PDA

View Full Version : Geluid Gitarist



basje25
7 februari 2010, 15:41
Hey iedereen,

Er heerst binnen onze band onenigheid over het geluid van de gitarist.
De gitarist heeft zijn geluid erg hard staan maar zegt zichzelf niet te kunnen horen. Dit vinden wij als overige bandleden erg vreemd. Overigens heeft de gitarist oordoppen die tot 15db dempen op alle geluidsniveau's

Wat is volgens jullie een simpele betaalbare oplossing? en ligt het misschien aan de oordoppen? In-ear vind de gitarist te duur.

Gr. Bas

nickofzo
7 februari 2010, 15:44
wat is de opstelling van de versterkers en drumstel en.. waar staat hij? .. staan de versterkers op oorhoogte?

TimS
7 februari 2010, 15:47
Wat voor versterker heeft hij? Hoe is die ingesteld? Hoe staat de versterker opgesteld? Wat voor muziek speel je? Wat meer info zou handig zijn.

basje25
7 februari 2010, 15:51
Hey,

http://img210.imageshack.us/img210/7844/plaatje.png (http://img210.imageshack.us/i/plaatje.png/)

Dat is het plaatje van de opstelling.

Onze gitarist zet zijn versterker (VHT Pitbull, Framus speakerkabinet met 2 v30's) altijd op een 70cm hoge flightcase.

Gr. Bas

Realeigo
7 februari 2010, 15:52
zit iet boven op zn versterker? misschien als hij wat afstand neemt van zn amp en vervolgens de boel wat zachter doet, moet het goed komen.

basje25
7 februari 2010, 15:54
Hey,

Ok proberen we dat in ieder geval. Is het anders niet wat dat we een rek maken waarin de speaker van de gitarist onder een hoek van 45 graden staat. Dan zou hij zichzelf op korte afstand toch ook moeten kunnen horen?

Gr. Bas

Bolder
7 februari 2010, 15:55
dat denk ik ook..

TimS
7 februari 2010, 15:58
Die dingen kan je gewoon kopen in de winkel hoor.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41%2BN7JRGAfL._SL500_AA280_.jpg

Google ff op "QuickLok amp stand" en je vindt er zo een heleboel.

basje25
7 februari 2010, 16:05
Prima,

Bedankt voor de tips :ok:
De gitarist had het er ook nog over om een monitor voor zichzelf neer te leggen. Maar het is toch niet gebruikelijk om dat te doen??

Gr. Bas

jutter
7 februari 2010, 16:08
BeamBlockers. Simpel.

allochthomas
7 februari 2010, 16:15
Misschien eens proberen wat verder van zijn versterker af te staan, dat wil vaak ook erg helpen.

FruscianteFan
7 februari 2010, 16:20
Zou ook wel kunnen komen doordat hij te weinig mids en misschien teveel gain in zijn geluid heeft. Hard gaat het dan wel, maar kunnen horen wat je doet is er dan niet bij. En misschien is het ook een kwestie van gewenning: in een band hoor je jezelf nou eenmaal minder goed dan thuis.

basje25
7 februari 2010, 16:23
Hey,

Wij als band denken dat veel te wijden is aan de te dichte oordoppen.
Want 15db van het geluid afhalen is wel heel erg veel..

Gr. Bas

ShredTallicA
7 februari 2010, 16:25
Hey,

Wij als band denken dat veel te wijden is aan de te dichte oordoppen.
Want 15db van het geluid afhalen is wel heel erg veel..

Gr. Bas

Als het redelijk egale oordoppen zijn zou zoiets niet uit moeten maken toch? Want dan zou hij alles niet goed meer kunnen horen ;)

TimS
7 februari 2010, 16:26
Hey,

Wij als band denken dat veel te wijden is aan de te dichte oordoppen.
Want 15db van het geluid afhalen is wel heel erg veel..

Gr. Bas

Als hij goede doppen heeft gaat er ook 15db van jullie geluid af en maakt het dus geen ruk uit.

TimoSomers
7 februari 2010, 17:21
Hoezo is het ongebruikelijk om monitors te gebruiken?
Anway, ik heb wel een goeie tip: Laat hem zijn versterker en cab naast hem zetten ipv achter hem (dus zegmaar met de versterker naar z'n rechteroor gericht).
Doe ik zelf ook, hoor mezelf sindsdien altijd!

