PDA

View Full Version : Meespelen met ritmes



Snijdie
9 februari 2010, 11:33
Iets meer dan een jaar geleden ben ik begonnen met gitaar spelen. Al snel werd duidelijk dat mijn ritme gevoel onderontwikkeld was. In de loop van de tijd heb ik eraan gewerkt; met behulp van tips van mijn gitaarleraar. Nu kan ik ritmes herkennen en mee knikken/tikken/headbangen. So far so good.
In het begin vond het moeilijk om met een gitaar mee te spelen, dat begint nu ook te komen. Dat heeft nog wat oefening nodig, maar dat gaat wel goed komen.

Mijn probleem bevind zich met het synchroniseren van een ritme. Of het nu een metronoom of drums zijn, op een of andere manier kan ik niks met die ritmes. Meetikken enzo lukt wel, maar zodra ik mee ga spelen dan 'rommel' ik wat aan. De informatie van het ritme doet niks met me. Alsof het niks uitmaakt of er een metronoom staat te tikken, of iemand er doorheen zit te praten. Misschien raar geformuleerd, maar het lijkt erop dat er geen verbinding is in mijn hersenen tussen het omzetten van een extern ritme in een interne puls.


Het is lastig om uit te leggen, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Mijn vraag is of er mensen zijn die tips hebben hoe ik een ritme kan leren gebruiken als begeleiding, en niet negeer zoals een achtergrond ruis.

Schuey
9 februari 2010, 12:13
Hmm, klinkt als een lastig probleem.

Misschien een gek idee, maar wat gebeurd er als je toonladders speelt, en dan elke keer op de tik extra hard aanslaat? (accent) Dan moet je wel meetellen wanneer die tik gaat komen anders ben je altijd telaat.

Snijdie
9 februari 2010, 12:58
(merk op dat ik het heb over achtste en zestiende noten. Vergeten in de beginpost te vermelden)


Bedankt Schuey, ik ben eens gaan kijken wat er gebeurt als ik de 8 noten van de E-mineurladder ga spelen vanaf de A snaar, 7de fret. Eerst ging ik 'normaal' spelen, en daarna de accenten proberen te leggen.
De metronoom op 110 en 120 bpm voelde comfortabel, en dat ging -voor mijn doen- goed. Bij een snelheid van 60 en 80 bpm ging het een stuk minder. Voor mijn idee stemde ik alleen af op de eerste tel.
Accenten leggen lukte domweg niet. Bij geen enkel tempo. Meetellen hielp een eind, maar ik kon ook domweg in een ander tempo tellen dan dat de metronoom tikte :makeup:. Behoorlijk gênant :).

RB-1
9 februari 2010, 16:21
Advies van een banjospeler: Speel nog langzamer en 'tap your foot' eerst alleen samen met de metronoom, dan voorzichtig meespelen.
Begin met hele korte stukjes. 2 maten, 4 maten, enz. Pas verder gaan als het goed zit.
Neem jezelf op, dan hoor je veel beter waar het fout gaat, kun je ook gericht aan de oplossing werken.
Ik ging meestal de mist in bij syncopen -ik wachtte dan weer te lang en dan weer was ik te vroeg- , dat wordt ieder jaar nog steeds beter.
Dus niet wanhopen!

EuroCinema
9 februari 2010, 16:35
Meetikken enzo lukt wel, maar zodra ik mee ga spelen dan 'rommel' ik wat aan.
Dus je zegt dat je ritmes wel kunt meeklappen, maar als je gitaar speelt gaat het mis? Toen ik nog les gaf zag ik dat wel vaker. Meestal kwam dat dan doordat mensen veel zaten te oefenen zonder begeleiding. Ze leerden zich daardoor allerlei partijen verkeerd aan: "saaie" maten stilte werden overgeslagen, bij een lastige overgang werd doodleuk een extra tel ingevoegd en de snelle licks speelden ze gewoon zo snel mogelijk, of dat nou boven of onder het tempo was. Zette je er een metronoom bij, dan moest zo iemand dus niet gewoon strak spelen, hij moest bovendien tegen zijn aangeleerde manier van spelen ingaan . Hartstikke moeilijk natuurlijk. Ik zou zeggen: voorlopig niet meer zonder begeleiding van cd of metronoom oefenen.

