PDA

View Full Version : boogie clean - bluesy drive?



strate
6 februari 2010, 21:56
Hoi allemaal,

het is alweer tijd voor mijn zoveelste zoektocht naar een andere versterker. ik heb nu een mesa boogie nomad 45 2x12 combo die ik van forumlid ErikE een tijd geleden heb overgenomen. het is een fantastische versterker, alleen is de overdrive niet helemaal wat ik zoek. begrijp me niet verkeerd, de overdrive klinkt errug gaaf, alleen mis ik toch een beetje dat rauwe, blues gain à la hendrix en srv. de gain van de nomad is meer compressed en "netjes", om het zo maar te noemen.

het cleane kanaal is fantastisch, mooi dik, warm en toch met kracht. zo'n soort clean zou ik dus graag willen houden.

waar ik dus naar op zoek ben:
- clean kanaal wat lijkt op mesa boogie clean: nomad, lonestar, stiletto. één voor één een prachtig clean. hotrod serie van fender is helemaal niks. oude bandmaster reverb, vibrolux reverb etc. klinkt wel erg mooi, alhoewel niet zo dik als een boogie.
- een wat rauwere, bluesy, losse overdrive, meer de marshall richting dus.
- het liefst 2x12, combo of top maakt niet uit. in ieder geval meer dan 1 speaker.
- budget: verkoop van de huidige versterker.
- muzieksmaak: hendrix, srv, mayer.

nu ken ik geen één versterker die dit allemaal in zich heeft, en ook nog een beetje betaalbaar is, dus zat ik zelf te denken aan 2 kleine amps, bijv. een class 5 + nog een andere cleane, amp wat ik nog niet weet.

het heeft allemaal geen haast, de boogie bevalt opzich prima dus vind het geen probleem hier nog een tijd mee door te hoeven spelen.

alvast bedankt (alweer)!

guitarguru
6 februari 2010, 22:09
Jeetje..... meest simpele oplossing is dan natuurlijk een lekker overdrivepedaal over je cleane kanaal, maar dat had je zelf ook kunnen bedenken, zal dus wel niet de bedoeling zijn?

strate
6 februari 2010, 22:19
Jeetje..... meest simpele oplossing is dan natuurlijk een lekker overdrivepedaal over je cleane kanaal, maar dat had je zelf ook kunnen bedenken, zal dus wel niet de bedoeling zijn?

dat is ook zeker een optie. alleen moet er dan natuurlijk wel een cleane amp zijn die het geluid geeft dat ik wil en die amp zou ik niet kunnen noemen, en qua pedaal weet ik het ook niet precies, fulldrive? daarnaast moet het ook nog eens allemaal in mn budget vallen..

Rock Bottom
6 februari 2010, 22:23
dat is ook zeker een optie. alleen moet er dan natuurlijk wel een cleane amp zijn die het geluid geeft dat ik wil en die amp zou ik niet kunnen noemen, en qua pedaal weet ik het ook niet precies, fulldrive? daarnaast moet het ook nog eens allemaal in mn budget vallen..

Ik neem aan dat er bedoeld woord om een overdrive/tubescreamer op je cleane kanaal van je mesa te gooien.

Probeer voor de gein eens een bad monkey, dingen kosten nog geen 4 tientjes.

strate
6 februari 2010, 22:30
Ik neem aan dat er bedoeld woord om een overdrive/tubescreamer op je cleane kanaal van je mesa te gooien.

Probeer voor de gein eens een bad monkey, dingen kosten nog geen 4 tientjes.

ik vind het zonde om een versterker met zoveel opties te hebben waarvan je er vervolgens maar 1, het cleane kanaal, van gebruikt. daarnaast heb ik ook écht geen geld te besteden voor iets extra's, er komt nog een andere strat en verder moet ik rekening houden met andere uitgaven. Bovendien zou het ook nog welkom zijn om íetsje meer "dynamiek" te hebben in mn sound, dat de versterker ietsje beter op mn volumepot reageert van de gitaar en dergelijke. misschien dat dynamiek er niet het juiste woord voor is.

vettavillenl
8 februari 2010, 14:30
Heb je alle instellingen geprobeerd op ch 2 en 3?
Ik zou de handleiding er evt. nog 's op na lezen en evt. de extreme schakelaar proberen. Ch. 3 kan evt ook als 'n clean kanaal gebruikt worden (eerder met een randje).
Bij kanaal 2 denk ik dat je op moet passen met je bass instelling, daar gebruik je gemakkleijk teveel van.

Uiteraard is geluid iets persoonlijks maar een Nomad is per kanaal erg verschillend in te stellen.

Ik heb zelf de Nomad 45 4x10 die wat meer helder van totaalklank is als de 1x12 en (waarschijnlijk) de 2x12. Tot op heden gebruik ik geen OD/Dist. pedaaltjes ervoor.

WillemdaGuide
8 februari 2010, 17:45
Het eerste wat in me opkomt is een Laney TT100H
Goeie clean, 2 overdrive kanalen, en veel opties, kan je alles mee!

Fireburst
8 februari 2010, 19:41
Ik dacht bij het lezen van je wensen direct aan een JTM60.
En dan hou je nog wat zakgeld over, denk ik...

strate
8 februari 2010, 20:19
Heb je alle instellingen geprobeerd op ch 2 en 3?
Ik zou de handleiding er evt. nog 's op na lezen en evt. de extreme schakelaar proberen. Ch. 3 kan evt ook als 'n clean kanaal gebruikt worden (eerder met een randje).
Bij kanaal 2 denk ik dat je op moet passen met je bass instelling, daar gebruik je gemakkleijk teveel van.

Uiteraard is geluid iets persoonlijks maar een Nomad is per kanaal erg verschillend in te stellen.

Ik heb zelf de Nomad 45 4x10 die wat meer helder van totaalklank is als de 1x12 en (waarschijnlijk) de 2x12. Tot op heden gebruik ik geen OD/Dist. pedaaltjes ervoor.

oh coole tip! bedankt! vanavond heb ik helaas niet genoeg tijd meer, maar ik zal het morgen meteen uitproberen! de extreme schakelaar gebruik ik ook regelmatig, leuke feature! het valt me inderdaad op dat er veel verschillende sounds in de Nomad zitten, maar soms wordt het daardoor ook een beetje te veel en verwarrend. maar ik ga het zeker uitproberen!

edit: ik zou graag een iets meer toon hebben qua dit soort sound: http://www.youtube.com/watch?v=SZoX6Q0UK8A dit klinkt iets korreliger? weet niet precies hoe ik het moet uitdrukken, maar iets meer de blues richting tov wat ik nu vaak uit mn Nomad haal.

Zouden andere speakers ook helpen? een extra cabinet met g12t75 speakers?

strate
8 februari 2010, 20:25
Het eerste wat in me opkomt is een Laney TT100H
Goeie clean, 2 overdrive kanalen, en veel opties, kan je alles mee!

ik kan er niet zoveel over vinden, maar klinkt laney niet altijd nogal scherp? weer iets té scherp haha in tegensteling tot mn vorige post? hoeveel kost zoiets?

strate
8 februari 2010, 20:28
Ik dacht bij het lezen van je wensen direct aan een JTM60.
En dan hou je nog wat zakgeld over, denk ik...

deze is me al vaker aangeraden en lijkt me ook zéér interessant! kost idd niet te veel en kan ik eventueel nog wat effecten erbij kopen. Overdrive zal wel goed zitten bij de jtm60, maar is het cleane kanaal ook "goed" genoeg?

strate
8 februari 2010, 20:33
zou een marshall jvm ook wat zijn? ben van plan om over 2 weken naar een gitaarwinkel te gaan en dan onder andere de jvm te testen. wat ik erover heb gehoord en gelezen spreekt me wel aan! ik heb een keer een vintage modern geprobeerd en zeker qua overdrive klonk dat erg gaaf! alleen kon je die alleen loeihard zetten wou het een beetje klinken, dus voor thuisgebruik is het niet echt ideaal..

of hoe zit het met een fender custom vibrolux reverb? en dan de overdrive met een paar pedaaltjes oplossen. ik speel wekelijks over een bandmaster reverb (oude) en die klinkt toch erg mooi. is deze reissue van de vibrolux te vergelijken met zo'n oude fender bak? de hotrod serie van fender klinkt naar mijn mening veel te scherp en dun, en de overdrive is eigenlijk ook niks. of valt een vibrolux niet met deze serie te vergelijken?

Johnnyverbruggen
8 februari 2010, 21:13
koop een ceriatone overtone special, ik denk dat je zoiets wel zoekt....

strate
9 februari 2010, 17:14
koop een ceriatone overtone special, ik denk dat je zoiets wel zoekt....

heb al vaker naar deze versterker gekeken en hier gaat mn voorkeur het meest naar uit. het probleem is alleen dat ik denk dat hij de te duur is. Ik heb in nederland een keer geïnformeerd wat hij zou moeten kostten en dat lag tegen de 1000 euro aan als ik het me goed herinner, wat waarschijnlijk iets te veel is..

weet iemand waar je deze versterker ergens in nederland kan krijgen zonder hem zelf te hoeven kopen van ceriatone? of is via ceriatone kopen het goedkoopst? is er dan ook nog een pedaaltje extra voor nodig of levert de versterker van zichzelf al genoeg overdrive?

Henri H
10 februari 2010, 11:14
zou een marshall jvm ook wat zijn? ...De JVM heeft een redelijke clean, maar geen "Stiletto/Boogie-clean".
Als je die Nomad kunt verkopen voor rond de €1100,- kun je misschien op zoek gaan naar een 2e hands Stiletto?
Max Guitar heeft de Stage II versie in de aanbieding op dit moment voor €1500,-, en er staat er ééntje op MP voor €1100,-, weet niet welke versie (I of II).
De Stiletto heeft inderdaad een mooie clean zoals jij beschrijft, en dat bluesy soundje lijkt me ook geen probleem om uit het 2e kanaal te krijgen.

iWishmaster
10 februari 2010, 12:33
Stiletto is ook het eerste waar ik aan dacht. De clean is één van de beste die ik ooit gehoord heb en een rauwe drive heeftie zeker!

zjanke
10 februari 2010, 13:17
Kijk eens of je een Boogie Blue angel kunt vinden en zet daar eens een OCD voor.

1x12 heeft over het algemeen meer mid dan 4x10, maar da's een smaakkwestie.

strate
10 februari 2010, 17:40
De JVM heeft een redelijke clean, maar geen "Stiletto/Boogie-clean".
Als je die Nomad kunt verkopen voor rond de €1100,- kun je misschien op zoek gaan naar een 2e hands Stiletto?
Max Guitar heeft de Stage II versie in de aanbieding op dit moment voor €1500,-, en er staat er ééntje op MP voor €1100,-, weet niet welke versie (I of II).
De Stiletto heeft inderdaad een mooie clean zoals jij beschrijft, en dat bluesy soundje lijkt me ook geen probleem om uit het 2e kanaal te krijgen.


Stiletto is ook het eerste waar ik aan dacht. De clean is één van de beste die ik ooit gehoord heb en een rauwe drive heeftie zeker!

Een Stiletto heb ik al vaak bekeken op de boogie site en lijkt me een zeer toffe amp, en ken hem ook via h.huisjes' topic;) maar is 1100 niet wat te hoog gegrepen voor een nomad? en stel dat ik voor 1100 een stiletto head kan kopen, moet er natuurlijk ook nog een cab bij en wordt het dan niet een erg duur grapje? of voldoet een simpel 1936 cabinet ook al voldoende voor een stiletto? de combo kan natuurlijk ook, al heb ik die nog nooit gezien op MP of in een muziekzaak, klopt dat? en de overdrive is dus ook erg goed voor blues?
ohja, soms klinkt de nomad zó goed dat ik het stiekem eigenlijk weer een beetje saai begin te vinden. Luister naar de plexi's van hendrix en dat klinkt eigenlijk veel ongecontroleerder en "slechter" om het zo maar te zeggen, wat ik ook wel kan waarderen.

strate
10 februari 2010, 17:44
Kijk eens of je een Boogie Blue angel kunt vinden en zet daar eens een OCD voor.

1x12 heeft over het algemeen meer mid dan 4x10, maar da's een smaakkwestie.

er stond pas geleden nog een blue angel op marktplaats (MP) en had de verkoper ook gemaild, maar was niet geïnteresseerd in een ruil met de nomad. Wat is het verschil tussen het clean van de blue angel en de nomad?
zit er ook nog verschil tussen een 1x12 en 2x12? ik ben zelf over het algemeen meer fan van 12" speakers.

vettavillenl
10 februari 2010, 22:57
maar is 1100 niet wat te hoog gegrepen voor een nomad? .

Ik zou zeggen nee, eerder een prima prijs afhankelijk van de staat mag ie varieren tssuen de 1000 en 1350...

Henri H
11 februari 2010, 10:54
....of voldoet een simpel 1936 cabinet ook al voldoende voor een stiletto? .....Sterker nog: Ik vind m'n Stiletto het beste klinken op m'n 1936 met G12-65's.
Ik heb de 1936 wel half open gemaakt, vezel-achterplaat eruit, 2 smalle berken multiplex plankjes erin, boven en onder.

Wat verschil tussen 1x12 en 2x12 betreft, een 2x12 geeft wat meer spreiding over het algemeen, ik vind het lekkerder klinken.
Voor thuis zou een 1x12 ook prima kunnen.

WillemdaGuide
11 februari 2010, 13:01
ik kan er niet zoveel over vinden, maar klinkt laney niet altijd nogal scherp? weer iets té scherp haha in tegensteling tot mn vorige post? hoeveel kost zoiets?

ik vind hem niks scherper klinken dan mijn Marshalls, maar gitaar en speakerkast maakt natuurlijk ook uit.
Mocht je in de buurt wonen mag je hem best eens komen testen als je wilt.

edit:
Je woont in de buurt, dus als je eens nieuwsgierig bent naar die Laney...

Michael AE
11 februari 2010, 13:11
Ik zou als ik jou was ook absoluut kijken naar een 1-kanaals amp/non-channelswitcher met een drive pedaal en me niet blind staren op features.

Er zijn gerust goeie channelswitchers te vinden, maar het is altijd een compromis. Een mooie non-channelswitcher met het juiste pedaal klinkt in mijn oren veel dynamischer en bruikbaarder; zeker als je niet op zoek bent naar high-gain.

Wil je echt persé een 2 kanaals amp, dan zou ik ook eens gaan kijken naar een Hook of een Bogner Shiva. De Hook is de enige die ik op alle kanalen wel redelijk dynamisch vond, maar dat was wel een oude versie. De nieuwere vind ik minder. De Shiva heb ik zelf een tijdje gehad en die had een prachtig clean kanaal, en een goed bruikbaar overdrive kanaal. Ik had persoonlijk een beetje een haat/liefde verhouding met het drive kanaal en ben uiteindelijk voor een Matchless met pedalen gegaan. Nu kan ik gewoon een nieuw pedaal kopen als ik een keer een ander smaakje wil. (Tot nu toe nog niet nodig geweest...)

