PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar kopen en direct knutselen hulp gevraagd:)



Dealer
8 februari 2010, 05:05
Goedendag allen:ok:,

Waarschijnlijk volgt hier een stomme vraag, ik ben nog best wel een rookie als het op gitaar elektronica en specs aankomt maarja, hier komtie dan:

Voor naast mijn bluesgitaren ga ik een nieuwe gitaar kopen en er zelf wat aan knutselen:supercool:. Het idee was dat ik uiteindelijk een soort gitaar heb als de fender signature van Jim Root (die wit met zwarte telecaster met humbuckers erin) Ik wil dus eigenlijk een telecaster met humbuckers (waars worden dat seymour duncans of emg ofzo) :blast:

Maar mijn vragen zijn dus eigenlijk als volgt;

-Kan ik zomaar in elke gekochte telecaster 2 humbuckers van b.v. seymour duncan/emg zetten?

-Voor een lekker dik geluid, wat voor body houtsoort raden jullie aan?

-Welke telecasters hebben een set-neck (geplakt) naast die ene 2003 edities van fender telecaster met dubbele humbuckers aangezien ik die verschrikkelijk qua uiterlijk vind. (ik heb hier al redelijk naar gezocht maar vind maar weinig)

-Ik heb het idee dat een set neck namelijk voor meer sustain zorgt, trek ik hier te hard aan (dat het maar weinig scheelt) of zeggen jullie dat klopt?

De kans is redelijk dat er nog wat vragen bijkomen die ik vergeten ben, maar voor nu is dit het. Alle tips/opmerkingen/ideeën over zowel de mode als de technische kant van gitaar zijn welkom en heb ik hard nodig:)

Natuurlijk zal ik veel gaan testen, maar ik wil niet zomaar ergens heen gaan en maar wat gaan testen, ik wil graag voorbereid gaan:) Aangezien mijn voorkeuren redelijk duidelijk lijken voor mij, hoop ik dat het met jullie hulp lukt. Overigens mijn budget ligt rond de 1000 euro voor de gitaar zelf, zonder aanpassingen nog:)

Bij voorbaat dank,
Bart:B

Kakihara
8 februari 2010, 08:25
-Kan ik zomaar in elke gekochte telecaster 2 humbuckers van b.v. seymour duncan/emg zetten?

Neen, de meeste tele's hebben routing voor 2 single coils, de WideRange-buckers zijn dan weer groter dan de standaard humbucker. Van Fender ken ik alleen de Special Edition's die met 'gewone' humbuckers komen.



-Voor een lekker dik geluid, wat voor body houtsoort raden jullie aan?


In mijn oren maakt het bodyhout niet ongelooflijk veel uit, het maakt wel iets uit, maar ik vind het belang dat het soms wordt toegedicht, overdreven.
De Special Edition van Fender is gemaakt van mahonie, ik denk dat dat ook het hout is waar jij op zoek bent.



-Ik heb het idee dat een set neck namelijk voor meer sustain zorgt, trek ik hier te hard aan (dat het maar weinig scheelt) of zeggen jullie dat klopt?
Sustain van een set neck is niet beter dan die van een bolt on of vice versa. Ik heb ergens een stuk gelezen over een universitair onderzoek waarbij de sustain gemeten werd bij een set neck en een bolt on met dezelfde specs. Het verschil was bijzonder miniem, niet te horen in de oren van een mens en de balans sloeg over richting bolt on. Vraag me echter niet waar ik het gelezen heb ... Set neck vs bolt : wat je het beste vindt spelen dus.

Nicks
8 februari 2010, 08:58
-Kan ik zomaar in elke gekochte telecaster 2 humbuckers van b.v. seymour duncan/emg zetten?

Dan zul je de frees erin moeten zetten, je hebt echter wel weer humbuckers in telecaster formaat maar die zullen toch wezenlijk anders klinken, niet dat het een slecht iets is maar het moet je smaak zijn

-Voor een lekker dik geluid, wat voor body houtsoort raden jullie aan?

Eentje met een goed drive kanaal (kijk naar je amp of effecten, niet naar het hout)

-Ik heb het idee dat een set neck namelijk voor meer sustain zorgt, trek ik hier te hard aan (dat het maar weinig scheelt) of zeggen jullie dat klopt?

Mensen die dat beweren praten anderen na. Een neck through versus de andere twee zou ik nog wel een kans willen geven. Maar sustain is zwaar overgewaardeerd, wat maakt het nou uit of hij 20 of 21 seconden door blijft klinken? daarbij heb je ook nog eens effecten die de gitaar een extra duwtje kunnen geven

Dealer
8 februari 2010, 18:26
Ok heel erg bedankt voor de antwoorden dusver:)

Even een maybe stomme follow up vraag maar neck through is tog dat de nek eigelijk nog in de body doorloopt? weet niet cker of ik dat goed begreep:)

Bedankt voor de antwoorden, ik ga maar eens bij een gitaarverkopertje vragen of hij nog wat weet over tele's ofzo waar humbuckers inpassen, en anders tog maar eens die signature testen i guess....

Bedankt:P

munkie
8 februari 2010, 20:45
Ik heb ooit wel eens via via een Richwood telecaster verkocht aan een beginnertje. Zag ik dat joch later, had ie een Slipknot T-shirt aan :seriousf:
Later kwam ik er achter dat die ene gitarist van Slipknot op een tele speelt.

De meeste tele's zijn idd gefreesd vor single coils. Is wel wat aan te doen, liefst met de bovenfrees, wel eerst een mal maken van 10 mm MDF ofzo. Als het niet anders kan dan maar de beitel erin, alleen met een cheapie natuurlijk.

Ik zou een nieuwe tele brug kopen met humbucker uitsparing. Nieuwe slagplaat met HB uitsparing. Dat verhult niet al te grove fouten bij het frezen.

Ook leuk voor hardrock/metal: GFS power rails of crunchy rails. Helaas zakt de euro, bedankt Griekenland :dontgeti:

Les Strat
8 februari 2010, 20:46
koop een stagg, dan kan je alles vervangen;)

Dealer
8 februari 2010, 22:25
Goedenavond

Ik ben geneens een slipknot fan, ook niet eens echt heel erg metal fan vind het wel leuk om te spelen, naast blues:)

Ik ga maar eens langs de gitaarshop deze week kijken wat hij ervan vind en laat nog wel weten wat mijn plan word...

Bedankt iig:)

Tankman
8 februari 2010, 23:13
Op de setneck na lijken de specs die je opnoemt wel heel erg op de Jim Root Tele. Waarom neem je niet gewoon die? Lijkt mij dat dat de gitaar is die je zoekt. Of gaat het je echt op het knutselen?

Dealer
8 februari 2010, 23:35
Ik weet niet ik zou het raar vinden denk ik en ik zou waars meteen die handtekening erafschuren en andere elementen ect erin zetten... seymours waars...

Ik ga eens testen, zal het daar eens vragen of hun nog wat weten

Tankman
8 februari 2010, 23:42
Waarom zou het raar zijn?

Ik speel ook op een Mark Tremonti Signature PRS gitaar, terwijl ik absoluut geen fan ben van de man (hoewel ik zijn talenten wel kan waarderen). Als de gitaar goed is, hoeft een naam niet uit te make.

Is trouwens een Framus Renegade niks voor je? Het zijn handgemaakte Duitse gitaren. De Renegade serie lijkt dus op een Tele. Ze zijn alleen discontinued, dus je zou dealers moeten afbellen of ze nog Renegades hebben of de 2e hands markt afgaan.