PDA

View Full Version : New amp: Gibson Super Goldtone



Les Paul R8
7 februari 2010, 18:12
Hij stond al een tijd op marktplaats en na het nodige heen en weer gemail, konden we een goeie ruil deal maken.
Het is een Gibson GA30-RVH met bijbehorende cab. Misschien wel 1 van de eerste boetiek amps. De prijs van de head was indertijd rond de 3300 euro en de cab zat rond de 2000 euro.

Korte achtergrond van de amp:

Wat veel mensen niet weten is dat Gibson als amp bouwer veel ouder is dan bijv Fender, Vox of Marshall. Ik heb zelf Gibson amps uit 1941 gezien, maar heb zelfs 1939 gehoord. het bedrijf Fender werd pas in de jaren 50 gestart.
De kwaliteit van de Gibson amps is heel wisselend. Ik heb oude Gibsons gespeeld die ik absoluut waardeloos vond.

In 1998 werd Trace Elliot door Gibson overgenomen. Op dat moment had TE 2 amp lijnen die Gibson interessant vond: de Velocette en de Speed Twin.
Na de overname werden deze onder de namen Gibson Goldtone en Gibson Super Goldtone uitgebracht. Ik heb nergens kunnen vinden of er alleen uiterlijke verschillen waren of dat er ook veranderingen in de electronica of in componentgebruik zijn doorgevoerd.
Wat erg leuk is, is dat deze amp ook in de UK gebouwd is. Op 1 van de foto's is dan ook de Union Jack te zien als trots bewijs hiervan.

De amp zelf is op veel punten bijzonder te noemen. Voor mij zelf is al bijzonder dat het een channelswitcher is. Mijn laatste channelswitcher is vorig jaar de deur uitgegaan en ik had nog nooit een 2 of meer kanaals amp gehoord die 2 echt goeie kanalen had. Ik ben bijv geen liefhebber van Hook amps (dit is mijn mening en smaak en een discussie hierover liever niet in dit topic ;) )
Bijzonder is ook de switching. Een clean kanaal en een crunch kanaal. Dat is normaal. Maar je kan deze kanalen ook nog eens combineren, waardoor echt een tussenstand krijgt. Door het volume per kanaal te regelen, kan je de balans tussen die kanalen regelen in deze tussenstand.
Verder is er een echte boost aanwezig. Dit is een volume boost die zowel clean als crunch een forse boost geeft, zodat je altijd je solo kan spelen zonder dat je wegvalt.
Reverb is per kanaal regelbaar, al is dat iets wat ik eigenlijk niet of nauwelijks gebruik. En verder is er een buizen FX loop aanwezig, die zowel serie als parallel te schakelen is. Ook het level van de send en return is apart in te stellen.
Wat verder opvalt is het cabinet. Het is een 2x12 closed en 2x10 open cab. Uitgerust met vintage 30 en vintage 10 speakers geeft dit de amp een mooie strakke toon. De punch van een closed back cab en tegelijk de ruimtelijkheid van een open cab. De bottom end van de 2x12 met de snelheid en strakheid van de 2x12. Verder is de cab ook nog eens stereo te schakelen.

Al lezend over deze amp viel mij op dat ik nagenoeg alleen maar positieve dingen kon vinden en mensen die hem weer weggedaan hadden, hadden er alleen maar spijt van. Genoeg reden om hem eens uit te gaan proberen.

De eerste test was met een vreselijk mooie ES355 (niet die van mij). De cleane tone is Fender zuiver met een tikje warmte van een Vox. Zit daar ergens tussenin. Ook op hoger volume blijft het mooi strak clean. Fender clean vind ik vaak wat te schel worden. Dit is net een tikje warmer en daardoor was ik al helemaal verliefd aan het worden.
En toen werd de scheur ingetrapt. De amp gaat dan in Plexi/JCM800 achtige overdrive. Mooie korrel er in, zonder overdreven te worden. Meer gain geeft ook wat meer compressie. Volume pot van je gitaar een tikkie terug en de dynamiek is weer helemaal terug. Mijn bek viel open. Dit had ik nog niet eerder in een channelswitcher gehoord. Meestal is 1 van de kanalen goed. Maar 2 kanalen op dit niveau heb ik niet eerder gehoord.

