding aan de linkerkant?
is dit voor de aarding ofzo?
http://i622.photobucket.com/albums/tt309/Drudeboy/potsout.jpg

Ja dat is de aardings connector.

Realeigo
12 februari 2010, 14:06
Je kunt ook de connectoren eraf solderen en dan de pu direct aan de print solderen.

Hendriks
12 februari 2010, 14:27
Die pcb's zijn voor effecten, tenmisnte ik kon ze niet vinden als vervanging voor de wiring.

Maar wat ik me afvraag, waar kan ik die molex connectoren kopen in nederland, n wat is dat groene ding aan de linkerkant?
is dit voor de aarding ofzo?
http://i622.photobucket.com/albums/tt309/Drudeboy/potsout.jpg

Ziet er toch redelijk solide uit , ik snap de ophef niet. Gaat vast een rage worden : Les Pauls met modboards.

Hiro
12 februari 2010, 15:02
En het is ook solide, en je kan aan bestaande PU's makkelijk een connector zetten zodat je al je elementen plug and play kan maken.
Kan je ook makkelijk je zelfgemaakte PUs testen bijv ;)

En de tekening die ik nu an het maken ben ziet er nog vet uit ook :P
Dit weekend maar ff testen of het allemaal goed past

Is er trouwens iemand met verstand van printplaatjes waar ik s wat ideeen mee kan uitwisselen, en te kijken of alles klopt wat ik gemaakt heb?
zonder gelijk de Gibson discussie los te laten breken want dit word niet voor een gibson ;)

snaarplukker
12 februari 2010, 15:16
Is er trouwens iemand met verstand van printplaatjes waar ik s wat ideeen mee kan uitwisselen, en te kijken of alles klopt wat ik gemaakt heb?
zonder gelijk de Gibson discussie los te laten breken want dit word niet voor een gibson ;)
Ik produceer van die dingen maar mag hier niet gaan spammen.;)

Hiro
12 februari 2010, 15:36
Okay, ik heb deze naar de hand van foto's van het Gibson PCB:
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/PCBschema.jpg

Maar, nu ik hem zo terug zie.
Moet ik de banen in de connecties niet aan elkaar laten komen, toch?
Maar nu moet ik dus alleen uitzoeken wat voor connectoren dat ik moet hebben, en waar ik die kan komen.
Ik heb geen zin om 25 euro verzendkosten te betalen voor 3 euro aan onderdelen, dus het liefst een winkel :P
En hoe werkt die aarde dan eigenlijk, op die gibson pcb zit zon aarde uhm ding. Maar hoe werkt dat?

Nu is dit de gewone wiring, maar als ik weet dat ik die kloppend kan maken, kan ik naar andere stijlen kijken, ik wil nl 2 push pull knobs bij mij erin zetten, maar dat zoek ik dan wel uit.
Maar als je mij tips en/of commentaar kan geven heel graag, dan zullen we niet gaan spammen ;)
En het is alleen maar informatie uitwisselen, geen spammen, toch?
En als de mods dit een probleem vinden, kunnen we het anders misschien bespreken over msn ofzow, als je me ermee wilt helpen

Realeigo
12 februari 2010, 15:40
Er klopt eerlijk gezegd geen hol van!

Hiro
12 februari 2010, 15:42
kan je me ook nog vertellen waarom?
en er moet ook nog weerstand tussen maar die heb ik nog niet tussen gegooid

Realeigo
12 februari 2010, 15:43
Ben bezig!!!

bert k
12 februari 2010, 15:57
Nou heb ik nog een ander vraagje. De elementen hebben een platte connector. Ik zie dat het gat waar de draad door loopt vrij breed is, maar is dat ook zo bij de 'klassieke' routing? Als je dat stekkertje niet door het gat krijgt zijn de rapen gaar.