Snijdie
10 februari 2010, 15:02
Dus je zegt dat je ritmes wel kunt meeklappen, maar als je gitaar speelt gaat het mis? Toen ik nog les gaf zag ik dat wel vaker. Meestal kwam dat dan doordat mensen veel zaten te oefenen zonder begeleiding. Ze leerden zich daardoor allerlei partijen verkeerd aan: "saaie" maten stilte werden overgeslagen, bij een lastige overgang werd doodleuk een extra tel ingevoegd en de snelle licks speelden ze gewoon zo snel mogelijk, of dat nou boven of onder het tempo was. Zette je er een metronoom bij, dan moest zo iemand dus niet gewoon strak spelen, hij moest bovendien tegen zijn aangeleerde manier van spelen ingaan . Hartstikke moeilijk natuurlijk. Ik zou zeggen: voorlopig niet meer zonder begeleiding van cd of metronoom oefenen. Echt elke zin slaat 100% op mij :sssh:. Bijna beangstigend. Omdat ik linkshandig ben, kon mijn slaghand in het begin geen enkel nummer bijhouden. Nu is het nog steeds niet je van het, maar het gaat beter. Maar ergens halverwege ben ik dus 'vergeten' om mee te spelen.

Eigenlijk concludeer ik dat ik weer terug moet naar de basics, maar nu met muziek begeleiding. De nummers die ik kan dromen met met eenvoudige ritmes echt strak leren meespelen. Eén voordeel: Enter Sandman en Seek&Destroy klinken altijd lekker ;).

ShredTallicA
10 februari 2010, 17:25
Nóg een linkshandige op een normale gitaar hier? :dontgeti: Overigens volg ik dit topic ook maar even, aangezien sommige dingen ook op mij slaan :D

driesp
10 februari 2010, 20:38
hupla , hier ook een linkshandige op een "normale gitaar" !
gaat prima ;)
in het begin een beetje sukkelen, maar dat lost wel op !

dezperado
10 februari 2010, 20:47
met you tube nummers meespelen lukt dat niet om dan in hetzelfde ritme te blijven ??

of de nummers die je kunt spelen achter elkaar op een cd tje branden en dan zo vaak mogelijk mee spelen.

zingen en spelen tegelijk vergt ook een lange tijd van oefenen en nog eens oefenen.

Snijdie
11 februari 2010, 12:05
Mijn gitaarleraar is ook linkshandig, ik heb geen enkel excuus :D. In zijn band spelen ze abnormaal snel.


Gisteren heb ik wat nummers met de mp3 speler meegespeeld, en het ging beter dan ik verwacht heb. Nog lang niet altijd accuraat, maar nu kan ik diverse nummers uberhaupt meespelen. Maar inderdaad, ik ben al bezig met een korte playlist maken van nummers die ik echt wil leren spelen. Die ga ik komende tijd flink oefenen. Dan kan ik later nog altidj nieuwe dignen leren, en die weer erbij doen.

Sfeer met gitaarlessen zit er weer goed in. Allebei op en top gemotiveerd. Daarbij doe ik mijn oefeningen goed, en ik leer ook zelf nieuwe dingen bij. Werkt echt stimulerend.


Wel grappig, ik speel nu wat meer dan een jaar, ken aardig wat riffs, maar een nummer van voor tot achter meespelen doe ik nog niet. Zal deze week wel verandering in gaan komen.

ShredTallicA
11 februari 2010, 14:58
Bij mij is het probleem niet dat als ik liedjes cover niet kan meespelen, maar als ik iets dat in mijn boek staat zo moet spelen weet ik nooit goed maat te houden. Iemand die daar ervaring mee heeft? :chicken:

Christopha
13 februari 2010, 04:22
Eurocinema schreef het al. Te veel oefenen zonder metronoom/drummer. Oefen simpele dingen volledig geconcentreerd op de maat houden. Bijvoorbeeld simpelweg de lage E snaar aanslaan. Bedenk overigens dat 8sten op 180bpm makkelijker is dan 16den op 40-60 (qua ritme houden). Oefen vanalles, 3 noten per pulse/beat, 4, 5, 6, 7, 8, 9... En vergeet die onnatuurlijk lage bpm's niet, fouten vallen eerder op;-) En probeer de beat maar eens te voelen bij 20 per minuut, een timingsfoutje bij 220 valt minder snel op;-).

John L.
19 oktober 2010, 19:25
Advies van een banjospeler: Speel nog langzamer en 'tap your foot' eerst alleen samen met de metronoom, dan voorzichtig meespelen.
Begin met hele korte stukjes. 2 maten, 4 maten, enz. Pas verder gaan als het goed zit.
Neem jezelf op, dan hoor je veel beter waar het fout gaat, kun je ook gericht aan de oplossing werken.
Ik ging meestal de mist in bij syncopen -ik wachtte dan weer te lang en dan weer was ik te vroeg- , dat wordt ieder jaar nog steeds beter.
Dus niet wanhopen!