Henri H
11 februari 2010, 13:59
Hé Michael, wel even de beginpost goed doorlezen hè! ;)
Hij zegt dat ie eerst z'n Nomad wil verkopen, en daarvan een andere amp aan kan schaffen, dan ligt een HOOK, Bogner of Matchles ver buiten z'n bereik.

Wat één of twee kanaals betreft: Als je een lekkere overdrive wilt, vind ik meestal (eigenlijk tot nu toe altijd) een overdrive, direct uit de amp, het lekkerst.
Er zijn goede pedalen, maar de meeste van die pedalen, vooral de goedkopere, klinken toch echt een stuk vlakker/"dynamieklozer" dan het geluid van een overstuurde amp.
De Stiletto heeft beide sounds die jij zoekt zeker in zich, maar je moet hem wel zelf gaan testen.

Die Laney van Willem is ook een prachtbak trouwens, goeie clean en een verrassend goede crunch, echt een goede rechttoe rechtaan versterker met veel opties waaronder midi.
Het heeft wel wat van een JCM 800, het clean is wel anders/beter.

strate
11 februari 2010, 20:13
Sterker nog: Ik vind m'n Stiletto het beste klinken op m'n 1936 met G12-65's.
Ik heb de 1936 wel half open gemaakt, vezel-achterplaat eruit, 2 smalle berken multiplex plankjes erin, boven en onder.

Wat verschil tussen 1x12 en 2x12 betreft, een 2x12 geeft wat meer spreiding over het algemeen, ik vind het lekkerder klinken.
Voor thuis zou een 1x12 ook prima kunnen.


Hé Michael, wel even de beginpost goed doorlezen hè! ;)
Hij zegt dat ie eerst z'n Nomad wil verkopen, en daarvan een andere amp aan kan schaffen, dan ligt een HOOK, Bogner of Matchles ver buiten z'n bereik.

Wat één of twee kanaals betreft: Als je een lekkere overdrive wilt, vind ik meestal (eigenlijk tot nu toe altijd) een overdrive, direct uit de amp, het lekkerst.
Er zijn goede pedalen, maar de meeste van die pedalen, vooral de goedkopere, klinken toch echt een stuk vlakker/"dynamieklozer" dan het geluid van een overstuurde amp.
De Stiletto heeft beide sounds die jij zoekt zeker in zich, maar je moet hem wel zelf gaan testen.

Die Laney van Willem is ook een prachtbak trouwens, goeie clean en een verrassend goede crunch, echt een goede rechttoe rechtaan versterker met veel opties waaronder midi.
Het heeft wel wat van een JCM 800, het clean is wel anders/beter.

Mooi dat g12t's zo goed bevallen bij de stiletto! ik heb zelf ook de voorkeur voor 2x12 speakers, klinkt iets losser en grootser naar mijn mening dan 10" speakers. g12t's zijn ook wat levendigere en lossere speakers dan v30's die in de nomad zitten, wat ook al zou kunnen helpen bij de sound waar ik wat meer naar op zoek ben.
Op de tone selector op de Celestion site vind ik persoonlijk de g12h's nog wat beter klinken dan de g12t's, al hangt het natuurlijk ook wel van de versterker af.

Is een Stiletto haalbaar volgens jou? ik denk dat ik toch nog steeds krap zal zitten, en ik moet ook maar zien de reële prijs te halen. De Stiletto klinkt dus niet te strak? Ik ga over 2 weken naar een muziekwinkel, dus ga hem, als hij daar staat, zeker proberen!

De mening van één of twee kanaals: ik heb zelf nog te weinig ervaring om hier echt een oordeel over te vellen, maar ik vind zowel een een-kanaals met pedaaltjes als een tweekanaals amp prima, heb zelf geen voorkeur voor een van beide.

strate
11 februari 2010, 20:14
Ik zou zeggen nee, eerder een prima prijs afhankelijk van de staat mag ie varieren tssuen de 1000 en 1350...

dat zou wel top zijn! alleen is het natuurlijk altijd de vraag of er iemand is die opzoek is naar een nomad en er de reële vraagprijs voor wil betalen..

strate
11 februari 2010, 20:16
ik vind hem niks scherper klinken dan mijn Marshalls, maar gitaar en speakerkast maakt natuurlijk ook uit.
Mocht je in de buurt wonen mag je hem best eens komen testen als je wilt.

edit:
Je woont in de buurt, dus als je eens nieuwsgierig bent naar die Laney...

dat lijkt me zeker leuk! ik ga over twee weken naar een muziekwinkel om het een en ander te testen en zal dan ook een paar laney's testen. Als de laney's me bevallen zou ik graag een keertje langskomen!

strate
11 februari 2010, 20:21
Ik zou als ik jou was ook absoluut kijken naar een 1-kanaals amp/non-channelswitcher met een drive pedaal en me niet blind staren op features.

Er zijn gerust goeie channelswitchers te vinden, maar het is altijd een compromis. Een mooie non-channelswitcher met het juiste pedaal klinkt in mijn oren veel dynamischer en bruikbaarder; zeker als je niet op zoek bent naar high-gain.

Wil je echt persé een 2 kanaals amp, dan zou ik ook eens gaan kijken naar een Hook of een Bogner Shiva. De Hook is de enige die ik op alle kanalen wel redelijk dynamisch vond, maar dat was wel een oude versie. De nieuwere vind ik minder. De Shiva heb ik zelf een tijdje gehad en die had een prachtig clean kanaal, en een goed bruikbaar overdrive kanaal. Ik had persoonlijk een beetje een haat/liefde verhouding met het drive kanaal en ben uiteindelijk voor een Matchless met pedalen gegaan. Nu kan ik gewoon een nieuw pedaal kopen als ik een keer een ander smaakje wil. (Tot nu toe nog niet nodig geweest...)

Een 1-kanaals versterker met pedaaltjes vind ik ook prima, en het voordeel is daar inderdaad van dat heel gemakkelijk tussen een andere overdrive kunt switchen. Ik heb nog niet genoeg ervaring om er een oordeel over te vellen of non-switchers echt beter en dynamischer klinken, maar ik hou me aanbevolen!

Features zijn voor mij zeker niet een must, vind zelfs de features op de nomad soms net een beetje over-the-top. Ik heb veeel liever een versterker met 1 of 2 bere-goede sounds, dan een versterker met 20 verschillende sounds die het allemaal nét niet zijn.

Als ik het budget had zou ik een Bogner, Hook of Matchless zeeer graag willen hebben, maar ik moet het met zo'n 1000 euro minder doen...

Michael AE
11 februari 2010, 20:47
Hé Michael, wel even de beginpost goed doorlezen hè! ;)
Hij zegt dat ie eerst z'n Nomad wil verkopen, en daarvan een andere amp aan kan schaffen, dan ligt een HOOK, Bogner of Matchles ver buiten z'n bereik.

Ik had het gelezen, maar ik gaf gewoon een paar opties waarvan ik vind dat ze het beste werken. Budget opties zijn er al genoeg gegeven in dit topic vind ik. ;)


Wat één of twee kanaals betreft: Als je een lekkere overdrive wilt, vind ik meestal (eigenlijk tot nu toe altijd) een overdrive, direct uit de amp, het lekkerst.
Er zijn goede pedalen, maar de meeste van die pedalen, vooral de goedkopere, klinken toch echt een stuk vlakker/"dynamieklozer" dan het geluid van een overstuurde amp.
De Stiletto heeft beide sounds die jij zoekt zeker in zich, maar je moet hem wel zelf gaan testen.

Het ding is dat een pedaal over een hele goede cleane amp heel anders klinkt dan over het cleane kanaal van een channelswitcher. Daar gaan mensen vaak de fout in. Ze kopen een pedaal en proberen het uit over hun eigen channelswitcher, en vergelijken dat vervolgens met het drive-kanaal. Tsja, dan krijg je een heel andere sound dan wanneer je een goede non-channelswitcher met een drive pedaal vergelijkt met het drivekanaal van een channelswitcher.

Elke versterker reageert heel anders op pedalen en in mijn ervaring reageren channleswitchers het minst goed. Een plat clean kanaal zal met een goed drivepedaal plat blijven klinken, maar neem een oude Fender en gooi hetzelfde drive pedaal er overheen; compleet andere sound.

Ik bedoel trouwens niet dat elke channelswitcher slecht klinkt, hoor. In tegendeel zelfs. Het is echter mijn ervaring dat mensen de optie van een singlechannel met een pedaal heel snel overslaan, omdat ze een drivepedaal op het cleane kanaal van hun channelswitcher hebben geprobeerd en het vonden tegenvallen. Ik probeer dus uit te leggen dat een amp die clean heel mooi en dynamisch klinkt ook beter drive-pedalen slikt dan een amp die al plat is van zichzelf. En mijn ervaring is dat non-channelswitchers clean bijna altijd veel dynamischer en vetter klinken. ;)

Henri H
11 februari 2010, 21:14
Mooi dat g12t's zo goed bevallen bij de stiletto! ....G12-65's zijn geen G12T's.
G12T-75's zijn meestal de standaard speakers die in de huidige 1960 en 1936 Marshall kasten zitten.
Je hebt ook nog G12T-100's volgens mij.

G12-65's werden in de jaren '70 en '80 gebruikt als opvolger v.d Greenbacks, maar klinken toch behoorlijk anders.
Het zou misschien bij jouw Nomad een verbetering kunnen zijn, ze klinken wat ronder, en voor een cleane sound vind ik ze ook erg goed.

Michael heeft wellicht een punt met z'n verhaal over non-channelswitchers, maar met een Stiletto heb je direct 2 supergoede sounds zonder effect-pedaaltjes.
Voordeel van een non-channelswitcher zou ook nog kunnen zijn dat je lekker kunt experimenteren met verschillende drive pedaaltjes.
Wie weet heb jij eerst genoeg aan een Bad Monkey (€40,- o.i.d.), maar ga je over een jaartje ofzo 's verder kijken naar een ander pedaaltje.
Ik kan me voorstellen dat dat ook erg leuk is.

Praat ik mezelf potdorie GAS aan. :dontgeti: ;)

strate
11 februari 2010, 21:22
Ik had het gelezen, maar ik gaf gewoon een paar opties waarvan ik vind dat ze het beste werken. Budget opties zijn er al genoeg gegeven in dit topic vind ik. ;)



Het ding is dat een pedaal over een hele goede cleane amp heel anders klinkt dan over het cleane kanaal van een channelswitcher. Daar gaan mensen vaak de fout in. Ze kopen een pedaal en proberen het uit over hun eigen channelswitcher, en vergelijken dat vervolgens met het drive-kanaal. Tsja, dan krijg je een heel andere sound dan wanneer je een goede non-channelswitcher met een drive pedaal vergelijkt met het drivekanaal van een channelswitcher.

Elke versterker reageert heel anders op pedalen en in mijn ervaring reageren channleswitchers het minst goed. Een plat clean kanaal zal met een goed drivepedaal plat blijven klinken, maar neem een oude Fender en gooi hetzelfde drive pedaal er overheen; compleet andere sound.

Ik bedoel trouwens niet dat elke channelswitcher slecht klinkt, hoor. In tegendeel zelfs. Het is echter mijn ervaring dat mensen de optie van een singlechannel met een pedaal heel snel overslaan, omdat ze een drivepedaal op het cleane kanaal van hun channelswitcher hebben geprobeerd en het vonden tegenvallen. Ik probeer dus uit te leggen dat een amp die clean heel mooi en dynamisch klinkt ook beter drive-pedalen slikt dan een amp die al plat is van zichzelf. En mijn ervaring is dat non-channelswitchers clean bijna altijd veel dynamischer en vetter klinken. ;)

dat is wel waar! ik hoor regelmatig een lex bos superdrive over een oude bandmaster reverb en dat klinkt helemaal toppie! Pedaaltjes daarentegen op bijvoorbeeld een hotrod deluxe die ik heb gehad klonk eigenlijk nergens naar, om het zo maar te zeggen. Het clean van de nomad klinkt te gek, helemaal met nog andere speakers waarschijnlijk, dus wie weet klinken daar pedaaltjes ook goed op?

strate
11 februari 2010, 21:30
G12-65's zijn geen G12T's.
G12T-75's zijn meestal de standaard speakers die in de huidige 1960 en 1936 Marshall kasten zitten.
Je hebt ook nog G12T-100's volgens mij.

G12-65's werden in de jaren '70 en '80 gebruikt als opvolger v.d Greenbacks, maar klinken toch behoorlijk anders.
Het zou misschien bij jouw Nomad een verbetering kunnen zijn, ze klinken wat ronder, en voor een cleane sound vind ik ze ook erg goed.

Michael heeft wellicht een punt met z'n verhaal over non-channelswitchers, maar met een Stiletto heb je direct 2 supergoede sounds zonder effect-pedaaltjes.
Voordeel van een non-channelswitcher zou ook nog kunnen zijn dat je lekker kunt experimenteren met verschillende drive pedaaltjes.
Wie weet heb jij eerst genoeg aan een Bad Monkey (€40,- o.i.d.), maar ga je over een jaartje ofzo 's verder kijken naar een ander pedaaltje.
Ik kan me voorstellen dat dat ook erg leuk is.

Praat ik mezelf potdorie GAS aan. :dontgeti: ;)

ik zag net inderdaad ook dat ik andere speakers noemde. wat is het verschil tussen g12t75 en g12-65's qua sound? de g12t75 schijnt niet zo goed clean te klinken dacht ik, maar is wel heel levendig. Ik ga in ieder geval volgende week een 1936 cabinet met g12t75 speakers uitproberen op de nomad.

Ik heb een bluesbreaker pedaal van de eerste versie gehad, die nog in Engeland gemaakt werden. Heb er nu eigenlijk spijt van dat ik die heb verkocht, want het was echt een mooi pedaaltje.

Ik denk dat het een goed plan is dat ik die andere speakers ga uitproberen, en een dagje versterkers ga testen in een muziekwinkel, inclusief de stiletto en laney's. Daarna kan ik hopelijk meer inzicht krijgen in wat de beste keuze is.

Eventuele reacties, tips en dergelijke zijn altijd welkom!

Henri H
11 februari 2010, 21:52
De G12T-75 speakers worden over het algemeen niet gezien als een goede speaker (understatement?), maar je kunt ze allicht uitproberen.
Ik vind ze persoonlijk niet slecht, maar het hangt ook van je amp en je persoonlijke voorkeur af.
Ze worden vaak 2e hands aangeboden, los of in een cab.

Ga lekker 's testen, ik denk dat je ondertussen wat tips en ideeën hebt gekregen, lekker laten bezinken, en misschien is die Nomad voor jou ook goed genoeg, lekker pedaaltje erbij, probeer voor de gein 's een Bad Monkey, daar zijn hele volksstammen helemaal zot op, dus nogmaals: gewoon lekker testen.

Ik ruik GAS. ;)

strate
11 februari 2010, 21:57
De G12T-75 speakers worden over het algemeen niet gezien als een goede speaker (understatement?), maar je kunt ze allicht uitproberen.
Ik vind ze persoonlijk niet slecht, maar het hangt ook van je amp en je persoonlijke voorkeur af.
Ze worden vaak 2e hands aangeboden, los of in een cab.

