PDA

View Full Version : Een liedje 'compleet' maken



Nicks
7 februari 2010, 17:24
Hi, ik zit al een tijdje met wat vrienden in een bandje en we vinden het zelf het leukst om eigen muzak te schrijven in plaats van te coveren. Nu heb ik vaak dat ik met een lekker riffje aankom wat uitstekend als een mooi intro of couplet zou kunnen dienen.

Het probleem is alleen dat ik totaal niet weet hoe ik de rest van het nummer erom heen kan bouwen, dat wil zeggen opbouw van het intro, middenstuk en het einde. Ik vroeg me dan ook af hoe de meesten hier dat doen.

-=JEROEN=-
7 februari 2010, 18:11
Neem eens een stukkie op en laat het ons horen.

Dan weten we een beetje wat jij verstaat onder een lekker riffje.

Terminus
7 februari 2010, 18:29
Neurie of zing (of zing alleen in je hoofd, als je net als ik echt niet kan zingen) het gedeelte dat ervoor of zou kunnen komen. Als je inspiratie hebt en het goed klinkt merk je het meteen en schrijft het nummer zich vanzelf.

Ukeloeder
7 februari 2010, 19:09
Dit is puur als voorbeeld bedoeld; In de metal halen gitaristen soms hun riffs 'uit elkaar' of spelen de riff in het zelfde metrum maar met de akkoorden/tonen in een andere volgorde. Probeer eens een riffje van jezelf achterstevoren te spelen, weet zeker dat er wat leuks uit komt.

Nicks
7 februari 2010, 19:42
Neem eens een stukkie op en laat het ons horen.

Dan weten we een beetje wat jij verstaat onder een lekker riffje.
ik heb helaas geen microfoon ter beschikking de komende tijd, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen. Maar denk aan een snel 4 akkoorden schema, F# min-E maj- A maj - D Maj.

Niet om te brallen ofzo maar de meeste mensen zeggen een angsty all along the watchtower gevoel er van te krijgen op de manier zoals wij hem spelen...
Maar goed, 3 minuten lang datzelfde stukje spelen is niet echt wat ik voor ogen heb, plus ik wil niet een all along the watchtower kloon schrijven maar een eigen nummer :P

-=JEROEN=-
7 februari 2010, 21:17
Hussel die akkoorden eens door elkaar, misschien klinkt een andere volgorde net zo lekker of zelfs lekkerder.

En welke akkoorden vind je nog meer goed klinken bij deze 4?