Dit was voor mij, een vreselijke hardnekkige aspect van spelen, zo blij dat ik het voorbij bent! Dat je hiermee bezig bent is heel positief, ik wil je good luck wensen!

Beste RB1, ik ben op zoek naar een banjo speler omgeving Huizen, misschien heb je een behulpzame tip.

John L.
19 oktober 2010, 19:26
Dit was voor mij, een vreselijke hardnekkige aspect van spelen, zo blij dat ik het voorbij bent! Dat je hiermee bezig bent is heel positief, ik wil je good luck wensen!

Beste RB1, ik ben op zoek naar een banjo speler omgeving Huizen, misschien heb je een behulpzame tip.


zie oproep voor details: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140010

-=JEROEN=-
20 oktober 2010, 00:05
Wel grappig, ik speel nu wat meer dan een jaar, ken aardig wat riffs, maar een nummer van voor tot achter meespelen doe ik nog niet.
Ik speel nu zo'n 26 jaar gitaar en kan nog steeds geen enkel nummer helemaal naspelen.

ShredTallicA
20 oktober 2010, 01:05
Het is maar net wat je ding is. Zat mensen die het liefst alleen zelf schrijven en zat mensen die graag nummers naspelen :rockon:

Moet zeggen dat ik weinig nummers echt paraat ken, en wat meer die ik met wat ophalen weer zou moeten kunnen :cheerup:

Snijdie
20 oktober 2010, 21:38
Lol, zo'n topic-kick. Even een update na acht maanden :). Ik vodn het altijd lastig met meespelen. Een gedeelte kwam ook omdat ik gitaarspelen an sich lastig en vermoeiend vond. Een paar weken geleden ben ik geswitch van gitaarleraar. Die wist heel helder te verwoorden waar het euvel lag. Ik kneep in mijn plectrum, en mijn pols stond strakker dan een hoge E-snaar :D. Ik hakte enorm in de snaren. Toverzin: "de gain versterkt het geluid, je hoeft echt niet te rammen". Sneller spelen resulteerde in meer knijpen. Per saldo limiteerde ik mijn eigen snelheid, en daarom was het ook lastig om mee te spelen.
Sinds kort ben ik dus bezig met bewust de boel los aan het gooien. Op dezelfde avond was er al veel bereikt (!), maar het laatste beetje duurt het langste.

Sinds ik merkte dat relaxter spelen naar meer plezier ook meer uithoudingsvermogen kreeg, ben ik het meespelen weer gaan oppakken. Gelukkig heb ik drie gitaren; en deze heb ik ook bewust in standaard E, Es en D gezet, zodat ik altijd kan meespelen.
Al met al ben ik nu in een positieve spiraal gekomen. De snelheid suckt nog steeds, maar er zijn tekenen dat het ook beter gaat. Al heeft mijn alternative picking/upstrokes nog aardig wat fine-tuning nodig.

Per dag oefen ik twee dingen. Een keer wat met koptelefoon op met een CD meespelen. Om te letten op ritme en in de maat meespelen. En ook speel ik zonder begeleiding, en dan let ik op mijn techniek. Samen zou het op lange termijn iets musicaals moeten voortbrengen :ok:.


Nog bedankt voor de tips!

EJPostema
20 oktober 2010, 22:08
wat mij heel erg heeft geholpen om snelheid te ontwikkelen is de volgende oefening (zal het proberen uit te schrijven). Je leert hiermee ook wat strakker te worden, dus plus plus denk ik. Het is een hele simpele oefening die je elke keer kan doen om ook je vingers warm te spelen. Is altijd het eerste wat ik doe.

In tabs ziet het er als volgt uit:

---------------------------------------1-2-3-4-5-4-3-2-------
-------------------------------1-2-3-4-----------------5-4-3-2
-----------------------1-2-3-4--------------------------------
----------------1-2-3-4---------------------------------------
--------1-2-3-4----------------------------------------------
1-2-3-4-------------------------------------------------------

en op deze manier de hele hals over

Zet een metronoom aan (kan je ook vinden op internet). en stel die in op bijv. 80 (misschien voor jou te langsaam). en speel met elke tik een noot. Gaat dit je makkelijk af ga je naar een sneller tempo (ik ga vaak in stappen van 5-10 tellen)

Als je bij een tempo van 160 bpm bent gekomen ga je weer terug naar 80 bpm. Nu doe je dezelfde oefening maar sla je 2 noten per tel aan. Bouw zo weer je snelheid op totdat je bij de 160 bpm komt en ga dan weer naar 80 bpm. Nu ga je 4 noten per tel aanslaan. Totdat je bij je gewenste snelheid bent.