PDA

View Full Version : Dunlop JH-1 wah



Nagramoth
7 februari 2010, 21:39
Ik heb al sinds 15 jaar een Dunlop JH-1 wah (Jimi Hendrix signature) hier in huis liggen, maar om een of andere reden heb ik er nooit erg veel mee gedaan. Onlangs toch maar weer eens van zolder gehaald en het stof eraf geblazen...

Wat mij na vijftien jaar nog steeds opvalt:

- de tone verandert drastisch zodra je het pedaal alleen maar inschakelt. Het geluid wordt ineens echt een stuk scheller. Wat je vooraf ook aan toonregeling hebt ingesteld op je andere componenten (amp, fx e.d.) kan je direct overboord gooien zodra je deze wah inschakelt. Ik was altijd in de veronderstelling dat er altijd wel iets toneverschil zat tussen uitgeschakeld en ingeschakeld (in ruststand), maar ik wist niet dat het zoveel kon schelen.

- uitgeschakeld zuigt 'ie ook aardig wat tone weg, en voegt als extra bonus nog een bak ruis toe waar wijlen Willem jaloers op zou zijn geweest. En dat is niet leuk als je bedenkt dat mijn JH-1 als eerste is de keten staat...

Zijn genoemde zaken normaal bij een wah, of is dit slechts typerend voor een JH-1? Ik begrijp dat dit een lo-fi apparaat is en ook altijd zal blijven, maar wie weet er een manier om deze "features" te verhelpen?

Ferraririk
7 februari 2010, 22:13
Ik heb met mijn vox'je van beide problemen geen last, hij is niet true bypass, en suckt dus wel wat, maar dat mag niet baten, sterker nog, ik merk het nieteens.

Ik kan je jammergenoeg niet helpen met jou problemen, maar het is dus niet typerend voor een wah

Liquid_Metal
7 februari 2010, 22:27
Hij zuigt inderdaad nogal veel toon, maar daar is veel aan te doen. Google: Dunlop Wah True Bypass mod. Heb ik zelf ook gedaan en werkt heel goed (én is erg makkelijk te doen).
Dat schelle is juist kenmerkend voor de JH-1. Als je dat niet fijn vind kun je 'm modificeren naar een GCB95, een GCB95 kopen, een Vox wah kopen, of geen wah gebruiken :cooler:

Mitch
7 februari 2010, 22:45
Je JH1 maakt je gleuid scheller zodra je het hebt ingeschakeld en het pedaal in de ruststand staat. Ik neem aan dat je daarmee bedoelt: in de 'teenkant naar beneden'. Dit is volstrekt normaal, het is zelfs de bedoeling. Hak naar beneden: veel laag, teen naar beneden: veel hoog. Met onderweg, heen en weer, dus een soort van wah-achtig geluid.
Verrek, het lijkt wel een wah :crazyhappy:

Nagramoth
7 februari 2010, 23:10
Tja, nu je het zegt, het is net een wah...
Het is een wondere wereld ;)

Even los van het even goedbedoelde als overbodige sarcasme:
Het specifieke JH-1 geluid bevalt me ook wel (is ook de reden dat ik 'm ooit kocht, denk ik dan), ik had alleen gehoopt dat er een mogelijkheid was om het toonverschil tussen uit en aan (met de tenen naar beneden) kleiner te maken.

Maar ik zal inderdaad eens zoeken naar een goede tb-mod. Onderweg kwam ik wel deze tegen: http://www.youtube.com/watch?v=qAc0W5btqUU. Leek mij wel een mooie toevoeging op tb...