Hiro
12 februari 2010, 16:02
Dit is ook puur even een voorbeeld om te kijekn of het allemaal klopt, maar inderdaad zijn de gaatjes nogal groot, die worden strax of een stukkie kleiner, of helemaal geen gat zodat ik de connectoren alleen maar ertegen hoef te solderen, of direct of met een klein draadje

Realeigo
12 februari 2010, 16:10
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/PCBschema.jpg

Et voila. eentje die meer klopt.

Hiro
12 februari 2010, 16:12
Okay super bedankt man :)
Hier kan ik zeker mee vooruit :ok:

+1234567890

Realeigo
12 februari 2010, 16:15
Snap je ook hoe het werkt?

Hiro
12 februari 2010, 16:17
jazeker, ik moet alleen de soorten pluggen zien te vinden, ik weet wat voor soorten ik moet hebben, maar nou alleen nog waar ik ze moet halen

Ik vraag me alleen af hoe ik dat met die aarde moet doen

bert k
12 februari 2010, 16:30
Ik zou je toch afraden om ze zonder gat te doen, dan komt die connector wel erg los te zitten. Beter gewone printmontage met kleine gaatjes, en aan de achterkant solderen.

Realeigo
12 februari 2010, 16:35
jazeker, ik moet alleen de soorten pluggen zien te vinden, ik weet wat voor soorten ik moet hebben, maar nou alleen nog waar ik ze moet halen

Ik vraag me alleen af hoe ik dat met die aarde moet doen

Ik bedoel, snap je hoe het circuit werkt?

Ik zou trouwens niet echt moeite doen voor connectoren en gewoon direct aan de print solderen.

Edit: Eigenlijk zou ik helemaal niet de moeite doen voor prints, tenzij je er 100den nodig hebt en ze allemaal hetzelfde zijn.
Goed ptp gesoldeerd is makkelijker aan te passen dan zon print.

Outline
12 februari 2010, 17:46
Bij deze. Mijn excuus aan outline omdat ik zijn post verkeerd interpreteerde.

Was ik boos dan? En sorry dat ik je niet Qoute, maar check ook even het tijdstip. Ik moest nog het bed IN...

Voor connectoren: www.display.nl Ze hadden ook winkels in het land en er zijn er nu ook nog wel waar ze aan leveren. Even navragen anders of via de afhaalbalie. Check deze connectoren ook maar even: http://www.display.nl/Connectoren/Connector-IDC/Connector-IDC-socketheader-Stocko.html samen met deze: http://www.display.nl/Connectoren/Connector-IDC/Connector-IDC-header-recht-Stocko.html Of deze: http://www.display.nl/Connectoren/Connector-IDC/Connector-Wire-Press.html
En anders heb je voor connertoren ook nog Conrad of Farnell of je locale electronica-boer...

macwilliams
12 februari 2010, 17:54
Was ik boos dan? En sorry dat ik je niet Qoute, maar check ook even het tijdstip. Ik moest nog het bed IN...

Voor connectoren: www.display.nl Ze hadden ook winkels in het land en er zijn er nu ook nog wel waar ze aan leveren. Even navragen anders of via de afhaalbalie. Check deze connectoren ook maar even: http://www.display.nl/Connectoren/Connector-IDC/Connector-IDC-socketheader-Stocko.html samen met deze: http://www.display.nl/Connectoren/Connector-IDC/Connector-IDC-header-recht-Stocko.html Of deze: http://www.display.nl/Connectoren/Connector-IDC/Connector-Wire-Press.html
En anders heb je voor connertoren ook nog Conrad of Farnell of je locale electronica-boer...

Dat botste dus, was net wakker.

Ik moet m'n printje maar eens gaan opzoeken. Kijken wat ik er mee kan doen.
Hoewel ik het old fashioned soldeerwerk ook nog steeds leuk vind.

Outline
12 februari 2010, 18:05
Dat botste dus, was net wakker.

