PDA

View Full Version : High pass filter vraag (LPB-1)



wrvh
6 februari 2010, 22:33
Ik las dat in onderstaand schema de 0.15uF cap en 100k weerstand een high pass filter vormen. Nu begrijp ik dat van de cap wel, maar wat heeft die weerstand ermee te maken?

http://www.muzique.com/schem/lpb1.gif

Als ik google op high pass filters krijg ik sowieso steeds schakelingen te zien met een cap en een weerstand, maar ik vat dus niet wat de significantie van de weerstand is. Wie kan dit (in lekentaal;)) uitleggen?

Alvast bedankt.

driftkop
6 februari 2010, 22:45
Ik las dat in onderstaand schema de 0.15uF cap en 100k weerstand een high pass filter vormen. Nu begrijp ik dat van de cap wel, maar wat heeft die weerstand ermee te maken?

Ik denk dat de weerstand bepaalt hoeveel spanning er over de condensator komt te staan, en is daardoor mede verantwoordelijk voor de frequenties die het filter doorlaat.

Dirk_Hendrik
7 februari 2010, 00:05
Als de wereld zo gemakkelijk was...

De 150n condensator vormt een RC filter met de 100k parallel aan de 830k. Dat omdat vanuit wisselstroom perspectief je naar de positieve voedingsspanning dezelfde impedantie "ziet" als naar massa. (wisselstroomvervangingsschema). Daarna vervolgt de transistor die ook nog eens z'n ingangsimpedantie heeft die je weer parallel moet schakelen aan voorgenoemde impedantie.

Dus effe de vraag om het simpel te houden;
wat wil je exact bereiken?

Dirk_Hendrik
7 februari 2010, 00:14
Ik denk dat de weerstand bepaalt hoeveel spanning er over de condensator komt te staan, en is daardoor mede verantwoordelijk voor de frequenties die het filter doorlaat.

De spanning over een condensator heeft niets te maken met z'n frequentieresponse. De impedantie van een condensator is gedefininieerd als 1/jwC met w is 2*pi*f

j voor de imaginaire term, bepaalt je faseverschuiving. Mag je voor je eigen gemak negeren (1 dus), als je maar niet aan phasers gaat rekenen!
C voor je capaciteit (in Farad!)
pi als in 3.14... dus
f voor frequentie in hz

en dus de hamvraag,
waar zie jij de spanning als een frequentiebepalende grootheid ;)

driftkop
7 februari 2010, 00:38
Ik dacht meer aan f=1/(2*pi*C*R), hoe groter de weerstand (en dus hoeveel spanning er over staat), hoe kleiner f. Maar ik zal het wel weer fout hebben :dontgeti: ;)

wrvh
7 februari 2010, 09:46
Dus effe de vraag om het simpel te houden;
wat wil je exact bereiken?

Misschien had ik bovenstaand schema niet moeten plaatsen (want dan heb je een 'context'). Waar het eigenlijk op neerkomt is dat ik zo'n RC filter niet helemaal begrijp. Zie bijvoorbeeld deze link (en dan het eerste schema'tje): http://www.electronics-tutorials.ws/filter/filter_2.html

Ik begrijp de filterfunctie van de cap, maar ik snap niet wat de functie van de weerstand precies is.

Nogmaals, lekentaal! :soinnocent:

Dirk_Hendrik
7 februari 2010, 10:18
Die weerstand is onderdeel van de filtering. In samenwerking met die condensator.

wrvh
7 februari 2010, 10:41
Op welke manier kan de weerstand dan frequenties discrimineren?

fredjuh
7 februari 2010, 12:13
Je kunt het op 2 manieren zien, de makkelijke manier, en de "echte" manier. De makkelijke manier is de zogenaamde AC analysis (frequency response), dit werkt simpelweg met formuletjes, de andere manier heet transient, dat beschrijft precies wat er met de golf gebeurt als deze door een circuit loopt.
Eerst de makkelijke.
De cap en de weerstand vormen een spanningsdeler. De impedantie (wisselstroom weerstand) van de cap is afhankelijk van de frequentie, dus bij lage frequenties heeft de cap een grote impedantie en in combinatie met de weerstand worden lage frequenties dus weggefilterd. f=1/(2*pi*C*R) is de formule voor de kantelfrequentie. Op deze frequentie is de impedantie van de cap net zo groot als de weerstand. Vanaf dit punt begint het filter echt te werken.
Transient:
Vanaf de nulstand gaat de spanning omhoog, de condensator wordt opgeladen. De condensator laat spanningsverandering door. Als het opladen te lang duurt, omdat de frequentie te laag is, laat de condensator steeds minder spanningsverandering door. Op een gegeven moment keert het tij, en kan de cap weer ontladen. Dat wilt de cap heel graag omdat ie vol zit. Bij nul aangekomen gaat het hetzelfde, maar dan met andere polariteit. Hoe lager de weerstand die je eraan hangt, hoe moeilijker de cap het vindt om spanning door te geven, want de weerstand vraagt stroom volgens I=U/R

Hoop dat je t begrijpt. Succes!