PDA

View Full Version : Larrivee 03/05/09



Flipkoos
7 februari 2010, 20:38
Nee...niet 3 mei 2009....

Ik vroeg mij nu eigenlijk af wat het wezenlijke verschil is tussen de 3, 5 en 9-serie van Larrivee. In principe zijn de specs van, laten we zeggen een D-03R, een D-05R en een D-09 zo ongeveer het zelfde. Zit het dan alleen in de afwerking (hooglans lak, abalone randje) of is er nog meer aan de hand?
Waar zit bijvoorbeeld de 1000 euro verschil tussen de 03 en de 09 in?
Is de 05 ook hoorbaar beter dan de 03, en de 09 hoorbaar beter dan de 05?

Fingerpick
7 februari 2010, 21:32
Vooraf even duidelijk maken : ik ben Larrivee Fan!
Reden= Larrivee maakt goede gitaren met een constante goede kwaliteit en afwerking voor een faire prijs. Degene die ik heb zijn al meer dan 12 jaar oud (2dehands) en er is een volgens mij licht verschil in klankleur tss de oude en nieuwe modellen. Dit is echter zéér subjectief.
Qua geluid mogen zij er ook zijn, zij het dat zij – in tegenstelling tot bvb Taylor - een “vrouwelijke” klank hebben, zegge zoetgevooisd. Met een Taylor kan je rock spelen, maar niet met een Larrivee.
Ik heb het hele gamma al onder handen gehad : alleen van de budgetvriendelijke 03 serie vind ik de sapele-back modellen wat mager klinken, de rosewood-back 03 mag er dan wel zijn.
De mahonie 05 geeft een schitterend open sound en de D-05 laat zich een stevige strum best over zich een gaan : duidelijke bassen en evenwichtige balans over de hele nek. Beter dan de Martin D-18 die ik ooit had.
De rosewood 09 hebben veel warmte en mooie harmonische boventonen : duidelijk afgelijnde balans, mijn favoriete pickin’ gitaar. Moet er wel bij zeggen dat het een OM model is.
Maar ga vooral zelf even luisteren in een gitaarshop : zoals ik al zei : dit is de mening van een Larrivee-fan en als dusdanig niet te betrouwen ;-))

Flipkoos
7 februari 2010, 23:18
Hoi,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb inderdaad de sapele D-03 versie vorige week verkocht. Ik weet niet wat het was, maar de "feel" vond ik wel prima, maar de sound miste toch iets... op de één of andere manier pakte ik de gitaar gewoon niet zo snel. Het was niet helemaal mijn ding. Ik zat mij eens af te vragen of, als deze versie het toch niet helemaal was, ik met een duurdere versie (bijvoorbeeld de D-09) wel zou vinden wat ik zocht. Vooral: meer bas en minder "bariton" zeg maar (ik had het idee dat de gitaar op dat gebied mijn stemgeluid wat in de weg zat...). Maar ook wat sprankelender, wat meer projectie in de sound (minder modderig en geprononceerder) en betere reactie op het spelen zonder plectrum (wat deed-ie dan wel weer mooi, strummen met plectrum....maar ja dat doe ik bijna nooit...), en wat meer sustain.... Wellicht voegt palissander dit toe?
En is de 09 serie echt bijna twee keer zoveel waard?

Yanniick
7 februari 2010, 23:32
"Met een Taylor kan je rock spelen, maar niet met een Larrivee."

Hier ben ik het zelf niet mee eens! Mijn Larrivee OM-o3R kan rocken als een gek!:)

Ook versterkt ( Ik heb er een B-band element in laten bouwen ).. Laatst bij een optreden brak ik een snaar van mijn elektrische gitaar, heb momenteel nog geen 2e gitaar (Elektrisch)... Dus dat was best een probleem, ik kon daar niet zo even mijn snaar gaan vervangen...Mijn Larrivee was wel mee vanwege een akoestisch nummer in de set, dus wat ik heb gedaan, elektrische gitaar weg, plug mijn Larrivee in een marshall..en verder spelen! Wat een geluid kwam eruit zeg:punk:..

Fingerpick
8 februari 2010, 17:42
@ Yanniick : als je ze inplugt in een Marchall, misschien nog een pedaaltje erbij ... OK, maar ik bedoelde de akoestische sound.

@Flipkoos : Met een D-05 of een D-09 heb je prima bassen, niet rommelig en zo, maar voor het verschil moet je zelf even gaan luisteren. En het verschil in prijs is natuurlijk een persoonlijke budgettaire keuze : een Santa Cruz kost dan weer eens het dubbele ... en zo kan je doorgaan.
Goede gitaren zijn nieuw niet goedkoop, maar met wat geduld en geluk vind je ook mooie okkasies.

Yanniick
8 februari 2010, 18:56
Fingerpick: Ja, dat kwam inderdaad zeker door de combinatie van het element/Versterker/Overdrive pedaal, het was niet al te serieus over het gitaar geluid zelf, meer om even mijn ervaringen met een 'rockende larrivee' te delen.

Ondanks dat kan ik volledig akoestisch uitstekend rock muziek spelen op mijn larrivee, ik gebruik hem voor alle soorten muziek en ik zelf vind hem daar uitermate geschikt voor.

Verder of er heel veel klank verschil/verbetering zit met de hogere klassen ( de 05/09 en de 03 dat zou ik niet weten.