PDA

View Full Version : Layout/volgorde van jouw rack



Liquid_Metal
7 februari 2010, 17:11
Onderhand ben ik nog de enige met een noemenswaardig rack (dat ook steeds groter wordt :P) maar de expertise van alle huidige Axe-gebruikers kan ik goed gebruiken.
Binnenkort ga ik mijn Peavey Classic 50/50 ruilen voor een Engl 930/60, en die is dus 1 HE groter. Op dit moment ziet mijn rack er zo uit:

Rack 1
Pedaltray
Pedaltray
GCX
Blank

Rack 2
Powerconditioner
Trio
Trio
G-Major 2
Peavey
Peavey

Ik moet dus wat gaan verbouwen en heb het volgende in mijn hoofd:

Rack 1
Powerconditioner
Pedaltray
Pedaltray
GCX
Trio
Trio

Rack 2
G-Major 2
Engl
Engl
Engl

Waarom deze setup:
-pregain in 1 rack
-Trio schakelen met GCX
-Engl functies schakelen met G-Major
-Mono audio van rack 1 naar rack 2, pas vanaf G-Major wordt het stereo

Er moet nu een stekkerdoos in rack 1 voor de adapter van de GCX (9V AC) en een 9V DC adapter voor de pedalen.
Ook een stekkerdoos in rack 2, aangezien daar geen powerconditioner in zit.

Op deze manier hoef ik eigenlijk alleen maar 1 nieuwe stekkerdoos te kopen, en voor de rest heb ik alles al. Dat was ook erg voordelig. Maar toch zou ik graag willen horen waarom het anders zou moeten? Of wat er nog meer voor voordelen aan deze setup zitten. Ik had bijvoorbeeld al bedacht dat ik nu ook makkelijker postgain pedalen in de GCX kan hangen (hoewel ik nog geen idee heb wat ik zou willen. Misschien een EQ).

minoin
7 februari 2010, 21:03
Je kunt het beste de pre-amp en poweramp met dezelfde powerconditioner voeden, schijnt volgens velen een positief verschil in sound te maken.

Mijn speeltje zit alsvolgt in elkaar:

10 HE Shockmounted Rack:

- 2HE Rackdrawer
- met slotje
-Numark RM6 Rackmixer
- Mesa Boogie
- 2:90 Poweramp
-Samson PS10 Powerstrip
-Rocktron Intellifex
-Luchtrooster 1HE
-Mesa Boogie TriAxis

Maar ik ben de indeling nog aan het bekijken en de boel moet nog netjes gemaakt worden.
Mja, spul staat helaas in de oefenruimte waar ik 1 keer per week bij kan :( Dus het zal nog eventjes duren voordat alles spik en span is. Ik zal dinsdag eens een fotootje schieten.

Liquid_Metal
7 februari 2010, 21:58
Ze worden juist met dezelfde powerconditioner gevoed hoor. Alleen bevindt die zich in het bovenste rack :). Eentje lijkt me wel genoeg :P.

morris
8 februari 2010, 18:59
ik zou pre- en post gain volledig gescheiden houden zoals ik dat heb:
http://www.fahrenheitband.nl/_wp_generated/wp03dc7dc3_0f.jpg

Dan kun je de racks ook apart van elkaar gebruiken, modulaire setup.

Liquid_Metal
8 februari 2010, 21:57
Jij hebt zo te zien je preamp dan in het postgain rack. Mijn motief om de preamp in het bovenste rack te stoppen was zodat ik eventuele postgain pedalen dan ook makkelijk kan schakelen, bovendien kan ik dan de Trio schakelen met de GCX. Kan ook wel in een ander rack, maar dat kost toch weer een extra kabel en aansluitingen (en dus geld en gedoe).
Ik ga het overwegen, maar ik denk niet dat ik de twee racks apart zal gaan gebruiken. En mocht ik het wel doen, dan zou het met mijn idee misschien kunnen om een preamp voor het onderste rack (g-major + poweramp) te hangen.

Het gewicht lijkt me ook wel mee te spelen. Volgens mij is jouw onderste rack velen malen zwaarder dan het bovenste (net zoals ik dat nu ook heb).

flaintlead
19 februari 2010, 07:51
OP het moment loopt mijn signalal zo:

Gitaar
Pedalboard met A/B switch
ADA MP-1 of Behringer racktuner
Rocktron Intellifex
Marshall EL 34 50/50
Twee Sound City 4x12


Op het pedalboard zitten nu een Boss Compressor sustainer, een orginele Proco Rat en een russian Big Muff.

