PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Ibanez RG320



caliban
8 februari 2010, 10:07
Happy new happy day

http://img708.imageshack.us/i/dsc01876a.jpg/
Ofwel een keytar, ofwel een gitaar, veel anders kan niet

En binnenin:

http://img9.imageshack.us/i/dsc01878rh.jpg/

Een Ibanez rg 320. Speelt leuk, klinkt heel erg oké (vergeleken met mijn Les Paul en JS 6000 natuurlijk :)).

Ik weet niet welke pickup er aan de brug zit. Verkoper wist het ook niet aangezien de eigenaar voor hem deze erin had gezet...

Ik meet een weerstand die schommelt tussen de 17k en 17.1k, volgens de site van seymour duncan kom ik dan op (invader kan niet gezien z'n uiterlijk) ofwel de distortion, ofwel de JB, ofwel de Alternative8. Geen van elk is helemaal 17k. Als ik de distortion in mijn LP meet, krijg ik iets minder dan 16k op het display van mijn multi-meter (terwijl die 16.6k zou moeten zijn).

Ik denk dus dat de kans groot is dat ik te doen heb met een alt8.

Weet iemand anders een goede manier om de pickup te kunnen ID'en?

(Foto's willen niet anders..)

iwamoto
8 februari 2010, 10:21
Bij Dimarzio staat het onder op de pickup, je gaat hem wss toch even poetsen en er nieuwe snaren erop zetten, kun je het mooi ffe doen :)

Mitch
8 februari 2010, 10:26
Van harte gefeliciteerd met je nieuwe gitaar!
en je nieuwe topictitel... asjeblieft zeg...

caliban
8 februari 2010, 10:30
Van harte gefeliciteerd met je nieuwe gitaar!
en je nieuwe topictitel... asjeblieft zeg...

Toch mooi alternatief op die aloude HNGD :makeup:

Mitch
8 februari 2010, 11:09
'HNHD' is toch geen topictitel? Carry on...

PanzerfaustNL
8 februari 2010, 17:17
Hoe klinkt ie?

Kellet
8 februari 2010, 17:52
Lekker gitaartje! :blast:

macwilliams
8 februari 2010, 18:01
Happy new happy day

http://img708.imageshack.us/i/dsc01876a.jpg/
Ofwel een keytar, ofwel een gitaar, veel anders kan niet

En binnenin:

http://img9.imageshack.us/i/dsc01878rh.jpg/

Een Ibanez rg 320. Speelt leuk, klinkt heel erg oké (vergeleken met mijn Les Paul en JS 6000 natuurlijk :)).

Ik weet niet welke pickup er aan de brug zit. Verkoper wist het ook niet aangezien de eigenaar voor hem deze erin had gezet...

Ik meet een weerstand die schommelt tussen de 17k en 17.1k, volgens de site van seymour duncan kom ik dan op (invader kan niet gezien z'n uiterlijk) ofwel de distortion, ofwel de JB, ofwel de Alternative8. Geen van elk is helemaal 17k. Als ik de distortion in mijn LP meet, krijg ik iets minder dan 16k op het display van mijn multi-meter (terwijl die 16.6k zou moeten zijn).

Ik denk dus dat de kans groot is dat ik te doen heb met een alt8.

Weet iemand anders een goede manier om de pickup te kunnen ID'en?

(Foto's willen niet anders..)

gefelicitaardt:ok:

Kellet
8 februari 2010, 18:15
Even op de backplate van de pickup kijken. Er zit een stickertje op de achterkant met een ID (tenzij de eigenaar die eraf heeft gepulkt :P).

caliban
8 februari 2010, 18:51
Het is een Jeff Beck :). TB-4 (vermits een trembucker). Dikke snaren opgelegd en geprobeerd een beetje decent af te stellen (ben ik geen held in). Klinkt super. Vergeleken met mijn Gibson Les Paul wat gruiziger, maar op de Fireball bijvoorbeeld klinkt hij beter dan de Les Paul, iets warmer (heel vreemd aangezien het over een LP gaat, misschien ligt het aan dikkere snaren, op de LP 52, Ibanez 56, ofwel ligt het aan de SD Distortion op de LP die meer hoog heeft). Op de zelfbouw preamp klinkt de LP wel veel beter.

De tremolo heb ik nog niet veel geprobeerd, ik moet hier echt nog mee leren spelen. Ik vraag me af hoe goed hij gestemd gaat blijven.

Al bij al echt super koopje vind ik.

