PDA

View Full Version : overschakeling akoestisch naar elektrisch



Canna
6 februari 2010, 22:06
Hallo gitaarguru's !

Excuses voor de zoveelste 'wat moet ik kopen' thread. Op aanraden van m'n broer (die zelf niet veel van het gitaargebeuren afweet) kom ik hier even een postje plaatsen want ik vond zowieso al niet direct wat ik wou weten tussen al de andere threads.

Ik ben al jaren bezig met het spelen van akoestische gitaar. Momenteel bespeel ik een Yamaha FGX. Nu wil ik graag ook beginnen aan een elektrisch avontuur. Ik ben echter niet op de hoogte van enige elektrische getinte informatie. Ik ken wel de verschillende merken en modellen, maar daar blijft het bij. Ik heb dus een paar vraagjes die ik hopelijk kan beantwoord zien, alvast bedankt voor de reacties...

Mijn invloeden? ik hou van blues, rock 'n roll en klassieke rock, (power)ballads, ... vooral geen metal en andere 'te harde' rock.
Bands zoals Queen, AC/DC, Status Quo, RHCP, Aerosmith, Dire Straits... en artiesten als Clapton, Bob Marley, Chuck Berry, BB King, Bryan Adams ...

Ik ben al een keer wat gaan testen in een lokale muziekshop, vriendelijke mensen die uitermate bereid waren om mij te helpen, maar ginder nog geen keuze kunnen maken (ik ging toen voor m'n Yamaha die ik ook heb gekocht, en wou tegelijk wat elektr. gitaren testen).

Ik zoek dus een gitaar die zich makkelijk laat bespelen, die kwalitatief in orde is, die duurzaam is, die geen zware neck heeft en die een sound brengt in de aard van hierboven opgesomde artiesten.

Na het testen kwam ik tot de volgende conclusies:
- Ik hou van het gewicht van de Les Paul
- Ik hou van de look van de Les Paul & de Tele
- Ik ben fan van de bespeelbaarheid van de strats & tele's
- De sound van de SG & de Les Paul vond ik vrij 'spot-on' en is denk ik wel naar wat ik op zoek ben.


- Ik vond de Les Paul 'zwaarder' qua bespeelbaarheid
- Ik ben geen fan van de sound die de strat & tele's brachten tijdens het testen
- de SG die ik testte, een Special, had een te zware neck. Dit wil ik graag vermijden.

Ik heb getest op een Fender Hot Rod & een Orange Rocker 30.
Geteste modellen:
- Gibson SG Special
- Fender AM special Strat
- Fender standard Tele
- Gibson LP Studio
- Vintage V100BB

Ik had graag ook een Vintage AV1 en een ESP LTD Eclipse getest maar die hadden ze niet in stock.

Momenteel ben ik geneigd voor een Les Paul te gaan, maar twijfel tussen het betalen voor de naam GIBSON op de headstock of toch voor een minder dure maar kwalitatieve Les Paul te gaan. Ik ben buiten EPI & Vintage niet op de hoogte van andere copies, ik ken wel Tokai, maar dat is zoals andere merken moeilijker verkrijgbaar en ik koop niet graag online.


Ik heb, zonder Amp bijgerekend, een budget van circa 700-800 euro.

De beslissing moet ik nog steeds zelf nemen, maar meer info van kenners kan altijd nuttig zijn om mijn uiteindelijke beslissing te nemen.

Alvast bedankt voor enige reacties !

Orbis
6 februari 2010, 22:34
Tja, voor 700 euro heb je sowieso geen Gibson, noch een Amerikaanse Fender. Ook de versterker zal van een pak mindere kwaliteit zijn dan de geteste.

De kwaliteit van Epiphone schijnt de laatste tijd niet super te zijn. Hagstrom maakt volgens mij goede LP-kopieën, met de mensuur van een Fender, waardoor je misschien weer de Strat/Tele-bespeelbaarheid terug hebt.

Midwolda
6 februari 2010, 22:41
Yamaha maakt zelf ook hele mooie Les Paul lookalikes, zoals deze bijvoorbeeld (http://link.marktplaats.nl/315524742).

Canna
6 februari 2010, 22:42
Mijn budget is voor de gitaar alleen. De Amp dat beslis ik later, wrs voor een budget hetzelfde als de gitaar.

Die Gibson SG Special was rond de 800 euro.
De ESP LTD EC dat ik graag had getest is ook rond dat budget, maar het lijkt dat, vooral met de EMG elementen, dat dit meer een metal gitaar is?
De Gibson LP Studio is ook van die prijsklasse.
Fender Highway's ook rond die prijsklasse.

Het hoeft niet perse een Fender of een Gibson te zijn. Ik zoek gewoon kwalitief iets ideaal.

Daarmee dat ik (indien ik voor een LP ga) dacht aan een Gibson Studio, Vintage of Epiphone of LTD eclipse.

