PDA

View Full Version : welke speaker?



Orpheo
9 februari 2010, 15:10
Ik heb dit weekend een engl sovereign combo gekocht, en hij klinkt op al mijn cabs echt superb, maar dat speakertje dat erin zit, de v30, klinkt echt beroerd. ik heb 'm op m'n andere v30 kast gezet (xxl 4x v30's) en daar klinkt ie wel te gek, en op m'n greenback kast, eigenlijk ook!

Ik wil graag weten: welke speaker kan ik 't best in deze combo zetten, zodat ie wat smoother, warmer en minder gritty klinkt. tis nu echt gruizig, als ik de interne speaker gebruik.

Ander vraagje, zelfde onderwerp; zal het helpen als ik er een dichte kast van maak? hij is nu natuurlijk half open... een dichte(re) kast geeft geloof ik wel wat meer druk, maar meer warmte, weet ik eigenlijk niet...

Thiez
9 februari 2010, 15:39
misschien een G12-K100? Deze kom je onder andere ook tegen in hiwatt combotjes. Vind ze in die combo's erg lekker klinken.

caliban
9 februari 2010, 16:06
Een V30 in open back is maar niks, classic lead gaat daar beter in verwacht ik. Heeft ook op een ander plek in de mids een lichte bump denk ik, maar die is niet zo scherp. Ik vind in het algemeen een v30 beter klinken in closed back dan een c80 in open, maar in jouw geval lijkt een c80/90 me prima. Closed back maken zou ook wel wat helpen, maar dan moet je opletten met je verluchting voor de warmte-dissiperende gedeelten.

Orpheo
9 februari 2010, 16:17
Een V30 in open back is maar niks, classic lead gaat daar beter in verwacht ik. Heeft ook op een ander plek in de mids een lichte bump denk ik, maar die is niet zo scherp. Ik vind in het algemeen een v30 beter klinken in closed back dan een c80 in open, maar in jouw geval lijkt een c80/90 me prima. Closed back maken zou ook wel wat helpen, maar dan moet je opletten met je verluchting voor de warmte-dissiperende gedeelten.

ik maak 'm nu dicht onder het rooster. onder het 'versterker'deel hangt een grote metalen plaat, met daarin 2 ventilatoren. het deel dat ik dicht maak, is dus alleen van de speaker.

maar jjij adviseert dus een c80 speaker, lees ik dat goed? :)

Thijssie
9 februari 2010, 16:19
Het blijft mij ook verbazen dat fabrikanten de V30's in combo's stoppen.

Ik kan je niets zinnigs over het geluid zeggen, maar bij een 100w 1x12 combo, denk ik meteen aan een EV12L....

caliban
9 februari 2010, 16:21
ik maak 'm nu dicht onder het rooster. onder het 'versterker'deel hangt een grote metalen plaat, met daarin 2 ventilatoren. het deel dat ik dicht maak, is dus alleen van de speaker.

maar jjij adviseert dus een c80 speaker, lees ik dat goed? :)

Jep, dat klopt :). Zelf niet zo veel ervaring mee (in een roadking-cabinet gehoord, en wat clipjes gehoord), maar in hoeverre ik kan vergelijken, is een V30 scherper, en een c80 'neuziger', als ik het zo mag uitdrukken.
Boogie gebruikt ze vaak in combo's, of in ieder geval in de meeste dingen die ze open-back maken. (Halfback-cab bijvoorbeeld).

caliban
9 februari 2010, 16:21
Het blijft mij ook verbazen dat fabrikanten de V30's in combo's stoppen.

Ik kan je niets zinnigs over het geluid zeggen, maar bij een 100w 1x12 combo, denk ik meteen aan een EV12L....

Die Ev's zijn ook redelijke klassiekers, maar zijn veel scherper denk ik.

Orpheo
9 februari 2010, 16:30
hm,neuzig... dat zoek ik juist niet. ik zoek juist iets dat open is, en 'smeuiig' zeg maar...mijn 212 xxl kast trekt wel precies wat ik wil, maar ik wil ook dat dat combo 't gewoon doet :P

Thijssie
9 februari 2010, 16:31
Die Ev's zijn ook redelijke klassiekers, maar zijn veel scherper denk ik.
Ik heb geen idee, dat moet de TS echt zelf uit gaan proberen, overigens is de EV van origine een PA laagweergever, dus veel hoog zal er ook niet in zitten.

