PDA

View Full Version : Fox bender ervaring. (horror inside)



superfly
7 februari 2010, 17:26
Zoals in het custom tools topic al belooft, mn ervaring met de fox bender.

Omdat ik niet echt tevreden was met mijn eigen prestaties op de hete pijp en omdat ik apparaten bouwen net zo leuk vind als gitaren bouwen heb ik een foxbender gebouwd.
http://lh6.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/S27WaD0bbLI/AAAAAAAADy0/6jaISGpGVII/s288/IMG_1034.JPG

Dit weekend heb ik nadat ik wat testjes had gedaan met "afval" de stoute schoenen aangetrokken en mn setje esdoorn zijkanten er aan gewaagd.

Configuratie die ik gebruikt heb hitte deken bovenop, RVS plaat, vochtig bruin papier, vochtige zijkant, papier, RVS plaat. Thermokoppel samen met het hout in het midden Deze sandwich in het apparaat geplaatst en de stroom erop. Ik kreeg de onzalige gedachten om de PID controller nog even te controleren en dat heeft me mogelijk te lang afgeleid. Want toen ik opkeek stond de teller al op 120 graden Celsius.
Dus snel de pers voor de waist ingedraaid. Omdat de lowerbout een beetje droog leek, wat (gedestilleerd) water op gesproeid en gaan buigen, en het zelfde proces voor de upper bout. En dat gaat echt als een droom, geen gekraak, geen gedoe, gewoon met de blokken de buiging er in trekken, een kind kan de was doen.
Ondertussen stond de teller al op 150 graden, en dat heb ik zo voor 5 minuten gehouden (advies voor tijd/temperatuur van een forum). Stroom eraf, uurtje wachten tot alles afgekoeld is. En dan stiekem kijken........ gvbrk*&^% de waist is dermate zwart "gebrand" dat hij onbruikbaar is voor een blank gelakte gitaar.
Te heet? Te weinig vocht? te lang gewacht? of alle drie?
Uurtje huilen en nog wat gegoogled op temperature & foxbender daar kwam ik de tabel van John Mayes (http://www.13thfret.com/articles/sidebending.html) tegen. En op Youtube kwam ik een filmpje tegen van iemand die aluminiumfolie toevoegd om het vocht langer vast te houden. Dus volgende poging met de cutaway kant. Opwarmen tot ca.100 graden, de sandwich (zoals de eerste keer maar met alu folie) pas nu in het apparaat.(Heet! Heet! pas op je vingers) Even laten sruttelen en bij 120 graden gaan buigen. De thermostaat stond afgesteld op de max. 137 graden die Mayes adviseert. En het resultaat is vrijwel 100% succes. Prachtig strak geen hobbels geen cracks. Allen de cutaway mocht iets strakker, maar dat komt goed.
http://lh6.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/S27WaWLumFI/AAAAAAAADy8/KtCTnm67BSU/s288/IMG_1039.JPG
Ik heb mn zoon een blank gelakte gitaar belooft, dus er zal een nieuw setje moeten komen. Deze bewaar ik wel voor een kleurige rock&roll gitaar.
Moraal: Geweldig apparaat zo'n foxbender maar het luistert nauw.

Hedge
7 februari 2010, 18:32
Balen zeg, van dat verbrande hout. Dat zijn altijd K-momenten. Helaas geen ervaring met zulke apparaten, dus van verdere adviezen moet ik me onthouden.
Ik blijf het wel een pracht van een apparaat vinden.

Ukeloeder
7 februari 2010, 19:14
Hoe diep zit zo'n brandplek nou eigenlijk? Niet uit te schuren denk ik, anders hadden we je er niet zo over zien @#$%^&*-en. Maar het tast het hout niet echt ernstig aan, toch? Ik bedoel, is het puur een kwestie van esthetiek?

Cocobolo
7 februari 2010, 21:19
Ik vind het een prachtig apparaat hoor, met geweldig resultaat! Tuurlijk is het enorm balen dat 1 zijkant niet goed ging, maar je 2e zijkant is al direct perfect. Dus vanaf nu worden ze allemaal mooi toch? ;)
Ik ben ook benieuwd of die zijkant wellicht toch nog te redden is, zou je hem kunnen schuren op een drum sander? (kom gerust langs om het te proberen :))

Gitaarbouwer
7 februari 2010, 22:19
Alle begin is moeilijk, maar wat fantastisch dat je nu je eigen bender hebt! Daar ga je veel schik van hebben.

ernieman
7 februari 2010, 23:31
idd, alle begin is moeilijk. Weet nog dat ik heel wat proef-zijkanten heb verprutst op een gewoon buigijzer, voordat het echt lukte.
Mocht ik ooit weer terug beginnen met bouwen, dan is zo'n bender wel het eerste waar ik aan ga beginnen.

superfly
8 februari 2010, 10:33
Hoe diep zit zo'n brandplek nou eigenlijk?

De schroeiplek (dat is misschien het beste woord) zit op een aantal plekjes tot op de binnenkant. Wegschuren is dus geen optie (bedankt voor het aanbod Cocobolo, ik kom er graag nog eens op terug)

(Ik heb ook nog een setje Pao Ferro liggen, ben benieuwd wat daar de ideale temperatuur voor is)

ernieman
8 februari 2010, 10:58
Als ik het goed begrijp, maak je de zijkant enkel een beetje nat voordat ie erin gaat?
Een vriend van me heeft ook zo'n bender, maar ik weet nog dat we altijd eerst de zijkanten in een bak kokend water legde en een tiental minuutjes (kan ook wat langer zijn) kookten. Geen idee of het ok was voor het hout, maar het boog altijd mooi en geen schroeiplekken of niks. Hij had wel een bender die met lampen (2 of 3 x 200 watt) werkte.

superfly
8 februari 2010, 11:36
Als ik het goed begrijp, maak je de zijkant enkel een beetje nat voordat ie erin gaat?

Klopt ik heb het hout licht bevochtigd met een sproeier met gedestilleerd water, en het bruine papier licht natgespoten en dan langs de werkbank gehaald om het "teveel" aan water er weer af te krijgen. Die procedure heb ik afgekeken van o.a. de video van LMI. En mijn tweede poging heeft bewezen dat het erg goed kan werken.
Zijkanten koken zie ik ook wel eens opduiken maar wordt door de "online deskundigen" (Official Luthiers Forum, Mimf, 13th fret) afgeraden. Omdat de vezel te veel omhoog komt (hout wordt zwakker / minder mooi?) en er mogelijk te veel vocht achterblijft. Er zijn er zelfs die bepaalde houtsoorten helemaal droog buigen. Ik weet niet wat wijsheid is. Naar men beweerd is het een proces van schade en schande om tot de voor jou ideale methode te komen (beetje zen ;))

Wim

gengar
10 februari 2010, 14:27
spritzen is de algehele mening op het moment. Niet meer weken in bad enzo, daar gelooft bijna niemand nog in. Mooi apparaat! Zeg maar wanneer je hem verkoopt :)
waar heb je uiteindelijk de 'hoofdspindel' en zo vandaan gehaald?

superfly
10 februari 2010, 14:54
De spindels en de veren heb ik samen met de dekens bij LMII (http://www.lmii.com/CartTwo/Secondproducthead.asp?CategoryName=Bending%2FHeati ng)besteld.
in NL kon ik ze niet in de juiste maten vinden. 230 volt timer en thermostaat&thermokoppel komen bij conrad.nl vandaan
Verkopen kon nog wel eens een paar weken gaan duren:stop:
Maar de tekening mag je van me lenen. Als je jezelf een beetje kwaad maakt bouw je er zelf een in een middag.

Wim