Ga lekker 's testen, ik denk dat je ondertussen wat tips en ideeën hebt gekregen, lekker laten bezinken, en misschien is die Nomad voor jou ook goed genoeg, lekker pedaaltje erbij, probeer voor de gein 's een Bad Monkey, daar zijn hele volksstammen helemaal zot op, dus nogmaals: gewoon lekker testen.

Ik ruik GAS. ;)

haha bedankt voor de raad! ik ga zeker lekker testen en het even laten bezinken. Daarna zal ik weer van me laten horen! bedankt voor alle tips en advies!

Simon Hans
12 februari 2010, 09:17
haha bedankt voor de raad! ik ga zeker lekker testen en het even laten bezinken. Daarna zal ik weer van me laten horen! bedankt voor alle tips en advies!

Hm, ik heb met verbazing je topic zitten lezen. Ik kan niet anders zeggen: experimenteer met je instellingen, wat jij wilt moet eruit te halen zijn! En dan: een Mase Boogie wegdoen voor een........ Zou ik niet doen (tenzij je geld hard nodig hebt, maar dan is het een hele andere discussie).

succes!

Simon

strate
12 februari 2010, 11:59
Hm, ik heb met verbazing je topic zitten lezen. Ik kan niet anders zeggen: experimenteer met je instellingen, wat jij wilt moet eruit te halen zijn! En dan: een Mase Boogie wegdoen voor een........ Zou ik niet doen (tenzij je geld hard nodig hebt, maar dan is het een hele andere discussie).

succes!

Simon

ik heb gister ook veel zitten experimenteren met de instellingen, en het klinkt ook echt wel gaaf hoor, alleen klinkt het toch altijd net iets te netjes oid. ik kan het niet zo goed omschrijven, maar luister naar oude platen van hendrix en vergelijk dat met de sound van de nomad, en er zit toch wel een verschil in. niet dat ik ontevreden ben met de nomad, in tegendeel zelfs, maar soms mist het toch iets.

WillemdaGuide
12 februari 2010, 12:54
dat lijkt me zeker leuk! ik ga over twee weken naar een muziekwinkel om het een en ander te testen en zal dan ook een paar laney's testen. Als de laney's me bevallen zou ik graag een keertje langskomen!

Pm of mail me maar even als het je wat lijkt.
Misschien kun je je boogie dan ook meenemen om ze naast elkaar te testen, geeft toch vaak het beste vergelijk.
Ik hoor het wel

Henri H
12 februari 2010, 13:18
Die Hendrix sound is niet iets wat je erg eenvoudig precies nabootst ben ik bang.
Daarvoor heb je toch een (oude) Marshall nodig die tot 11 gaat, zo ging dat vroeger, vol open die hap.

Er zijn pedalen en amps/modellers die die sound ook op laag volume kunnen nabootsen, maar het blijft altijd een soort van ripp-off natuurlijk.
Hendrix haalde natuurlijk ook voor een groot gedeelte die sound uit z'n vingers.

De Stiletto heeft dat ook een beetje, is wat "netter" dan een oude Marshall, maar met een Strat klinkt het toch wel behoorlijk goed vind ik.

Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik eigenlijk nooit op een oude JTM of Plexi o.i.d. gespeeld heb, alleen maar JMP's tot nu toe, dus echt vergelijken kan ik het ook niet.
Met een JMP kun je wel een hele redelijke Hendrix sound creëren trouwens, als je dan je volume pot van je gitaar gebruikt kun je hem behoorlijk goed clean krijgen, zolang je de gain v.d. JMP maar laag genoeg houdt.
Dergelijke combo's (2x12 50W) komen regelmatig voorbij op MP en kosten tussen de €500,- en €800,- ongeveer, afhankelijk v.d. staat.

Edit: Meestal zitten er in die combo's G12-65 speakers.

strate
12 februari 2010, 18:44
Pm of mail me maar even als het je wat lijkt.
Misschien kun je je boogie dan ook meenemen om ze naast elkaar te testen, geeft toch vaak het beste vergelijk.
Ik hoor het wel

Ik wacht eerst even mn bezoek aan de muziekwinkel af, daarna zal ik je pm'en!

strate
12 februari 2010, 18:50
Die Hendrix sound is niet iets wat je erg eenvoudig precies nabootst ben ik bang.
Daarvoor heb je toch een (oude) Marshall nodig die tot 11 gaat, zo ging dat vroeger, vol open die hap.

Er zijn pedalen en amps/modellers die die sound ook op laag volume kunnen nabootsen, maar het blijft altijd een soort van ripp-off natuurlijk.
Hendrix haalde natuurlijk ook voor een groot gedeelte die sound uit z'n vingers.

De Stiletto heeft dat ook een beetje, is wat "netter" dan een oude Marshall, maar met een Strat klinkt het toch wel behoorlijk goed vind ik.

Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik eigenlijk nooit op een oude JTM of Plexi o.i.d. gespeeld heb, alleen maar JMP's tot nu toe, dus echt vergelijken kan ik het ook niet.
Met een JMP kun je wel een hele redelijke Hendrix sound creëren trouwens, als je dan je volume pot van je gitaar gebruikt kun je hem behoorlijk goed clean krijgen, zolang je de gain v.d. JMP maar laag genoeg houdt.
Dergelijke combo's (2x12 50W) komen regelmatig voorbij op MP en kosten tussen de €500,- en €800,- ongeveer, afhankelijk v.d. staat.


Edit: Meestal zitten er in die combo's G12-65 speakers.

Ik hoef ook niet précies de hendrix-sound hoor, maar iets bluesgerichter zou welkom zijn. Ik dacht idd al dat een Stiletto, maar zowiezo gewoon een mesa boogie, iets netter klinkt dan zo'n oude marshall. Als ik mn bezoekje breng aan de muziekwinkel zal ik ook proberen om een reissue plexi, jtm45 oid te testen. Een JMP moet qua overdrive te gek zijn, alleen blijft het clean altijd lastig. Met aan de volume pot van mn gitaar draaien kom je natuurlijk al een heel eind in de richting, maar het wordt toch nooit écht clean en dus lijkt een marshall me daarom iets te eenzijdig, ik speel graag ook nog wat andere dingen dan hendrix. Maar met het testen zal duidelijker worden of het iets is.

strate
26 februari 2010, 18:31
Zo, ben vandaag naar Max Guitars (vroeger Guitar and Amps) in Nijmegen geweest. Toffe zaak! was er al een keer geweest maar werd nu nog beter geholpen en ze maakte alle tijd voor me vrij!
Veel gepraat met de verschillende verkopers over wat bij me zou passen en welke versterkers ik uit zou moeten proberen.

Marshall plexi achtigen werd me afgeraden voor mijn thuisgebruik en ook heel erg logisch, dus heb geen marshall uitgeprobeerd.

Allereerst de Egnater Rebel 30 2x12 combo: erg goed! was wel wat duurder geprijsd dan ik had verwacht, was zo'n 1100 euro dacht ik, maar had een goed clean en overdrive kanaal. Clean wat donkerder en dikker dan fender-amps, wat voor mij een erg pluspunt was. De Nomad klinkt soms misschien wel weer iets té dik, maar deze zat er mooi tussenin. Met de traploos verstelbare eindtrap tussen 6V6 en EL84 was de sound ook nog mooi te tweaken. Meestal kwam ik op het midden uit, dus tussen 6V6 en EL84 in. Enige nadeel was dat de mids niet waren te regelen op het cleane kanaal.
Overdrive kanaal: ook weer erg goed, stukken bluesyer dan de Nomad. kon er erg goed mee uit de voeten, en was mooi te regelen in dat randje qua overdrive. Ook de ingebouwde power attenuator was een echt handige feature. Verder geen commentaar er op, gewoon goed.
De amp is zeker een optie.

http://www.egnateramps.com/Rebel30212.html


Egnater Tweaker 15W Head: dit was de amp waar ik van tevoren het meest in geïnteresseerd in was, alleen hadden ze deze helaas nog niet. Vond deze qua features en prijs (420 euro bij thomann!) uitermate interessant, alleen zei de verkoper dat het overdrive kanaal een stuk meer rock-gericht was ipv blues, dus waarschijnlijk kan ik deze van mn lijstje afhalen, helaas...
Heeft iemand er al meer over deze versterker gehoord?

http://www.egnateramps.com/TweakerHead.html


Rivera Chubster 55W 1x12 combo: Eigenlijk vond ik deze behoorlijk veel lijken op de Egnater. Hij verraste me positief, clean kanaal was beter dan ik had verwacht, en was nog wat beter dan de Egnater denk ik. Qua scheuren ook erg goed, alleen was de hoeveelheid gain wat minder goed te regelen, er zat geen gain-potmeter op. Kwalitatief goed gebouwd, grote trafo's erin etc. Verder eigenlijk niet zoveel over te vertellen dus. Gewoon een erg goede amp die ook een goede optie is!

http://www.rivera.com/products/chubster/chub55.php


Mesa Boogie Stiletto head + 4x12 Bogner cabinet: weet helaas niet welke versie het precies was maar denk de Deuce, maar was hier wel benieuwd naar naar aanleiding van H.Huisjes tip! Eerst op het cleane kanaal wat meteen herkende als een Mesa Boogie clean, leek veel op de Nomad. Klonk dus lekker dik en groots. Daarna aan de overdrive begonnen, eerst met de crunch van kanaal 1 en daarna met de verschillende modes op het 2de kanaal. Het werd me echter al vrij snel duidelijk dat dit niet geschikt was voor mezelf. Het was zeker een stuk rauwer dan de Nomad, alleen was het wel overduidelijk een rock-achtige overdrive die niet geschikt was voor hendrix, srv etc. Ook had het wel erg veel knopjes zoals de Nomad, terwijl ik toch liever naar wat meer puurs ga. Was overigens wel scherp geprijsd, iets van 1500 euro(!)

http://mesaboogie.com/Product_Info/stiletto/StilettoDeuce.htm


Daarna overgeschakeld naar een 65 Amps Lil' Elvis head en 2x12 combo: man wat een sound! Er zat heel weinig op, zelfs geen volledige EQ, maar alleen een tone knop. Maar de amp was zo gevoiced dat hij precies zo klonk als ik wou en met de tone knop kon je hem desgewenst nog iets scherper, ronder of warmer maken. Er zat ook een tremolo op wat ik overigens een nutteloze toevoeging vind, maar ach, er af en toe mee experimenteren kan best leuk zijn. Met een switch voor meer overdrive en met het regelen van de volume knop kon je ook een fantastisch mooie overdrive krijgen. Zag er samen met zijn kleine 2x12 cabinet ook fantastisch uit. Heb er maar kort op gespeeld zodat ik niet al te erg in de verleiding kwam om meer dan 2000 euro uit te geven! Was dus echt te duur.

http://maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3726


Toen de The Valve 2/50 1x12 combo uitgeprobeerd die zo'n 1800 euro kostte. Klonk vrij hetzelfde als de 65 Amps, wel iets warmer, maar omdat deze wat vriendelijker geprijsd was heb ik hier langer op gespeeld en echt, ik denk al de hele dag aan deze versterker! Echt een fan-tas-tisch ding, precies wat ik wil. EQ gewoon neutraal gezet en zo klonk het al precies zoals ik wou. Alles viel meteen op z'n plek bij deze The Valve, niks aan de knopjes draaien om een goede sound te krijgen, ik snapte de versterker gewoon meteen. Op het overdrive kanaal regelde je de hoeveelheid gain met je aanslag op je gitaar, zacht aanslaan en het was bijna clean, hard aanslaan en je had een steengoede bluesy drive. Reageerde dus goed op je spel. Alles beviel me gewoon aan deze amp. Ook op laag, slaapkamer volume gaf hij een steengoede sound. Deze versterker daagt je echt uit om te blijven spelen, en hier wil je ook op blijven spelen. Je krijgt elke keer weer zin om hem aan te zetten en te spelen. Echt ontzettend dynamische amp in positieve zin!

http://www.the-valve.com/250.html


Tot slot heeft de verkoper nog een Koch Classictone 4x10 laten horen die qua overdrive ook heel mooi klonk, alleen was het clean teveel fender-achtig. Ook erg zwaar en onhandig om te tillen, dus deze valt af. Kostte wel maar 900 euro oid, nieuw. Had deze zelf al een keer eerder uitgetest en viel me toen erg tegen, de overdrive was heel modderig, maar waarschijnlijk heb ik toen iets fout gedaan want deze keer was het stukken beter!

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/15298.html

Alle versterkers zijn trouwens getest met een American Vintage '62er strat, met uitzondering van de Koch Classictone die met een American Vintage '57er is getest.

Nu ben ik dus helemaal verliefd op die The Valve, alleen heb ik waarschijnlijk niet genoeg geld.. Weet iemand nog een amp die hetzelfde presteert maar alleen goedkoper is? Of waar je The Valve versterkers voor minder geld kunt krijgen?

Zo, ben een behoorlijke tijd bezig geweest om dit allemaal te schrijven en hoop dat jullie er wat aan hebben en het leuk vinden om te lezen.


Voor andere suggesties of opmerkingen graag reageren! Alle hulp is welkom!

WillemdaGuide
26 februari 2010, 19:48
Hulde voor de uitgebreide reviews! :ok:

Ik zou gewoon doorsparen en het in één x goed doen.
Of misschien dat je nog andere spulletjes kunt verkopen.
Hoe dan ook, geef het wat tijd, en als je dan nog zeker weet dat dat 'm is er voor gaan!

Marco5150
26 februari 2010, 20:02
Leuke review! Persoonlijk zou ik ook doorsparen. Als dit echt de versterker is die je wilt, dan ga je toch spijt krijgen als je wat anders koopt. En later zal je dan alsnog deze willen kopen. Je kunt ook gewoon marktplaats/gitaarmarkt of evt. ebay in de gaten houden voor een tweedehandse.

Die 65 amps lijken mij ook wel interessant! Jammer dat de prijs zo gigantisch hoog is.

Misschien dat een Diezel Schmidt ook nog iets voor je is. Ik vond de clips op youtube zeer goed klinken. Prijs zit volgens mij alleen ook zo rond de 2000 euro. Misschien een beetje te duur dus.

Fireburst
26 februari 2010, 20:32
Leuke review, zeer zeker ook omdat ik misschien wel hetzelfde zoek als jij.
Maar... :
Zo, ben vandaag naar Max Guitars (vroeger Guitar and Amps) in Nijmegen geweest. Toffe zaak! was er al een keer geweest maar werd nu nog beter geholpen en ze maakte alle tijd voor me vrij! Veel gepraat met de verschillende verkopers over wat bij me zou passen en welke versterkers ik uit zou moeten proberen.
en hem dan ergens anders gaan bestellen (on-line ?) omdat hij 100euro, ik zeg maar wat, goedkoper is vind ik een beetje lullig eigenlijk. Nu, ik begrijp het wel hoor (elke cent is altijd meegenomen, al is het maar voor toekomst-GAS) maar als je zo tevreden bent over hun service moet je hen de verkoop ook maar gunnen denk ik dan. Maar wie ben ik ?