Iig keus genoeg Electro Voice Produceert de EVM12L weer, er is een Zakk Wylde signature en als je budget niet zo hoog is maakt Eminence een kloon (Delta Pro 12A)

caliban
9 februari 2010, 16:32
hm,neuzig... dat zoek ik juist niet. ik zoek juist iets dat open is, en 'smeuiig' zeg maar...mijn 212 xxl kast trekt wel precies wat ik wil, maar ik wil ook dat dat combo 't gewoon doet :P

Ja maar ik weet niet of neuzig goed is als beschrijving :). Ik vind een c80 sowieso veel romiger over komen dan een V30. Je kent deze clipjes misschien wel, maar ik vind het enigszins verruimend om horen:
http://www.kool-elfring.com/Pages/English/kool-elfring-mp3-eng.html#

Orpheo
9 februari 2010, 17:17
de clipjes zijn redelijk representatief, zeker die van de greenback en de v30, voor de engl. ik heb 't kastje nu dicht gemaakt, en het helpt WAT. maar nog steeds niet enorm veel, helaas.

ik denk dat de greenbacks nog steeds te gek zullen zijn in dit ampie, de zakk wylde speaker lijkt me ook wel te gek, qua idee, maar ik moet nog effe kijken naar de prijs en exacte specs. ik hoop dat ie heel open en smooth gaat klinken... de greenback gaat denk ik te snel clippen, de v30 is te gritty en honky...

ik zat ook te denken, wellicht is 't een preampbuisprobleempje? ik merk wel dat als ik 'm echt HARD zet, de sound lekkerder word. op lager volume moet ie toch ook gewoon goed klinken? ik ben m'n JMP en een SE gewend...

guitarguru
9 februari 2010, 17:35
de clipjes zijn redelijk representatief, zeker die van de greenback en de v30, voor de engl. ik heb 't kastje nu dicht gemaakt, en het helpt WAT. maar nog steeds niet enorm veel, helaas.

ik denk dat de greenbacks nog steeds te gek zullen zijn in dit ampie, de zakk wylde speaker lijkt me ook wel te gek, qua idee, maar ik moet nog effe kijken naar de prijs en exacte specs. ik hoop dat ie heel open en smooth gaat klinken... de greenback gaat denk ik te snel clippen, de v30 is te gritty en honky...

ik zat ook te denken, wellicht is 't een preampbuisprobleempje? ik merk wel dat als ik 'm echt HARD zet, de sound lekkerder word. op lager volume moet ie toch ook gewoon goed klinken? ik ben m'n JMP en een SE gewend...

Geldt dit voor de combo en voor je losse kast?

caliban
9 februari 2010, 18:02
de clipjes zijn redelijk representatief, zeker die van de greenback en de v30, voor de engl. ik heb 't kastje nu dicht gemaakt, en het helpt WAT. maar nog steeds niet enorm veel, helaas.

ik denk dat de greenbacks nog steeds te gek zullen zijn in dit ampie, de zakk wylde speaker lijkt me ook wel te gek, qua idee, maar ik moet nog effe kijken naar de prijs en exacte specs. ik hoop dat ie heel open en smooth gaat klinken... de greenback gaat denk ik te snel clippen, de v30 is te gritty en honky...

ik zat ook te denken, wellicht is 't een preampbuisprobleempje? ik merk wel dat als ik 'm echt HARD zet, de sound lekkerder word. op lager volume moet ie toch ook gewoon goed klinken? ik ben m'n JMP en een SE gewend...

Andere buizen zijn altijd te proberen, maar maakt het altijd een beetje een andere amp :)

Thiez
9 februari 2010, 18:12
Hier de omschrijving van de G12-K100 op celestion site.

Loaded in 4x12s it delivers its famous sledgehammer lows, as favoured by Slayer’s Kerry King, but it also often finds use in small boutique combos, bringing a powerful mix of low-end warmth and mid-range attack.
Jou omschrijving komt aardig overeen met hoe ze het hier omschrijven.
Als je nieuwe buizen wilt steken zou ik JJ pakken. Dat was in mijn engl blackmore een hele verbetering en gaf hem een veel warmer geluid.

Orpheo
9 februari 2010, 18:18
de zakk wylde speaker is echt te duur. veel, veel te duur. das dus geen optie.

caliban
9 februari 2010, 18:24
Eminence alternatief voor EV's misschien dan?

Orpheo
9 februari 2010, 18:25
nieuwe buizen zijn een optie, zal ik naar kijken. ik denk dat vooral preampbuizen een hoop uit gaan maken.

