PDA

View Full Version : Fender Brown Deluxe klonen...?



E-J
8 februari 2010, 15:06
Hoi,

Nu zijn er massa's Fender 5e3 Tweed Deluxe klonen maar hoe staat het met de 6g3 Brownface Deluxe?

Nu heb ik al een beetje lopen zoeken en er zijn een paar Amerikaanse bouwers die een replica van dit model in hun arsenaal hebben maar natuurlijk kun je die hier in Europa natuurlijk niet vinden en importeren is een pain in ass doordat je te maken krijgt met invoerheffigen etcetera.

Mij lijkt het een fantastisch ding, compact en je kunt hem op optredens aardig opendraaien voor die oversturing. Ik wil hem i.c.m. een Les Paul en een Telecaster gebruiken voor bluesrock, ZZ Top en Dire Straits bijvoorbeeld. Maar zijn er ook klonen/replica's/Brownface achtigen te krijgen in Europe voor een goede prijs? Mijn budget is zo'n 1300-1500 euro.

Chris Winsemius
8 februari 2010, 15:11
EDIT: ging even uit v/e KIT....
Voor dat bedrag moet het wel lukken imo.
Ken alleen geen kant en klare chassis/frontplates/cabs maar het circuit/etc. zelf is makkelijk in diverse kasten te bouwen.

Toffe keuze!

E-J
8 februari 2010, 15:31
Hoi Chris,

Ik ben een soort van persoon met drie linkerhanden, ik maak dingen eerder kapot dan dat ik ze maak dus ik zoek iets kant-en-klaars! Het liefst wil ik ook het ding kunnen testen voordat ik koop.

Op de clipjes op internet (van zelfbouw dingen tot het origineel, van amateurtjes tot ZZ Top) lijkt het me een geweldig tof ding. 15 watt dus je kunt hem waarschijnlijk lekker opendraaien maar een mooi clean zit er volgens mij ook wel in. Afijn, Hij moet vooral goed zijn als versterker voor Dire Straits en ZZ Top achtige zaken. Van een warm clean tot een redelijk vet oversturing. Bedoeld voor thuis en in een bluesrock band. Ik werk met de volumeknop op de gitaar!

Chris Winsemius
8 februari 2010, 15:34
Stuur me anders ff 'n mailtje.

15 Watt + scheur uit 'n 6G3 is nog steeds zeer luid voor thuisgebruik (rijtjeshuis bijvoorbeeld...).

Zonder aantasting v/d originele sound zijn er ook nog wat toevoegingen mogelijk die 'm nog ietsje veelzijdiger maken imo.

Chris Winsemius
8 februari 2010, 15:38
Dire Straits is volgens mij 'n brown Vibrolux (6G11[A])...

maar: heb hier nog een concept-ontwerp liggen voor 'n 6G3/6G11 combi.....

E-J
8 februari 2010, 16:03
Je kunt z.s.m. een mailtje verwachten Chris!

E-J
9 februari 2010, 21:30
Hoi Chris, even een berichtje: heb je het mailtje ontvangen? Bedankt!

Pepe
9 februari 2010, 21:42
Ik heb nog niet zo lang geleden de brownface Vibroverb van medeforummer Aram overgenomen voor een paar honderd euro. De enige brownface reissue die Fender heeft gemaakt bij mijn weten.
Ik kan hem niet vergelijken met een echte -voor de obvious reasons- maar ik neem aan dattie kwa geluid aardig in de richting komt.

Maar je hebt gelijk, tweed en blackface dingesen genoeg, brownfaces zie je nauwelijks.

PeeVee
11 februari 2010, 14:43
maar hoe staat het met de 6g3 Brownface Deluxe?
Het is niet voor niets dat de brownface serie maar zeer kort heeft bestaan en daarom ook niet voor niets dat er maar weinig reissue / kits voor zijn. Ik heb een '61 6G3 gehad en afgezien van het feit dat ik 'm heel erg mooi vond qua looks, was het qua klank helemaal niet bijzonder. Er zat geen originele speaker in, die heb ik er dus nog bijgezocht, maar het bleef onbruikbaar. Thuis op laag volume wel aardig, maar had niet de vibe die mijn andere Fender oudjes hadden.

http://home.tiscali.nl/ti075317/pleun/pix/gear_61deluxe03.jpg

Geloof het of niet, ik heb 'm om die reden omgebouwd naar 5E3 circuit. Het enige waar ik spijt van had, is dat ik dat niet eerder heb gedaan. Uiteindelijk heb ik mijn eigen 5PV3 clone gebouwd en heb ik de 6G3 (uiteraard weer met orineel circuit) verkocht. Ik mis het mooie ampje in de huiskamer, maar het geluid zeker niet. Ik heb ook nog een zeer vroege '60 Pro, was ooit met originele (lekkende) yellow Astrons, originele pots: zelfde verhaal: sound is ruk. Prikt overal vervelend schreeuwerig doorheen. Dat was overigens ook het idee achter de brownfaces; de beat bandje schoten als paddestoelen uit de grond en het volume ging omhoog. Brownface lijn was een poging om vooral harder te klinken tov tweeds. 2x10" configuratie (VibroVerb en Super) maken het nog te pruimen. De brownface Bassman deelde ook rake klappen uit maar was qua (normal) circuit al nagenoeg gelijk aan de blackface Bassman.

