PDA

View Full Version : Digitech EX-7 alternatief voor Whammy?



Hanzemannetje
8 februari 2010, 22:21
Is de Digitech EX-7 een acceptabel low budget alternatief voor een 'echte' Whammy als je het puur hebt over het R.A.T.M. twee octaven gegil?

Is het geluid een dunne digitale afspiegeling van de Whammy? Is de Whammy V4 eigenlijk wel analoog?

Tankman
8 februari 2010, 22:30
Volgens Feedback kost de Whammy 200 euro en de EX-7 139...

ALs je echt puur de Whammy wilt, zou ik die 60 euro extra uitgeven voor het echte effect. Vergeet niet dat je bij die EX-7 een zooi andere effecten krijgt die je misschien niet eens nodig hebt.

Het allervetst is als je natuurlijk zo'n oude Digitech XP100 Whammy/Wah 2e hands kan scoren.

Verder heb ik niet echt ervaring over de kwaliteit van de EX-7, dus daar zal ik niks over zeggen. De Whammy is wel een vet pedaal. Daar heb ik redelijk vaak mee zitten klooien. Naast dat het een vet effect is, is het ook gewoon leuk speelgoed. Zeker een aanrader voor de Tom Morello fan.

Hanzemannetje
8 februari 2010, 22:34
Het zou voor mij ook speelgoed zijn, in die zin dat ik het Whammy effect niet voortdurend zal gebruiken, meer als gimmick. Dan vind ik 209 euro wel weer aan de prijs. Maar als het echt een heel ander geluid geeft dan is het die 6 tientjes het wel weer waard voor mij. Aan de andere kant heeft die EX7 ook nog wel minstens 1 ander effect dat me wel aardig lekker lijkt klinken, en dat is dat Space Stationgeluid. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk: is die EX7 een digitale modeler? Geeft hij veel tonesuck, wat ik altijd vrees bij Digitech?

Tankman
8 februari 2010, 22:44
http://www.digitech.com/products/Pedals/EX7.php

Daar vind je er alles over. 7 Expression models, 7 cabinet models en 7 distortion models. Het is idd modelling. Als puur speelgoed lijkt het me ook wel een leuk ding om mee te klooien. Dan zou ik idd gewoon deze nemen.

Over tonesuck kan ik je niks vertellen, aangezien ik hem nooit heb gebruikt.

Mijn advies:

Als speelgoed zou ik zeker zo'n EX-7 uitproberen. De effectjes lijken me allemaal wel erg grappig en leuk om mee te spelen.

Als je wat serieuzer wilt gaan spelen met de whammy, en de rest je niet zo boeit, zou ik extra betalen voor een echte whammy.

BeeJee
8 februari 2010, 22:50
Het schijnt dat de whammy 4 je toon ook niet zo bijster intact laat in bypass. Als puur fun/gimmick effect, denk ik dat die Ex-7 je meer plezier gaat opleveren.

Herman
8 februari 2010, 23:07
Over de tonesuck van de Whammy: Dat heeft 'ie. Ik heb er een (V4) en het is toch wel redelijk merkbaar, terwijl ik toch niet eens écht een mierenneuker ben qua tone volgens mij.

Wat betreft het prijsverschil, ik zou ook de Whammy nemen. De octave functie is ook erg bruikbaar, en ik was eerst ook bang dat ik de whammy niet te vaak zou gebruiken, het tegendeel blijkt waar te zijn!

Tristan
8 februari 2010, 23:54
Misschien kan je ook een Line 6 M9 als alternatief overwegen?
Die heeft naast veel meer toffe spacy effecten en filters ook een whammy functie.

Nitefly7
9 februari 2010, 08:07
Is de Digitech EX-7 een acceptabel low budget alternatief voor een 'echte' Whammy als je het puur hebt over het R.A.T.M. twee octaven gegil?