Het is alleen bij de combo. bij de cabs klinkt 't goed op hoog volume, en goed te doen op lager volume. maar zelfs bij m'n 412 heb ik nog dat raspende in het hoog en midhoog.

die g12k100 zag ik ook al, dat lijkt me inderdaad wel wat. volgens mij is ie niet eens zo heeeeel erg duur...

edit: nee ben in de war met de g12t 100 hot... ben benieuwd welke dat dan weer is...

caliban
9 februari 2010, 18:28
G12T100, eigenlijk nog nooit van gehoord.. Soort van high-output t75?

Orpheo
9 februari 2010, 18:37
G12T100, eigenlijk nog nooit van gehoord.. Soort van high-output t75?

ja, zoiets denk ik, als je kijkt naar de grafiekjes. ik weet alleen niet zeker of dat wel de speaker is die ik wil hebben qua tone, maar die heb ik wel 'nodig' qua output, ivm de 100w van de engl zelf.

Thiez
9 februari 2010, 19:15
De speakers die ik heb geprobeerd uit de originals serie van celestion vond ik helemaal niks. (dit waren de rocket 50 en de seventy 80 speaker).

De G12-K100 is 90 euro per stuk nieuw. En soms ook nog wel 2e hands te vinden. Momenteel staan er alleen 2 G12-K85 op marktplaats.

Ik heb bij me blackmore ook alleen de preamp buisjes vervangen. 3x JJ ECC83S en 1x JJ ECC81 (V4). Dit was een tip van lordriffenstein en werkte voor mij zeker goed.

Orpheo
9 februari 2010, 19:23
De speakers die ik heb geprobeerd uit de originals serie van celestion vond ik helemaal niks. (dit waren de rocket 50 en de seventy 80 speaker).

De G12-K100 is 90 euro per stuk nieuw. En soms ook nog wel 2e hands te vinden. Momenteel staan er alleen 2 G12-K85 op marktplaats.

Ik heb bij me blackmore ook alleen de preamp buisjes vervangen. 3x JJ ECC83S en 1x JJ ECC81 (V4). Dit was een tip van lordriffenstein en werkte voor mij zeker goed.
waar koop jij die dan voor zo weinig? ik kan 'm bij thomann niet vinden.

die buisjes, dat lijkt me ook wel wat. ik geloof niet dat die zo superduur zijn, en biassen is bij preampbuisjes niet nodig geloof ik...

Orpheo
9 februari 2010, 19:26
http://www.thomann.de/nl/jj_nn003_roehre_ecc83s.htm
dus drie keer deze

die ander kan ik effe niet vinden zo snel.

Rinze
9 februari 2010, 19:36
Maar die combo staat toch alweer te koop?

Thiez
9 februari 2010, 20:13
Gewoon lekker in eigen land bestellen ;) Thomann is niet overal goedkoper mee zie je wel. Vind tonefactory een prima site om van te bestellen en tot nu toe geen problemen mee gehad. Goede service ook als je vragen hebt over type buizen en dergelijke.
Dit was in mijn blackmore geweldig resultaat voor de buizen. De V4 positie is even questie van proberen want het werkt niet voor iedereen. Het haalt wel wat gain weg maar aangezien engl dat meer dan genoeg heeft is dat geen ramp en laat je amp wat opener klinken. Maar voornamelijk metalhead hebben er liever een ECC83 in omdat die donkerder klinken en meer oomph schijnen te hebben.
Aangezien jij ongeveer van dezelfde muziek houd als ik vermoed ik dat je de ECC81 wel fijner zult vinden. maar zoals ik al zei, gewoon proberen!

1x deze voor de V1 (wel wat duurder maar toch maar gedaan)
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=977

2x deze voor V2 en V3
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=3645

1x deze voor V4
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=972

En de speaker
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_264_265&products_id=2844

Orpheo
9 februari 2010, 20:26
Maar die combo staat toch alweer te koop?

hij staat online ja, kijken wat ie oplevert ;)

@thiez: tof, thnx :) ik ben heel benieuwd. ik vraag me alleen wel af

a: of ik er wat mee opschiet zeg maar, momenteel, de engl gaat nu al veel meer geld opleveren dan dat ik er in gepompt heb ;)
b: ik zal 'm denk ik nooit zo tof krijgen als m'n SE...het gaat altijd voelen als 'geld door de wc'.