Ik moet m'n printje maar eens gaan opzoeken. Kijken wat ik er mee kan doen.
Hoewel ik het old fashioned soldeerwerk ook nog steeds leuk vind.

Ochtendhumeur versus avondhumeur. Gegarandeerd goed voor problemen!

Soldeerwerk vind ik ook niet erg. Maar soms is het ook lekker als de bout uit kan blijven en het met een simpele connector kan. Zeker als je, net zoals ik, afgelopen week een audio-multi met LK150 (150 soldeerpunten per stekker...) hebt zitten solderen...

macwilliams
12 februari 2010, 18:22
Ochtendhumeur versus avondhumeur. Gegarandeerd goed voor problemen!

Soldeerwerk vind ik ook niet erg. Maar soms is het ook lekker als de bout uit kan blijven en het met een simpele connector kan. Zeker als je, net zoals ik, afgelopen week een audio-multi met LK150 (150 soldeerpunten per stekker...) hebt zitten solderen...

Ghehehe, ik heb juist het tegen over gestelde. Ik werk dus met stekkertjes waarin je snoertjes moet drukken. (airco, lucht behandeling en warmte terugwinning)

dan is solderen weer charmant.

Outline
12 februari 2010, 20:31
Ghehehe, ik heb juist het tegen over gestelde. Ik werk dus met stekkertjes waarin je snoertjes moet drukken. (airco, lucht behandeling en warmte terugwinning)

dan is solderen weer charmant.

Weekje ruilen?

macwilliams
12 februari 2010, 20:45
Weekje ruilen?

Dat kun je je werkgever niet aandoen daar ben ik niet voor geschoold.
En in mijn werk moet je toch minstens een kilo of tachtig van de grond kunnen trekken en goed overweg kunnen met voledig incompetente colegae.

Wat is een lk150?

Outline
12 februari 2010, 22:16
Dat kun je je werkgever niet aandoen daar ben ik niet voor geschoold.
En in mijn werk moet je toch minstens een kilo of tachtig van de grond kunnen trekken en goed overweg kunnen met voledig incompetente colegae.

Wat is een lk150?

De geluidswereld is m'n bij-hobby maar slokt bijna net zoveel tijd op als m'n normale baan. Krijg je als je vrienden een eigen geluids-toko hebben en dat soort dingen erg graag aan je uitbesteden. Ik zit normaal in de sokken en panty's. Iets heel anders!...

Een LK150 is een connector-type dat gebruikt wordt om de multi (van het podium) te verbinden met de mengtafel in de zaal. Dat gekke ding heeft dus 150 van die fijne, kleine pinnetjes. Normaal gesproken krimp je die aan de kabel maar in het verleden heeft dat helaas wat mindere ervaringen opgeleverd. Vandaar dat ik ze voortaan soldeer.

We gaan trouwens wel heel erg off-topic...

snaarplukker
12 februari 2010, 23:16
In plaats van steek connectors kan je printscrewconnectors gebruiken. Draadje er in en het schroefje vastdraaien.;)

mesaman
14 februari 2010, 00:28
hup wat effecten op het printplaatje.....galmveer onder de slagplaat....en buizen preamp er in.en nog even een xlr stekker aan de body klikken en rocknroll!

al is het natuurlijk niet echt pre 1940 al deze vernieuwingen.maar ik hou er wel van.

Hiro
15 februari 2010, 13:17
ja ik weet dat t allemaal makkelijker is om het gewoon ptp te solderen en makkelijker aan te passen enz. Maar ik ben nu eenmaal niet een persoon wat de makkelijke weg pakt en graag uitprobeert :)
En ik leer graag dingen bij

Maar ik heb dus de schema die ik in mn eigen gitaar wil hebben (zie:Les Vaulin bouwtopic)
nl een killswitch 2 volume en 1 master tone.
Nu heb ik daar zon pcb schema voor gemaakt, maar weet niet helemaal zeker of hij zo zou kloppen:
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/LVwiringtest001.jpg

Realeigo
15 februari 2010, 13:20
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/LVwiringtest001.jpg

Er klopt geen drol meer van, als ik jou was zou ik me eerst ff verdiepen in de werking van gitaar circuitjes voordat je een printje gaat maken.

