PDA

View Full Version : Goede koop gedaan!



Orpheo
6 februari 2010, 22:06
Zoals sommigen wel gelezen hebben, stelde ik vorige week wat vraagjes omtrent een Marshall 6101 combo. Ik heb ooit zo'n amp gehad, en het was echt een toffe amp, maar ik heb 'm verkocht. zoals altijd, spijt komt later.

Ik wilde toch wel zo'n klein beessie terug, en in combinatie met al die toffe settings, leek 't me een goede deal. Helaas, voor ik kon bieden (kopen met 'nu kopen' op ebay), was ie al vergeven. Wellicht maar beter ook, aangezien ik nu een veel toffere deal heb gemaakt, al zeg ik 't zelf.

De allereerste multichannel die ik ooit testte, was een Engl Sovereign. Liefde op 't eerste gezicht. Nog nooit was er een andere COMBO die ik zo tof vond. De enige andere 2 amps die ik beter vond, waren de Engl SE (heb ik) en de JCM800 (heb ik onderhand ook alweer terug gekocht, in een speciale vorm).

De combo die ik op het oog had, mag geen verrassing meer zijn, was dus: de engl sovereign.

Ik zag 'm in het godverlaten oord van Emmen, op marktplaats te koop. Ik als een malle de eigenaar mailen, kwam er bijna te laat door op werk, en hoppa, ik krijg 'n mailtje binnen, toen ik net m'n werk binnen stapte.

Ja, meneer ging akkoord met mij als koper voor zijn zelf-gestelde vraag prijs. Ik probeerde er nog wel iets af te pingelen, subtiel, maar dat werd niet gewaardeerd; logisch, de prijs was ook BELACHELIJK laag.

wat kwam erbij? een z10 footswitch met een 10 meter isolated kabel. Het enige manke was dat het tolex 'kapot' was.

Vandaag was de afspraak; om 9 uur zat in in de auto, naar Emmen. De mist en regen kon de pret niet drukken, en om een uur of 2 (ja, ik raakte enorm verdwaald aldaar, holy, emmen is echt een doolhof!) kwam ik aan. De boel aanzwengelen, en ik was, to say the least, onder de indruk, en een klein beetje teleurgesteld.

Waarom onder de indruk? Nou... hij klinkt zo geweldig bruut! Hij klinkt als mijn SE op de eerste 4 kanalen, zonder de tonevoice opties. Clean is lekker sparkly clean, het crunch CRUNCHT, en lead1 is te gek voor stevige metal riffs, en lead2 is top voor lekker vette solo's. Ik was nog eens extra onder de indruk, omdat ik van de week een 212 combo had getest, en die klonk, met name op het tweede kanaal, een heel stuk minder. Veel te 'metalllllll' en dit was gewoon een lekker smerig geluid.

Ik was echter een beetje teleurgesteld, omdat het blijkbaar een behoorlijk wat OUDERE versie is van de sovereign, maar dat is ook gelijk zijn kracht. tone gaat immers voorop, toch? Een paar jaar geleden heeft Engl de sovereign intern en extern een facelift gegeven. Paar extra features, zoals reverb per 2 kanalen instelbaar, alles midi schakelbaar, en een extra treble knop. Veel meer '4 channel amp' dus dan de oude versie. De oude versie had namelijk alleen maar 2 echte kanalen, en over die 2 kanalen een instelbare boost: volume en gain instelbaar, en per 2 kanalen gedeelde EQ, en dat is bij de nieuwe dus veel meer gescheiden.

Het is echter zijn kracht,omdat ie nu gewoon veel meer karakter, kloten en ballen heeft. Ik weet niet precies hoe OUD ie is, maar wel dat ie behoorlijk wat heeft meegemaakt.