waarom ik 'm dan kocht? tis allicht n toffe basis, en omdat ie zo goedkoop was, zou ik er altijd meer geld aan overhouden ;)

Thiez
9 februari 2010, 20:55
Je kunt ook gewoon eens proberen met 4 ECC83 buisjes. gewoon allemaal de basic buisjes. dan ben je voor 30 euro klaar. kijken wat het dan doet.

caliban
9 februari 2010, 23:35
waarom ik 'm dan kocht? tis allicht n toffe basis, en omdat ie zo goedkoop was, zou ik er altijd meer geld aan overhouden ;)

En IETS kopen is altijd leuk dan niks, toch? :ok:

Orpheo
9 februari 2010, 23:39
En IETS kopen is altijd leuk dan niks, toch? :ok:

ja precies. ik bedoel, ik heb al een hele poos een andere amp op 't oog, en ik kan de opbrengst van deze er mooi voor gebruiken...

HaroldA
9 februari 2010, 23:47
Het blijft mij ook verbazen dat fabrikanten de V30's in combo's stoppen.

Ik kan je niets zinnigs over het geluid zeggen, maar bij een 100w 1x12 combo, denk ik meteen aan een EV12L....

Ik heb in mijn Marshall 4104 de 2 EV12L's vervangen door V30's en was echt een verademing! De EV12L waren erg irritant en krasserig en de V30's een stuk ronder en voller.

Ik heb 'm niet meer op hoog volume geprobeerd maar ik heb het idee dat dat ook wel goed komt. :ok:



Overigens zijn de eindbuizen zo microfonisch al ze maar zijn kunnen. Alleen het omschakelen van de standby knop zorgt voor gedonder ;)

caliban
10 februari 2010, 00:01
ja precies. ik bedoel, ik heb al een hele poos een andere amp op 't oog, en ik kan de opbrengst van deze er mooi voor gebruiken...

Of Haïti..

Orpheo
10 februari 2010, 00:07
Of Haïti..

oh, don't get me started! als je zo stom bent om in je grondwet op te nemen 'buitenlanders mogen hier geen bedrijf starten' (dus investeren KAN niet!), moet je niet janken. geen investeerders=geen infrastructuur=behoud sloppenLAND. niet janken dus.

verder... ik zit eraan te denken, om 't maar even open en eerlijk te verklappen, om een mesa mk4 aan te schaffen. lijkt me wel een mooi setje met m'n engl SE, Marshall JMP, en m'n private paisley :seriousf:

minoin
10 februari 2010, 00:13
oh, don't get me started! als je zo stom bent om in je grondwet op te nemen 'buitenlanders mogen hier geen bedrijf starten' (dus investeren KAN niet!), moet je niet janken. geen investeerders=geen infrastructuur=behoud sloppenLAND. niet janken dus.

verder... ik zit eraan te denken, om 't maar even open en eerlijk te verklappen, om een mesa mk4 aan te schaffen. lijkt me wel een mooi setje met m'n engl SE, Marshall JMP, en m'n private paisley :seriousf:

Een Mark4, serious?! Nouja, goeie keus, schitterende amp.

Wat betreft je speaker gaat mijn stem ook uit naar de G12K100. Heerlijk speaker met een prachtig laag en genoeg adem. De G12T100 is ook top, alleen heeft deze een minder open basklank naar mijn mening.

Orpheo
10 februari 2010, 00:54
Een Mark4, serious?! Nouja, goeie keus, schitterende amp.

Wat betreft je speaker gaat mijn stem ook uit naar de G12K100. Heerlijk speaker met een prachtig laag en genoeg adem. De G12T100 is ook top, alleen heeft deze een minder open basklank naar mijn mening.
ik heb de mk4 al eens eerder gehad, en verkocht, en dat was niet slim, op z'n zachtst gezegd. ik ruilde 'm tegen een jcm800, de tweede op dat moment, en dat was gewoon niet slim :P ik twijfel wel, omdat ik wil dat ie ook bruikbaar is in de band enzo, dat ie er lekker doorheen kan prikken. de engls en m'n jcm800 doen dat schitterend, maar de mesa...?

caliban
10 februari 2010, 11:26
oh, don't get me started! als je zo stom bent om in je grondwet op te nemen 'buitenlanders mogen hier geen bedrijf starten' (dus investeren KAN niet!), moet je niet janken. geen investeerders=geen infrastructuur=behoud sloppenLAND. niet janken dus.

verder... ik zit eraan te denken, om 't maar even open en eerlijk te verklappen, om een mesa mk4 aan te schaffen. lijkt me wel een mooi setje met m'n engl SE, Marshall JMP, en m'n private paisley :seriousf:

Was ook een mopje, hoop dat je dat doorhad hè :):). En een mark 4, wie wil nu zoiets hebben


:seriousf:

HaroldA
10 februari 2010, 11:29
ik twijfel wel, omdat ik wil dat ie ook bruikbaar is in de band enzo

En welke band is dat dan?