En omdat de looks ook prachtig zijn, hier de foto's:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-N3F6UPPY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UDCODIL8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QYLIY3PT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VBK7D44X.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FBWA7MR3.jpg

Nielsje
7 februari 2010, 18:15
Gefeliciteerd met je nieuwste speeltje!
Ziet er goed uit, hoe klinkt 'ie eigenlijk op láág volume? :D

Bolder
7 februari 2010, 18:25
sprakeloos... echt waar:lovelove:

Realeigo
7 februari 2010, 18:36
Wauw! Das echt een aanwinst! Gefeliciteerd ermee! :ok:


Vooral de eigenaardige gibson speed knoppen zien leuk uit !

jutter
7 februari 2010, 18:38
Mooi hoor, gefeliciteerd! Horen die knoppen er origineel op?

beruk
7 februari 2010, 18:41
Ja zo'n velocette, altijd spijt van gehad dat ik er nooit een gekocht heb. Dit ziet er erg goed uit, in tegen stelling tot de naar mijn smaak wat overprijsde gitaren van Gibson, zijn geld waard.

Michael AE
7 februari 2010, 18:53
Leuk! Dus toch meegenomen...

Ik ben erg benieuwd naar deze amp!

Veel plezier er mee, Robbert, en owee als ik er weer GAS van krijg...;)

Les Paul R8
7 februari 2010, 18:59
Gefeliciteerd met je nieuwste speeltje!
Ziet er goed uit, hoe klinkt 'ie eigenlijk op láág volume? :D

Euh....zacht :seriousf:

Les Paul R8
7 februari 2010, 19:00
Mooi hoor, gefeliciteerd! Horen die knoppen er origineel op?

Yep. De verkoper heeft er nog 2 en hij heeft daar chickenheads opgezet. Ziet er ook erg mooi uit en wel wat praktischer. Ik weet nog niet of ik dat ook doe.

Les Paul R8
7 februari 2010, 19:06
Veel plezier er mee, Robbert, en owee als ik er weer GAS van krijg...;)

Haha...bereid je maar vast voor. Vooral de combi met dit cab is waanzinnig. Ter vergelijk net even mijn Plexi met K&E aangezet op vergelijkbaar volume en vergelijkbare crunch. Alsof je van 7.1 stereo naar een jaren 70 eigenbouw mono radio terug ging. Begrijp me niet verkeerd, die Plexi met K&E is geweldig. Maar die Gibson is echt unreal. Overigens is die Gibson cab met de Plexi niet zo'n geweldige combi heb ik al uitgeprobeerd.
Net een half uurtje met mijn PRS Custom gespeeld. En de veelheid aan goeie sounds is ongelofelijk. Van echte warme jazztonen naar lekkere crunchy blues, naar funky cleans, naar Led Zep, naar 80's metal. En alles super gedefinieerd. Hoe je hem ook instelt, zowel het hoog als het laag blijft prachtig hoorbaar. Elke nuance in je spel komt over. I think I'm in love......

allochthomas
7 februari 2010, 19:07
GVD, ik heb net een nieuwe amp an nu loop ik weer met een broek vol GAS:seriousf:. Ik vind het echt werkelijk een schoonheid om te zien.

Rock Bottom
7 februari 2010, 19:18
Damn klinkt best goed en hij is nog fucking mmmmmmmoooooooooiiiii

Jan Buurman
7 februari 2010, 19:43
Yep. De verkoper heeft er nog 2 en hij heeft daar chickenheads opgezet. Ziet er ook erg mooi uit en wel wat praktischer. Ik weet nog niet of ik dat ook doe.


NEEEEEEE, geen chickenheads! Daar wordt hij veel "gewoner" van. Ik vind die knoppen juist heel onderscheidend!!!:mmmm:

Mitch
7 februari 2010, 19:45
Ik moest er heel even aan wennen qua looks (een beetje een allegaartje met de prachtige vintage look van het cab en de top met zowel eigenzinnige speedknobs als de beetje cheap looking pushbuttons) maar het is toch wel een aparte bak hoor! Ben heel benieuwd naar de sound. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

En hoe verfrissend om een topictitel over aanschaf van nieuw materiaal te zien ZONDER irritante afkorting
:loveserenade:

guitarguru
7 februari 2010, 20:30
Van harte Robbert! Erg mooi. Heb jaren geleden bij NM een aantal van die kleinere uitgeprobeerd, en vond ze geweldig mooi klinken. Denk dat ik binnenkort maar weer es de dijk op klim.... :cheerup:

Btw, wat is er dan nu weg?

macwilliams
7 februari 2010, 21:08
Coole amp:ok: maar ik ging voor bellknobs ipv speedknobs.

Les Paul R8
7 februari 2010, 21:32
Van harte Robbert! Erg mooi. Heb jaren geleden bij NM een aantal van die kleinere uitgeprobeerd, en vond ze geweldig mooi klinken. Denk dat ik binnenkort maar weer es de dijk op klim.... :cheerup:

Btw, wat is er dan nu weg?

Thanks. Je bent welkom hoor.

Ik heb mijn Strat EJ er mee geruild.