Is het geluid een dunne digitale afspiegeling van de Whammy? Is de Whammy V4 eigenlijk wel analoog?

ik heb de EX-7 gehad, en het enige dat mij tegenviel was het aan/uit schakelen: je moet -naar mijn gevoel- best hard naar onder trappen om 't effect 'aan' te zetten, en ook best hard met je hiel naar achter trappen/duwen om de distortionmodellen bij het effect te voegen (je kan kiezen: teen omlaag is fx-aan/hiel omlaag voegt aan het effect nog een in te stellen distortion toe..)
ook het 'terugvallen' van het pedaal (dus als je de whammy 'aan' zet en je haalt je voet van het pedaal, valt het pedaal een beetje omlaag, zodat je een kleine pitch-up hoort..) vond ik een beetje jammer..

ik heb 'm een tijd in een TB-looper gehad en daarmee waren de problemen eigenlijk opgelost:
de klank van het ding is echt te gek, de Whammy, Space Station (spacey reverb) en ook het Leslie-model (met regelbare snelheid) klinken erg bruikbaar en niet dunnetjes..
Voor RATM werk is de EX-7 dus een prima alternatief voor een whammy, de voorgenoemde 'issues' inachtnemend..

de belangrijkste redenen dat hij bij mij weg moest, was het feit dat ik alles via een 1spot voedt, en de EX-7 een eigen voeding nodig heeft.. waarschijnlijk is dit met een Pedal Power 2+ o.i.d. opgelost.. ook de extra (kleine..) TB-looper paste net niet op mijn board destijds..

Jan Buurman
9 februari 2010, 14:58
ik heb de EX-7 gehad, en het enige dat mij tegenviel was het aan/uit schakelen: je moet -naar mijn gevoel- best hard naar onder trappen om 't effect 'aan' te zetten, en ook best hard met je hiel naar achter trappen/duwen om de distortionmodellen bij het effect te voegen (je kan kiezen: teen omlaag is fx-aan/hiel omlaag voegt aan het effect nog een in te stellen distortion toe..)
ook het 'terugvallen' van het pedaal (dus als je de whammy 'aan' zet en je haalt je voet van het pedaal, valt het pedaal een beetje omlaag, zodat je een kleine pitch-up hoort..) vond ik een beetje jammer..

ik heb 'm een tijd in een TB-looper gehad en daarmee waren de problemen eigenlijk opgelost:
de klank van het ding is echt te gek, de Whammy, Space Station (spacey reverb) en ook het Leslie-model (met regelbare snelheid) klinken erg bruikbaar en niet dunnetjes..
Voor RATM werk is de EX-7 dus een prima alternatief voor een whammy, de voorgenoemde 'issues' inachtnemend..

de belangrijkste redenen dat hij bij mij weg moest, was het feit dat ik alles via een 1spot voedt, en de EX-7 een eigen voeding nodig heeft.. waarschijnlijk is dit met een Pedal Power 2+ o.i.d. opgelost.. ook de extra (kleine..) TB-looper paste net niet op mijn board destijds..

Ik gebruik hem ook naar volle tevredenheid. Met name de Whammy en de Vibe. Inderdaad ook via een looper zodat je én het lastige schakelen kwijt ben én de eventuele tone-suck.
Ik heb ook nog geprobeerd om hem op een Wah=Pad te zetten maar dat werkte niet zo...
Sinds kort heb ik ook een voeding met een wisselstroom uitgang waar de EX-7 aan kan hangen.
Zie foto:


http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/pedalboard09001.jpg



.

Jan Buurman
9 februari 2010, 22:25
@ Hanzemannetje: Misschien moet je deze even in de gaten houden...

EBAY (http://cgi.ebay.nl/Digitech-EX-7-Expression-Factory-WahWah-Whammy_W0QQitemZ180465013966QQcmdZViewItemQQptZAll gemeines_Musikinstrumente_Zubeh%C3%B6r?hash=item2a 048d94ce)

Nitefly7
10 februari 2010, 09:40
voedt 't Mod-tone geval ook die EX-7??


