PDA

View Full Version : VS H20 V2, delay of echo?



pieter91
7 februari 2010, 19:25
Hey,

Ik overweeg om de visual sound H20 V2 te kopen omdat dit een handige 2 in 1 is. Alleen nu zit ik er mee dat ik niet goed weet hoe het nu met de ingebouwde delay is.

Ze noemen het een echo maar je kunt de delaytijd instellen zeg maar. Dus is dit een gewone delay of zit er verschil tussen een delay en een echo?

Deze zelfde vraag geld ook voor de EH Memory Boy (die nieuwe), want er zit wel een chorus schakelaar op, maar je ziet mensen hem toch samen met een chorus gebruiken.

Alvast bedankt, Pieter

Dirk_Hendrik
7 februari 2010, 20:21
Hey,

Ik overweeg om de visual sound H20 V2 te kopen omdat dit een handige 2 in 1 is. Alleen nu zit ik er mee dat ik niet goed weet hoe het nu met de ingebouwde delay is.

Ze noemen het een echo maar je kunt de delaytijd instellen zeg maar. Dus is dit een gewone delay of zit er verschil tussen een delay en een echo?

Deze zelfde vraag geld ook voor de EH Memory Boy (die nieuwe), want er zit wel een chorus schakelaar op, maar je ziet mensen hem toch samen met een chorus gebruiken.

Alvast bedankt, Pieter

Dus,
wat is het verschil tussen delay en echo?
Puur sec dat een delay een kopie is van het origineel en een echo qua klank anders kan worden. Echo heb je in de bergen waar de klank van de herhaling beinvoed wordt door hetgene waar je geluid tegen weerkaatst. een rotswand dempt minder dan een boom.

Dus, de H2o is een combinatie van een chorus en een delay... waar de klank van de repeats enigzins van de delaysectie anders is omdat wij gitaristen graag willen dat een delay "warm" klinkt. Je repeats zijn dus gefilterd van wat hoog. Dat heet warm. Een rechtreekse kopie heeft dat hoog wel en dan noemen we em "kil" en "digitaal". Bij delays hoor je dat meteen... bij crappy mp3 spelers hoor je dezelfde gebruikers nooit klagen over "kil" en "digitaal". Wel over goedkoop, coole functies en vette kleurtjes. Niet voor de oordopjes trouwens, die moeten wit zijn. Da's het coolst.

Een h2o bestaat echt uit 2 losse circuits. De eerste is de chous, de 2e de delay. Er wordt dus geen delay misbuikt om te chorussen.

En chorus naast delay.
Chorus is in feite delay met een korte delaytijd die varieert met de instelling van je rate en depth knopen. Dat kun je dus met een delay ook doen. Probleem is dat delay's die hoorbare repeats moeten geven (+/- 50 mS voor slapback) eigenlijk te lang zijn voor chorus (max 25 mS). Daarom is het vaak gemakkelijker om de twee los van elkaar te houden.

Daarnaast is chorus mét delay een heerlijke combi. Dat betekent dat je ze echt los van elkaar moet hebben.

Bates15
8 februari 2010, 17:32
Chorus is in feite delay met een korte delaytijd die varieert met de instelling van je rate en depth knopen.

. . . waarbij het vertraagde geluid van fase wordt gedraaid ten opzichte van het originele geluid. De combinatie van het vertraagde en uit-fase zijnde geluid is een chorus geluid,

Denk ik. .

Dirk_Hendrik
8 februari 2010, 18:24
. . . waarbij het vertraagde geluid van fase wordt gedraaid ten opzichte van het originele geluid. De combinatie van het vertraagde en uit-fase zijnde geluid is een chorus geluid,

Denk ik. .

Daar chorus werkt met varierende delaytijd (anders wordt het ADT) heb je geen boodschap aan je fase. Hoe de fase van nat en droog ten opzichte van elkaar is is afhankelijk van je de delaytijd. Het is dus om de haverklap in tegenfase. Ik denk dat je in de war bent met de stereo outputs die op veel chori die idd in tegenfase zijn om het effect tussen links er rechts te vergroten.

Ik geloof niet dat ik een chorus ken waar het natte signaal expliciet in fase wordt gedraaid voor het weer bij het droge wordt gemengd.

Op het moment dat je je natte signaal in tegenfase terug gaat sturen naar de ingang van je delaylijn krijg je wel invloed op het klankkarakter. Hoe meer feedback hoe heftiger. Bij chorus geen common practice maar bij flangers heel normaal. Daarmee krijg je die "jet" settings.

Bates15
8 februari 2010, 19:30
oke. Ik dacht dat er bij chorus sprake was van lichte draaing van de fase t.o.v. het originele geluid in combinatie met een korte vertraging. . Niet goed opgelet tijdens de les denk ik :-)

Dirk_Hendrik
8 februari 2010, 20:07
oke. Ik dacht dat er bij chorus sprake was van lichte draaing van de fase t.o.v. het originele geluid in combinatie met een korte vertraging. . Niet goed opgelet tijdens de les denk ik :-)


Prima opgelet ;)
maar vertragen betekent per definitie faseverschuiving.

Bates15
8 februari 2010, 20:16
Mee eens. Thnx