Succes nog met je zoektocht ! Hoeveel is zo'n The Valve eigenlijk ?

strate
26 februari 2010, 21:13
Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te horen dat de review in de smaak valt!

Ben blij om ook wat meningen van anderen zoals Willem en Marco te horen! Misschien moet ik gewoon doorsparen en dan de amp kopen die me echt super bevalt en die zowel thuis als op het podium uitstekend tot z'n recht komt. Maar aan de andere kant, zo'n ongeveer 1800 euro vind ik persoonlijk eigenlijk wel ontzettend veel geld, zelfs voor een helemaal te gekke versterker. Mijn budget van 1500 euro vind ik al behoorlijk veel. Daarnaast wou ik van de zomer ook nog een andere strat kopen, waar dan dus zowiezo geen geld meer voor is. Het hangt natuurlijk ook af van hoeveel ik voor de Nomad kan krijgen. Stel dat ik echt een topprijs daar voor krijg, dan is het misschien wel mogelijk!

Op ebay/marktplaats/gitaarmarkt e.d. staan ze nu nog niet te koop, waarschijnlijk zijn ze daar nog te nieuw voor.

@Marco: 65 Amps zijn ook echt helemaal te gek, ik zou ze zeker een keertje gaan testen, en ze zijn minstens zo goed als de The Valve. Als je er niet het geld voor hebt kun je het misschien beter achterwege laten omdat je daarna heel treurig wordt dat je het geld niet hebt;)
De Diezel Schmidt klinkt op youtube ook erg goed zeg! Maar inderdaad weer een erg hoge prijs, dus dan kan ik beter voor de goedkopere The Valve gaan.

@Willem: bedankt voor je mening! Als je in mijn schoenen zou staan, zou je hem dan ook kopen als je er zeker van bent dat het hem is? Ik heb helaas geen andere spulletjes die ik kan verkopen, hoogstens op een simpele footswitch oid na.

@Fireburst: Ik ben het helemaal met je eens hoor. Als hij 100 euro goedkoper is op internet ga ik zowiezo naar Max Guitars terug, want inderdaad als ze me zo goed helpen en zo klantvriendelijk zijn heb ik het er zeker voor over! En je als er iets mee is kun je ook natuurlijk makkelijk mee terug, de service is ook nog beter dus. Ik hoop niet dat ik net als een gierige geldwolf over kwam.
Maar misschien als het echt 500 euro verschil uit gaat maken dat ik er dan anders over denk, jammer genoeg. Eigenlijk vind ik dit heel egoïstisch om te zeggen. Echter, online gaat het echt niet zoveel verschil uitmaken qua geld, dus zit ik eigenlijk alleen mezelf voor de gek te houden. Als ik er een koop, moet en wil ik dat gewoon bij hun doen! Zo'n The Valve kost 1900 euro voor de combo, de top + cabinet kost 2150 euro.

Fireburst
26 februari 2010, 21:27
Relaxte reactie hoor, strate. Ik wou ook helemaal niet de heilige paus zijn of zo.

strate
26 februari 2010, 22:04
Relaxte reactie hoor, strate. Ik wou ook helemaal niet de heilige paus zijn of zo.

Bedoel je dat sarcastisch? Want ik bedoelde het juist heel goed, ben het echt met je eens, en vond het een goede tip!

Liquid_Metal
26 februari 2010, 23:25
Wow, ik zie net een filmpje van de Egnater Tweaker op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=E3D-17W-r18) en hij doet zijn naam wel eer aan. Volgens mij kun je daar héél veel tones uit halen :).

Fireburst
27 februari 2010, 00:09
Bedoel je dat sarcastisch?
Nee, echt niet sarcastisch bedoeld hoor ! En ik ben het met je eens dat bij een erg groot prijsverschil, je toch elders moet kopen. Service en klantvriendelijkheid is 1 ding, 'afgezet' worden is nog iets anders...

Sorry indien ik niet duidelijk was, het was ook van mijn kant goed bedoeld.

strate
28 februari 2010, 14:00
@Liquid_Metal: het lijkt me inderdaad een heel mooi ding, klinkt op youtube, hoever je het via zo'n internetfilmpje kunt beoordelen dan, erg goed! Maar aan de andere kant: een versterker die slechts 420 euro is, kan dat wel zó goed zijn? Er zal voor dat bedrag een toch niet heel grote transformator in zitten en dergelijke onderdelen. Zodra hij in leverbaar is ga ik hem zeker testen!

@Fireburst: gelukkig! dan is het mijn fout, heb ik het verkeerd opgevat!


Wat ik nog vergeten was om te posten, is dat ik ook nog de Blackstar HT Studio 20H + bijbehorende 2x12 cabinet had getest. Dit is de nieuwe serie van Blackstar, lijkt behoorlijk veel op de HT-5, maar heeft deze 20 watt. Het was een zeer gaaf ding, biedt veel waar voor z'n geld! Met de ISF potmeter kun je traploos draaien tussen Amerikaanse en Britse sound, en alhoewel er niet heel veel verschil tussen die twee zit, kon je er net dat beetje meer mids, donkerheid of helderheid uit halen. Hij klonk gewoon erg goed, maar is voor mij niet bluesy genoeg. Speel je rock en soortgelijke, dan is dit wel een zeer interessante amp!

http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht-amps/index.html


Weet er niet iemand nog een soortgelijke versterker als The Valve versterkers? Hij zit namelijk nog steeds in m'n hoofd...

WillemdaGuide
28 februari 2010, 14:13
@Willem: bedankt voor je mening! Als je in mijn schoenen zou staan, zou je hem dan ook kopen als je er zeker van bent dat het hem is? Ik heb helaas geen andere spulletjes die ik kan verkopen, hoogstens op een simpele footswitch oid na.



Snap dat het lekker makkelijk zeggen van mijn kant is, maar ja, als die het echt helemaal is, doorsparen! Ik heb zelf erg veel geld "verspild" door veel te kopen en en daarna weer te verkopen enz, maw, had vooraf beter kunnen orienteren ed. Aan de andere kant leer je er wel veel van en ontwikkeld je gehoor enzo zich altijd ook.

Geef het in ieder geval genoeg tijd, en het allerbelangrijkste, test het uit in bandverband!!!

Liquid_Metal
28 februari 2010, 15:12
@Liquid_Metal: het lijkt me inderdaad een heel mooi ding, klinkt op youtube, hoever je het via zo'n internetfilmpje kunt beoordelen dan, erg goed! Maar aan de andere kant: een versterker die slechts 420 euro is, kan dat wel zó goed zijn? Er zal voor dat bedrag een toch niet heel grote transformator in zitten en dergelijke onderdelen. Zodra hij in leverbaar is ga ik hem zeker testen!

Ja daar dacht ik ook wel aan, het is wel een erg lage prijs. En alleskunners kunnen het vaak allemaal net niet, dus die zou je wel erg goed moeten testen.
Blackstar vind ik ook een mooi merk. Ik heb het Distortion X pedaal gehad en het heeft erg hoge kwaliteit. Het bleek alleen toch niet echt mijn sound, iets te veel midfuzz en niet helemaal de juiste kleur. De 5 watt top heb ik verscheidene malen gehoord en z'n clean is erg goed. Qua drive voor mij zeker niet genoeg (ik wilde echt een metaltoon), maar ook die klonk goed. Beetje dezelfde kleuring als het pedaal.

Henri H
28 februari 2010, 23:14
Mooie review! Dat is ook goeie "reclame" voor die zaak.
Als het verschil via internet €100,- o.i.d. is zou ik ook gewoon bij die zaak waar je getest hebt kopen.
Misschien kun je nog proberen iets van de prijs af te krijgen als je ze erop wijst dat hij elders goedkoper is, gewoon eerlijk handelen is dat.
Ik heb destijds ook m'n JVM410H bij Feedback in A'doorn getest, maar zij vroegen €300,- meer, ook nadat ik ze erop wees dat hij elders geodkoper was.
Tja, dat vind ik een te groot verschil.

Wat betreft die The Valve, dan ben ik het met Willem eens, door sparen!
Je krijgt spijt als je voor iets minder gaat.
Ik zou nog wel even wachten totdat je die Egnator Tweaker ergens kunt testen, wie weet is dat ook een goede optie, en scheelt behoorlijk wat Euro's.
Zo'n 15 W amp heeft (vermoed ik!) een veel goedkopere trafo dan zo'n "boutique" The Valve. Daar zal vermoedelijk een groot prijsverschil in zitten.

Ik weet niet of je ook de Stiletto op het cleane kanaal in crunch mode geprobeerd hebt, maar daar zit volgens mij toch wel degelijk een erg goeie Hendrix sound in.
Als je dan met de volume knop van je gitaar werkt, heb je een heldere clean, zeker met een Strat.
Het is vaak wel een beetje een "klik" wat je met gitaar-gear hebt, dus ik kan me voorstellen dat je door de vele knopjes op de Stiletto idd wat minder enthousiast was.
Ik haal er voor mijn doeleinden hard/blues-rock en metal 2 hele goede sounds uit, en door wat aan de knoppen te draaien en/of aan de volume pot v.d. gitaar nog meer.

strate
3 maart 2010, 21:46
Snap dat het lekker makkelijk zeggen van mijn kant is, maar ja, als die het echt helemaal is, doorsparen! Ik heb zelf erg veel geld "verspild" door veel te kopen en en daarna weer te verkopen enz, maw, had vooraf beter kunnen orienteren ed. Aan de andere kant leer je er wel veel van en ontwikkeld je gehoor enzo zich altijd ook.

Geef het in ieder geval genoeg tijd, en het allerbelangrijkste, test het uit in bandverband!!!

Ik denk er nu vrijwel precies hetzelfde over als jou. Heb nu inmiddels 4 versterkers gehad en ik weet nu telkens beter wat ik wil. Toen ik nog naar een mesa boogie op zoek was veel verschillende functies zodat de versterker erg veelzijdig is, ben ik nu opzoek naar een versterker die gewoon 1 of 2 supergoede sounds heeft.
Opzich vind ik het ook helemaal niet vervelend om weer een nieuwe te kopen, want ik vind het ook interessant en leuk om telkens weer iets anders te hebben. Maar feit blijft wel dat 1900 euro echt veel geld is, en in mijn geval te veel geld. Ik kan niet zomaar zo'n bedrag even sparen.

Ik geef het in ieder geval de tijd zoals je zei, en ga er nog gerust veel over nadenken en testen. Uittesten in bandverband is inderdaad ook een erg handige tip(!) alleen speel ik niet in een band dus wordt dat wat moeilijker.. een idee hoe ik dit kan oplossen? en je kunt een versterker toch ook niet zomaar uit de winkel meenemen om hem in je band te testen?


Ja daar dacht ik ook wel aan, het is wel een erg lage prijs. En alleskunners kunnen het vaak allemaal net niet, dus die zou je wel erg goed moeten testen.
Blackstar vind ik ook een mooi merk. Ik heb het Distortion X pedaal gehad en het heeft erg hoge kwaliteit. Het bleek alleen toch niet echt mijn sound, iets te veel midfuzz en niet helemaal de juiste kleur. De 5 watt top heb ik verscheidene malen gehoord en z'n clean is erg goed. Qua drive voor mij zeker niet genoeg (ik wilde echt een metaltoon), maar ook die klonk goed. Beetje dezelfde kleuring als het pedaal.

Ja precies! Het is een beetje zoals de kanalen 2 en 3 van mn Nomad, ze zijn erg veelzijdig maar het zit er allemaal net niet in. Ik heb ook een paar keer over een Blackstar pedaal gespeeld, ik denk de HT-BOOST. Vond je behoorlijk goed klinken alleen als je de gain te ver opendraaide werd het een beetje een prutje van teveel gain waardoor je je geluid verloor. Maar of het bluesy genoeg was, daar heb ik hem niet lang genoeg voor getest. Dat van de midfuzz kon ik me ook herinneren van de HT-BOOST. Vind het wel erg leuk dat er buisjes in de Blackstar pedalen zitten!


Mooie review! Dat is ook goeie "reclame" voor die zaak.
Als het verschil via internet €100,- o.i.d. is zou ik ook gewoon bij die zaak waar je getest hebt kopen.
Misschien kun je nog proberen iets van de prijs af te krijgen als je ze erop wijst dat hij elders goedkoper is, gewoon eerlijk handelen is dat.
Ik heb destijds ook m'n JVM410H bij Feedback in A'doorn getest, maar zij vroegen €300,- meer, ook nadat ik ze erop wees dat hij elders geodkoper was.
Tja, dat vind ik een te groot verschil.

Wat betreft die The Valve, dan ben ik het met Willem eens, door sparen!
Je krijgt spijt als je voor iets minder gaat.
Ik zou nog wel even wachten totdat je die Egnator Tweaker ergens kunt testen, wie weet is dat ook een goede optie, en scheelt behoorlijk wat Euro's.
Zo'n 15 W amp heeft (vermoed ik!) een veel goedkopere trafo dan zo'n "boutique" The Valve. Daar zal vermoedelijk een groot prijsverschil in zitten.

Ik weet niet of je ook de Stiletto op het cleane kanaal in crunch mode geprobeerd hebt, maar daar zit volgens mij toch wel degelijk een erg goeie Hendrix sound in.
Als je dan met de volume knop van je gitaar werkt, heb je een heldere clean, zeker met een Strat.
Het is vaak wel een beetje een "klik" wat je met gitaar-gear hebt, dus ik kan me voorstellen dat je door de vele knopjes op de Stiletto idd wat minder enthousiast was.
Ik haal er voor mijn doeleinden hard/blues-rock en metal 2 hele goede sounds uit, en door wat aan de knoppen te draaien en/of aan de volume pot v.d. gitaar nog meer.

Haha ik vond het zelf ook wel een beetje lijken alsof ik een reclamecampagne aan het maken was;). Ik heb al gekeken of The Valve versterkers ergens anders verkrijgbaar zijn maar Max Guitars is de enige in Nederland zo te zien. Heb ook Erik v.d. Haar gemaild maar die heeft na een paar mailtjes niks meer van zich laten horen...

Ik ben nu rustig aan het nadenken of ik wil doorsparen voor een The Valve 2/50. Als het echt 'een amp voor m'n leven zou zijn' dan is het het geld waarschijnlijk wel waard. Maar ik heb al wel vaker gehad dat ik van een versterker dacht: deze is het gewoon, maar waar ik na een tijd er toch achter kwam dat ie het niet was. Daarmee ik zit ook nog een beetje mee in de knoop en heeft invloed op m'n besluit.

Ik ga zeker nog een Egnater Tweaker uitproberen en zal hier posten hoe het me is bevallen!

De Stiletto komt qua Hendrix-sound wel in de buurt, maar ben toch van mening dat hij het niet helemaal heeft. Daarvoor klinkt hij te 'gepolijst' als het ware. Hendrix is meer fuzzy-achtig en losjes. De Stiletto klinkt meer als een fijngepolijste Hendrix-sound die alle slechte dingen zoals het niet goed overbrengen van bepaalde frequenties en rare bijgeluiden het gerepareerd. Maar daarom vind ik het eigenlijk wat saai klinken en hou ik wel van het ongecontroleerde en 'slechte' geluid van Hendrix.