Ik gebruik hem ook naar volle tevredenheid. Met name de Whammy en de Vibe. Inderdaad ook via een looper zodat je én het lastige schakelen kwijt ben én de eventuele tone-suck.
Ik heb ook nog geprobeerd om hem op een Wah=Pad te zetten maar dat werkte niet zo...
Sinds kort heb ik ook een voeding met een wisselstroom uitgang waar de EX-7 aan kan hangen.
Zie foto:


http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/pedalboard09001.jpg



.

Jan Buurman
10 februari 2010, 16:40
Yep!!! Zie het rode draadje...

Hanzemannetje
10 februari 2010, 20:34
Heb hem vandaag getest. De 1e Wah, de Space station, en de lesley klonken best wel goed. De Whammy wat ielig. Icm de distortions klonk het zo op het eerste gehoor allemaal wel een beetje multi-effect-processor-van-5-jaar-geleden-achtig. Maar ik denk wel dat er nog veel te tweaken overbleef (had er een uur voor uit getrokken, althans een uur geld in de parkeermeter geduwd, maar die knakker bij Feedback deed er een half uur over voordat hij de bijpassende adapter had opgespoord, dus effectief iets van een half uur gespeeld.) Alles bij mekaar misschien toch wel goed bruikbaar voor de nodige gimmickjes.

Uiteindelijk niet gekocht, bleek dat het test exemplaar de laatste was, zat vol krassen en zonder doos. Ze wilden er max een tientje van de prijs afhalen, dus nog maar eens bij een andere Feedback informeren.

Nog een vraagje: wat is een lekker goedkoop true bypass looper pedaaltje om de EX helemaal te bypassen?

Jan Buurman
10 februari 2010, 20:41
@ Hanzemannetje: Misschien moet je deze even in de gaten houden...

EBAY (http://cgi.ebay.nl/Digitech-EX-7-Expression-Factory-WahWah-Whammy_W0QQitemZ180465013966QQcmdZViewItemQQptZAll gemeines_Musikinstrumente_Zubeh%C3%B6r?hash=item2a 048d94ce)

Wil je de EX-7 nieuw hebben? Hierboven een tweede handsje die misschien wel eens laag geprijst blijft...

Hanzemannetje
10 februari 2010, 20:53
Wil je de EX-7 nieuw hebben? Hierboven een tweede handsje die misschien wel eens laag geprijst blijft...

Op zich zeker een goed idee, maar het buitenland... heb nog een bestelling lopen uit Amerika, weken geleden besteld, nog niet binnen, waarschijnlijk duurt het nog weken voordat hij langs die luie douaniers is...

Jan Buurman
10 februari 2010, 21:07
Binnen de EU is hij er zo. Ik heb al meerdere keren pedaaltjes uit Duitsland en Engeland gehaald. Betaald met PayPal. Dat is allemaal snel en veilig.
Ik heb alleen maar positieve ervaringen..

Jan Buurman
10 februari 2010, 22:44
Nog een vraagje: wat is een lekker goedkoop true bypass looper pedaaltje om de EX helemaal te bypassen?

Ik ging toentertijd voor DEZE (http://www.thomann.de/nl/toadworks_truebypass.htm) van Toadworks maar die hadden ze niet op voorraad. Toen ben ik maar voor die (veelste dure) looper van Keeley gegaan. Hij is wel lekker klein!!!

Volgens mij moet je hier op het forum eens vragen of iemand zo'n ding in elkaar zet voor weinig. Is volgens mij niet zo moeilijk...

Jan Buurman
10 februari 2010, 22:48
DEZE (http://link.marktplaats.nl/318150318) op marktplaats misschien?

Hanzemannetje
18 februari 2010, 00:10
De EX7 ligt inmiddels voor mijn versterker. Was uiteindelijk een koopje. De Space station is erg grappig, de Whammy bruikbaar voor mijn doeleinden en de UniVibe wakkert een sterk verlangen in mij aan om een dergelijk pedaal in analoge vorm te bezitten. De Pickle Vibe van Lovepedal zum Beispiel...

Jan Buurman
18 februari 2010, 10:44
Die EX-7 van Ebay?

Hanzemannetje
18 februari 2010, 21:15
Nee, demootje...