Ferraririk
7 februari 2010, 17:25
BeamBlockers. Simpel.

Die!



De gitarist had het er ook nog over om een monitor voor zichzelf neer te leggen. Maar het is toch niet gebruikelijk om dat te doen??



Of deze....


Simpel.

allochthomas
7 februari 2010, 17:31
Monitors echt helemaal nergens voor nodig. Zoals al gezegt: misschien eens de settings veranderen of een stuk van je versterker af staan. Ik stond in mij oude bandje vaak dicht bij mijn versterker en dan blijf je maar meer volume er bij doen om jezelf te horen zonder dat je door hebt dat je mede bandgenoten weggeblazen worden.

Terminus
7 februari 2010, 18:27
Zou ook wel kunnen komen doordat hij te weinig mids en misschien teveel gain in zijn geluid heeft. Hard gaat het dan wel, maar kunnen horen wat je doet is er dan niet bij. En misschien is het ook een kwestie van gewenning: in een band hoor je jezelf nou eenmaal minder goed dan thuis.

Nou, eigenlijk deze. Met een VHT Pitbull en een Framus Cab speel je geen blues en bij rock en metal is dit meestal het probleem.
Gain een kwartslag terug, mids en treble op twaalf uur, bas dichtdraaien. Hoort hij zich dan wel? Dan heb je het probleem gevonden.

basje25
7 februari 2010, 18:30
Dat gaan we ook even proberen.

Gr. Bas

casper innosence
7 februari 2010, 18:51
Ik zou in iedergeval het probleem niet in de oordoppen zoeken zoals gezegt, 15 db gaat ook van de rest af. Verder speelde ik altijd met doppen die 20 db zouden moeten dempen (heb t nooit nagemeten).

Ik zou het probleem vooral zoeken in afstellingen van de EQ van de gitaar en de bas, kheb nooit met n toetsenist in een band gespeeld, dus weet niet in hoe verre die in t zelfde gebied opereerd.

Eko
7 februari 2010, 20:10
Daar gaat ie weer..........
Als je met repeteren jezelf niet hoort , ga dan eerst eens met z`n allen ZACHTER spelen. Met een repetitie oordoppen in hebben zegt al genoeg. Kom maar op met de verhalen van : alleen als m`n amp open staat hoor ik hem , hij moet wel pushen anders doen de speakers het niet , meer mid want de bas zit in de weg , ik mis een boost en meer van dit soorg gein.
Als je met repeteren genoeg volume produceert om Ahoy te vullen , spoort er iets/iemand niet.
Ik zal wel uitgelachen worden als fossiel , maar repeteren is niet kijken hoe hard je amp kan.

nickofzo
7 februari 2010, 20:27
Daar gaat ie weer..........
Als je met repeteren jezelf niet hoort , ga dan eerst eens met z`n allen ZACHTER spelen. Met een repetitie oordoppen in hebben zegt al genoeg. Kom maar op met de verhalen van : alleen als m`n amp open staat hoor ik hem , hij moet wel pushen anders doen de speakers het niet , meer mid want de bas zit in de weg , ik mis een boost en meer van dit soorg gein.
Als je met repeteren genoeg volume produceert om Ahoy te vullen , spoort er iets/iemand niet.
Ik zal wel uitgelachen worden als fossiel , maar repeteren is niet kijken hoe hard je amp kan.

klopt..
.....

Ukeloeder
7 februari 2010, 20:32
Hahahaha, FOSSIEL!
Nee dus, Eko heeft helemaal gelijk. Bandjes staan vaak veeeeeeeeeel te hard. Vaak hoor je de smoes dat je anders niet boven de drummer uitkomt, gelul! Als jij niet harder gaat spelen is een drummer het ook gauw zat. EQ instellingen zijn wel vaak de boosdoener. Beetje minder hoog? Beetje minder weetikwat? Staat al op 0? Dan toch maar een beetje aan de Volume knop draaien? Het is geen hogere wiskunde of raketwetenschap.

