PDA

View Full Version : Te rechte hals?



Paulio
7 februari 2010, 15:42
Een paar maanden geleden heb ik mijn Les Paul een keer laten afstellen. Nu speelde ie daarna anders dan dat ik gewend was. Ik dacht dat ik hier wel weer aan zou wennen, alleen na een paar maanden is dit nog steeds niet zo. Ik heb even de actie gecontroleerd, die was nagenoeg hetzelfde als voorheen ( heel ietsjes hoger). Daarna de rechtheid van de hals, met een capo op 1 en 15e fret ingedrukt was de hoogte tussen de 0.10 en 0.15 mm. Nu lees ik vaak dat dit zo'n 0,3mm moet zijn. Zou het kunnen dat door de rechtheid van de hals de bespeelbaarheid minder is geworden??

Gr Paul

jutter
7 februari 2010, 15:55
Speelt hij nu stugger?

Paulio
7 februari 2010, 16:21
Zo zou je het wel kunnen noemen ja!

jutter
7 februari 2010, 16:35
Ik ken dat. Gitaristen willen vaak een zo laag mogelijke actie. Door de hals zo recht mogelijk af te stellen kun je dit (mede) ook bereiken. Ik heb het ook al eens gehad. De oplossing is simpel; hou de 0,3 mm zo veel mogelijk aan. Waarschijnlijk is je probleem opgelost.

Paulio
7 februari 2010, 21:24
Mm oke! Ik ben een beetje huiverig om aan de hals van mijn gibson te zitten. Ik overweeg de gitaar nog een keer te laten afstellen, iemand ervaring met Stijlvorm in Hilversum??

Gr Paul

Little Jay
8 februari 2010, 13:56
Niets simpeler dan de hals strakker of losser zetten.

Kan praktisch niks kapot zolang je per keer maar nooit meer dan een kwartslag doet, een goed passende sleutel/inbus/schroevedraaier gebruikt en bij strakker zetten de snaren ontspant. Druppeltje olie op de moer helpt bij stroefheid.

In jouw geval: een kwartslagje naar links (=losser) lijkt me de oplossing voor je probleem.
Is nog geen 2 minuten werk, zou ik 'm niet voor wegbrengen, Gibson of geen Gibson. Sterker nog: ik heb afgelopen zaterdag nog de halspen van een ES333 iets strakker gezet. Maar goed, dat moet je zelf weten natuurlijk.

Fenderfan
11 februari 2010, 13:00
Mm oke! Ik ben een beetje huiverig om aan de hals van mijn gibson te zitten. Ik overweeg de gitaar nog een keer te laten afstellen, iemand ervaring met Stijlvorm in Hilversum??

Gr Paul

En terecht. Jullie geven wel heel snel advies, wat ook nog eens slecht onderbouwd is.
De stugheid komt waarschijnlijk van de verlaagde actie. Maar de actie groter maken doe je niet door de hals te verzetten ! Foei heren!

Breng terug naar de winkel en zeg dat je niet tevreden bent.

Gearjunkie
15 februari 2010, 09:30
En dat zeg jij?

Een hoge actie heeft ook voordelen, veel gitaristen moeten een minimale actie helemaal niet. Speelt niet soepel genoeg.
Druk je snaar op de derde fret in, Tussen de eerste fret en de snaar zou geen bankpas moeten passen. Net wel ? --> gewoon laten.

Het is met een gitaar op schoot of werktafel al lastig om de hals precies goed af te stellen. Daarnaast heb je nog te maken met wat iemand wel of niet fijn vindt spelen.
Advies op afstand is dus lastig en het is inderdaad mogelijk dat mensen er compleet naast zitten.

De hals holling in dit geval aanpassen naar 0.3mm doe je zoals gezegd wordt door de halspen een ietsiepietse naar links te draaien. Te beginnen met 1/8 slag, en de gitaar de tijd te geven om te wennen.

Fenderfan
15 februari 2010, 11:03
Is er iets waarin ik mezelf tegenspreek dan? Dacht het niet.
Bovendien is dit een andere situatie. Lees nog maar eens goed gearjunkie.

Thiez
15 februari 2010, 11:09
Ik zou zowizo terug gaan naar de winkel en zeggen dat je niet tevreden bent. Als je beetje goede zaak hebt veranderen ze dat gratis voor je.

Bovendien kun je ook gewoon een tijdje zo blijven spelen. Je went snel genoeg weer aan je hals. Ik had bij mijn G400 ook dat langzaam de hals holler ging staan en toen een keer af laten stellen dat hij weer helemaal goed stond. Eerst vond ik het niet lekker spelen maar je went eraan en nu speelt hij prima.

Gearjunkie
15 februari 2010, 20:05
Is er iets waarin ik mezelf tegenspreek dan? Dacht het niet.
Bovendien is dit een andere situatie. Lees nog maar eens goed gearjunkie.

Wat je doet is anderen op de vingers tikken als ze volgens jou onterechte adviezen geven om het vervolgens zelf ook te doen.
Het is inherent aan een open forum dat mensen die advies geven soms de waarheid of kennis niet in pacht hebben.
Maar soix, wel fijn dat zo velen elkaar vooruit willen helpen, toch?

Little Jay
16 februari 2010, 11:05
Halspen is inderdaad niet bedoeld om snaarhoogte mee af stellen, maar heeft daarop wel invloed.

Eerst de hals afstellen en dan de actie is hoe ik het altijd doe. Ik begin eigenlijk altijd met een zo recht mogelijk hals en zo laag mogelijke actie en dan langzaam bijstellen tot 't niet meer klettert.

Stugheid door lage actie?!? Hangt van je definitie van stugheid af.....

Maar ben je onzeker, breng 'm dan weg naar goede bouwer/afsteller.

Fenderfan
17 februari 2010, 09:32
Wat je doet is anderen op de vingers tikken als ze volgens jou onterechte adviezen geven om het vervolgens zelf ook te doen.
Het is inherent aan een open forum dat mensen die advies geven soms de waarheid of kennis niet in pacht hebben.
Maar soix, wel fijn dat zo velen elkaar vooruit willen helpen, toch?

Zeker gearjunkie. Elkaar helpen is wat we idd doen. Kunnen er eens langs zitten. Maar bij een ontevreden afstelbeurt het advies geven de nek te gaan verstellen vindt ik niet slim.
Mijn quote die jij nam ging over een gitaar met (lijkend een zeer hoge actie). De tip die ik gaf was bedoeld om dingen uit te sluiten. Aangezien niemand precies kon zien wat het probleem was, moet je bij het begin beginnen. Het is dus niet een methode om een gitaar af te stellen.