Michael AE
4 maart 2010, 04:40
Dat losse, vieze waar je het over hebt vindt je alleen in een single-channel. Trust me. :supercool:

strate
5 maart 2010, 10:10
Dat losse, vieze waar je het over hebt vindt je alleen in een single-channel. Trust me. :supercool:

Dat begint er inderdaad telkens meer op te lijken, maar heb nog niet zoveel ervaring dat ik er echt een oordeel over kan geven. Maar ik moet zeggen dat de The Valve 250 het toch wel had en die is 2-kanaals. Dat is ook wel meteen de enige channelswitcher amp die ik gehoord heb die dat kan daarentegen.
En bedoel je dan dat je bij een single-channel je alleen die losse, vieze overdrive sound hebt of ook een goed clean, door bijv. De volume-pot omlaag te draaien?
Zou je mij ook een advies kunnen geven welke amp + eventueel pedaal de sound heeft die ik wil binnen mijn budget?

Henri H
5 maart 2010, 10:49
Ik denk dat Michael doelt op een Matchless, die ligt waarschijnlijk nog verder boven je budget.

Michael AE
5 maart 2010, 16:09
Nee hoor, er zijn zat goede singlechannels te vinden die niet de hoofdprijs kosten. Marshall JCM800's bijvoorbeeld.

Michael AE
5 maart 2010, 16:18
Dat begint er inderdaad telkens meer op te lijken, maar heb nog niet zoveel ervaring dat ik er echt een oordeel over kan geven. Maar ik moet zeggen dat de The Valve 250 het toch wel had en die is 2-kanaals. Dat is ook wel meteen de enige channelswitcher amp die ik gehoord heb die dat kan daarentegen.
En bedoel je dan dat je bij een single-channel je alleen die losse, vieze overdrive sound hebt of ook een goed clean, door bijv. De volume-pot omlaag te draaien?
Zou je mij ook een advies kunnen geven welke amp + eventueel pedaal de sound heeft die ik wil binnen mijn budget?

Wat is precies je budget? In je openingpost kon ik dat niet vinden. ;)

Als je niet al te veel geld wil uitgeven, vind ik de JCM800's nog steeds geweldig. Het crunch kanaal schoont inderdaad prachtig op met je volumeknop en met een tubescreamertje kun je weer wat extra gain toevoegen als je dat wil. Het grote voordeel is dat deze amps zo veel dynamiek hebben, dat noten echt uit de speaker knallen als je hard aanslaat en je een veel cleanere sound krijgt als je zacht aanslaat. Met een screamer kun je de dynamiek wat beperken, mocht je dat willen.

Het volumeknop truukje werkt op zo'n amp dus veel beter dan op andere amps.

Ook zou je een Fender topje kunnen proberen met een goed drivepedaal. Het probleem is dan alleen dat je goed moet zoeken naar een drive die dynamisch genoeg is, goed klinkt bij je versterker en goed klinkt in jouw oren. Dat is vaal wat lang zoeken, maar dan kun je dichter in de buurt komen van die "JCM800" vibe dan met een channelswitcher.

E-J
5 maart 2010, 16:44
Wat eerder genoemd is... een Ceriatone Overtone Special. Ik laat er eentje bouwen bij Franc Vernet. Fantastisch mooi cleankanaal en een veelzijdig overdrivekanaal... SRV heeft op een aantal platen gebruik gemaakt van Dumble's en John Mayer gebruikt Two Rocks, ook gebaseerd op een Dumble. Een mooie warme Hendrix oversturing krijg je er zo uit. Als het iets losser of strakker moet, geen probleem. Verschrikkelijk goede versterker. Je moet er echt eens een proberen zou ik zeggen.

Ik vind een JCM800 niet goed (genoeg), het blijven bakken die a. heel luid moeten om goed te klinken, b. het is niet echt een channelswitcher en c. ze bieden niet de warmte in het geluid die je zoekt, hij is te agressief voor Mayer, SRV en Hendrix.

Een andere optie zou een leuk Fender combo zijn met een goed Plexi achtig oversturingspedaal ervoor. Een Fender Deluxe Reverb met een OKKO Diablo, Fulltone OCD, Marshall Guv'nor/Bluesbreaker bijvoorbeeld. Bespaart je heel wat geld... het zijn hele mooie versterkers.

En vergeet niet, als je helemaal wild ben van een versterker, ga er dan ook voor. Anders koop je uiteindelijk iets wat het weer net niet is...

Michael AE
5 maart 2010, 17:43
Wat eerder genoemd is... een Ceriatone Overtone Special. Ik laat er eentje bouwen bij Franc Vernet. Fantastisch mooi cleankanaal en een veelzijdig overdrivekanaal... SRV heeft op een aantal platen gebruik gemaakt van Dumble's en John Mayer gebruikt Two Rocks, ook gebaseerd op een Dumble. Een mooie warme Hendrix oversturing krijg je er zo uit. Als het iets losser of strakker moet, geen probleem. Verschrikkelijk goede versterker. Je moet er echt eens een proberen zou ik zeggen.

Ik vind een JCM800 niet goed (genoeg), het blijven bakken die a. heel luid moeten om goed te klinken, b. het is niet echt een channelswitcher en c. ze bieden niet de warmte in het geluid die je zoekt, hij is te agressief voor Mayer, SRV en Hendrix.

Een andere optie zou een leuk Fender combo zijn met een goed Plexi achtig oversturingspedaal ervoor. Een Fender Deluxe Reverb met een OKKO Diablo, Fulltone OCD, Marshall Guv'nor/Bluesbreaker bijvoorbeeld. Bespaart je heel wat geld... het zijn hele mooie versterkers.

En vergeet niet, als je helemaal wild ben van een versterker, ga er dan ook voor. Anders koop je uiteindelijk iets wat het weer net niet is...

Een dumble kloon beter voor Hendrix dan een Marshall JCM800? :???:
Ik wordt oud geloof ik.

EDIT: Een JCM800 is behoorlijk agressief op het leadkanaal, dat ben ik met je eens, maar het cleane kanaal met de juiste instellingen is instant Hendrix. Of je er echt een Mayer sound uit krijgt weet ik niet, maar ik ben dan ook niet zo'n fan van die sound. Mijn 2204 klinkt als hij zacht staat ook prima en wel heel warm. Vergeet niet dat JCM800's vaak exemplarisch heel verschillend klinken. Je moet echt op zoek naar een goeie. 2203's zijn over het algemeen agressiever en minder rond dan de 2204's, maar ik ben ook 2203's en 4's tegengekomen waarbij het precies andersom is.

strate
5 maart 2010, 19:42
Wat is precies je budget? In je openingpost kon ik dat niet vinden. ;)

Als je niet al te veel geld wil uitgeven, vind ik de JCM800's nog steeds geweldig. Het crunch kanaal schoont inderdaad prachtig op met je volumeknop en met een tubescreamertje kun je weer wat extra gain toevoegen als je dat wil. Het grote voordeel is dat deze amps zo veel dynamiek hebben, dat noten echt uit de speaker knallen als je hard aanslaat en je een veel cleanere sound krijgt als je zacht aanslaat. Met een screamer kun je de dynamiek wat beperken, mocht je dat willen.

Het volumeknop truukje werkt op zo'n amp dus veel beter dan op andere amps.

Ook zou je een Fender topje kunnen proberen met een goed drivepedaal. Het probleem is dan alleen dat je goed moet zoeken naar een drive die dynamisch genoeg is, goed klinkt bij je versterker en goed klinkt in jouw oren. Dat is vaal wat lang zoeken, maar dan kun je dichter in de buurt komen van die "JCM800" vibe dan met een channelswitcher.

M'n budget hangt af van hoeveel ik voor de Nomad krijg en daar kan ik dan nog max. zo'n 500 euro bij op leggen. Ik heb 2 weken terug op een jcm800 20th anniversaire edition gespeeld. Ik vond het een leuk ding maar was er niet echt van onder de indruk. Nu kon ik hem ook maar alleen heel zacht gebruiken doordat de buizen nog niet gebiasd waren maar ik kan hem thuis natuurlijk ook niet zo hard zetten. Ik zal vragen of ik er binnenkort nog eens op mag spelen maar ik moet eerlijk zeggen dat de amp me vantevoren al niet aanspreekt. Klinkt hij op laag volume echt al goed? Een must voor mij is ook echt een volwaardige clean sound, die ook john mayer moet kunnen. Is het cleane kanaal van een jcm800 goed genoeg?


Wat eerder genoemd is... een Ceriatone Overtone Special. Ik laat er eentje bouwen bij Franc Vernet. Fantastisch mooi cleankanaal en een veelzijdig overdrivekanaal... SRV heeft op een aantal platen gebruik gemaakt van Dumble's en John Mayer gebruikt Two Rocks, ook gebaseerd op een Dumble. Een mooie warme Hendrix oversturing krijg je er zo uit. Als het iets losser of strakker moet, geen probleem. Verschrikkelijk goede versterker. Je moet er echt eens een proberen zou ik zeggen.

Ik vind een JCM800 niet goed (genoeg), het blijven bakken die a. heel luid moeten om goed te klinken, b. het is niet echt een channelswitcher en c. ze bieden niet de warmte in het geluid die je zoekt, hij is te agressief voor Mayer, SRV en Hendrix.

Een andere optie zou een leuk Fender combo zijn met een goed Plexi achtig oversturingspedaal ervoor. Een Fender Deluxe Reverb met een OKKO Diablo, Fulltone OCD, Marshall Guv'nor/Bluesbreaker bijvoorbeeld. Bespaart je heel wat geld... het zijn hele mooie versterkers.

En vergeet niet, als je helemaal wild ben van een versterker, ga er dan ook voor. Anders koop je uiteindelijk iets wat het weer net niet is...

Ik zou echt ontzettend graag een keer zo'n overtone special willen uitproberen! Weet je waar ik er een keer eentje kan uittesten? Ik heb een keer op een deluxe reverb gespeeld maar moet zeggen dat het me niet imponeerde. Ook al zijn veel mensen er laaiend over, ik vond hem doodnormaal klinken... Heb ook een keer een fulldrive getest en die vond ik wel erg gaaf! Die Okko Diablo klinkt in ieder geval op youtube errug goed, dus een andere goede cleane amp met een fulldrive, ocd of diablo is wel een zekere optie!l



Een dumble kloon beter voor Hendrix dan een Marshall JCM800? :???:
Ik wordt oud geloof ik.

EDIT: Een JCM800 is behoorlijk agressief op het leadkanaal, dat ben ik met je eens, maar het cleane kanaal met de juiste instellingen is instant Hendrix. Of je er echt een Mayer sound uit krijgt weet ik niet, maar ik ben dan ook niet zo'n fan van die sound. Mijn 2204 klinkt als hij zacht staat ook prima en wel heel warm. Vergeet niet dat JCM800's vaak exemplarisch heel verschillend klinken. Je moet echt op zoek naar een goeie. 2203's zijn over het algemeen agressiever en minder rond dan de 2204's, maar ik ben ook 2203's en 4's tegengekomen waarbij het precies andersom is.

Ik kan er nu niet zoveel over zeggen maar een jcm800 lijkt me op dit moment niet echt een hendrix amp. Wel ben ik het met je eens dat een single-channel amp beter klinkt, op enkele channel-switchers na. Maar is een overtone special geen hendrix amp? Lijkt mij een goede, bluesy amp die ook warm klinkt en eventueel voor wat extra gain er nog een pedaaltje bij.

Sorry als mn post een beetje raar is, ik typ nu via mn mobiel maar het werkt niet helemaal vlekkeloos...

Mr.Bluesbreaker
5 maart 2010, 20:04
Nu kon ik hem ook maar alleen heel zacht gebruiken doordat de buizen nog niet gebiasd waren maar ik kan hem thuis natuurlijk ook niet zo hard zetten.

Waar haal je die wijsheid vandaan? Een niet- of niet correct afgeregelde set buizen klinkt gewoon flut/slap of te hot maar dat betekent niet dat ie daarom niet hard kan.
Verder, een JCM800 (2203/2204) is geen slaapkamer versterker. Er zijn wel wat mods voor maar als je niet live speelt of hem wat open kan zetten ergens, haal je de magie nooit echt uit zo'n versterker IMO en zijn er voor zelfs minder geld betere opties. Ik heb zelf een 2203 uit 1981 die al meer dan een jaar stof hapt omdat in mijn flat hoesten al te hard is bij wijze van, op het podium doet mijn Hook/Valvetech alles.


Ik zal vragen of ik er binnenkort nog eens op mag spelen maar ik moet eerlijk zeggen dat de amp me van tevoren al niet aanspreekt. Klinkt hij op laag volume echt al goed? Een must voor mij is ook echt een volwaardige clean sound, die ook john mayer moet kunnen. Is het cleane kanaal van een jcm800 goed genoeg?


De low input van een 800 is wel vrij bruikbaar, alleen verlies je dan wel het bereik naar crunch: het is wel heel erg clean en je volumeknop werkt dan niet echt meer als opschoonmethode. Maar de klank is wat "plat" in mijn beleving, wat dan wel weer heel goed samen gaat met een OD pedaal als je dat zoekt. Je kunt alleen vij de singlechannel 800's niet zomaar schakelen tussen hi-en low input.
Over de laag volume kwestie, ik weet niet zo goed wat voor jou laag is. Oftewel ook maar relatief. Ik vond de Ceriatone beter op laag volume, maar veel ouderwets opgebouwde amps moeten gewoon een beetje open op de master....resultaat herrie!:D

strate
5 maart 2010, 20:36
Waar haal je die wijsheid vandaan? Een niet- of niet correct afgeregelde set buizen klinkt gewoon flut/slap of te hot maar dat betekent niet dat ie daarom niet hard kan.
Verder, een JCM800 (2203/2204) is geen slaapkamer versterker. Er zijn wel wat mods voor maar als je niet live speelt of hem wat open kan zetten ergens, haal je de magie nooit echt uit zo'n versterker IMO en zijn er voor zelfs minder geld betere opties. Ik heb zelf een 2203 uit 1981 die al meer dan een jaar stof hapt omdat in mijn flat hoesten al te hard is bij wijze van, op het podium doet mijn Hook/Valvetech alles.