Ik denk dat je je m.n. hebt laten verleiden door de looks. Je zou er eerst eens over moeten spelen, ik denk dat de brownface fever wel wat luwt. Het geluid is apart / anders, dat maakt het nog niet goed/bruikbaar. Als je een handige portable amp zoekt, zou ik eerder uitkijken naar een Princeton Reverb met 12" cabinet, evt. met wat dikkere PT en OT icm 6L6en. Ik ben toevalling net bezig met ombouwen van mijn reverbloze sf Princeton naar 1x12" Princeton Reverb circuit maar dan dus met een grotere PT en een 6L6 multitap replacement OT. In die combo komt een Emi Red Fang; speaker met een idioot hoog rendement die ook nog eens goed klinkt; win je dik 6 dB tov een Jensen of menig Celetion (vergelijkbaar met viervoudiging van het vermogen). Kun je gewoon optredens mee doen zonder je rug te breken ;)

E-J
11 februari 2010, 15:09
Geloof het of niet, ik heb 'm om die reden omgebouwd naar 5E3 circuit. Het enige waar ik spijt van had, is dat ik dat niet eerder heb gedaan. Uiteindelijk heb ik mijn eigen 5PV3 clone gebouwd en heb ik de 6G3 (uiteraard weer met orineel circuit) verkocht. Ik mis het mooie ampje in de huiskamer, maar het geluid zeker niet. Ik heb ook nog een zeer vroege '60 Pro, was ooit met originele (lekkende) yellow Astrons, originele pots: zelfde verhaal: sound is ruk. Prikt overal vervelend schreeuwerig doorheen. Dat was overigens ook het idee achter de brownfaces; de beat bandje schoten als paddestoelen uit de grond en het volume ging omhoog. Brownface lijn was een poging om vooral harder te klinken tov tweeds. 2x10" configuratie (VibroVerb en Super) maken het nog te pruimen. De brownface Bassman deelde ook rake klappen uit maar was qua (normal) circuit al nagenoeg gelijk aan de blackface Bassman.

Ik denk dat je je m.n. hebt laten verleiden door de looks. Je zou er eerst eens over moeten spelen, ik denk dat de brownface fever wel wat luwt. Het geluid is apart / anders, dat maakt het nog niet goed/bruikbaar. Als je een handige portable amp zoekt, zou ik eerder uitkijken naar een Princeton Reverb met 12" cabinet, evt. met wat dikkere PT en OT icm 6L6en. Ik ben toevalling net bezig met ombouwen van mijn reverbloze sf Princeton naar 1x12" Princeton Reverb circuit maar dan dus met een grotere PT en een 6L6 multitap replacement OT. In die combo komt een Emi Red Fang; speaker met een idioot hoog rendement die ook nog eens goed klinkt; win je dik 6 dB tov een Jensen of menig Celetion (vergelijkbaar met viervoudiging van het vermogen). Kun je gewoon optredens mee doen zonder je rug te breken ;)

Bedankt!

Nou zijn voor mij de looks nog het minst belangrijkst :)

Wat mij 'bevalt', na veel gelezen te hebben (al zegt dit nog steeds niets, ik heb nog nooit zo'n ding echt gehoord buiten youtube clipjes etc) is dat hij meer "Marshall achtig" schijnt te zijn dan een Tweed Deluxe. Ik hoor verhalen als strakker in de laagte, agressiever, meer 'crunchy'. Dingen die mij wel aanspreken.