Daarom vroeg ik ook 5 paginas terug:

Weet je wel hoe het werkt?

Hiro
15 februari 2010, 13:23
ik weet inderdaad niet helemaal hoe het werkt maar wil het wel toepassen, gewoon puur als experiment om het door te krijgen.
Maar ik heb dus geprobeerd om vanuit mijn normale sche,a die ik had voor mijn gitaar een pcb schema te maken, maar uit jou antwoord merk ik dat ik terug kan naar de tekentafel haha

Kan je me misschien een klein beetje op weg helpen? :makeup:

Realeigo
15 februari 2010, 13:33
Ja ik kan je een beetje helpen.

Les een:

We beginnen bij het begin:
Een gibson humbucker heeft 1 draad met een kern en een schild (aarde)
De kern is het signaal van je humbucker. De schild is dus de aarde.
Daarnaast heb je ook nog 4 wire humbuckers.
Daar heb je soort van 2 kernen en 2 negatief (aarde) + een schild (aarde) (voor elke spoel 1).
voor standaard humbucker gebruik zet je die in serie.

Vervolgens krijg je dit simpel schema van mij.
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1hum_1vol

Probeer dat schema eerst maar eens uit te vogelen. Als je me precies kan vertellen hoe het werkt. Dan gaan we verder ;) Want ik moet nu weg.

Hiro
15 februari 2010, 13:42
Okay zoals ik het uit kan vogelen op dat schema, is dat de rode en de witte aan elkaar zijn gemaakt zodat de 2 coil aan elkaar verbonden zijn en zichzelf niet afsluit waardoor het een single coil zou worden

De groene draad samen met de zwarte is de andere coil zwart is de output en de groene lust het door naar de aarde samen met het schild.

De linker kant is de input van de potmeter de middelste is de output en de rechter is de aarde.

Naar mijn logica moet het volgens mij wel kloppen, maar dat dacht ik bij die pcb ook :P

Realeigo
15 februari 2010, 15:31
Dat klopt ongeveer idd.

Nu krijg je dit schema:

http://static.howstuffworks.com/gif/guitar-circuit.gif

Een humbucker is eigenlijk 2 "pickup coils" naast elkaar.

De verticale lijn aan de linkerkant die onderin eindigt met de 3 streepjes, dat is de aarde. De rechterkan is de "live" kant oftewel het signaal van je gitaar.

Nu volgen we vanaf de pickup coil de rechterkant. Dan komen we eerst in het tone gebied. De twee verticale lijntjes met ruimte ertussen staat voor een condensator. De condensator zorgt er in dit geval voor dat alleen het hoog van je gitaar signaal er door mag, de rest kan er niet door en moet dus richting de volume regeling.

Na de condensator komen we een potmeter tegen. Dat is die pijl die naar een zigzagfiguur wijst. Die zigzag staat voor weerstand. Want een potmeter is een variabele weerstand. Het pijltje is (altijd) de middelste poot van de potmeter. De beide zijden van de weerstand zijn de buitenste 2 pootjes.

Als de potmeter op 10 staat dan is er veel weerstand en wil het hoog niet door de potmeter en gaat terug naar de andere weg met minder weerstand.
Zodra je de potmeter richting 0 gaat draaien, kan er een beetje van het hoog door richting de aarde en dat hoog gaat dus verloren. Hoe minder weerstand, hoe meer van de hoog er naar de aarde toe kan. Zo werkt de tone pot.