De low input van een 800 is wel vrij bruikbaar, alleen verlies je dan wel het bereik naar crunch: het is wel heel erg clean en je volumeknop werkt dan niet echt meer als opschoonmethode. Maar de klank is wat "plat" in mijn beleving, wat dan wel weer heel goed samen gaat met een OD pedaal als je dat zoekt. Je kunt alleen vij de singlechannel 800's niet zomaar schakelen tussen hi-en low input.
Over de laag volume kwestie, ik weet niet zo goed wat voor jou laag is. Oftewel ook maar relatief. Ik vond de Ceriatone beter op laag volume, maar veel ouderwets opgebouwde amps moeten gewoon een beetje open op de master....resultaat herrie!:D

Sorry dat ik het fout heb, maar vind het ook wel een erg aanvallende reactie van jou zijde. Ik heb het van een vriend, want hoe lager je de master zet, hoe minder je de eindbuizen belast. Maar correct me if i'm wrong, ik weet heel weinig af van elektronica. Op laag volume is voor mij ook vrij laag, weet niet precies waar ik het mee moet vergelijken maar gewoon een laag volume zodat niemand er last van heeft. Zou je me wat meer informatie kunnen geven over de Ceriatone? Hoe zou jij hem omschrijven? Is het een goede versterker voor een hendrix-sound of bluesy-sound? Als ik het zo hoor lijkt een jcm800 me niet echt iets. Ik denk dat in ieder geval het cleane kanaal me niet goed genoeg zal bevallen maar ik zal proberen er binnenkort op te spelen, even een afspraak maken met die vriend die die jcm800 heeft. High-gain is voor mij trouwens niet nodig, blues-achtige gain is genoeg.

Henri H
5 maart 2010, 20:46
Ik begrijp er even niet veel meer van, de TS vraagt om een Boogie clean en een bluesy drive, en Michael komt met een JCM 800 als advies? :dontgeti:

Ik heb een JCM 800 2205, split channel heette dat vroeger, is eigenlijk gewoon een 2 kanaals versterker, en daar haal ik met een Strat met single coils best een goeie clean uit, maar 't is bij lange na geen Boogie.
Voor de bluesy Hendrix sound zou het wellicht kunnen, maar dan zou ik toch liever een JMP hebben denk ik.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit over een JCM 800 2203 heb gespeeld.

Je bent trouwens welkom om mijn amps eens te komen testen, PM me maar.

Mr.Bluesbreaker
5 maart 2010, 20:56
Sorry dat ik het fout heb, maar vind het ook wel een erg aanvallende reactie van jou zijde. Ik heb het van een vriend, want hoe lager je de master zet, hoe minder je de eindbuizen belast. Maar correct me if i'm wrong, ik weet heel weinig af van elektronica. Op laag volume is voor mij ook vrij laag, weet niet precies waar ik het mee moet vergelijken maar gewoon een laag volume zodat niemand er last van heeft. Zou je me wat meer informatie kunnen geven over de Ceriatone? Hoe zou jij hem omschrijven? Is het een goede versterker voor een hendrix-sound of bluesy-sound? Als ik het zo hoor lijkt een jcm800 me niet echt iets. Ik denk dat in ieder geval het cleane kanaal me niet goed genoeg zal bevallen maar ik zal proberen er binnenkort op te spelen, even een afspraak maken met die vriend die die jcm800 heeft. High-gain is voor mij trouwens niet nodig, blues-achtige gain is genoeg.

Was niet zozeer een sneer naar jou, maar er wordt zoveel gezwetst in het rond over dat soort dingen. De Ceriatone heb ik een paar keer bespeeld, maar ik denk dat de enige mogelijkheid is dat je die ook zelf bespeelt om het te ervaren. Als ik het zou moeten uitdrukken heeft ie meer een dipje in het midden a la Fender, en is de oversturing misschien wat strakker, eerder Larry Carlton dan Angus Young? Zoiets. Heel ander speelgevoel, je stijl van spelen verandert ook een beetje met de amp en dat moet je proberen en is niet te "youtuben" of te omschrijven vrees ik.

Blues is vaak iets wat met een Fender Bassman of iets soortgelijks wordt gestereotypeerd. Toch vind ik een oude 800 lang niet gek, zolang je maar een vrij "ronde" speaker gebruikt en geen high output humbuckers. Wel zijn er zoals Michael al zei onwijs veel verschillen in onderlinge klank, ook al heb je 2 identieke types.
Ik vind gek genoeg met een Tele en een Classic Lead 80 het modernere Stones geluid van Ome Keith best goed uit de verf komen als je in open G speelt met een 2203.
Echt hi gain zijn ze stock ook niet echt zonder booster, je hebt met je voorversterker buizen ook redeleijk wat keus om de pre amp wat te temmen of juist meer gain te geven.

strate
5 maart 2010, 21:04
Ik begrijp er even niet veel meer van, de TS vraagt om een Boogie clean en een bluesy drive, en Michael komt met een JCM 800 als advies? :dontgeti:

Ik heb een JCM 800 2205, split channel heette dat vroeger, is eigenlijk gewoon een 2 kanaals versterker, en daar haal ik met een Strat met single coils best een goeie clean uit, maar 't is bij lange na geen Boogie.
Voor de bluesy Hendrix sound zou het wellicht kunnen, maar dan zou ik toch liever een JMP hebben denk ik.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit over een JCM 800 2203 heb gespeeld.

Je bent trouwens welkom om mijn amps eens te komen testen, PM me maar.

Ik moet zeggen dat het ondertussen niet meer echt een boogie clean hoeft te zijn. Toen ik dit topic startte kende ik als enige mesa boogie die een warm, dik, krachtig clean produceerde. De Fenders die ik had gehoord klonken allemaal veel te dun. Inmiddels heb ik ook andere merken gevonden die een goed clean produceren, zoals rivera en The Valve. Al blijft het idee wel hetzelfde denk ik.
Ik zou graag een keer je versterkers komen testen! Ik heb het momenteel wel erg druk met school maar het moet vast wel lukken. Met de Koekstad bedoel je Deventer toch?

Henri H
5 maart 2010, 21:28
....Met de Koekstad bedoel je Deventer toch?Yep, Deventer.
Ik hoor het wel.
Als je 's een JMP combo of topje ergens kunt testen, zou ik dat zeker ook 's doen.
Dat zou best 's de amp voor je kunnen zijn, en dan hou je er waarschijnlijk nog geld aan over, zeker als je een combo neemt.
Ik denk dat als je de preamp van een JMP rond de 5 a 6 houdt, heb je een lekkere Hendrix sound denk ik.
Met de volume pot van je gitaar maak je hem helemaal clean, geen Boogie clean, maar dat hoeft ook niet meer begrijp ik.

strate
5 maart 2010, 22:11
Was niet zozeer een sneer naar jou, maar er wordt zoveel gezwetst in het rond over dat soort dingen. De Ceriatone heb ik een paar keer bespeeld, maar ik denk dat de enige mogelijkheid is dat je die ook zelf bespeelt om het te ervaren. Als ik het zou moeten uitdrukken heeft ie meer een dipje in het midden a la Fender, en is de oversturing misschien wat strakker, eerder Larry Carlton dan Angus Young? Zoiets. Heel ander speelgevoel, je stijl van spelen verandert ook een beetje met de amp en dat moet je proberen en is niet te "youtuben" of te omschrijven vrees ik.

Blues is vaak iets wat met een Fender Bassman of iets soortgelijks wordt gestereotypeerd. Toch vind ik een oude 800 lang niet gek, zolang je maar een vrij "ronde" speaker gebruikt en geen high output humbuckers. Wel zijn er zoals Michael al zei onwijs veel verschillen in onderlinge klank, ook al heb je 2 identieke types.
Ik vind gek genoeg met een Tele en een Classic Lead 80 het modernere Stones geluid van Ome Keith best goed uit de verf komen als je in open G speelt met een 2203.
Echt hi gain zijn ze stock ook niet echt zonder booster, je hebt met je voorversterker buizen ook redeleijk wat keus om de pre amp wat te temmen of juist meer gain te geven.

Ik heb een Bassman gehad uit begin jaren 90, en in combinatie met m'n bluesbreaker (engelse versie) was daar soms een super overdrive sound uit te halen. Ik zeg soms, omdat ik dat ook weer niet altijd had. Het was een soort haat-liefde verhouding, want soms kon ik ook weer helemaal met de versterker overweg. De clean heb ik bijna meteen al niet zoveel gevonden, klonk te dun en iel ofzo.
Bedankt voor je mening over de Ceriatone! Ik hoop hem binnenkort ergens te kunnen testen, al weet ik nog niet waar helaas.. Weet iemand waar ze zijn te testen zonder ze eerst te moeten kopen en bouwen?
Ik word nu toch ook wel erg benieuwd naar een jcm800, dus zal eens een afspraak maken met die vriend van me!

strate
5 maart 2010, 22:20
Yep, Deventer.
Ik hoor het wel.
Als je 's een JMP combo of topje ergens kunt testen, zou ik dat zeker ook 's doen.
Dat zou best 's de amp voor je kunnen zijn, en dan hou je er waarschijnlijk nog geld aan over, zeker als je een combo neemt.
Ik denk dat als je de preamp van een JMP rond de 5 a 6 houdt, heb je een lekkere Hendrix sound denk ik.
Met de volume pot van je gitaar maak je hem helemaal clean, geen Boogie clean, maar dat hoeft ook niet meer begrijp ik.

Ik zal even kijken wanneer het me het beste uitkomt en dan PM ik je! Voor een JMP moet ik natuurlijk wel via iemand van marktplaats contact opnemen maar opzich zou dat geen probleem moeten zijn, het is altijd vrijblijvend testen toch?
Ik wil wel echt een volwaardig clean, niet altijd een clean met een randje. Het boogie clean vind ik wel een erg mooi clean, vandaar dat ik het voorbeeld gaf;)

Mr.Bluesbreaker
5 maart 2010, 23:42
Ik denk dat een Fender Twin / oude Pro reverb ook geen gek idee is, met een goed drivepedaal ervoor. (box of rock oid) Het kan namelijk zo zijn dat je net een Fender amp hebt gehad die vrij iel klonk, maar over het algemeen moet een model als een Twin je een muur van geluid geven. Ook kun je je exemplarisch ontzettend een buil vallen aan een 800 trouwens. Die van mij gaat deze maand ter revisie naar de tech, maar das wel wat uit de richting. Je zou hem altijd kunnen testen als je wil.
Ceriatone, je zou dan toevallig iemand moeten zoeken van het forum die er een heeft staan vrees ik. Maar volgens mij had Chris (CMW Amps) ooit zo'n soort amp gebouwd, maar dan met betere parts. Je zou hem eens kunnen vragen.

E-J
6 maart 2010, 11:47
Ik moet zeggen dat voordat ik de trigger overhaalde gewoon alle versterkers in alle prijsklassen heb geprobeerd om me zo een beter beeld te verschaffen. Ook versterkers waarvan je bij voorbaat denkt 'dat is niets' moet je proberen. Ik denk dat jij met een aantal versterkers al heel tevreden kunt zijn. Ik zou zeggen zoek een versterker met een mooi cleangeluid, eentje die ook een goed oversturingskanaal heeft vind je niet zo snel. Het mooie aan de Ceriatone Overtone is dat het oversturingskanaal een soort van boost is op je cleankanaal, het lijkt simpelweg gain toe te voegen aan het signaal, waardoor je een heel mooie karaktervolle oversturing krijgt. Het geluid moet je wel echt liggen. Op Youtube staan veel filmpjes, bekijk ze eens op je gemak. Zoek ook naar de Joe Bonamassa fans en ook filmpjes van Joe zelf waar hij zijn rig uitlegt, dan hoor je al vrij snel wat voor karakter zo'n versterker heeft in verhouding tot een Marshall. Hij klinkt heel mooi dik en rond maar wel met veel karakter. Een Marshall schreeuwt veel meer, is meer crunchy, 'gruizelig'. Ik heb een Marshall JMP 2203 gehad en zou toch later graag weer zo'n versterker willen hebben, puur voor de agressieve '70s hardrock. Thin Lizzy van eind jaren '70 is het ultieme voorbeeld, zoek eens naar live clips van deze band en luister naar de gitaristen van ze, Gary Moore, Snowy White en Scott Gorham uit die tijd. De albums Black Rose en Chinatown... dat is voor mij echt het JMP mastervolumegeluid. Compleet anders dan een Dumble achtige versterker. Op dit forum hebben een paar mensen een Ceriatone Overtone, je zou ze kunnen vragen of je de versterker zou mogen proberen? Hetzelfde bij een JMP... dan krijg je wel een goed duidelijk beeld denk ik. Ik moet helaas nog een tijdje wachten op mijn Ceriatone...

strate
6 maart 2010, 18:58
Ik denk dat een Fender Twin / oude Pro reverb ook geen gek idee is, met een goed drivepedaal ervoor. (box of rock oid) Het kan namelijk zo zijn dat je net een Fender amp hebt gehad die vrij iel klonk, maar over het algemeen moet een model als een Twin je een muur van geluid geven. Ook kun je je exemplarisch ontzettend een buil vallen aan een 800 trouwens. Die van mij gaat deze maand ter revisie naar de tech, maar das wel wat uit de richting. Je zou hem altijd kunnen testen als je wil.
Ceriatone, je zou dan toevallig iemand moeten zoeken van het forum die er een heeft staan vrees ik. Maar volgens mij had Chris (CMW Amps) ooit zo'n soort amp gebouwd, maar dan met betere parts. Je zou hem eens kunnen vragen.

Een fender twin is voor mij wel zowiezo te hard voor thuis. Een oude pro reverb hebben 40 watt, wat wel beter te hanteren is, maar nog steeds benut je dan zo'n amp thuis niet echt optimaal. Ook zijn alle Fender amps die ik heb geprobeerd niet echt mijn ding, behalve een oude Bandmaster Reverb, die klinkt wel top! Maar ik zou toch wel graag eens zo'n twin willen uitproberen, wou ooit een reïssue uitproberen maar die was op dat moment helaas stuk. Geeft een reïssue fender ook een goede indicatie van de sound of zijn ze echt veel slechter?
Groningen is voor mij inderdaad iets te ver, maar ik ga een jcm800 uitproberen bij H.Huisjes. als je dit leest, je krijgt nog een PM;) ben nog even aan het bekijken wanneer ik kan komen.
Een Ceriatone Overtone Special heeft al ontzettend lang m'n interesse dus wil er nu inderdaad wel heel graag eentje proberen, te meer omdat op youtube eigenlijk alles hetzelfde klinkt. Dus als iemand een Ceriatone Overtone Special heeft staan hier van het forum zou ik erg graag een keertje langs willen komen!


Ik moet zeggen dat voordat ik de trigger overhaalde gewoon alle versterkers in alle prijsklassen heb geprobeerd om me zo een beter beeld te verschaffen. Ook versterkers waarvan je bij voorbaat denkt 'dat is niets' moet je proberen. Ik denk dat jij met een aantal versterkers al heel tevreden kunt zijn. Ik zou zeggen zoek een versterker met een mooi cleangeluid, eentje die ook een goed oversturingskanaal heeft vind je niet zo snel. Het mooie aan de Ceriatone Overtone is dat het oversturingskanaal een soort van boost is op je cleankanaal, het lijkt simpelweg gain toe te voegen aan het signaal, waardoor je een heel mooie karaktervolle oversturing krijgt. Het geluid moet je wel echt liggen. Op Youtube staan veel filmpjes, bekijk ze eens op je gemak. Zoek ook naar de Joe Bonamassa fans en ook filmpjes van Joe zelf waar hij zijn rig uitlegt, dan hoor je al vrij snel wat voor karakter zo'n versterker heeft in verhouding tot een Marshall. Hij klinkt heel mooi dik en rond maar wel met veel karakter. Een Marshall schreeuwt veel meer, is meer crunchy, 'gruizelig'. Ik heb een Marshall JMP 2203 gehad en zou toch later graag weer zo'n versterker willen hebben, puur voor de agressieve '70s hardrock. Thin Lizzy van eind jaren '70 is het ultieme voorbeeld, zoek eens naar live clips van deze band en luister naar de gitaristen van ze, Gary Moore, Snowy White en Scott Gorham uit die tijd. De albums Black Rose en Chinatown... dat is voor mij echt het JMP mastervolumegeluid. Compleet anders dan een Dumble achtige versterker. Op dit forum hebben een paar mensen een Ceriatone Overtone, je zou ze kunnen vragen of je de versterker zou mogen proberen? Hetzelfde bij een JMP... dan krijg je wel een goed duidelijk beeld denk ik. Ik moet helaas nog een tijdje wachten op mijn Ceriatone...