Overigens loop je wel een groter risico met zo'n Mesa dan een JCM800 qua "prikken".

Orpheo
10 februari 2010, 11:36
En welke band is dat dan?

Overigens loop je wel een groter risico met zo'n Mesa dan een JCM800 qua "prikken".

bandje is wellicht teveel gezegd. gewoon ik en nog 2 gasten die samen spelen. bas, drum, en ik gitaar. nothing fancy.

Maar ik denk,nee, weet bijna zeker, dat je gelijk hebt. ik denk dat gas en 'de heb' ook heel erg meespeelt in deze. m'n SE heeft datzelfde lompe laag en die low end rumble die de mk4 heeft, maar veel beter aan te sturen dan bij de mk4, en hij prikt ook nog eens er lekker doorheen...



@caliban: no shit sherlock :D :hippie: (over dat grapje dan :P )

interessander
10 februari 2010, 11:54
Ik heb in mijn Marshall 4104 de 2 EV12L's vervangen door V30's en was echt een verademing! De EV12L waren erg irritant en krasserig en de V30's een stuk ronder en voller.

Ik heb 'm niet meer op hoog volume geprobeerd maar ik heb het idee dat dat ook wel goed komt. :ok:



Overigens zijn de eindbuizen zo microfonisch al ze maar zijn kunnen. Alleen het omschakelen van de standby knop zorgt voor gedonder ;)

Daar ben ik alleen maar blij mee, dat ze je niet bevielen ;) , maar die EV's moet je ook wel een beetje op hun donder geven hoor. En in een gesloten kast klinken ze volgens mij ook beter.

HaroldA
10 februari 2010, 11:59
Daar ben ik alleen maar blij mee, dat ze je niet bevielen ;) , maar die EV's moet je ook wel een beetje op hun donder geven hoor. En in een gesloten kast klinken ze volgens mij ook beter.

Toch worden de EV's aangeraden in een (open) combo?

interessander
10 februari 2010, 12:01
Toch worden de EV's aangeraden in een (open) combo?

Ja maar je ziet ze niet vaak in Marshalls, juist in Mesa's, voor de ene versterker zijn ze wellicht wat meer geschikt dan de andere.

Orpheo
10 februari 2010, 14:46
Update.

ik heb zojuist een speaker uit mijn marshall xxl 212 kast gevist, en die in de engl combo behuizing geplaatst, en de kast dicht gemaakt. de speaker uit de engl, v30, zit nu in de marshall. de marshall heeft nu dus een v30 en een g12 65. de engl heeft ALLEEN een g12 65.

Mijn hemel, supergoedkope mod (kost me alleen de stroom van de soldeerbout, ghehe), maar de amp klinkt zoveel beter! de engl dus.

de marshall heeft iets meer 'haar op z'n tanden', iets meer fizzzzz, maar bij de jcm800 is dat niet een heel erg 'probleem'. het feit dat de marshallkast zo groot is, geeft 't geheel ook toch iets warmte terug.

al met al: de speakerswap is zeer succesvol geweest. nu eventjes een pickupmagneet goed orienteren (middenstandje is extreeeeem uit fase), en dan ben ik happy as a camper!

edit: kanaal 4 blijft wat fizzy en gruizig. flink afstellen helpt, maar het blijft een beetje. ik denk dat uiteindelijk een buisje met minder gain zeker wel gaat helpen. maar voorlopig, gaat t best zo.

Roel66
12 februari 2010, 10:11
De speakers die ik heb geprobeerd uit de originals serie van celestion vond ik helemaal niks. (dit waren de rocket 50 en de seventy 80 speaker).

De G12-K100 is 90 euro per stuk nieuw. En soms ook nog wel 2e hands te vinden. Momenteel staan er alleen 2 G12-K85 op marktplaats.

