PDA

View Full Version : ZZtop gimme all your lovin met 1 gitaar



mrweird
8 februari 2010, 20:26
Vraagju..

ZZtop, als ze gimme all your lovin live spelen dan speelt Billy de akkoorden, en 1 noot van het intro melodietje tegelijk, zoals in dit voorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=2jxmDYw3mrY

Je ziet 'm met de rechter hand ergens boven de 12e fret iets doen, maar ik kan maar niet ontdekken wat.. :???: Een flageolet oid? Weet iemand dit?

RazorBlade
8 februari 2010, 20:56
daar slaptie idd wat snaren, maar hij staat ook in een vreemde stemming met z'n gitaar zo lijkt het, live was dat duidelijk te horen, (ook dat er gitaaraanslag klonk op moment dat hij z'n hande in de lucht had in HMH pasgeleden gingen bij aanwezige gitaristen wat wenkbrauwe omhoog.. ) dus wellicht doet hij iets wat de aandacht afleid, en backstage....

toch proberen.. ;) op standaard stemming, moet je op de G (12)en B (13) snaar tegelijk tappen en even tiende seconde vasthouden om iets van dat effect te hebben.. zo los ik het een beetje op ;)

.
.

mrweird
8 februari 2010, 21:34
daar slaptie idd wat snaren, maar hij staat ook in een vreemde stemming met z'n gitaar zo lijkt het, live was dat duidelijk te horen, (ook dat er gitaaraanslag klonk op moment dat hij z'n hande in de lucht had in HMH pasgeleden gingen bij aanwezige gitaristen wat wenkbrauwe omhoog.. ) dus wellicht doet hij iets wat de aandacht afleid, en backstage....

toch proberen.. ;) op standaard stemming, moet je op de G (12)en B (13) snaar tegelijk tappen en even tiende seconde vasthouden om iets van dat effect te hebben.. zo los ik het een beetje op ;)

.
.

De B tappen op de 13e fret probeer ik al maar dan mis ik de power om boven het akkoord uit komen. Ik merk dat ik wel een redelijk resultaat krijg als ongeveer boven de denkbeeldige 24e (LP) fret op de G een pinch harmonic doe, terwijl ik de 5e fret "fret" als onderdeel van 't akkoord.

aaronstonebeat
9 februari 2010, 00:15
Volgens mij speelt hij een C-akkoord op de A- en de D-snaar (3-5, powerchord) en dan tapt hij boven de 8ste fret de A-snaar om zodoende een c twee octaven hoger te produceren.
Net even de trillende snaar op de juiste plek raken, niet echt tegen de toets drukken of slaan.

Butcher
10 februari 2010, 09:40
Ehh... ze spelen met een track....

speedmusic
10 februari 2010, 09:56
+1 voor de track
Dit is ook een leuke versie:
http://www.youtube.com/watch?v=cmWKJlahO_M&feature=related

mrweird
10 februari 2010, 10:29
Ehh... ze spelen met een track....

Daar heb je gelijk in. Maar die heb ik thuis niet die track... :) En je hoort maar 1 noot van dat hele melodietje dus, als je toch werkt met een backingtrack waarom zou je dan niet dat hele melodietje d'r op knallen, en de rechterhand van Billy gaan naar links dus zodoende..

terrasbeest
10 februari 2010, 11:43
+1 voor de track
Dit is ook een leuke versie:
http://www.youtube.com/watch?v=cmWKJlahO_M&feature=related

onnavolgbaar cool die kerels.Thanks!

aaronstonebeat
10 februari 2010, 11:58
Ehh... ze spelen met een track....

Nog eens even goed gekeken en geluisterd. Ik hoor inderdaad een paar dingetjes die ze niet lijken te spelen maar daarnaast wekt het sterk de indruk dat live gespeeld en gezongen is.

terrasbeest
10 februari 2010, 13:01
Ik heb nog een paar andere 'echte' liveclipjes gekeken, en dat nootje komt er steeds in.

Hendrik9999
25 februari 2010, 19:57
Ik heb nog een paar andere 'echte' liveclipjes gekeken, en dat nootje komt er steeds in.

Het is een live optreden, maar backstage speelt er nog extra personeel mee. In ieder geval een extra gitarist plus iemand die de sambaballen bespeelt (vanaf 3:10).

Butcher
25 februari 2010, 21:38
ZZ Top gebruikt tracks, oftwel triggers. Er staan geen extra muzikanten backstage. Het is gewoon een nieuwe standaard. Ik las laatst een artikel in Drum! over Death Metal drummers, met die belachelijk snelle double bass drums.... Het is klaarblijkelijk te moeilijk om dit een hele show te doen, dus deze bands gebruiken triggers. Hell... de artiest voor wie ik speel gebruikt ze. Hij speelt een beetje gitaar, maar niet goed genoeg om live te spelen. Dus ik heb al zijn partijen ingespeelt in de studio. Fuck it. Percussie is ook ge-triggered. Onze drummer heeft een MacBook Pro met Logic, en alle tracks worden met een MIDI keyboard ge-triggered, iedere track met een eigen feed die naar de FOH en monitor console gaan.

Het is goedkoper dan extra muzikanten. Vorig jaar hebben we 197 optredens gedaan. Twee muzikanten x $250.= per show x 197 = $98,500.=. De per diem is $35.=, dus in totaal $2,450.= . Dus in totaal hebben we meer dan $100,000.= bespaart, en dat is zonder de vliegtickets, en het loon ($125.= pp) en per diem voor dagen waarop we alleen maar riezen ($17.50 pp), hotel kosten. Met deze opzet zijn we in staat om slechter betaalende gigs aan te nemen, omdat de kosten ge-offset worden, dus we hebben meer optredens. Verder hebben we een "OH SHIT!!" budget. Als apparatuur kapot gaat, vluchten ge-canceled worden etc etc, dan hebben we het geld om deze problemen snel op te lossen. Ook hebben we het geld voor radio tours. De artiest en ik doen die dingen met z'n tweetjes, maar de radio stations betalen niets, dus mijn loon komt uit het geld dat we besparen door tracks te doen.