PDA

View Full Version : vraagje over schakeling en wiring van elementen



levi
7 februari 2010, 16:50
Hallo forum bezoekers,

Ik wil graag een gitaar maken met een single coil in de nek een humbucker in het midden en een single coil in de brug positie. Nu heb ik misschien een wat onmogelijke positie schakeling in gedachten die gaat namelijk als volgt.

Ik wil graag alle drie de elementen apart op een stand hebben.
En een stand waar ik en de nek en het brug element aan heb staan. (Zoals bij een telecaster.) Daarnaast nog een optie dat ik de humbucker in de midden positie kan schakelen. Zodat ik ook alle opties van een strat krijg (nek single coil + midden single coil , Brug single coil + midden single coil.)

Ik wil dit graag met zo weinig mogelijk knopjes op me gitaar doen. Bijvoorbeeld 2 push push volume knoppen en een mega switch ( soort van 6 standen schakelaar) NU is mijn vraag is dit überhaupt mogelijk?? En Kan je dat doen met 2 push push en een mega switch standen schakelaar??

IK hoop dat me post een beetje duidelijk is en dat jullie me veder kunnen helpen.

Groetjes ,

Levi.

Realeigo
7 februari 2010, 17:06
Je hebt gewoon een 5 standen schakelaar en 2 push pull pots nodig.
De 5 standen schakelaar doe je net als een normale strat.
Éen van de push pull pots split de humbucker.
De tweede activeert de neck pickup met whatever je dan aan hebt staan.

Dan kun je al alle mogelijke combinaties met je elementen maken.

levi
7 februari 2010, 17:48
Dat klinkt simpeler dan ik had gedacht..

Dus als ik het goed begrijp kan ik dan ook de nek single coil + de humbucker schakelen??

snaarplukker
7 februari 2010, 18:16
Dat klinkt simpeler dan ik had gedacht..

Dus als ik het goed begrijp kan ik dan ook de nek single coil + de humbucker schakelen??
1. Brug
2. Brug + midden
3. Midden
4. Midden + nek
5. Nek
Push/pull 1: In = Full humbucker, Uit = Splitted humbucker
Push/pull 2: In = Geen functie, Uit = Nek + brug (5 way-switch op 1)
Nek + midden + brug (5 way-switch op 2)

levi
7 februari 2010, 21:54
Oke ik snap hem !!! bedankt voor de reacties !!!!!

piezo
8 februari 2010, 21:24
Als je de typische strat tussenstandjes 2 en 4 wilt hebben, dus met een gesplitte humbucker, kun je dat ook doen met alleen de (gewone) 5-standen schakelaar. Dan heb je voor het splitten dus geen p/p pot nodig, dat scheelt weer schakelen. Gebruik de ene helft van de schakelaar om te bepalen welke elementen aan staan en de andere helft om te splitten. Wordt meestal gebruikt voor HSH schakelingen (zie onderstaande link), maar kan natuurlijk ook met SHS. Dan sluit je de splitdraden van die ene humbucker gewoon aan op BEIDE buitenste aansluitingen.
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1h_1s_1h_1v_1t_5w_as


Het kan zelfs helemaal zonder p/p pots, dus nog gemakkelijker schakelen, als je genoegen wilt nemen met 1 split tussenstandje.
De 5 standen zijn dan bijvoorbeeld, van links naar rechts:
1. hals SC
2. hals SC + brug SC (die "Tele"stand)
3. brug SC
4. gesplitte mid humbucker (op de hierboven beschreven manier) + brug SC
5. mid humbucker

Het is even wennen aan het feit dat de stand van de schakelaar niet helemaal overeen komt met de plaats van het element dat aan staat, maar het maakt het schakelen een stuk eenvoudiger en je hebt toch de belangrijkste schakelingen er in zitten.

levi
9 februari 2010, 18:38
Hmm..
Dat is ook een handige optie.

Maar ik ben dan weer zo ene persoon die alle mogelijke schakelingen wil haha :P
En push pull pots of push/push pots maken me niet zo veel uit ik behoud de cleane look van me gitaar. Er komen trouwens 2 tele elementen in. Dus die telesound die komt wel goed !. Maar ik zal jou optie (van piezo) Zeker in overweging nemen.