schwalbe
7 februari 2010, 20:37
Het kan natuurlijk ook gewoon tussen de oren zitten he.
Heeft met zelfvertrouwen te maken.
Een toetsenist hebben helpt trouwens ook niet echt: toetsen bestrijken het komplete frequentiespectrum en hebben dus niet echt een eigen plek in de mix. Gevolg is dat toetsen of te zacht staan en je ze niet hoort, of de hele rest van de band wegdrukken. Dat probleem wordt nog veel groter als de toetsenist de luidsterkteverschillen tussen de verschilende patches niet goed voor elkaar heeft (en dat hoor ik regelmatig gebeuren als geluidstechnicus). Toetsen goed in de mix zetten is echt vrij moeilijk, vooral live.

joskedentweede
7 februari 2010, 21:11
Ik wil geen herrie veroorzaken, maar over dat zacht spelen wil ik toch nog iets zeggen.
Ik speel over een Marshall JMP van '72, en als je die op minder dan 1,5 zet hoor je bijna niets en wordt het geluid serieus vervormd. Eens je voorbij dat punt bent krijgt de versterker plots een boost waardoor hij veel luider staat.
Om te repeteren moet ik wel zo luid staan dan, omdat het bijna niet anders gaat, maar het is nu wel niet zo luid dat iemand klaagt, ik draag ook geen oordoppen en heb geen vervelende piep.
Vroeger had ik dat wel, maar dat was eerder de schuld van de andere gitarist, die hetzelfde probleem had als de gitarist uit deze draad, hij stond vlak voor zijn versterker (die dan ook nog eens op de grond stond) en zo kregen wij de volle laag. Ik heb hem echter niet kunnen overtuigen om zijn versterker anders te zetten om überhaupt zachter te spelen.

casper innosence
7 februari 2010, 21:35
Daar gaat ie weer..........
Als je met repeteren jezelf niet hoort , ga dan eerst eens met z`n allen ZACHTER spelen. Met een repetitie oordoppen in hebben zegt al genoeg. Kom maar op met de verhalen van : alleen als m`n amp open staat hoor ik hem , hij moet wel pushen anders doen de speakers het niet , meer mid want de bas zit in de weg , ik mis een boost en meer van dit soorg gein.
Als je met repeteren genoeg volume produceert om Ahoy te vullen , spoort er iets/iemand niet.
Ik zal wel uitgelachen worden als fossiel , maar repeteren is niet kijken hoe hard je amp kan.

Ben ik niet heelemaaal met je eens wat betreft het volume. Ik heb jaren punk/hardcore/metal gespeeld. Je zult daarbij je amp hard genoeg moeten zetten dat je met de drummer mee komt. Erboven uit komen is niet nodig, maar balans moet er zijn. Wil je muziek met overtuiging willen neerzetten, dan heeft de drummer een bepaalde slag, deze slag KAN zachter, maar dan gaat de overtuiging ook achteruit. Bij ons stonden de amps (100watter marshall dsl + 4x12 v30 en mijn 100watter soldano avenger met eveneeens een 4x12 v30) regelmatig tussen de 3 en de 4 te blazen. Regelmatig geprobeerd het wat zachter te doen, maar dat haalde voor ons de kracht weg. De drum ging klinken als n mietje.

Had geen zak te maken met door de mix prikken, of jezelf niet horen, de oordoppen maakten zelfs dat ik mezelf en de anderen beter hoorde. EN de kracht van t volume voelde je nog steeds. (moet gezegt worden dat wij een repetitie ruimte hadden van 70m2 bij 3m50 hoog, incl isolatie voor de buren en demping aan de binnenkant)

Just my 2 cents..

Toaster
7 februari 2010, 21:58
Ik heb altijd in grote bands gespeeld van 8 a 9 man. Altijd drie blazers.

Jullie hebben ze niet maar blazers moet je ook niet achter je hebben want die lui blazen zo recht in je oor. Voordat je ze kan overtuigen plexiglas te gebruiken ben je honderd jaar verder want investeren in instrumentaria doen blazers niet.

Oplossing voor jullie gitarist.

In zijn knieholtes heeft hij geen oren. Hij moet gewoon de amp op de grond zetten en verder ervan af. (Met op de grond zetten verbeter je je geluid)

Of hij gebruikt een stand.

En heel misschien een andere amp.