Nu weet ik niet of Billy F. Gibbons' Brown Deluxe is gemodificeerd maar het livegeluid dat hij eind jaren '70, begin jaren '80 had is één van mijn favoriete geluiden, heel vet en romig maar ook dat korrelige van een Marshall (volgens mij gebruikte hij toen geen pedalen). Een aantal mensen noemen het al 'een soort van Marshall combo in een Fender jasje'. Het lijkt me heel bruikbaar voor de muziek die ik wil spelen (zegmaar Mark Knopfler naar vroege Clapton naar Jimmy Page en uiteindelijk Thin Lizzy). Het verbaast mij ook wel een beetje dat Gibbons zo'n klein combotje op grote podia gebruikt, maar het maakt mij ook een beetje duidelijk dat je niet altijd van die grote stacks nodig hebt. Ik zal niet snel de kroegen/kleine zalen ontstijgen en ook qua gewicht zoek ik een handzaam combotje die voldoende luid is om ook wat hardere rock mee te spelen, max. Thin Lizzy en Motorhead bijvoorbeeld. Ik wil in eerste instantie er vooral oversturing zelf uit halen en dan met de low input en wat andere instellingen een wat cleaner geluid.

Maar heel erg bedankt voor je uitleg Peevee! Nu heb ik totaal geen eigen ervaring maar ik heb wat clipjes gevonden van een originele Brownface Deluxe tegenover een originele 5e3 en eerlijk gezegd bevalt de Brownface mij beter om eerdergenoemde kenmerken. Met een Les Paul zit je meteen al tegen dat ZZ Top geluid aan en ik denk dat je zonder veel moeite ook Mark Knopfler, Jimmy Page en Thin Lizzy eruit kunt halen in bandverband. Maar nu ben ik ook wel aardig fan van dat Britse Marshall en Orange geluid. Ik vind de 5e3 op clipjes dan iets minder, hij lijkt wat liever en in het laag niet strak voor die lekkere ZZ Top riffs. Wat iemand aankaarte: speel met een Les Paul die 'Just Got Paid' riff van ZZ Top en het is een flubberige massa terwijl op een Brown Deluxe het strak blijft. Kan het niet zijn dat het geluid van de Brownface jou gewoon niet lag, omdat het meer richting Marshall was? M.a.w. voor jou teveel Marshall en minder Fender? Ik noem maar wat. Ben altijd benieuwd waarom mensen een bepaalde versterker wat minder vinden, dat leert je vaak meer :)

E-J
11 februari 2010, 15:13
En die Princeton Reverb trouwens, overstuurt dat wel een beetje? Lijkt ook een beetje klein als je in een beetje band speelt, qua spreiding en dikte van geluid of... :confused:

Chris Winsemius
11 februari 2010, 15:31
zal een beetje tussen de 5E3 en 6G3 inzitten qua "flabby lows" ;)

Brownfaces zijn idd. maar 'n vrij korte periode gebouwd maar horen zeker bij de moderne pophistorie...

Vanaf +/- '65 hoor je op veel Beatle LPs een witte Bassman (6G6B), zelfde type (maar dan wat gemodificeerd) word door Brian Setzer gebruikt, Pete Townsend gebruikte ook zo'n top (op 'n Marshall kast) en EVH schijnt thuis 'n witte Bandmaster gewoon voluit te gooien.

Het leuke v/d 6G3 is de hoeveelheid gain met 'n vrij beperkte pre-amp-buizen-bezetting. Een aantal vroege brownface Fenders had vaak nog de (tweed) Triad trafo's ipv. de latere trafo's (waaronder Schumacher, LA transf. comp., etc.) en die Triads zijn beduidend "opener" van klank.

Pepe
14 januari 2013, 01:35
bumperdiebump

Hoe staan de zaken kwa silverface deluxe ombouw naar brownie?

7ender
14 januari 2013, 07:16
als zo'n 6g3 exact is nagebouwd ,...dan kun je een teleurstelling gaan verwachten.

De spanning is te laag van dat ding ,....wordt geen amp voor veelzijdig gebruik ,......en zeker geen dire straits werk

Pepe
14 januari 2013, 10:58
Misschien moet ik het specifieker zeggen. Als de preamp/tonestack een belangrijk element is tussen de SF en Brownsound, zou je dan een eind komen door dit in een SF aan te passen?

E-J
15 januari 2013, 11:08
Klinkt interessant. Misschien weet Chris meer?

Pepe
15 januari 2013, 11:28
Natuurlijk weet ie meer.. hij wacht op de tromroffel...

Chris Winsemius
15 januari 2013, 11:37
Misschien moet ik het specifieker zeggen. Als de preamp/tonestack een belangrijk element is tussen de SF en Brownsound, zou je dan een eind komen door dit in een SF aan te passen?

+/-

fasedraaier is ook totaal anders naast de voicing van een aantal trapjes en de trafo's

tijdje terug een oude 6G16 Vibroverb meegemaakt, reïssue valt direct in het niet

de 6G3 Deluxe moet je imo zien als een rauwe rock-bak, meer gain dan de meest 50s en 60s Fenders, volume lager dan tone zetten voor voldoende helderheid en strakheid

dire straits: 6G11(A) brownface VIBROLUX