Les Paul R8
7 februari 2010, 21:34
Iedereen bedankt voor de leuke reacties. Grappig dat je een setje hebt gekocht van nieuw 5500 euro en de meeste opmerkingen gaan over de knoppen die misschien 20 euro bij elkaar kosten :)

Persoonlijk vind ik het nu wel erg mooi. Maar het werkt niet zo handig. Je ziet gewoon niet hoe dingen ingesteld staan. En vooral voor de volumes van beide kanalen zou je dat wel willen zien. Ik denk als ik hem ook in een band ga gebruiken, dat ik er wel chickenheads op ga zetten. Maar voorlopig is het nog niet zo ver..... Tijd voor een amp meeting ergens? :D

Realeigo
7 februari 2010, 21:39
Kom maar op! Dit mooie meubelstuk wil ik wel eens aan de tand voelen! :strat:

Midwolda
7 februari 2010, 21:56
* in tranen *

Lexvandoef
7 februari 2010, 22:29
Vette bak Robbert! Ziet er inderdaad een beetje gedateerd uit :seriousf:, maar als ik je enthousiasme zo lees moet dat wel goed zitten. :cheerup:

Maar niet fokken over HOOK he ;) :seriousf::hippie:

Les Paul R8
7 februari 2010, 22:57
Vette bak Robbert! Ziet er inderdaad een beetje gedateerd uit :seriousf:, maar als ik je enthousiasme zo lees moet dat wel goed zitten. :cheerup:

Maar niet fokken over HOOK he ;) :seriousf::hippie:

Misschien gedateerd uiterlijk, maar ploppen doet ie niet meer :seriousf::ok:

Lexvandoef
7 februari 2010, 22:58
Misschien gedateerd uiterlijk, maar ploppen doet ie niet meer :seriousf::ok:

Haha, touche! Maar tof ding man! Wil hem eigenlijk wel een keertje horen ;) :soinnocent:.

Les Paul R8
7 februari 2010, 23:02
Haha, touche! Maar tof ding man! Wil hem eigenlijk wel een keertje horen ;) :soinnocent:.

Dat gaat vast wel gebeuren binnenkort. Hij is echt waanzinnig. Ik denk dat met name de combi van cab en amp zo goed is. Die cab is echt bijzonder. De ruimtelijkheid had hij met de Plexi ook. Maar de Goldtone is volgens mij helemaal op die cab gevoiced. Hij is zo ruimtelijk dat je ook als je naast of vlak voor de stack staat, hij nog steeds super goed klinkt.

soup
7 februari 2010, 23:11
congrats, knappe amp

Kun je soundfiles posten? ;)

Braindead
7 februari 2010, 23:21
Mooie amp man! Ik heb jaren geleden eens op zoiets gespeeld. Ik kon die amp lenen van een vriend van een vriend van me. Dat ding blies behoorlijk voor een buizenbak met 1 speaker maar vooral ook een prachtige looks! Die van jou is nog vele malen mooier.

Zoiets was het toen ook met leren handvat boven maar dan de controlknobs aan de bovenkant als ik het me goed herinner:
http://www.informatik.uni-bremen.de/~dace/gg/1954_ga-30.jpg

Mitch
7 februari 2010, 23:24
Waarschijnlijk de voorloper :D

Thiez
7 februari 2010, 23:34
Damn wat een mooie bak! Heeeel classy. zeker met die gitaar erbij een erg mooi setje.
Daar mag je wel mee pronken.

schizo910
8 februari 2010, 09:30
Robert, ik wil je adres, je huissleutels en je werktijden!

Henri H
8 februari 2010, 10:08
Ik moet nog wennen aan de looks denk ik. :o :stop: :D

Gefeliciteerd. :)

Bolder
8 februari 2010, 10:11
Robert, ik wil je adres, je huissleutels en je werktijden!

haha mooi gezegd!

Ibanez666
8 februari 2010, 10:17
wow, als die zo mooi klinkt als hij eruit ziet...

gefeliciteerd!

Les Paul R8
8 februari 2010, 18:11
Robert, ik wil je adres, je huissleutels en je werktijden!

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Adres is geen probleem. Kom gerust eens langs voor een goeie whisky en lekkere muziek. Sleutels geef ik alleen aan mijn vriendinnetje (en je hebt geen kans dat te worden ;) ) en ik werk voornamelijk thuis (hebben die werktijden dan nog zin?).:ok:

Lexvandoef
8 februari 2010, 18:19
wow, als die zo mooi klinkt als hij eruit ziet...

gefeliciteerd!