Een strat of tele zal het wrs niet worden, al vind ik die qua bespeelbaarheid fantastisch, tegenover de 'zwaardere' Les Pauls (niet het gewicht).

Orbis
6 februari 2010, 22:47
Ah, sorry. Zonder amp kom je inderdaad wel aan die gitaren.

SGs zijn overigens altijd kopzwaar, dat is inherent aan het design. Verder is Gibson natuurlijk wel een gerenommeerde naam waar je toch een zekere kwaliteit van mag verwachten (natuurlijk wel testen) en voor sommigen ook relevant: hij behoudt vrij goed zijn waarde.

Bolder
6 februari 2010, 23:12
Kijk naar de Fender Telecaster '72 Deluxe reissue.
Is eigenlijk een Telecaster met een Stratocaster hals en kop, maar met Les Paul elektronica (2x Humbuckers en 3-way switch).
Prijs ligt rond de €800.

Koeloe
6 februari 2010, 23:46
PRS'en proberen, heeft een apart eigen sound.
Ik was na er een paar te testen meteen verkocht.
Ging in de 1e instantie ook voor LP.

Canna
7 februari 2010, 01:19
Zal ik overwegen als ik een tweede maal ga testen.

Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar ofwel:

- Vintage V100
- Vintage AV1
- Epiphone LP Standard or Studio

Ive considered Gibson aswell, but after seeing a lot of reviews, I realized I might aswell just go for a budget brand and save up for a kickass guitar in the future, instead of buying the cheapest Gibson now.

Unless i do decide to spend some cash:

- Gibson LP Studio
- LTD EC-400 series

Anyone who has experience with the budget brands?

Im a beginner with elektric so maybe its suited to start out with a budget guitar instead of the cheapest 'real thing'...

Canna
7 februari 2010, 01:22
woops sorry, door een of andere reden ging ik plots engels typen :) tzal door al die reviews zijn dat ik aan het lezen was!

ik laat het gewoon staan, denk wel dat iedereen hier het kan verstaan.

geert1976
7 februari 2010, 01:29
De drie gitaren die je noemt (Epi, Vintage) zijn toch een stuk minder dan een Gibson LP Studio.

Waarom kijk je niet naar een 2e hands Gibson Studio, die zijn wel te vinden voor redelijk geld

dutch.idiot
7 februari 2010, 03:19
De drie gitaren die je noemt (Epi, Vintage) zijn toch een stuk minder dan een Gibson LP Studio.

Waarom kijk je niet naar een 2e hands Gibson Studio, die zijn wel te vinden voor redelijk geld

Ik zou inderdaad eens kijken naar een tweedehands lp studio. Misschien kun je hem (met een beetje onderhandelen) ook wel nieuw binnen je budget krijgen. Vooral de Gibson lp faded studio versies schijnen inmiddels goedkoper te zijn dan de andere Gibson lp studios, zeker als je je een beetje oriënteert op internet. Je komt altijd wel een leuke prijs tegen waarmee je bij je "eigen" winkel weer kunt onderhandelen.

nickofzo
7 februari 2010, 03:21
voor 500/600 euro heb je al een lp studio met het naamkaartje "gibson" erop.. (het is het wel altijd waard..kwalitatief gezien..vind ik)

studio faded bij de feedback 650 dacht ik..
duss

.. en onthoud.. elke zelfde gitaar is toch anders;) speelt anders weegt anders voelt en klinkt anders.. ondanks ze "exact" hetzelfde zijn..

nickofzo
7 februari 2010, 03:24
ps.

wat een tijdstip om nog te posten eigenlijk:sssh:

dutch.idiot
7 februari 2010, 03:42
ps.

wat een tijdstip om nog te posten eigenlijk:sssh:

Ja, klopt, ik kan alleen niet slapen:dontgeti:.
Je kunt er zelf trouwens ook wat van :p, weltrusten!

Canna
7 februari 2010, 22:39
ja die LP studio's had ik al gezien. Had ook een mooie gibson SG special gezien rond die prijs.

Maar dan denk ik voor mezelf dat die mss zodne van het geld is, een 'budget' gibson kopen... Dan zou ik eerder voor een Vintage willen gaan, een V100 bv, kostprijsje maar 300 euro.

Daar evt elementen vervangen en dan kan ik nog uitkijken naar een echte gibson upgrade later, met wat meer budget.

Het hoeft ook niet perse een gibson te zijn, ik ben gewoon fan van die classic Les Paul looks, vooral Sunbursts. En dan is Gibson het merk bij uitstek denk ik.

Maar ik kijk zeker niet naar de prijzen & merken. Als die Vintage evt super klinkt, zou ik evt die aanschaffen en elemeneten en strings vervangen.

Zolang de kwaliteit in orde is ben ik tevreden. De naam op de headstock maakt mij niet uit.