Kellet
8 februari 2010, 19:05
Het is een Jeff Beck :). TB-4 (vermits een trembucker). Dikke snaren opgelegd en geprobeerd een beetje decent af te stellen (ben ik geen held in). Klinkt super. Vergeleken met mijn Gibson Les Paul wat gruiziger, maar op de Fireball bijvoorbeeld klinkt hij beter dan de Les Paul, iets warmer (heel vreemd aangezien het over een LP gaat, misschien ligt het aan dikkere snaren, op de LP 52, Ibanez 56, ofwel ligt het aan de SD Distortion op de LP die meer hoog heeft). Op de zelfbouw preamp klinkt de LP wel veel beter.

De tremolo heb ik nog niet veel geprobeerd, ik moet hier echt nog mee leren spelen. Ik vraag me af hoe goed hij gestemd gaat blijven.

Al bij al echt super koopje vind ik.

Ik had eerst ook een RG320FM (de blauwe). Hij blijft wel redelijk goed gestemd, als je hem helemaal goed afstelt. Het vervelende vond ik dat de Edge III brug moeite lijkt te hebben met dikkere snaren.

Zo had ik 011-050 snaren erop gezet, extra veer erbij, helemaal goed afgesteld, en ontstemde hij toch vaker dan met 'gewone' 010-046 snaren.

caliban
8 februari 2010, 19:20
Ik heb nu ook vier veren.

Jasper.
8 februari 2010, 22:44
Leuk gitaartje, ik heb precies dezelfde alleen dan met EMG's. Voor het geld vind ik het een erg lekker gitaartje. ik gebruik hem dan ook nog regelmatig. En ik heb niet erg veel last van de trem. Zolang je naar beneden ''bend'' heb ik nergens last van, maar naar boven wil hij wel eens een beetje ontstemmen, maar dat ik na een paar gewone bends of een tikje naar beneden ook weer opgelost.

Bram+
8 februari 2010, 22:55
Leuk ding, 2003/2004 (of zelfs 2002)? In ieder geval een Edge Pro II dus als de gitaar heel erg bevalt goed te vervangen voor een Edge Pro :D

caliban
8 februari 2010, 23:12
Leuk ding, 2003/2004 (of zelfs 2002)? In ieder geval een Edge Pro II dus als de gitaar heel erg bevalt goed te vervangen voor een Edge Pro :D

Prachtig principe weliswaar :)

Liquid_Metal
8 februari 2010, 23:19
Netjes hoor Fré! Ziet er goed uit. Had je die van mij niet kunnen kopen? :soinnocent:

caliban
8 februari 2010, 23:24
Oei, staat ze al lang te koop? :)

Chocola
8 februari 2010, 23:33
Die heb ik ook :D. Weliswaar in het rood, maar toch is het een soort van broertje/zusje :seriousf:. Zijn prima gitaartjes voor het geld als je ze goed afstelt. Ik vind de nieuwe Chineesjes alleen iets minder stabiel maar daar is de prijs ook naar lijkt het wel :p.

Ik heb trouwens ook een RG370 (naast die RG320), de oude versie nog met de Edge Pro II en die doet het toch nét iets beter dan die LO-TRS PRO II die licensed was (maarja mocht niet meer na een tijdje dus kwam Iba met die fucking III's :makeup:).

@Kellet: De III heeft idd moeite met dikkere snaren, maar dit is veelal gewoon goed op te lossen door hem helemaal opnieuw af te stellen (alleen een veer erbij is niet voldoende, afstellen kost je max 5 minuten en dan is hij perfect afgesteld en geďntoneerd, mits je hals recht staat :p). Eigenlijk zijn dit ook niet echt prettige gitaren om dikke snaren op te hangen naar mijn mening, maar ieder zijn ding. Je kunt ook nog eens een II proberen te scoren, die schijnt er minder last van te hebben (gelezen, of het zo is moet je zelf proberen :p).

Kellet
8 februari 2010, 23:36
@Kellet: De III heeft idd moeite met dikkere snaren, maar dit is veelal gewoon goed op te lossen door hem helemaal opnieuw af te stellen (alleen een veer erbij is niet voldoende, afstellen kost je max 5 minuten en dan is hij perfect afgesteld en geďntoneerd, mits je hals recht staat :p). Eigenlijk zijn dit ook niet echt prettige gitaren om dikke snaren op te hangen naar mijn mening, maar ieder zijn ding. Je kunt ook nog eens een II proberen te scoren, die schijnt er minder last van te hebben (gelezen, of het zo is moet je zelf proberen :p).