Nou, genoeg geluld: hier zijn wat foto's. Bedenk, ik ben pas NET thuis, en heb dus geen mooi (dag)licht voor foto's.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0116.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0117.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0120.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0129.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0127.jpg

Voor de geinteresseerde: ik heb dus nu 4 amps: engl SE el34 (halfstack met K&E xxl), Engl Sovereign, Marshall JMP/jcm888 (kwartstack), CMW Private Piasley (wisselt van cabs).

de marshall heb ik zelf bekleed, maar ik moet echt eens een dag vinden om het af te maken. Over de randjes moet nog zo'n halfrond stuk plastic, en nog hoekstukken. En als 't niet bevalt, doe ik 't bekleden nog eens, maar as I said: ik vind dit wel ok zo, tis beter dan een multiplex kist in de kamer ;) (ondanks dat 't een geweldig sterke kist is, ghehe)

hezz
6 februari 2010, 22:37
Orpheo, ik heb nieuwgevonden respect voor je. Die tas is de shit!

Oh en gefeliciteerd met de versterker.

crapton
6 februari 2010, 22:40
Ik vind die Smurfen zo gaaf man!

Past er goed bij... the Smurfs...

Orpheo
6 februari 2010, 22:46
ja, ik vind die tas ook tof! weet je hoeveel boodschappen daarin passen?!

En de smurfen: tja... :hippie:ben nog steeds ergens, een klein kind he ;)

Orpheo
6 februari 2010, 22:51
ey, verdraaid! ik heb WEL 2 reverb knoppen! het enige dat ie dan 'mist' is de bright midi schakelbaar, maar boehoe, wat erg. het 'belangrijkste' heeft ie!


TE GEK!

macwilliams
6 februari 2010, 22:59
We hadden hem toch uit de auto moeten trekken. Vond het echt tof dat jullie zijn geweest. :ok:

ik wil een koa met drie pearly Gates ofzo ;)

Orpheo
6 februari 2010, 23:29
We hadden hem toch uit de auto moeten trekken. Vond het echt tof dat jullie zijn geweest. :ok:

ik wil een koa met drie pearly Gates ofzo ;)

ghehe, ja, ander keertje. gewoon te weinig tijd gehad.

een koa met 3 pearly gates lijkt me iets teveel van 't goede. een koa met een pearly gates in de hals, te gek, maar in de brug wel wat grover geschut... JB met alnico8? die pup die ik in de walnoot had zitten? of gewoon, wat er nu in zit? :D

Henri H
7 februari 2010, 00:45
Tjonge, verrassing zeg, is toch wel even wat anders dan een 6101?!
Helemaal naar freakin' Emmen voor een ENGL combooooo. ;)

Gefeliciteerd. :ok:

macwilliams
7 februari 2010, 10:34
Eind deze maand kom ik langs met m'n nieuwe 4*12 B cab. :)

Orpheo
7 februari 2010, 10:46
Tjonge, verrassing zeg, is toch wel even wat anders dan een 6101?!
Helemaal naar freakin' Emmen voor een ENGL combooooo. ;)

Gefeliciteerd. :ok:

tja, ik heb geprobeerd uit te leggen waarom ik deze wilde hebben ;) oh ja, en tis handiger als ik op kamers ga, handiger dan de kwartstack of halfstack. op de foto's zie je ook hoe 'enorm' de kwartstack is vergeleken bij de engl combo :D

caliban
7 februari 2010, 12:07
Gaat die souvereign echt even heavy als de SE? :)

Orpheo
7 februari 2010, 12:32
Gaat die souvereign echt even heavy als de SE? :)

ja, hij heeft even veel gain on tap als de SE, maar hij heeft gewoon een hoop features niet. wat ie niet heeft, als aanvulling/verbetering op eerst:

geen gainboost per kanaal
geen ultra bright voor clean/crunch,
geen megalow punch,
geen depth boost,
geen dubbele presence,
geen tubedriver circuit,
geen schakelbare poweramp output,
2 ipv 3 fx loops,
geen contour active,
geen mid edge,
geen modern/classic,
geen high/low power.

daaruit valt dan een conclusie te trekken: OF de SE is belachelijk uitgebreid, OF de Sovereign is heel summier, OF beiden eigenlijk. de sovereign is eigenlijk al behoorlijk uitgebreid, maar de SE kan echt nog veel, veel meer. Ik heb bij macwilliams gisteren de steve morse flink aan de tand kunnen voelen. te gekke amp, maar mijn SE kan (voor mij) meer. logisch, eigenlijk ;) want bij de morse kan je het hoog-mid 2 keer instellen en schakelen, en het laagmid idem dito. Ik draai het gewoon een keer helemaal open, een keer helemaal dicht, en dat zijn dan dus precies de 'presets' van de se :P

Henri H
7 februari 2010, 14:27
Eind deze maand kom ik langs met m'n nieuwe 4*12 B cab. :)Kom je bij mij langs?