Ik speelde vroeger ook groter, grootst.

Maar tegenwoordig hoor ik mezelf het beste met een 40 watt Fender combo. (met tiltback legs, daarmee kantel je je combo.)

En voor de rest is het onervarenheid van de gitarist en misschien ook angst om de noten niet te kunnen horen (verschil tussen majeur en mineur akkoorden)

Dan moet hij maar beter oefenen.

FruscianteFan
7 februari 2010, 23:13
Ben wel benieuwd hoe hard het eigenlijk gaat. Merk met mijn band dat het zeker niet te hard moet omdat het dan een zooitje wordt, maar als het te zacht gaat, verliest de muziek gewoon haar kracht - mede doordat de drummer dan niet los kan gaan.

DeiDRagonas
8 februari 2010, 12:04
Ben ik niet heelemaaal met je eens wat betreft het volume. Ik heb jaren punk/hardcore/metal gespeeld. Je zult daarbij je amp hard genoeg moeten zetten dat je met de drummer mee komt. Erboven uit komen is niet nodig, maar balans moet er zijn. Wil je muziek met overtuiging willen neerzetten, dan heeft de drummer een bepaalde slag, deze slag KAN zachter, maar dan gaat de overtuiging ook achteruit. Bij ons stonden de amps (100watter marshall dsl + 4x12 v30 en mijn 100watter soldano avenger met eveneeens een 4x12 v30) regelmatig tussen de 3 en de 4 te blazen. Regelmatig geprobeerd het wat zachter te doen, maar dat haalde voor ons de kracht weg. De drum ging klinken als n mietje.

Had geen zak te maken met door de mix prikken, of jezelf niet horen, de oordoppen maakten zelfs dat ik mezelf en de anderen beter hoorde. EN de kracht van t volume voelde je nog steeds. (moet gezegt worden dat wij een repetitie ruimte hadden van 70m2 bij 3m50 hoog, incl isolatie voor de buren en demping aan de binnenkant)

Just my 2 cents..

Dan heb je gewoon een drummer met weinig techniek.. Een goede drummer kan ook best zachter spelen en het toch laten beuken. Dat het hard moet is echt onzin, ook bij punk en metal bands, da's gewoon een kwestie van je iets professioneler opstellen als muzikant. Alleen het is nooit leuk natuurlijk om te horen dat je wel goed speelt, alleen gewoon te weinig techniek hebt. Meestal vinden de punkers en metalheadz (of elk ander figuur/bandje die gewoon keihard spelen) dit natuurlijk dan ook onzin.
;)

D.

casper innosence
8 februari 2010, 12:24
Dan heb je gewoon een drummer met weinig techniek.. Een goede drummer kan ook best zachter spelen en het toch laten beuken. Dat het hard moet is echt onzin, ook bij punk en metal bands, da's gewoon een kwestie van je iets professioneler opstellen als muzikant. Alleen het is nooit leuk natuurlijk om te horen dat je wel goed speelt, alleen gewoon te weinig techniek hebt. Meestal vinden de punkers en metalheadz (of elk ander figuur/bandje die gewoon keihard spelen) dit natuurlijk dan ook onzin.
;)

D.

Gemiddelde punk/hc drummer en gitarist zal dan ook niet uitblinken in techniek ;) Verder voor t zo zacht ging dat ik mn oordoppen uit kon doen en aan het einde van de repetitie geen last van een piep had, dan moest ie toch n heeeeeeeeul pak zachter drummen. En bekkens gaven al heel snel n piep. Dan liever oordoppen in (mooie was dat we dat dan ook structureel alle 5 hadden), en alles op standje oorlog :)

FruscianteFan
8 februari 2010, 13:31
Dan heb je gewoon een drummer met weinig techniek.. Een goede drummer kan ook best zachter spelen en het toch laten beuken. Dat het hard moet is echt onzin, ook bij punk en metal bands, da's gewoon een kwestie van je iets professioneler opstellen als muzikant. Alleen het is nooit leuk natuurlijk om te horen dat je wel goed speelt, alleen gewoon te weinig techniek hebt. Meestal vinden de punkers en metalheadz (of elk ander figuur/bandje die gewoon keihard spelen) dit natuurlijk dan ook onzin.
;)

D.
Er is wel een verschil tussen het laten beuken, wat zeker wel kan op laag volume, en een bepaald niveau van energie bereiken. IMO bereik je een dergelijk niveau door de energie die je krijgt van de muziek die je maakt, direct weer in je instrument te stoppen. Afhankelijk van het soort muziek dat je maakt, kan dat wel of niet nog steeds beheerst en/of ingetogen zijn. Bij sommige stukken kan ik wel janken, maar ga ik niet per se harder spelen. Bij andere stukken werkt het gewoon niet als ik niet alles geef wat ik kan geven.