Wil binnenkort de eindversterker vervangen door; Mesa, Engl of VHT.
Een andere preamp erbij, mesa/carvin quad
En een GCX, zodat ik mijn pedalen in m'n rack kan doen, en kan switchen tussen preamps.

Alles moet dan in 2x6HE shockmount komen te zitten, 1 op wielen en 1 zonder.

Groeten

Liquid_Metal
19 februari 2010, 09:23
Klinkt goed! (je plannen dan vooral hè)

flaintlead
19 februari 2010, 16:29
Ach ja, haal het ook niet allemaal volgende week. Moet wat te dromen hebben.:cooler:

Johannes
19 februari 2010, 18:02
Gitaar-->
Axess buffer (extra output naar tuner)-->
Engl powerball (custom vca in de fx loop)-->
Engl cab-->
Aan de parallelle output van de cab zit een DI met speakersim-->
DI signaal gaat naar een custom stereo midi vca-->
Tc electronic Gforce-->
Rocktron Rackinterface links, rechts balanced out naar de PA

Op deze manier voeg ik pas effecten toe na de speakerkast, en kan ik volledig stereo spelen. Met de stereo vca is precies in te stellen hoe ver mijn geluid naar links of rechts is gepand. In combinatie met de andere gitarist, die een soortgelijk systeem heeft, werkt dit perfect! Solo’s verplaatsen zich automatisch volledig links rechts, terwijl bij dubbele slagpartijen ieder aan zijn eigen kant blijft.
De geluidsman hoeft mij vrijwel niet te eq’en en mijn soundcheck duurt gemiddeld een halve minuut :D

Liquid_Metal
19 februari 2010, 18:05
Ja ik ken het. En je gaat het eerder halen dan gepland. Zo werkt GAS nu eenmaal :P.

flaintlead
19 februari 2010, 19:51
Ben ik idd ook wel bang voor(A) Maargoed, deze week eerst maar eens een 6HE shockmount bestellen.

Mijn lijstje telt nog wel meer spulletjes, haha, had laatst een rack systeem ontworpen van 24HE, beetje overkill....

interessander
19 februari 2010, 20:26
Gitaar --> input Mesa Mark III
Mark III fx loop send --> input Exef combi switcher
-Rocktron Replifex en Korg racktuner in loops van de Exef (Korg alleen send)
-Exef switches naar Korg mute en Mesa channelswitch
Exef out --> Mark III fx loop return
Mark III output naar Mesa 4x12

Alles wordt geschakeld via een Midi Mate en de Exef.
Bij patches zonder fx worden de Replifex en de tuner uit de loop geschakeld.

Liquid_Metal
1 maart 2010, 09:20
Jongens ik heb een dilemma. Ik heb mijn Engl E530 preamp op m'n set aangesloten en dat klinkt zo goed dat ik die preamp waarschijnlijk ga gebruiken. Maar dan is mijn rack dus te klein :P. Ik heb 2 flightcases: 6HE en 4HE en de volgende units:

1 HE powerconditioner
1 HE GCX
2 HE pedaltray
2 HE Groove Tubes Trio
1 HE Engl E530
1 HE G-Major 2
3 HE Engl 930/60 Poweramp

Op dit moment zitten de eerste 5 units bij elkaar in een 6 HE, en de G-Major en Poweramp zitten in een 4 HE rack.
Ik post mijn eigen ideeën nog niet omdat ik eerst wat andere ideeën wil horen. Dat ik er iets bij moet kopen lijkt me duidelijk, maar wat zou de beste oplossing zijn?

