PDA

View Full Version : Tunen van gitaren voor opnames... niet zwart/wit



Oceanborn
9 februari 2010, 13:21
Ik kwam deze link tegen, waarin uitgelegd wordt met welke tuning zaken je rekening moet houden als je gitaren gaat opnemen in de studio.:eek:

http://www.endino.com/archive/tuningnightmares.html

Het maakt het leven (helaas) niet makkelijker, maar mogelijk wel beter. Zaten voor mij best wel een hoop herkenbare dingen in (die we dus bij onze laatste opnames fout hebben gedaan). :listen:

joskedentweede
9 februari 2010, 13:51
He, super interessant! Nu weet ik wat er fout liep bij onze opnames!
De tips die er in staan werken ook echt goed!

Ik gebruik nu wel altijd mijn LED-pedal tuner, zowel gewoon om zo spelen als op het podium, ik heb er echter nog nooit problemen mee gehad.
Maar opnemen is natuurlijk nog iets anders..

Bedankt voor de site!

Nicks
9 februari 2010, 15:40
man, hier ga ik niet eens aan beginnen. Bij mij beginnen zulke dingen altijd uit te groeien tot obsessies terwijl niemand anders er ook maar een reet om zal geven.

Oceanborn
9 februari 2010, 18:04
Hahaha, je moet inderdaad ergens de grens trekken, maar toch... heb jij nooit gehad dat je iets samen speelt wat zou moeten klinken, maar er toch net iets wringt?

(damn, ik ben dit aan het schrijven en het is waarschijnlijk al te laat...:eek:).

ellisvertellis
9 februari 2010, 21:09
Hier heb ik ook echt iets aan! Heb net zo'n Korg Pitchblack gekocht en vraag mij al een tijd af hoe je nu correct stemt: vlak na aanslag, indien later, hoelang wachten, enz. Het staat er allemaal bij. Ook het stemmen op 1 en hetzelfde apparaat lijkt mij een goeie tip, beter nog gewoon door 1 persoon laten doen.

Ja, bedankt!

Fenderfan
11 februari 2010, 13:28
Volgens mij is 1 belangrijkst probleem dat je bij stemmen op een kast niet meer luistert. Je gaat ervan uit dat de kast gelijk heeft, terwijl dit niet alijd zo is.

ErikE
11 februari 2010, 22:32
Mooi artikel!

Een hoop dingen komen me uit de praktijk bekend voor, maar sommige theorieën erachter zijn wel mooi om te lezen, zoals waarom je nooit en te nimmer goed zal uitkomen met op het gehoor stemmen met de bekende 5e-7e fret methode...

Midwolda
12 februari 2010, 06:51
Erg interessant en een heel nuttig stuk informatie, bedankt voor de link!