Dan komen we bij de volume pot. Over de buitenste 2 pootjes is altijd ongeveer de weerstand die op de potmeter staat. (bij een les paul dus 500 kilo ohm) Als je aan de potmeter draait, dan word (gezien vanaf het middelste pootje) de weerstand aan een kant hoger en aan de andere kant lager. Dus als je de volume op 10 hebt staan is er tussen de live kant en het midden 0 weerstand en tussen de aarde kant en het midden maximale weerstand (500kohm). Heb je volume op 0 dan is het dus precies andersom.
Als het volume op 0 is dan is er evenveel weerstand op de buitenste pootjes als de live kant naar het midden. Dus het signaal deelt zich eerlijk 50/50 over beide weerstanden, MAAR zodra de ene helft van het signaal bij het middenste pootje is, heeft het opeens 0 weerstand naar de aarde en gaat dus daar heen. Alles daar tussen in gaat er dus een deel naar de aarde en de rest naar de output van je gitaar. (of iets anders wat er nog tussen zit)

Hiro
15 februari 2010, 15:48
Okay als ik het dus goed begrijp verschuift de pijl in de tekening als je aan de potmeter draait zodat er meer of minder hoog naar de aarde word gesluisd waardoor er minder doorkomt naar de volume en uiteindelijk minder naar je versterker.

Realeigo
15 februari 2010, 15:57
Pak nu dit schema. Dat is standaard les paul/sg.
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w

Green+Bare van de humbuckers is de aarde kant.
Zwart is dus "Live" en rood en wit verbindt de beide coils van de humbucker met elkaar.

De zwarte draad is direct verbonden met het buitenste pootje van de volume pot, zoals ook in het schematje van mn vorige post. Maar hij word ook direct doorverbonden met de tone pot. Bij de tone pot hebben ze nu de condensator (groene ding) na de tone pot gedaan, maar dat maakt verder niet uit of die voor of na de potmeter komt. Dus je kunt ook bijvoorbeeld de condensator plaatsen waar nu het doorverbind draadje zit tussen de 2 potmeters (wat gibson doet!) En vervolgens het middelste pootje van de tone pot aan de aarde solderen. Trouwens, het maakt bij de tone niet uit of je nou het singaal aan het middelste of de buitenste poot verbindt. Zolang de andere maar aan de aarde zit. Bij volume gaat dit niet op. Als je het verkeerde buitenste pootje gebruikt dan werkt de tone pot de verkeerde kant op.

Na de volume en tone te hebben gehad komen we bij de 3 weg schakelaar.
Die heeft 4 aansluiting. 2 ingangen voor het signaal van de humbuckers, 1 uitgang die de gekozen pickup(s) doorstuurt naar de jack uitgang en de aarde waar het signaal van de niet gebruikte pickup heen gaat. Volgens mij is het best goed op het diagram te zien welke dat zijn!

Het signaal gaat dan naar de jack uitgang. die heeft 2 pootjes, 1 voor het signaal en 1 voor de aarde. Het signaal van de element schakelaar moet naar het op het diagram die Tip/Hot en alle aardes moeten naar Sleeve/Ground.

Realeigo
15 februari 2010, 15:57
Okay als ik het dus goed begrijp verschuift de pijl in de tekening als je aan de potmeter draait zodat er meer of minder hoog naar de aarde word gesluisd waardoor er minder doorkomt naar de volume en uiteindelijk minder naar je versterker.

Dat heb je goed gezien!

Edit: ik denk dat je nu wellicht de kill switch ook wel kunt plaatsen.

Hiro
15 februari 2010, 16:09
Maar het ene pootje op de potmeters is toch aarde?
Maar waarom zitten op de volumes dan de pootjes ook nog bovenop gesoldeerd?

En bij de switch zijn de buitenste 2 de aansluitingen en de middelste stuurt de juiste pickup door terwijl de bovenste enkeling de aarde is.

Bij de linkerpoot komt alles binnen de rechterpoot geeft eventueel hoe dat de knop staat een gedeelte door naar de aarde en het middelste pootje geeft dus door wat er nog over is.

en ik zag net ook zelf dat mijn pcb inderdaad niet klopte omdat ik was vergeten om een poot door te geven aan de aarde waardoor er niets werd afgegeven.