Liquid_Metal
1 maart 2010, 15:14
Ik ben er zojuist achtergekomen dat de Engl eintrap een briljante functie heeft. Er zijn twee stereo inputs (A en B) en een stereo fxloop. Als ik nou de Trio mono naar A en de E530 mono naar B leidt en dan de fxloop mono begin en stereo terugkom, heb ik in feite hetzelfde principe als ik nu doe met de GCX: y-kabel vanuit de laatste loop waarin een pedaal staat naar beide amps, 1 ervan terug laten komen op de Return van loop 5 en de ander op de Input van loop 5.
Op dit moment zou het prima werken. Het zou wel een probleem opleveren als ik postgain effectpedaaltjes wil toevoegen.

flaintlead
2 maart 2010, 12:09
Ik had laatst een setup getekend met 2 preamps,pregain en postgain FX. Gebruikte daarbij 2 GCX'en.
Signaallijn ging ongeveer zo:

1) GCX 1 (Met pregain Pedalen, replifex, en 2 preamps)
2) Splitter 1 to 2
3a) Mixer (Dry)
3b) GCX 2 (Met Yamaha sp90, Lexicon PCM 70/80, TC2290)(Alles stereo aangesloten, dus 6 loops gebruikt ipv 4)
4) Stereo naar Mixer (Wet)
5a) Dry Poweramp
5b) Wet Poweramp

Kwam uiteindelijk op 24 HE uit.... En het kostenplaatje liegt er ook niet om, maar is wel leuk om te tekenen, en je leert er veel van.

Liquid_Metal
2 maart 2010, 12:33
wooo, 24 HE?! :O Da's wel een hele hoop :rockon:
Ik zou op dit moment niet weten wat ik er nog bij wil, maar ik weet zeker dat er nog meer bij gaat komen. Het liefst zou ik alles in 1 rack proppen omdat dat met kabels en aansluiten zoveel makkelijker is, maar het wordt zo ontzettend groot en zo ontzettend zwaar...

flaintlead
2 maart 2010, 13:07
Dat is ook mijn probleem op dit moment. Heb nu 6 HE aan spullen, maar op mijn verlanglijstje staan ook nog een GXC + 2HE racklade, Powercon, en nog een preamp. Zit je al op 12HE.

En vanwege GAS, moet ik het ook nog in Shockmount hebben, dus moet ik eigenlijk al noodgedongen naar 2x6HE gaan kijken.

Maarja, eerste plannen zijn:

Een 6HE Shockmount rackcase
Mijn Behringer tuner wegdoen, en een Korg DTR-2 ervoor terug.
Een Soundsculpture ABCadabra, om de korg tuner uit de signaallijn te houden.
Een GCX met racklade
Een powercon
Line6 G30 wireless
Een preamp (Carvin/mesa quad)
Nieuwe gitaar Suhr oid

Maar nu eerst maar eens de loterij winnen.....:(

Liquid_Metal
2 maart 2010, 13:48
Ja daar gaat veel geld in zitten :).
Je kan de racktuner ook in de Feed Through van de GCX zetten, dat scheelt je weer een toestel.
Lastige luxeproblemen zijn het toch :P.

flaintlead
2 maart 2010, 13:58
Ja klopt, is ook mogelijk, maar is deze te muten?
Daarnaast is een a/b switcher altijd handig, zeker wanneer deze midi is, en echt duur is die ABCadabra ook niet.
En de GCX.... zag laatst wel een advertentie met de GCP erbij voor 650 euro, is op dit moment nog iets te duur, dus eerst maar de ABCadabra halen.

Denk dat ik eerst het 6HE rackje klaar ga maken, misschien de poweramp verkopen (Marshall el34 50/50) en een Peavey (50/50 of 60/60) oid dergelijks terugkopen. Maak ik nog winst op ook dan, en schijnt beter te klinken (even A/B'en).

Wanneer dat klaar is komt de t.racks Dinopower, en gaat de tuner uit het rackje totdat ik mn volgende case heb.
De case komt er wanneer ik de GCX+Racklade haal.

Heb dan nog 2HE over, en dat is denk ik voor een Carvin Quad of een VHT GP3.

Liquid_Metal
2 maart 2010, 15:51
Nee die kan je niet muten. Maar als je wilt tunen terwijl je je sound niet hoort zijn daar nog 2 opties voor: volumepedaal aan het einde van je keten (ik gebruik een exp pedaal in de GCP voor de G-Major2) en een loop van de GCX gebruiken. Je neemt dan de eerste loop en gaat met de Output naar de volgende loop of het volgende toestel en met de Send naar de tuner. Als je de loop dan activeert krijgt alleen je tuner een signaal. En scheelt weer een extra unit.

