PDA

View Full Version : 10-52



kuk
9 februari 2010, 11:31
Op mijn strat liggen er 10-46.
Wat voor een verschil zou een setje 10-52 uitmaken?
Zijn ze enkel om "dropped" te spelen?
Ik speel voornamelijk jazz.
Cobain speelde altijd met 10-52

marter544
9 februari 2010, 11:32
Waarom wil je dat doen? En wat is in hemelsnaam de relatie tussen jazz en cobain? :dontgeti:

Oceanborn
9 februari 2010, 11:42
Als snaren dikker worden is er een hogere snaar spanning nodig om een bepaalde toon te halen.

10-52 oftewel 'Light Top, Heavy Bottom' geven je de vrijheid om met relatief lage snaar spanning op je hoge snaren te soleren (wat handig is voor bends enzo), maar geven je relatief veel spanning op de lage snaren, wat extra control geeft.

Deze setjes worden in de regel met name gebruikt voor metal, waar in lagere tunings veel 'ritmisch gebeuk op de E (of D) snaar' plaatsvindt.

Uiteindelijk hangt het een beetje van je eigen voorkeur af. Alles kan, maar heeft dus effect op de spanning in je snaren en daardoor het gemak waarmee bepaalde dingen wel en niet kunnen. Ik gebruik zelf .010-.052 voor een D-tuning.

Hou er wel rekening mee dat je eigenlijk je gitaar opnieuw af moet laten stellen als je er dikkere snaren op zet omdat 1) je hals meer zal gaan krommen: dus halspen aandraaien en 2) de intonatie van je gitaar iets zal veranderen, waardoor hoger op de hals de tonen net iets off zullen gaan klinken. Als je overigens grunge speelt, zal je dit laatste niet gaan merken in de wall of sound. ;-)

Hiro
9 februari 2010, 11:44
is puur de dikte van het geluid, speel maar s een a op een lagere en op een hogere snaar, de noot is hetzelfde maar de toon is dieper.
Nu is dit met zwaardere snare nemen niet zo drastisch maar iets genuanceerder, maar is per persoon anders.
Ieder zijn ding.

Verder spelen ze wat zwaarder.

Kopen en uitproberen, dan weet je t.

kuk
9 februari 2010, 11:58
@marter 544;
Het is door "Nirvana" destijds dat ik de gitaar ter hand nam.
Ondertussen studeer ik jazz(conservatorium).
Ik foefel niet graag aan de trussrod,jammer dat de gitaar opnieuw moet afgesteld worden anders had ik ze eens geprobeerd,omdat ik denk dat 11's te zwaar zullen zijn qua afstelling gitaar.

Oceanborn
9 februari 2010, 12:09
Volgens mij zou je .011's nog wel kunnen overwegen. Het zal allemaal redelijke spanning hebben, maar volgens mij is op een setje .011's de laagste snaar een .049 wat nog wel te doen zou kunnen zijn... Ik heb gehoord (niet ervaren) dat dit voor Jazz niet eens zo heel ongebruikelijk is.

Met .052 E snaar in E-tuning ga je waarschijnlijk wel overboard.

Het afstellen van je gitaar blijft natuurlijk wel een issue...

Hendriks
9 februari 2010, 12:31
Je hebt ook 0.105 setjes dus tussen de 0.10 en 0.11 in , mischien dat dat een optie is , daar hoeft de gitaar niet opnieuw voor worden afgestelt.

kuk
9 februari 2010, 12:45
Wat wordt er hier bedoeld met de gitaar opnieuw afstellen?
Gewoon de trussrod een kwartje draaien?Dan zou ik het eens overwegen.

Jay75
9 februari 2010, 13:01
Jazzers gebruiken ook vaak flatwounds toch? Maakt dat nog wat uit?

kuk
9 februari 2010, 13:09
Op mijn Archtop gebruik ik flats,niet op mijn strat.
Ik speel ook wel eens een bluesje.Ik denk dat ik een setje 10-52 ga erop leggen en zien wat voor verschil het is en of dat de trussrod moet bijgesteld worden...

Oceanborn
9 februari 2010, 13:14
Succes ermee! Ik hoop dat het bevalt. :-)

guitarkid
9 februari 2010, 14:15
Op mijn strat liggen er 10-46.
Wat voor een verschil zou een setje 10-52 uitmaken?
Zijn ze enkel om "dropped" te spelen?
Ik speel voornamelijk jazz.
Cobain speelde altijd met 10-52

Meer toon aan de onderkant ! Ik speel sinds een jaar of twee alleen nog maar op 10-52 en wil nooit meer anders ! M.n. op mijn Telecasters is het heerlijk en het speelt ook prima. Dus niet alleen voor drop-D stemmingen of zo.