Te gek dat je de tijd neemt om me dingen te leren, het word enorm op prijs gesteld :)

Realeigo
15 februari 2010, 16:28
Vuistregel, alle behuizingen van de potmeters moeten geaard worden tegen brom. Daarom gebruiken ze vaak de achterkant van een potmeter als verzamelpunten voor aarde.

Dat over de switch heb je goed gezien.

Dat over de potmeter is ook (min of meer) correct!

Ben benieuwd of het je nu lukt om een correct schema te maken.

Hiro
16 februari 2010, 08:56
:ok: kzal vanmiddag ff kijken of ik tijd heb om met mn nieuw vergaarde kennis een nieuwe kan tekenen, bedankt voor de lessen :)

Hiro
16 februari 2010, 12:38
Kan ik de master tone ook na de volume potmeters zetten of moet die altijd voor de volume?

Realeigo
16 februari 2010, 12:44
Hij mag erna, dat werd ook in de 50s gedaan bij les pauls, maar de tone gaat dan wel minder goed werken op lagere volumes.

Hiro
16 februari 2010, 12:57
Okay, nog een keer proberen dan.

http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/LVwiringtest002.jpg
Ik heb alles door zitten berekenen in mn hoofd en zou er nu ongeveer moeten zijn denk ik.

Maar over mijn kill switch die is off on off, maar dan moet ik beide zijdes dan verbinden aan de aarde?

Realeigo
16 februari 2010, 23:53
Je moet nog even oefenen. de bedrading van de 3 standen switch klopt niet.

Hints:

De vier punten op de 3 standen switch:
- Van neck volume naar 3 st switch
- Van brug volume naar 3 st switch
- Signaal naar kill switch
- Aarde.

Dus een na hoogste puntje niet verbinden met de neck connector, alleen naar de kill switch. Dat punt van de neck connector moet naar de centrale aarde aan de linker kant. Onderste punt van de switch hoeft alleen naar de aarde en niet naar de kill switch.

Ik zou gewoon een ON/ON schakelaar gebruiken voor de kill switch, want dan klopt het hoe je de kill switch hebt getekend.

Hiro
17 februari 2010, 08:45
Okay tnx man, de switch bedrading heb ik gewoon aangehouden van de vorige tekening dus ik dacht dat die wel zou kloppen.

Maar nu snap ik inderdaad hoe je het bedoeld met de 3 way switch, die moet je dus net zo verbinden zoals je de 3way zelf doet verbinden met 2 ingangen 1 uitgang en 1 aarde.
En dat ligt er dan praktisch aan hoe dat je de draden verbind vanuit de 3 way, want die kan je natuurlijk op elke manier aanleggen hoe je wil, toch?

En over de killswitch, ik heb er al een liggen met off on die vastklikken en nog een stand die direct terugvalt, maar die hoef je dan toch niet perse aan de aarde te koppelen omdat die niet lang op off blijft. tenminste dat vertelde iemand mij gisteren
Of kan ik anders het die andere pootjes die neit aan aarde verbonden zijn, niet aan de andere pootjes die al aan de aarde verbonden zijn solderen?

EDIT:
Hier is de nieuwe opzet met jou aanwijzingen, hij zou zo dus moeten kloppen?
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/LVwiringtest003.jpg

Realeigo
21 februari 2010, 19:22
Dit is wellicht een situatie waar je graag een pcb zou willen hebben.
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/0be21cda.jpg

Hss strat, 5 standen + 2 push pull, autosplit en treble bleed

Mogelijkheden:
Bridge - Humbucking
Bridge - SC
Bridge (SC) + Middle
Bridge (SC) + Neck
Bridge (SC) + Middle + Neck
Middle
Middle + Neck
Neck