Ja, ik heb ook destijds van alles geprobeerd, afgesteld etc. Als ik mijn andere gitaar (met original Floyd) tweak duurt het 2 minuten en blijft hij echt heel lang loep zuiver met dikke snaren. Met dunne snaren (en 3 veren) heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, wel met dikkere snaren en 4 veren. Maargoed, ik heb hem inmiddels aan mijn broer geschonken en die speelt met dunne snaren :).

Chocola
9 februari 2010, 00:18
Ja, ik heb ook destijds van alles geprobeerd, afgesteld etc. Als ik mijn andere gitaar (met original Floyd) tweak duurt het 2 minuten en blijft hij echt heel lang loep zuiver met dikke snaren. Met dunne snaren (en 3 veren) heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, wel met dikkere snaren en 4 veren. Maargoed, ik heb hem inmiddels aan mijn broer geschonken en die speelt met dunne snaren :).

Coole clips heb je op Youtube staan! Komt aardig overeen met mijn smaak haha ^^.

Je houd van dikke snaren neem ik hieruit op? Ik vind die rode gitaar met die punt (weet niet wat voor een het is) trouwens stuk cooler dan die witte met al dat goud :p.

Liquid_Metal
9 februari 2010, 11:53
Oei, staat ze al lang te koop? :)

Nee nog geen maand. Maar is volgens mij wel een klasse minder, dus of je daar genoegen mee zou nemen...

caliban
9 februari 2010, 12:34
Ik heb geen voldoende kennis over de rg-serie om het verschil in kwaliteit in te kunnen schatte :).

Oh ja, ondertussen staat ze in drop B. De nek stond een beetje gekromd, nu minder, en de brug staat nu ook vrij mooi/recht.

caliban
12 februari 2010, 14:25
Zalige gitaar, ondertussen is ze denk ik helemaal goed afgesteld, snaren zijn wat gerokken, en ontstemmen niet echt meer door de tremolo. Enige superkuttige is dat de tremolohendel niet echt vast blijft zitten :s. Weet iemand wat je daar aan doen kan?

En de achterplaat voor de veren heb ik ook niet, waar kan ik die best aankopen?

Jason34
12 februari 2010, 14:34
Mooie gitaar, ik heb mijn Epiphone les paul custom geruild voor een Ibanez en nog steeds geen spijt van, Zo`n ibanez speelt nou eenmaal soepeler en vooral sneller. Veel plezier ermee.

caliban
12 februari 2010, 14:35
Mooie gitaar, ik heb mijn Epiphone les paul custom geruild voor een Ibanez en nog steeds geen spijt van, Zo`n ibanez speelt nou eenmaal soepeler en vooral sneller. Veel plezier ermee.

Ik vind mijn Les Paul Standard nog vetter, en ergens is het speelgemak op de LP ook beter, maar voor snelle dingen is die Iba heel erg goed. (En prijsgewijs...)

Jason34
12 februari 2010, 14:40
Ik vind mijn Les Paul Standard nog vetter, en ergens is het speelgemak op de LP ook beter, maar voor snelle dingen is die Iba heel erg goed. (En prijsgewijs...)

Denk dat dat vooral persoonlijk is, ik kwam niet verder met mijn Les Paul, vond hem te lomp en te stroef, deze Ibanez is een openbaring, speelt veel makkelijker en aangezien ik nog veel moet leren is het een perfecte gitaar voor mij. Ik heb wel een ander model maar ook uit de RG serie. Met OBL elementen erop klinkt ie moddervet.

caliban
12 februari 2010, 14:44
Ik had eerst gedacht dat ik veel meer problemen ging hebben met mijn LP, omdat hij een 50's nek heeft, maar dat moet je gewoon worden, en na een tijd wordt het heerlijk om te spelen.

Mr Xen0
12 februari 2010, 16:03
Interessante manier van inpakken!

Mooie gitaar, veel plezier daarmee! ;D

Bram+
12 februari 2010, 16:38
Enige superkuttige is dat de tremolohendel niet echt vast blijft zitten :s. Weet iemand wat je daar aan doen kan?

De 'strakheid' van de arm kun je bij de Edge Pro II afstellen met een inbussleuteltje in het gat onder de tremoloarm. Je drukt de tremolo naar beneden (je verlaagt de spanning op de snaren) en dan zie je aan de achterkant een gat zitten. Hier een plaatje van de Edge III met hetzelfde principe:

http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/insets/zoom/edgeIII_torque_and_height.jpg

(je kunt dus ook de armhoogte aanpassen)

caliban
12 februari 2010, 18:55
Dat tweede had ik al gemerkt, maar voor dat eerste, dikke thanks!