Ik heb bij me blackmore ook alleen de preamp buisjes vervangen. 3x JJ ECC83S en 1x JJ ECC81 (V4). Dit was een tip van lordriffenstein en werkte voor mij zeker goed.

de G12 -K85 is precies dezelfde speaker als de G12-k100
ze hebben destijds het label verandert omdat deze speaker gemakkelijk
100 watt levert
ik heb deze in een 2x12 gesloten kast zitten en klinken heerlijk warm en hebben een zeer goed laag

Lexvandoef
12 februari 2010, 11:55
Ik wilde dat ook al voorstellen Orpheo, goed dat je er zelf ook aan dacht!

Orpheo
12 februari 2010, 12:05
het verschil in tone is echt immens,lex. niet normaal. ik denk dat ik er eind van de maand wel een andere in ga zetten. die v30 is echt om te janken. ik denk dat die g12 k100 de beste keus is. de preamp buisjes laat ik voorlopig even zitten, wil er niet teveel aan kloten. Ben er namelijk niet 100% zeker van dat een wissel goed gaat. kan me herinneren dat preampbuisjes biassen niet nodig is, maar je moest wel matched sets gebruiken, heb ik begrepen...

kortom: ik moet er nog effe goed naar kijken.

caliban
12 februari 2010, 14:20
En de mark IV dan :makeup:

HaroldA
12 februari 2010, 14:35
kan me herinneren dat preampbuisjes biassen niet nodig is, maar je moest wel matched sets gebruiken, heb ik begrepen...

Nope, gewoon prikken wat en waar je wil. Wel oppassen voor microfonische preamp buisjes, vooral in V1.

Mr.Bluesbreaker
12 februari 2010, 14:36
Ben er namelijk niet 100% zeker van dat een wissel goed gaat. kan me herinneren dat preampbuisjes biassen niet nodig is, maar je moest wel matched sets gebruiken, heb ik begrepen...

Er valt idd niet veel aan te biassen, maar matched sets pre amp buizen is waarschijnlijk een hele slechte verkooptruc. Experimenteer gerust met totaal verschillende types en merken. Over de speakert: ik had in mijn oude Engl Screamer combo dat type G12K85 oid, die deed het hardstikke goed daarin. Wat dat betreft denk ik dat je met die K100 wel goed zit.

Orpheo
13 februari 2010, 10:42
En de mark IV dan :makeup:

ghehe, nou, kijk. de mk4 zou ik doen als de sovereign weg zou gaan. maar de sovereign blijft. dus de mk4 komt niet, of heeeel veel later.

preampbuisjes: gewoon erin prikken, en gaan met die banaan? mooi, das dan geregeld!

die speaker: ik vind 't beter dan met de v30, maar nog lang niet smooth genoeg. tis nog iets te gritty en korrelig. de v30 wil ik sowieso weg hebben, dat komt mooi uit. ik twijfel dus of ik preampbuisjes moet gaan vervangen, of slechts de speaker, of ALLES vervangen.

maar over microfonisch buisje: je kunt toch pas merken of 't microfonisch is, als ie in je amp zit?

Rinze
13 februari 2010, 11:00
Pre-ampbuisjes gaat prima zonder gedoe, de V1 kun je het beste zo'n extra kwaliteit ding in zetten. Je kunt met verschillende merken en types en de plaatsing ervan aardig verschillen bereiken. Ik heb altijd een stuk of tien verschillende buisjes liggen om bij een nieuwe versterker mee te experimenteren.

Het komt wel vrij kritisch trouwens, had vroeger een JCM 800 die na wat mods geweldig klonk. Samen met een bevriende versterkertech een keer zitten klooien met andere buisjes in de voorversterker. Uiteindelijk kwamen we erop uit dat hij het beste klonk met de originele buisjes op de originele plaatsen. Het was echt duidelijk te horen.. Dus misschien wel goed om even goed in de gaten te houden welk buisje op welke plek zat, kun je altijd weer terug.

Een microfonisch buisje merk je pas in de versterker hoewel ik ook wel eens mensen erop zie tikken en ze aandachtig zie bekijken. De keren dat ik het heb gehad maakte de versterker vervelende squealgeluiden zelfs met het gitaarvolume dicht.

Orpheo
13 februari 2010, 11:15
hm, ok. ik begin dan met een nieuwe speaker. werkt dat? mooi. klaar. geen geknoei met nieuwe buizen. dat klinkt als heel veel gedoe :P want zoals ik al eerder zei, als ik 'm door deze speaker al zo goed kan laten klinken, vergeleken bij de v30, hoe goed moet ie dan wel niet zijn met n speaker die nog beter gematched is?