PDA

View Full Version : plaatsing van fretten/plaatsen van zuivere noten



SEAL
8 februari 2010, 17:57
hallo
even kort gezocht, maar ik kon nergens een topic vinden over de plaatsing van fretten of plaatsen van zuivere noten.
bestaat daar een formule voor?

superfly
8 februari 2010, 18:13
http://www.cybozone.com/luthier/images/formula.gif
Mijn wiskunde is onder de maat, dus geen idee of t klopt
Hier staat de uitleg
http://www.cybozone.com/luthier/instruments/fretscale.html
De formule zit vast achter het progje van stewmac, ook handig.
http://www.stewmac.com/FretCalculator

gw_guitars
8 februari 2010, 19:22
Deze is ook wel goed
http://buildyourguitar.com/resources/fretcalc/index.htm

Groetjes

Gerard

SEAL
8 februari 2010, 20:03
ik dank u beiden :hippie:

aaronstonebeat
8 februari 2010, 23:10
Aan stemmingen zou je waarschijnlijk ook een pws kunnen wijden. In de tijd van de zuivere stemming (gebaseerd op natuurlijke boventonen) was een cis niet hetzelfde als een des, een dis niet hetzelfde als een es etc. en was de afstand tussen c en d anders dan tussen d en e en weer anders dan tussen g en a of a en b. Op een gegeven moment is men gekomen tot de gelijkzwevende stemming. Besloten werd het octaaf te verdelen in 12 gelijke afstanden van een halve toon. Om dat te bereiken wordt de frequentie van een gegeven grondtoon steeds vermenigvuldigd met de 12de machts-wortel uit 2 (1,059463094). Als je dat 12 keer doet, heb je de frequentie verdubbeld.

Als je een snaarlengte deelt door dat getal, vind je de afstand tussen de topkam (EDIT: brug; die afstand moet je van het geheel afhalen) en de eerste fret. Trek die afstand af van de totale snaarlengte en deel dat weer door 2^1/12 etc. Bij de 12de fret heb je de snaar dan precies in tweeën gedeeld (afgezien van eventuele compensatie).

Wellicht ten overvloede:
Als je een gegeven snaarlengte deelt door de afstand van de topkam tot de eerste fret vind je het getal 17,817152606098984364533935802684.

barno
9 februari 2010, 00:24
........

Wellicht ten overvloede:
Als je een gegeven snaarlengte deelt door de afstand van de topkam tot de eerste fret vind je het getal 17,817152606098984364533935802684.

Aaron, ik weet niet of er therapiegroepen bestaan voor mensen die opgewonden geraken van getallen ? :))

aaronstonebeat
9 februari 2010, 00:30
Aaron, ik weet niet of er therapiegroepen bestaan voor mensen die opgewonden geraken van getallen ? :))

:seriousf:

Ik wilde maar aangeven dat 17,817 slechts een benadering is; ook het getal dat mijn windows-rekenmachine produceerde zal niet geheel exact zijn. Het idee erachter is wel exact.

Maar therapie? Zoals James T. Kirk ooit zei: "I like my pain! It makes me who I am."

barno
9 februari 2010, 01:07
:seriousf:

Ik wilde maar aangeven dat 17,817 slechts een benadering is; ook het getal dat mijn windows-rekenmachine produceerde zal niet geheel exact zijn. Het idee erachter is wel exact.

Maar therapie? Zoals James T. Kirk ooit zei: "I like my pain! It makes me who I am."


wow, deep! geweldige quote

aaronstonebeat
9 februari 2010, 01:39
't Was in Star Trek V: The Final Frontier. Spock bleek een doodgewaande halfbroer te hebben (en een duister verleden) en die kaapte het schip om in het centrum van ons sterrenstelsel God en de Hof van Eden te vinden. De broer bleek een innemende persoonlijkheid die de gave had mensen te verlossen van hun pijn en zorgen; op straffe van uitstoting had hij als Vulcan gekozen voor het gevoelsleven ipv koude logica. Maar zijn gave had hem een fikse schare volgelingen bezorgd.
Natuurlijk bleek zijn pad een dwaalspoor te zijn en Kirk wist zich overtuigend staande te houden tegenover de hypnotische charmes, zich beroepend op wat ik citeerde.

Ik heb het nog even nagezocht en mijn citaat is een beetje een parafrase maar vat volgens mij wel Kirk's standvastigheid; naast Elvis, de 'Jimy's' Hendrix en Page, Blackmore, de gebroeders Young, EVH (en wie al niet) moet elke gitarist fan zijn van James Tiberius Kirk :rockon:

Van Dattum
9 februari 2010, 08:55
Captain Kirk is een held!!!

We come in peace, shoot to kill!

Oh nee, dat was uit dat domme liedje........