Orpheo
7 februari 2010, 16:12
@h.huisjes

nee,macwilliams komt waarschijnlijk bij mij langs.

macwilliams
7 februari 2010, 16:41
Ik kan van den haag best even langs dee'mter rijden voor een bakkie pleur en een metal scheur. Maar daar pm ik oe wel ee'm Veur huusiess ;)

Henri H
7 februari 2010, 16:47
OK, maar om nou die 4x12 voor een half uurtje mijn kelder in (en uit) te slepen....'t kan gerust hoor, met z'n tweeën is dat zo gepiept.
Ik hoor het wel, ben zeker benieuwd naar die GB's/Eminence(?) combi.

macwilliams
7 februari 2010, 16:55
Die combi zal er dan nog niet in zitten. Ik haal hem van daar op en de ombouw doe ik thuis pas....:makeup:
gewoon een bakkie doen :)

Henri H
7 februari 2010, 17:01
....
gewoon een bakkie doen :)Altijd goed. :)

Bolder
7 februari 2010, 18:03
...... oh ja, en tis handiger als ik op kamers ga, ................

Op kamers? Aan de hoeveelheid Les Pauls te zien die jij hebt dacht ik dat je al 80 jaar was man! hahaha

Zo kwam ik een keer een gozer in Frankrijk tegen op vakantie. 3 weken lang vet veel lol te hebben en gefeest, ik dacht al die tijd dat hij Frank heetten.. Bleek hij Wesley te heten! Haha wat was dat stom zeg

Michael AE
7 februari 2010, 19:51
Staar jullie toch niet zo blind op die features, jongens! :stop:

Ik wil liever weten hoe hij klinkt!

caliban
7 februari 2010, 20:39
ja, hij heeft even veel gain on tap als de SE, maar hij heeft gewoon een hoop features niet. wat ie niet heeft, als aanvulling/verbetering op eerst:

geen gainboost per kanaal
geen ultra bright voor clean/crunch,
geen megalow punch,
geen depth boost,
geen dubbele presence,
geen tubedriver circuit,
geen schakelbare poweramp output,
2 ipv 3 fx loops,
geen contour active,
geen mid edge,
geen modern/classic,
geen high/low power.


Heeft hij evenveel lowend als de SE dan? (Sorry voor de belachelijk simpele vragen.)

Orpheo
7 februari 2010, 21:11
Staar jullie toch niet zo blind op die features, jongens! :stop:

Ik wil liever weten hoe hij klinkt!

ik postte de verschillen in features, alleen voor t verschil. de tone is bruut, ik vind m heerlijk. t clean is heel transparant en heldeR, en met de gain van clean open, gaat ie wat meer over zn nek, Word ie iets smeriger. het crunch gaat van heel korrelig naar wat smoother, maar wel lekker veel power, smerigheid en kloten,iets dat nieuwere versies imho vaak missen. lead1 heeft meer gain dan lead2, met de nadruk op het midhoog en mid,en n knallend strak laag. het hoog scheurt en drukt lekker door. precies wat je wilt voor slag.lead2 is wat vetter,harder, pompendee en brullender, echt super voor solos. eigenlijk t karakter van de se, zoals ik al eerder zei, maar dan kaler qua features en dus minder voicing opties. op de se kan ik t hoog,laag, en mid tot in de puntjes tweaken,en dus per kanaal 4 tot 8 sounds maken.nu dus 'maar' 1 of 2.

hij is strak,in alle opzichten. het laag drukt echt lekker door,en het mid en midhoog snijdt lekker fel. tis precies wat ik zei: een engl SE junior. niet dus de savage, die is namelijk wat 'liever' in het mid dan deze 2. de powerball is wat gruiziger dan deze 2. de se en de sovereign zijn ergens n tussenweg tussen de invader en de powerball, vind ik dan.

nogmaals, ik vind dat deze ouwe zo is, de nieuwere sovereigns zijn wat meer metal,minder allround en wat gruiziger. minder invader en meer powerball