Als je een Peavey Classic 50/50 wilt kopen moet je ff contact zoeken met Chuck_S op dit forum. Hij heeft mijn oude gekocht met de bedoeling er een poosje op te spelen maar 'm uiteindelijk te verkopen. Dat ding is in hele goede staat.

Liquid_Metal
27 april 2010, 16:57
Ik kan wel wat hulp gebruiken.
Ik heb de volgende units:

Centraal staat de GCX
daar omheen een 2HE pedaltray en twee preamps: ENGL E530 en Groove Tubes Trio
G-Major 2
Power Conditioner
3 HE ENGL Poweramp

De G-Major2 mag niet vlak boven de poweramp zitten vanwege de hitte, de tray en de GCX moeten in hetzelfde rack en het liefst heb ik beide preamps daar ook bij.

Op dit moment heb ik een 4HE met G-Major en poweramp en een 6HE met Conditioner, tray, GCX en Trio. De E530 ligt er bovenop.
Wat zouden de experts hier from scratch mee doen?

Liquid_Metal
30 april 2010, 11:36
Ik was net aan het sporten en opeens bedacht ik me iets:
"Ik heb twee preamps, twee kanten van een poweramp en twee cabinets. En mijn GCX kan héél veel." Dus ik heb het volgende gedaan:
split naar beide preamps die ik al had ging vanuit de Trio naar de input van loop 5 en vanuit de E530 naar de return. Dus als de loop uitstond had ik het geluid van de Trio en als de loop aanstond had ik het geluid van de E530. Nu heb ik hetzelfde gedaan met loop 4 (want de preamps hebben een L en R output) en die gaat nu naar mijn G-Major2 (die nu dus een stereo signaal ontvangt ipv mono).
Als nu beide loops uitstaan heb ik geluid via de Trio en als beide aanstaan heb ik geluid via de E530. Maar als ik alleen loop 4 aanzet heb ik links de Trio en rechts de E530. Het omgekeerde gebeurt als ik alleen loop 5 aanzet. Met de GCX kan ik op de Trio schakelen tussen Clean, Mean en Scream en op de E530 tussen Clean en Highgain Lead (met Contour).
Zo kan ik dus bijvoorbeeld een distortionsound op de E530 combineren met een cleansound op de Trio, of een Leadsound (Scream) op de Trio met een overdrive op de E530. Of ik het kan gebruiken weet ik nog niet, maar ik vind het zeer vet!!

tommus42
30 april 2010, 12:24
Lachen, gefeliciteerd, tja, dan nog kunnen schakelen tussen verschillende luidsprekerkasten:). Trouwens die GCX heeft ie toevallig ook een parallelmixer?
Staat me niet meer zo voor de geest uit je verhaal. Zou mooi zijn, hoewel ik even spaar voor de vakantie:crazyhappy:

Liquid_Metal
30 april 2010, 12:37
Nope, GCX heeft geen mixer. Het zijn 8 loops met input, send, return en output. Standaard te gebruiken voor pedaaltjes (in de loop dus). Je kunt 2 inputs kiezen (eerste input in de input, tweede input in de return) of twee outputs (dus bijvoorbeeld naar twee verschillende poweramps, door te wisselen tussen send en output).

ateng
30 april 2010, 21:27
Ik was net aan het sporten en opeens bedacht ik me iets:
"Ik heb twee preamps, twee kanten van een poweramp en twee cabinets. En mijn GCX kan héél veel." Dus ik heb het volgende gedaan:
split naar beide preamps die ik al had ging vanuit de Trio naar de input van loop 5 en vanuit de E530 naar de return. Dus als de loop uitstond had ik het geluid van de Trio en als de loop aanstond had ik het geluid van de E530. Nu heb ik hetzelfde gedaan met loop 4 (want de preamps hebben een L en R output) en die gaat nu naar mijn G-Major2 (die nu dus een stereo signaal ontvangt ipv mono).
Als nu beide loops uitstaan heb ik geluid via de Trio en als beide aanstaan heb ik geluid via de E530. Maar als ik alleen loop 4 aanzet heb ik links de Trio en rechts de E530. Het omgekeerde gebeurt als ik alleen loop 5 aanzet. Met de GCX kan ik op de Trio schakelen tussen Clean, Mean en Scream en op de E530 tussen Clean en Highgain Lead (met Contour).
Zo kan ik dus bijvoorbeeld een distortionsound op de E530 combineren met een cleansound op de Trio, of een Leadsound (Scream) op de Trio met een overdrive op de E530. Of ik het kan gebruiken weet ik nog niet, maar ik vind het zeer vet!!

