PDA

View Full Version : Drummers...



SlowerHand
8 februari 2010, 13:19
Zelf krijg ik muziek uit alles wat ik in mijn handen heb. Thuis heb ik gitaren staan maar ook keyboards en een drumstel. Ik heb het gevoel dat ik daardoor misschien een wat afwijkende opvatting heb wat de verschillende instrumenten betreft.

Mijn vraag: wat zoeken jullie in een drummer? Nemen jullie genoegen met een standaard AC/DC beat, of een wat opgefoktere punk/grunge beat? Niet dat het daar bij moet blijven ofzo, maar ik kom er steeds meer achter hoeveel potentie het heeft om bij de basis te blijven, als je daardoor vrijwel zonder na te denken een nummer door komt. De nodige fills zijn natuurlijk wel... nodig, maar hoeveel waarde hecht men hier aan een hoog staaltje drumtechniek?

beruk
8 februari 2010, 13:32
Zelf krijg ik muziek uit alles wat ik in mijn handen heb.

DAT wil ik horen! ;)
On topic: ik ben niet van de muziek die jij noemt: jazz drummers zijn gelukkig over het algemeen niet van die eendimensionale rossers.

ellisvertellis
8 februari 2010, 13:57
Een goeie ritmesectie maakt vaak een nummer, vind ik. Bas en drum moeten in elkaar haken als velcro, dan kan je voor de rest doen wat je wil. En ja, het mag best wat alternatiever voor mij, maar daarom moet de drummer zich niet suf slaan ofzo. Denk "less is more!"

bert k
8 februari 2010, 14:26
Dat hangt natuurlijk helemaal af van de stijl band waar je inzit. Ik speel met de Aardappeleters ongelofelijk simpele twee- en drie-accoordenliedjes, en de drummer slaat dus ongelofelijk simpele ritmes, maar hij is een afgestudeerd jazzdrummer met een heel goeie techniek. Maar dat zou niet in de band passen, dus hij houdt het simpel.

Riste
8 februari 2010, 15:16
Even luisteren naar enkele hits van The Box Tops en dan hoor je hoe een goede drummer een song kan optillen tot de graad van perfectie.

jaspie
8 februari 2010, 15:49
Ik ben vooral van drummers die indd ook ervaring hebben met jazzstijlen maar niet persé alleen maar jazz drummen. Dus ook r&b, funk en gospel. Denk aan steve gadd, dave garibaldi, steve jordan, mike clarke, tony royster of ronald bruner. Over het algemeen zijn dit wel wat technischere drummers, al vindt ik het net zo belangrijk dat er goed in de pocket kan worden gespeelt.

SlowerHand
8 februari 2010, 17:12
... steve jordan, ...

Zou ik zelf een voorbeeld noemen van 'in the pocket', alhoewel ik toegegeven waarschijnlijk nog niet de helft van zijn werk ken.

gorgasm
8 februari 2010, 19:19
voor metal;
http://www.myspace.com/hourofpenance

Voor rock maakt het idd niet zoveel uit
Voor jazz, een strakke vindingrijke die meegaat met de sfeer in de nrs

-=JEROEN=-
9 februari 2010, 00:05
Gewoon lekker spelen wat jij tof vindt.

EuroCinema
9 februari 2010, 09:24
Om het even heel simpel te zeggen, een goeie drummer maakt echt muziek met zijn kit, kleurt de sound en sfeer. Dat kan zo complex zijn als Tony Williams of zo simpel als Tommy Ramone. Je hoort dat zo iemand in het liedje zit, snapt wat er gebeurt op de andere instrumenten en dat-ie zijn stempel drukt op de groepssound. In jazzbands is de drummer vaak de regisseur van het geheel, Art Blakey hoor je solisten een schop onder hun hol geven, ideetjes aandragen en als hij er genoeg van had gaf hij met een roffel aan dat de solo voorbij was. krrrrrrr-Tonk! en klaar :seriousf:

Heibel
9 februari 2010, 09:38
Goede vraag TS..

Ik zoek in een drummer vooral iemand die de groove neerzet en met name heel belangrijk als een dirigent het geheel in goede banen leidt. Maar al te vaak heb ik meegemaakt dat een drummer schaapachtig van achter z'n kit zit te kijken waar de overgangen in een nummer zitten, terwijl hij degene is die dat zou moeten aangeven met breaks en accenten. Het is zo heerlijk om in een band te spelen waar de drummer de touwtjes in handen heeft en aanvoelt waar dat overgangen zouden moeten komen. In tegenstelling tot 'n vellenklopper, die maar niet lijkt te beseffen dat iedereen zit te wachten totdat hij het einde aangeeft.

jaspie
10 februari 2010, 13:31
Zou ik zelf een voorbeeld noemen van 'in the pocket', alhoewel ik toegegeven waarschijnlijk nog niet de helft van zijn werk ken.

heb je helemaal gelijk in.