En dat staat ook weer in verband met hoe de drummer speelt. Als hij lekker aan het spelen is, kan ik op mijn beurt meer geven. Die twee staan direct met elkaar in verband. Voor hem geldt dat hij een uitstekende drummer is, erg technisch, en hij kan prima zacht spelen. Echter, zacht klinkt gewoon anders dan hard. Het is niet per se zo dat harder altijd beter is, maar het is wel zo dat je niet zacht kunt spelen als je je niet fysiek inhoudt. Natuurlijk kan het allemaal prachtig klinken als het niet hard gaat, maar het is niet zo dat als je drummer maar goed genoeg is, hij op laag volume hetzelfde kan bereiken als op hoog volume.

Wabbie
8 februari 2010, 13:53
plus dat een drummer maar een keertje iets te enthousiast op een crash hoeft te meppen en je hebt alweer zo'n piep te pakken. Ik kom iig niet meer in de buurt van een drumstel zonder mijn oordoppen. In mijn beide bands heeft iedereen altijd standaard doppen in en gaan de versterkers/drumstel niet op oorlogssterkte voordat iedereen z'n doppen in heeft.

Verder merk ik wel dat vrij veel gitaristen ( en bassisten for that matter) verstand hebben van het afregelen van een versterker in een bandmix. Je zult een beetje moeten geven en nemen. Over het algemeen klink je dan als je alleen speelt ( dus zonder band) een stuk minder 'vol' of 'vet', maar lig je wel mooi in de mix.

Een goede balans vinden in je bandmix is vrij lastig en vergt discipline van iedereen in de band, maar als je dat voor elkaar hebt klinkt en speelt het een stuk fijner. Ik zou dus je gitarist wat verder van z'n versterker afzetten en gaan klooien met EQ's.

Hiro
8 februari 2010, 14:06
daar heb je dan toch ook de volume knoppen op je gitaar, als je het peer stuk een beetje in wilt regelen

universe777
8 februari 2010, 15:12
Dan heb je gewoon een drummer met weinig techniek.. Een goede drummer kan ook best zachter spelen en het toch laten beuken. Dat het hard moet is echt onzin, ook bij punk en metal bands, da's gewoon een kwestie van je iets professioneler opstellen als muzikant. Alleen het is nooit leuk natuurlijk om te horen dat je wel goed speelt, alleen gewoon te weinig techniek hebt. Meestal vinden de punkers en metalheadz (of elk ander figuur/bandje die gewoon keihard spelen) dit natuurlijk dan ook onzin.
;)

D.

Ben ik het niet (helemaal) mee eens. Wij passen ons aan aan de drummer. Deze heeft zichzelf heel erg goed aangeleerd zijn normale tot midtempo maten net zo hard te spelen als zijn Blastbeats (we spelen death metal). Blasten zijn heel snel en klinken dus vaak zachter. Hij heeft zijn blasts iets omhoog gehaald en de rest naar beneden bijgesteld.
Hij is absoluut geen overdreven hard hitter maar toch moeten we de marshalls flink open zetten. Ik vind het onzin om de jongen zachter te laten slaan want bij opnames is het al vaak genoeg gebeurd dat de producer/engineer hem juist vroeg harder te slaan. Als je jezelf dan aanleerd om zacht te slaan moet je tijdens opnames opeens op een andere manier gaan spelen. Dat is flink lastig met blastbeats boven de 240/250.
Hij moet spelen op zo'n manier dat hij bij opnames ook gewoon comfortabel zijn ding kan doen op souplesse.


Ik doe trouwens nooit een oefensessie zonder doppen. Want een crash, china of weet ik wat voor bekkens beschadigen je oren heel snel.