Ik had ook al gereageerd op een Duende 18 watt top die op marktplaats stond, om die een keertje te testen, maar er ik ben er waarschijnlijk al te laat voor, er waren mensen voor mij. Een Hook kan ik binnenkort testen bij H.Huisjes dus dan heb ik ook al een kleine indicatie in de versterkers uit het duurdere segment.
Als ik de Ceriatone zo hoor op youtube, lijkt het me heel goed voor een mooi dik clean en John Mayer sounds, maar voor Hendrix klinkt het te netjes en dicht, om het zo maar te zeggen.
Cool trouwens dat je de band Thin Lizzy noemt, hoor soms nummers van hun maar wist nooit hoe ze heette, bedankt! De sound van hun klinkt een stuk losser en korreliger, wat echt Hendrix is denk ik. Maar toch twijfel ik aan een Marshall, want moeten die dingen niet heel hard staan om goed te klinken en hebben ze ook een degelijk clean?

Orpheo
6 maart 2010, 19:16
marshalls, zeker die jmp's zijn natuurlijk doorwerkingen van ouwe jtm45's, en die zijn op hun beurt ver-engels-de versies van fender-amps. ik vind het clean van sommige marshalls geweldig. mijn JMP heeft een superwarm clean dat enorm helder is, gearticuleerd... je neemt gewoon een JMP, laat door Chris Winsemius er een PPIMV inschroeven, en klaar. kan ie op 'huiskamervolume' ook geweldig klinken.

Henri H
6 maart 2010, 19:31
Een paar maanden geleden is forumlid VanMeekeren ook bij mij langs geweest om mijn amps te testen.
Destijds had ik ook nog een Marshall 6100.
Hij was ook op zoek naar een blues-sound, en heeft o.a. naar aanleiding van dat bezoek een JMP gekocht.
Zie ook deze topics:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129095

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132932

erwin_ve
6 maart 2010, 22:27
EJ heeft mijn d-kloon getest. Ik denk dat hij het juiste heeft gedaan; zoveel mogelijk alles proberen todat je tegenkomt wat je echt bevalt...

strate
7 maart 2010, 10:29
marshalls, zeker die jmp's zijn natuurlijk doorwerkingen van ouwe jtm45's, en die zijn op hun beurt ver-engels-de versies van fender-amps. ik vind het clean van sommige marshalls geweldig. mijn JMP heeft een superwarm clean dat enorm helder is, gearticuleerd... je neemt gewoon een JMP, laat door Chris Winsemius er een PPIMV inschroeven, en klaar. kan ie op 'huiskamervolume' ook geweldig klinken.

Haha bedankt voor je advies! nu weet ik meteen wat ik moet halen;) haha nee maar even serieus, als ik zo iedereen hoor over JMP's begint het bij mij toch ook te kriebelen. Ik weet vrijwel zeker dat het met de crunch wel goed zit, en als ik van jou zo hoor ook met de clean. Maar is dat dan écht clean of meer crunch-dichtdraaien-met-de-volume-pot clean?
Hoeveel kost zoiets eigenlijk?


Een paar maanden geleden is forumlid VanMeekeren ook bij mij langs geweest om mijn amps te testen.
Destijds had ik ook nog een Marshall 6100.
Hij was ook op zoek naar een blues-sound, en heeft o.a. naar aanleiding van dat bezoek een JMP gekocht.
Zie ook deze topics:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129095

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132932

Heb de topics gelezen en wordt nu zoals ik boven al zei behoorlijk benieuwd. En die filmpjes van JMP's op youtube klinken goed zeg!! Je krijgt vanavond PM!


EJ heeft mijn d-kloon getest. Ik denk dat hij het juiste heeft gedaan; zoveel mogelijk alles proberen todat je tegenkomt wat je echt bevalt...

Bedoel je een Dumble-kloon? Dan zou ik graag, als het mag natuurlijk, de jouwe een keer aan de tand willen voelen. Ik ga inderdaad niet meer iets zomaar kopen omdat het me leuk lijkt, zoals ik al eerder heb gedaan, maar nu gewoon echt alles proberen te testen.

Henri H
7 maart 2010, 14:03
Een JMP schoont helemaal op als je de preamp niet te hoog zet, helemaal clean dus als je de volume pot van je gitaar een beetje dicht draait.
Dat gaat met mijn JCM 800 wat moeilijker, maar die heeft een clean kanaal, en met single coils heb ik dan een hele goede cleane sound.
Met humbuckers vind ik het niet echt bruikbaar.

Het voordeel van een JMP is ook dat die op laag volume ook goed blijft klinken, i.t.t. mijn JCM 800, die erg dun en iel gaat klinken.
Beide amps zijn wel gemaakt om hard te gaan, en zullen dus op hoog volume het beste uit de verf komen.

Ik wacht je PM wel af.

strate
7 maart 2010, 19:32
Een JMP schoont helemaal op als je de preamp niet te hoog zet, helemaal clean dus als je de volume pot van je gitaar een beetje dicht draait.
Dat gaat met mijn JCM 800 wat moeilijker, maar die heeft een clean kanaal, en met single coils heb ik dan een hele goede cleane sound.
Met humbuckers vind ik het niet echt bruikbaar.

Het voordeel van een JMP is ook dat die op laag volume ook goed blijft klinken, i.t.t. mijn JCM 800, die erg dun en iel gaat klinken.
Beide amps zijn wel gemaakt om hard te gaan, en zullen dus op hoog volume het beste uit de verf komen.

Ik wacht je PM wel af.

Oke mooi om te horen! Ik merkte inderdaad al bij die jcm800 die ik een tijdje geleden hier had staan dat op erg laag volume de sound een beetje wegviel. Misschien binnenkort dan ook maar eens naar een verkoper van een JMP gaan!
Je hebt PM trouwens!

Mr.Bluesbreaker
7 maart 2010, 20:55
Vergis je trouwens niet dat de 2205 en 2210 modellen (split channels) totaal andere amps zijn dan de 2203 en 2204. Een oude 2203 (met name de modellen met vertikale inputs) is bijna identiek aan de JMP mastervolumes intern en schoont net zo goed op met de volumepot als de pre niet te hoog staat, als bij de JMP. Bij de RI 800 modellen gaat dit wat lastiger.

Dit even terzijde, is het niet een idee om een andere keuze te overwegen als je een sound zoekt op slaapkamervolume? Ik zou bijvoorbeeld veel liever een THD univalve willen hebben(met een closed back 12" wel) of iets degelijks voor zo'n toepassing dan een JMP/800.
Er zijn zoveel meer dingen dan 50 en 100 watt Marshalls op de markt.....begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf alleen maar heimwee om mijn 2203 weer te gebruiken maar dat kan helaas niet.

E-J
7 maart 2010, 21:09
Vergis je trouwens niet dat de 2205 en 2210 modellen (split channels) totaal andere amps zijn dan de 2203 en 2204. Een oude 2203 (met name de modellen met vertikale inputs) is bijna identiek aan de JMP mastervolumes intern en schoont net zo goed op met de volumepot als de pre niet te hoog staat, als bij de JMP. Bij de RI 800 modellen gaat dit wat lastiger.

Dit even terzijde, is het niet een idee om een andere keuze te overwegen als je een sound zoekt op slaapkamervolume? Ik zou bijvoorbeeld veel liever een THD univalve willen hebben(met een closed back 12" wel) of iets degelijks voor zo'n toepassing dan een JMP/800.
Er zijn zoveel meer dingen dan 50 en 100 watt Marshalls op de markt.....begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf alleen maar heimwee om mijn 2203 weer te gebruiken maar dat kan helaas niet.

Een dikke duim gaat hier omhoog. :ok:

Ik heb mijn 2203 voornamelijk verkocht omdat hij thuis gewoon niet/nauwelijks te gebruiken was. En hij stond nog wel in een vrijstaand huis en de buren die op 20 meter wonen konden mij ook perfect horen met de mastervolume op 1. Als je bovendien ook een goed clean zoekt zou ik toch echt ergens anders naar zoeken... ik ben wel verbaasd dat je die Bassman niet zo lekker vond? Een JMP is toch vele malen helderder dan zo'n versterker lijkt me!

strate
8 maart 2010, 18:00
Vergis je trouwens niet dat de 2205 en 2210 modellen (split channels) totaal andere amps zijn dan de 2203 en 2204. Een oude 2203 (met name de modellen met vertikale inputs) is bijna identiek aan de JMP mastervolumes intern en schoont net zo goed op met de volumepot als de pre niet te hoog staat, als bij de JMP. Bij de RI 800 modellen gaat dit wat lastiger.

Dit even terzijde, is het niet een idee om een andere keuze te overwegen als je een sound zoekt op slaapkamervolume? Ik zou bijvoorbeeld veel liever een THD univalve willen hebben(met een closed back 12" wel) of iets degelijks voor zo'n toepassing dan een JMP/800.
Er zijn zoveel meer dingen dan 50 en 100 watt Marshalls op de markt.....begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf alleen maar heimwee om mijn 2203 weer te gebruiken maar dat kan helaas niet.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo heel veel van Marshall af, heb me vooral verdiept in Fender, maar 2210, 2205, 2203, 2204 zijn jcm800 modellen?
Ik dacht zelf ook al dat een JMP en dergelijke voor thuis iets te veel is, maar zit er niet een master op? Al vind ik het zelf ook gewoon fijn om iets te hebben wat je thuis echt goed kunt benutten dan een amp die er eigenlijk niet voor is gemaakt, maar die jij erop hebt aangepast. Al is dat misschien ook wel een gevoelskwestie.
Is een THD niet wat meer 'metal' getweakt? Vind ze ook wel behoorlijk prijzig voor zo'n klein dingetje, er staat er een op 2dehands.nl voor 800 euro.


Een dikke duim gaat hier omhoog. :ok:

Ik heb mijn 2203 voornamelijk verkocht omdat hij thuis gewoon niet/nauwelijks te gebruiken was. En hij stond nog wel in een vrijstaand huis en de buren die op 20 meter wonen konden mij ook perfect horen met de mastervolume op 1. Als je bovendien ook een goed clean zoekt zou ik toch echt ergens anders naar zoeken... ik ben wel verbaasd dat je die Bassman niet zo lekker vond? Een JMP is toch vele malen helderder dan zo'n versterker lijkt me!

Hmm is het niet juist andersom? Is een Marshall niet 'donkerder' gevoiced dan een Fender? Die Bassman had gewoon iets in z'n sound wat me niet aanstond, ik kan het totaal niet onder woorden brengen, dat is het vervelende, maar er zat iets in wat voor mij heel irritant was.
En inderdaad zoals ik hierboven zei, is een jcm800 of JMP misschien wel iets teveel van het goede voor thuis. Maar smaken en versterkers verschillen natuurlijk ook, want andere gebruikers hier op het forum zeiden dat ze er wel goed mee uit de voeten konden thuis.

Ik denk wel dat voor overdrive een Marshall voor mij perfect is, maar voor clean dus misschien niet, maar dat kan ik nu nog niet beoordelen. Is het misschien ook mogelijk om een Marshall + nog een goede cleane top te kopen binnen mijn budget? Wat zijn goede cleane amps?
Ik hou van een 'donker' clean, als je je er iets bij kan voorstellen.

Henri H
8 maart 2010, 20:34
De 2205 en 2210 zijn de 2 kanaals (split channel), en de 2204 en 2203 de één-kanaals, resp. 50 en 100 W.
De 2205 (en 2210?) zijn het beste van na (vanaf?) '86, en de één kanaals zijn het beste als ze van voor '83 zijn heb ik wel 's begrepen.
Mijn 2205 is van '86, en ik ben er best lyrisch over, maar is thuis eigenlijk niet/nauwelijks bruikbaar.

Ik heb eigenlijk nauwelijks ervaring met 2203/2204 types, maar ik heb wel zo'n 15 jaar lang, als enige amp de 50W 2x12 JMP combo gehad.
Die staat dan min of meer gelijk aan de 2204, en daar valt wel degelijk een mooie sound uit te halen.
Ik wilde echter destijds een 2 kanaals amp hebben, i.v.m. m'n rock-coverband.
Toen wist ik niet dat je de preamp ook op 6 kon zetten :D en er een goed pedaal (Blues Pro b.v.) voor kon zetten en met je gitaar-volumeknop kon werken.
Het clean v.d JMP kun je desgewenst behoorlijk donker instellen, Marshall clean is over het algemeen vrij "donker".
Of je dan niet een te donkere drive-sound krijgt valt dan te bezien, denk dat het wel goed gaat.

E-J
8 maart 2010, 20:49
Het gekke is dat - dit ervoer ik met een 1976 JMP 2203 - dat de low input heel dik en donker klinkt, maar dat de high input veel helderder is. Het geeft je echt dat heldere agressieve hardrockgeluid, geen dikke, donkere romige oversturing. Thin Lizzy en vroege Diamond Head (vroege heavy metal), dat is voor mij dat JMP mastervolume geluid. Maar geen nood, een Tubescreamer kan het geluid een stuk dikker maken :)

Een tweedehandsje gaat tussen de 800 en 1100 euro. Tip: kijk op Engelse tweedehandssites, daar komen best vaak koopjes voorbij, dan kun je er misschien eentje voor 500 of 600 pond scoren. Reken wel bij aanschaf van zo'n oude versterker op de extra kosten (+- 100-150 euro) van een onderhoudsbeurt, voor nieuwe beker elco's (filter caps) en buizen.

Dit vind ik een puike demo van de JMP mastervolume...
http://www.youtube.com/watch?v=k49cA9n8rvM

Thin Lizzy met die amps:
http://www.youtube.com/watch?v=mt2tw3MdAlg
http://www.youtube.com/watch?v=Kh6hZ_x95tM&feature=related

Henri H
9 maart 2010, 00:00
Wat een gave filmpjes zijn dat!

De laatste staat in m'n Favo's. :) :rockon:

Ik weet trouwens niet hoe Gary Moore dat deed, maar hij haalt er wel een héle gave sound uit zeg!

Mr.Bluesbreaker
9 maart 2010, 09:23
Valt het ook iemand op dat ome Gerrie in het laatste filmpje zonder lage E snaar speelt?:D "ja fuck, ach dan gebruik ik die gewoon niet".