Nou, dan moet je hem dus weg doen he ;)

Rinze
8 februari 2010, 19:04
Mooi ding, da's die uit Limburg of niet? Zou bij mij ook mooi staan naast de bank.

schizo910
8 februari 2010, 22:36
:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Adres is geen probleem. Kom gerust eens langs voor een goeie whisky en lekkere muziek. Sleutels geef ik alleen aan mijn vriendinnetje (en je hebt geen kans dat te worden ;) ) en ik werk voornamelijk thuis (hebben die werktijden dan nog zin?).:ok:

Hè, sjitterdesjit...

Nou dan moet ik het maar doen met whisky en goeie muziek!

peter_heijnen
9 februari 2010, 10:03
Ik kan ook niet even een paar daagjes offline of Robbert heeft weer eens iets moois erbij.

Prachtige set Robbert!

Tristan
9 februari 2010, 12:55
Inderdaad, een bjoetie, ben benieuwd of ze ook een beetje wil spinnen en knorren, whaha... :D

Ibanez666
9 februari 2010, 13:08
Nou, dan moet je hem dus weg doen he ;)

Haha, smaken verschillen he? :)

Orpheo
9 februari 2010, 13:11
verdikkie, wat is dit een toffe, mooie amp. als jij enthousiast bent over een multichannel amp, dan moet 't denk ik echt te gek zijn.

gefeliciteerd!

nielsnielsniels
9 februari 2010, 21:05
:mmmm::mmmm::mmmm::mmmm:

kenx
9 februari 2010, 21:40
Ongelofelijk mooi!

tillens
9 februari 2010, 21:54
Allereerst prachtige amp. Maar wat ik niet begrijp is of het nu komt dat iedereen zegt dat de amp is mooi, maar niet mijn ding of heeft niemand dat ding 6 maanden zien staan op gitaarmarkt?

Anyhowz; gratuliert!

Ibanez666
9 februari 2010, 22:44
Maar wat ik niet begrijp is of het nu komt dat iedereen zegt dat de amp is mooi, maar niet mijn ding of heeft niemand dat ding 6 maanden zien staan op gitaarmarkt?

!

de prijs misschien?

Les Paul R8
10 februari 2010, 16:42
Ik denk dat weinig mensen wisten dat het ook een hele goeie amp is, die de betrekkelijk hoge prijs dubbel en dwars waard is. Onbekend maakt onbemind. En als je niet weet hoe hij klinkt is het wel een heel duur meubelstuk; mooi maar duur ;)

omni
11 februari 2010, 15:03
Ik heb ook een Gibson. Een Gold Chorus een echte transistor, maar wat een geluid! Gibson heeft altijd goeie versterkers gebouwd maar gitaristen wilden er niet aan. Een tijdje onder de naam Lab (denk BBking) maar ook dat leverde niets op. Daarna weer onder de Gibson naam en nu weer gewoon 'ouderwets' buizen. Terwijl transistor toch echt wel voordelen biedt; onder elk volume een goed geluid en het mooiste clean imho. Nooit geen gezeur met transport ook niet zo enorm zwaar. Zet er een fijn distortion pedaaltje voor en klaar ben je.
Okee schiet er maar op ;)

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/KICX5221.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/KICX5230.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/KICX5224.jpg

marc_o
11 februari 2010, 16:03
Ik ben erg benieuwd hoe die klinkt. Ik vind de head zeer zeker niet mooi om te zien, beetje bijelkaar geraapt als je het mij vraagt. De Cab is wel om te smullen, maarja, lekker belangrijk ook, klinken moet ie en klinken doet ie, heb 'm ooit eens getest.

Skiets, z'n vriendinnetje heeft z'n sleutels, kleine moeite voor een tulmeester om die zomaar te krijgen, dat weet jij ook wel, of moet ik je alles uitleggen?
:rockon:

Les Paul R8
11 februari 2010, 17:53
Skiets, z'n vriendinnetje heeft z'n sleutels, kleine moeite voor een tulmeester om die zomaar te krijgen, dat weet jij ook wel, of moet ik je alles uitleggen?
:rockon:

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Droom maar lekker door, Marc. Er zijn situaties waar de tul geen kans heeft en bij mijn vriendinnetje maakt de tul geen kans :p

marc_o
12 februari 2010, 10:41
:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Droom maar lekker door, Marc. Er zijn situaties waar de tul geen kans heeft en bij mijn vriendinnetje maakt de tul geen kans :p


Ignorance is bliss........


:soinnocent:

Les Paul R8
12 februari 2010, 10:43
Ignorance is bliss........


:soinnocent:

Ik heb altijd zo'n respect voor jouw zelfkennis, maar van mij hoef je je niet "ignorant" te noemen hoor :hippie:

schizo910
12 februari 2010, 10:48
The greatest trick the Tul ever pulled was convincing men they didn't exist.

Realeigo
12 februari 2010, 10:52
Ignorance is bliss........


:soinnocent:

Until they take your bliss away.