Gr. C.

Hiro
9 februari 2010, 15:23
inderdaad ik heb ze zelf ook, meerdere uitgeprobeerd en blijf toch terug komen op deze snaren

Xtrme
9 februari 2010, 15:39
Wat wordt er hier bedoeld met de gitaar opnieuw afstellen?
Gewoon de trussrod een kwartje draaien?Dan zou ik het eens overwegen.

Niet alleen dat.

Met de trussrod stel je de kromming van de hals bij.
Dikkere snaren, meer spanning, krommere hals, hogere stand van de snaren.
Dit wordt nog eens versterkt als je een tremelo hebt.
Door de hogere snaarspanningen komt deze ook meer naar voren te staan wat er ook voor zorgt dat je snaren nog hoger gaan staan.

Een grotere snaarhoogte is vaak niet wenselijk vanwege twee zaken.
Het haalt de snelheid en accuratesse uit je spel - en belangrijker nog - het helpt de zuiverheid van je stemming (intonatie) om zeep, wat je met name op de hogere frets gaat merken.

Je zult dus inderdaad je hals opnieuw moeten afstellen middels de trussrod, maar ook de veren van je tremelo strakker moeten zetten om deze terug te trekken en - het moelijkste, maar zeker goed te doen - je brugzadels moeten verstellen om de snaren opnieuw te 'intoneren'.

Ik zou zeggen gooi er gewoon lekker eerst eens een paar dikkere snaren op zonder meteen van alles af te (laten) stellen.
Voel én hoor zelf of je het een verbetering vind qua sound en feel zonder je te storen aan de afwijking in snaarhoogte en intonatie.
Afstellen kan je daarna altijd nog laten doen; hoewel het het leukst is als je het zelf kunt doen.

Laat je vooral niet door meningen van anderen en het feit dat je gitaar opnieuw moet worden afgesteld weerhouden om te experimenteren.
De voor- of nadelen van dikkere snaren in sound en spelbeleving (feel) is iets wat je zelf moet ervaren en ik ook zeker zou aanraden om te doen.
Beter "geprobeerd en niet bevallen" dan "altijd afgevraagd of het niet beter zou zijn".

My 2 cents. :strat:

sjaak1990
9 februari 2010, 15:54
Ik vind dat je de balans verliest, je krijgt een meer bassige gitaar daarom ben ik na wat setjes 010-052 op 011 overgestapt het vind het een stuk lekkerder klinken, mijn versterkers klinken heel dik dus wilde het wat neutraler houden. Als je een bassiger geluid zoekt dan kan het juist wel helpen, ook ideaal voor dropped d en je krijgt meer sustain op de omwonden snaren.

Bolder
9 februari 2010, 16:52
@marter 544;
Het is door "Nirvana" destijds dat ik de gitaar ter hand nam.
Ondertussen studeer ik jazz(conservatorium).
Ik foefel niet graag aan de trussrod,jammer dat de gitaar opnieuw moet afgesteld worden anders had ik ze eens geprobeerd,omdat ik denk dat 11's te zwaar zullen zijn qua afstelling gitaar.

Welk cons doe je? :) Ik loop hier op het Rotterdamse!

Mikos
9 februari 2010, 17:25
Waarom wil je dat doen? En wat is in hemelsnaam de relatie tussen jazz en cobain? :dontgeti:
http://www.youtube.com/watch?v=Ac8v9OT8RsQ

Dit is de relatie tussen Jazz en Cobain :ok:

Mitch
9 februari 2010, 19:20
Ik wil niet anders meer. Overmatig laag in het gleuid heb ik nooit waargenomen. Het geeft een iets duidelijker attack in het laag, maar wel gewoon strak. En soleren is op de hogere snaren nog steeds comfortabel.

kuk
9 februari 2010, 19:45
@Mitch,Guitarkid,Hiro:
vanmiddag er 10-52's opgelegd in de winkel,toch links en rechts wat moeten bijstellen,maar zéker de moeite waard,dit is precies wat ik zocht!

@Extreme,hier heb je 100% gelijk.

@Mikos:schitterend!Die zal ik eens proberen in het conservatorium,ze zullen opkijken...

@Bolder:ik studeer aan het conservatorium te Gent

Bedankt voor jullie reacties,die 10-52 blijven er op(voor altijd),super!
Nogmaals thanks guy's....

Kurt
:stop:

kuk
9 februari 2010, 20:40
O ja,vergeten,ik heb eens Vigier snaren genomen...