En nu nog optreden ;)
Want ben benieuwd hoe het in praktijk werkt.

Liquid_Metal
1 mei 2010, 10:35
Bij de laatste gig die ik had, toen speelde ik nog niet met de 2 preamps tegelijk, klonk de boel wel héél erg lekker.

Liquid_Metal
1 mei 2010, 11:39
Gisteren bemerkte ik wat 'lekkend' geluid. Het blijkt dat de reverb van de G-Major2 het geluid van links en rechts middelt en zo doorstuurt. Dus als ik links clean heb en rechts distortion, heb ik op beide een halfovergestuurde galm.

Weird.

bluegate
1 mei 2010, 12:41
Op zich niet gek.
Reverb is de nabootsing van een ruimte, dit is in stereo nagemaakt.
Dus als je alleen links zou insturen hoor je rechts het reverb effect zonder direct signaal.
Maar als je L + R instuurt met verschillende klanken zal de reverb van L ook R te horen zijn en de reverb van R ook L te horen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is. ;)

Voor jouw doeleinde zou je een dual mono reverb patch moeten hebben.
Dan blijven L & R volledig gescheiden.

tommus42
1 mei 2010, 17:46
Nope, GCX heeft geen mixer. Het zijn 8 loops met input, send, return en output. Standaard te gebruiken voor pedaaltjes (in de loop dus). Je kunt 2 inputs kiezen (eerste input in de input, tweede input in de return) of twee outputs (dus bijvoorbeeld naar twee verschillende poweramps, door te wisselen tussen send en output).

Snap er niks van, maar ik begrijp dat het een goede looper is. Wel raar dat er geen parallel mogelijkheid op zit. Fluitje van een cent, maar ja, dan is ie niet meer truebypass, misschien met een potmeter, helemaal passief, maar weet niet, dat zal wel niet goed klinken.
Ik heb een Behringermixertje gehad, voor de galm toen, maar die klonk prima, spijt dat ik 'm verpatst heb. Zou wel een 19inch mixer, met zeg 4 loops willen hebben. Dat zou leuk wezen enzo:strat:

Jimi Hendrix
1 mei 2010, 18:24
Snap er niks van, maar ik begrijp dat het een goede looper is. Wel raar dat er geen parallel mogelijkheid op zit. Fluitje van een cent, maar ja, dan is ie niet meer truebypass, misschien met een potmeter, helemaal passief, maar weet niet, dat zal wel niet goed klinken.
Ik heb een Behringermixertje gehad, voor de galm toen, maar die klonk prima, spijt dat ik 'm verpatst heb. Zou wel een 19inch mixer, met zeg 4 loops willen hebben. Dat zou leuk wezen enzo:strat:

zoiets?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112071

tommus42
1 mei 2010, 21:00
Ja! :strat: Moet Behringer maar eens mee komen.

Liquid_Metal
2 mei 2010, 10:28
Hoewel het idee leuk was, denk ik toch dat het niet echt bruikbaar gaat zijn. Hoogstwaarschijnlijk gooi ik het er dus weer uit.
Even wat zitten tekenen en ik ga er een 4HE bij kopen om de power conditioner en GM2 in te doen. Dan krijgen we:

Tray
Tray
Trio
Trio
ENGL E530
GCX

Power Conditioner
G-Major 2
blank
blank

blank
ENGL 930/60
ENGL 930/60
ENGL 930/60

En dan laat ik een stereo kabel lopen van rack2 naar rack3.

tommus42
2 mei 2010, 11:12
4 he voor alleen de G-major en de powerconditioner? Of is dat voor toekomstige uitbreiding?:strat:

Liquid_Metal
2 mei 2010, 12:08
Mijn type rack wordt vanaf 4HE verkocht en ik wil graag eenheid in de boel (dus alle racks hetzelfde). Ziet er toch een stuk mooier uit.
En ik kan me niet voorstellen dat er niet meer bij komt. Dat houdt nooit op :P. Dus dan maar 3 lege slots.