Henri H
9 maart 2010, 09:46
Het was me wel opgevallen dat er iets aan z'n mouw (?) hing dat op een snaar leek, maar het was me nog niet opgevallen dat ie geen E-snaar had. :dontgeti:

'k Ben ook een keertje bij Y&T geweest een paar jaar geleden.
Dave Meniketti (zanger/gitarist) knapte z'n hoge e-snaar midden in de 2e solo van "I Believe in You", geen hond die het heeft gemerkt, ik zag het gebeuren, maar hij speelde gewoon door, alsof er niets aan de hand was.
Superknap vind ik dat, maar ja je bent pro of je bent het niet hè...

strate
9 maart 2010, 20:57
De 2205 en 2210 zijn de 2 kanaals (split channel), en de 2204 en 2203 de één-kanaals, resp. 50 en 100 W.
De 2205 (en 2210?) zijn het beste van na (vanaf?) '86, en de één kanaals zijn het beste als ze van voor '83 zijn heb ik wel 's begrepen.
Mijn 2205 is van '86, en ik ben er best lyrisch over, maar is thuis eigenlijk niet/nauwelijks bruikbaar.

Ik heb eigenlijk nauwelijks ervaring met 2203/2204 types, maar ik heb wel zo'n 15 jaar lang, als enige amp de 50W 2x12 JMP combo gehad.
Die staat dan min of meer gelijk aan de 2204, en daar valt wel degelijk een mooie sound uit te halen.
Ik wilde echter destijds een 2 kanaals amp hebben, i.v.m. m'n rock-coverband.
Toen wist ik niet dat je de preamp ook op 6 kon zetten :D en er een goed pedaal (Blues Pro b.v.) voor kon zetten en met je gitaar-volumeknop kon werken.
Het clean v.d JMP kun je desgewenst behoorlijk donker instellen, Marshall clean is over het algemeen vrij "donker".
Of je dan niet een te donkere drive-sound krijgt valt dan te bezien, denk dat het wel goed gaat.

Bedankt voor de info! is handig om te weten mocht ik er een op het internet tegenkomen, maar het gaat hier dus om jcm800's? Is er van de JMP maar 1 soort model, geen 2203, 2204 etc.? Als ik het zo hoor lijkt een Marshall me wel cool, hou wel van dat donkere clean. Over een tijdje er misschien maar eens eentje via marktplaats uitproberen.


Het gekke is dat - dit ervoer ik met een 1976 JMP 2203 - dat de low input heel dik en donker klinkt, maar dat de high input veel helderder is. Het geeft je echt dat heldere agressieve hardrockgeluid, geen dikke, donkere romige oversturing. Thin Lizzy en vroege Diamond Head (vroege heavy metal), dat is voor mij dat JMP mastervolume geluid. Maar geen nood, een Tubescreamer kan het geluid een stuk dikker maken :)

Een tweedehandsje gaat tussen de 800 en 1100 euro. Tip: kijk op Engelse tweedehandssites, daar komen best vaak koopjes voorbij, dan kun je er misschien eentje voor 500 of 600 pond scoren. Reken wel bij aanschaf van zo'n oude versterker op de extra kosten (+- 100-150 euro) van een onderhoudsbeurt, voor nieuwe beker elco's (filter caps) en buizen.

Dit vind ik een puike demo van de JMP mastervolume...
http://www.youtube.com/watch?v=k49cA9n8rvM

Thin Lizzy met die amps:
http://www.youtube.com/watch?v=mt2tw3MdAlg
http://www.youtube.com/watch?v=Kh6hZ_x95tM&feature=related

Wel mooi toch juist dat je d.m.v. de 2 verschillende inputs ook echt een groot verschil hebt in sound? Maakt hem des te uitgebreider en ben zelf alleen opzoek naar die bluesy overdrive, dus heb high-gain echt niet nodig. De prijzen vallen me niet tegen, maar ook niet mee. Gewoon prima te betalen. Komt er nog invoerbelasting oid overheen als je er een in Engeland koopt?
In die demo, het eerste filmpje, valt het me ook op dat het een goed clean is. De dingen die hij met drive speelt is niet echt mijn ding, dus kan daar niet zoveel over zeggen. Hij lijkt trouwens op Rick van American Chopper van Discovery hahaha;) Gary Moore haalt inderdaad een puike sound eruit zeg!

VanMeekeren
9 maart 2010, 21:17
Wel mooi toch juist dat je d.m.v. de 2 verschillende inputs ook echt een groot verschil hebt in sound? Maakt hem des te uitgebreider en ben zelf alleen opzoek naar die bluesy overdrive, dus heb high-gain echt niet nodig. De prijzen vallen me niet tegen, maar ook niet mee. Gewoon prima te betalen. Komt er nog invoerbelasting oid overheen als je er een in Engeland koopt?
In die demo, het eerste filmpje, valt het me ook op dat het een goed clean is. De dingen die hij met drive speelt is niet echt mijn ding, dus kan daar niet zoveel over zeggen. Hij lijkt trouwens op Rick van American Chopper van Discovery hahaha;) Gary Moore haalt inderdaad een puike sound eruit zeg!

Ik heb hem alleen maar in High Sensitivity. Er zit wel een ongelofelijk volume-verschil tussen beide kanalen. Eigenlijk heb je alleen maar High nodig, want als je een Stratvolume op 6 draait is hij heel mooi RHCP-clean.

Van Meekeren

Henri H
9 maart 2010, 23:29
Van de JMP's zijn volgens mij 3 (of 4?) versies, de 50W (2204), 100W (2203), en de combo. De mijne was destijds 50W met 2 Celestion G12-65's.
Dat zijn zeer geschikte speakers voor die amp, maar ik gebruik ze ook bij mijn HOOK, JCM 800 en Stiletto. Puike speakers zijn dat wat mij betreft.
Ze halen net een beetje dat schelle uit je sound, zonder te wollig te gaan klinken. Lekker "vol" en "rond", zoals het hoort. ;)

Ik weet niet of er ook 100W JMP combo's waren.

strate
10 maart 2010, 17:46
Ik heb hem alleen maar in High Sensitivity. Er zit wel een ongelofelijk volume-verschil tussen beide kanalen. Eigenlijk heb je alleen maar High nodig, want als je een Stratvolume op 6 draait is hij heel mooi RHCP-clean.

Van Meekeren

Oke koel zeg! Maar geeft de High ook mooie blues crunch of is dat meer voor het zwaardere werk? Zou ik dan beter de Low kunnen gebruiken?
En rest nog de vraag of zo'n beest thuis wel een beetje in de hand is te houden.


Van de JMP's zijn volgens mij 3 (of 4?) versies, de 50W (2204), 100W (2203), en de combo. De mijne was destijds 50W met 2 Celestion G12-65's.
Dat zijn zeer geschikte speakers voor die amp, maar ik gebruik ze ook bij mijn HOOK, JCM 800 en Stiletto. Puike speakers zijn dat wat mij betreft.
Ze halen net een beetje dat schelle uit je sound, zonder te wollig te gaan klinken. Lekker "vol" en "rond", zoals het hoort. ;)

Ik weet niet of er ook 100W JMP combo's waren.

Oke, dus je van veel, of misschien van alle marshalls, verschillende types die worden aangeduid met 2204, 2203 etc.? Hetzelfde als de blackface, silverface twin reverbs etc.
Ik dacht dat G12-65's ook een soort combi waren tussen G12T-75's en V30's? Ik hoor ze zowiezo volgende week dan wel;) ze zijn ook weer niet zo vol en rond dat ze slecht door de mix heen prikken? Mijn boogie klinkt zo dik en zompig zegmaar dat hij niet een beetje dat schelle heeft waardoor die door de mix heen prikt.

iWishmaster
10 maart 2010, 17:58
Lees en huiver:
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers2.html

Daar staat vrij aardig uitgelegd welke types er allemaal waren.

E-J
10 maart 2010, 18:57
Oke koel zeg! Maar geeft de High ook mooie blues crunch of is dat meer voor het zwaardere werk? Zou ik dan beter de Low kunnen gebruiken?
En rest nog de vraag of zo'n beest thuis wel een beetje in de hand is te houden.

Zie ook de videotjes die ik eerder stuurde. Low input is clean tot op hoog volume. Luider dan mijn tamelijke harde band in ieder geval. Zoals eerder gezegd geeft de High input je wel een mooie crunch voor blues, maar een dikke, romige oversturing krijg je er niet uit, wel een agressief en redelijk pinnige. Voor veel mensen zijn deze versterkers te schel... in een band valt het mee maar daar de meeste mensen thuis spelen ;)

Thuis... ik zeg nee. Zo goed als onbruikbaar. Op laag volume klinken ze - althans zonder modes - niet zo lekker. Sowieso gaat hij met de master volume op 5-6 een stuk dikker en beter klinken maarja als standje 2 al voor veel kroegen te hard is...


Oke, dus je van veel, of misschien van alle marshalls, verschillende types die worden aangeduid met 2204, 2203 etc.? Hetzelfde als de blackface, silverface twin reverbs etc.
Ik dacht dat G12-65's ook een soort combi waren tussen G12T-75's en V30's? Ik hoor ze zowiezo volgende week dan wel;) ze zijn ook weer niet zo vol en rond dat ze slecht door de mix heen prikken? Mijn boogie klinkt zo dik en zompig zegmaar dat hij niet een beetje dat schelle heeft waardoor die door de mix heen prikt.

G12-65 zijn door Celestion bestempeld als een luidere versie van de Greenback. Ik weet niet of dit waar is maar ze hebben ieder geval meer laag, een mooi afgerond hoog en een minder duidelijke midboost, kortom een erg 'smooth' klinkende speaker. Daarom is het een mooie combi met de redelijk schelle mastervolume JMP's en JCM's. Ik vind het hele goede speakers, goed in veel dingen en ze komen dan ook in mijn Vernet cabinet :)

En nu als de wiedeweerga zo'n versterker testen! We kunnen je wel lekker hier gaan maken maar misschien is zo'n ding helemaal niets voor je. Zelf testen dus ;)

Henri H
10 maart 2010, 19:20
Volgens mij worden alleen de JMP's en de JCM's met type 2203/2204 aangeduid.

Verder idd wat EJ NL zegt: zelf testen.
Ik heb trouwens, zoals ik al eerder zei, zo'n 15 jaar lang met een JMP combo gespeeld, ook thuis.
De master volume is erg gevoelig, als je deze op 0,6 zet en dan naar 0,7 zet b.v. dan kan dat al een wereld van verschil opleveren in volume.
De kunst is dan om het volume op 0,65 o.i.d. te zetten, maar dat kan vrij lastig zijn, vooral met een krakende potmeter. ;)

strate
12 maart 2010, 20:22
Lees en huiver:
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers2.html

Daar staat vrij aardig uitgelegd welke types er allemaal waren.

bedankt voor de link, erg leuke info!


Zie ook de videotjes die ik eerder stuurde. Low input is clean tot op hoog volume. Luider dan mijn tamelijke harde band in ieder geval. Zoals eerder gezegd geeft de High input je wel een mooie crunch voor blues, maar een dikke, romige oversturing krijg je er niet uit, wel een agressief en redelijk pinnige. Voor veel mensen zijn deze versterkers te schel... in een band valt het mee maar daar de meeste mensen thuis spelen ;)

Thuis... ik zeg nee. Zo goed als onbruikbaar. Op laag volume klinken ze - althans zonder modes - niet zo lekker. Sowieso gaat hij met de master volume op 5-6 een stuk dikker en beter klinken maarja als standje 2 al voor veel kroegen te hard is...

G12-65 zijn door Celestion bestempeld als een luidere versie van de Greenback. Ik weet niet of dit waar is maar ze hebben ieder geval meer laag, een mooi afgerond hoog en een minder duidelijke midboost, kortom een erg 'smooth' klinkende speaker. Daarom is het een mooie combi met de redelijk schelle mastervolume JMP's en JCM's. Ik vind het hele goede speakers, goed in veel dingen en ze komen dan ook in mijn Vernet cabinet :)

En nu als de wiedeweerga zo'n versterker testen! We kunnen je wel lekker hier gaan maken maar misschien is zo'n ding helemaal niets voor je. Zelf testen dus ;)

bedankt voor alle info, denk dat de JMP me erg goed zal bevallen alleen waarschijnlijk vrij onbruikbaar zal zijn voor op laag volume. schelheid bevalt me aan de ene kant wel, aan de andere kant ook weer niet, maar ik ga binnenkort zeker zo'n ding testen!


Volgens mij worden alleen de JMP's en de JCM's met type 2203/2204 aangeduid.

Verder idd wat EJ NL zegt: zelf testen.
Ik heb trouwens, zoals ik al eerder zei, zo'n 15 jaar lang met een JMP combo gespeeld, ook thuis.
De master volume is erg gevoelig, als je deze op 0,6 zet en dan naar 0,7 zet b.v. dan kan dat al een wereld van verschil opleveren in volume.
De kunst is dan om het volume op 0,65 o.i.d. te zetten, maar dat kan vrij lastig zijn, vooral met een krakende potmeter. ;)

Dit probleem had ik ook met m'n Bassman, en vond het echt behoorlijk irritant dat een normaal volume zo moeilijk te krijgen was. of hard of echt zacht waardoor alle tone weg was, heel vervelend. De Nomad heeft dat gelukkig niet.
Misschien wordt het uiteindelijk wel tijdelijk gewoon een pedaaltje erbij om ondertussen door te kunnen sparen maar dat zie ik allemaal nog wel.
Tot volgende week!

Henri H
12 maart 2010, 21:49
OK, tot volgende week.
Stuur me even een PM op donderdag a.u.b., opdat ik het niet vergeet! :makeup:

strate
12 maart 2010, 22:03
Zal ik doen! Hopelijk vergeet ik het ook niet;)

Midwolda
12 maart 2010, 22:38
Mijn boogie klinkt zo dik en zompig zegmaar dat hij niet een beetje dat schelle heeft waardoor die door de mix heen prikt.

Herkenbaar... ik vind het clean van m'n onlangs aangeschafte Mesa Boogie DC-2 ge-wel-dig mooi
maar ik kan niet veel met het lead kanaal, het is gewoon te veel van het "goede".
Te veel gain, te veel mids, te veel lows, te vet, te veel van alles.
Wel heel bruikbaar voor sommige hardrock stijlen maar niet voor strakke blues,
ben nog steeds zoekende naar een setting waar ik wat mee kan.
Denk ook niet dat ik dat met een andere speaker beter krijg?
M'n 4558 drive over het cleane kanaal klinkt weer wel te gek goed.
Maar ja, beetje zonde, da's maar een halve versterker dan...
Dus, ook hier: boogie clean - bluesy drive?

Henri H
12 maart 2010, 23:07
.... boogie clean - bluesy drive?Nogmaals: Mesa Stiletto

Boogie clean doet ie zeker, de drive moet je van houden en even zoeken misschien, ik zou hem denk ik op het 2e kanaal in crunch mode zoeken, gain rond de 5, daar ergens zit de bluesy drive.
Ook op laag volume, en vooral op mijn 2x12 (half) open back klinkt ie te gek.
Op m'n 4x12 met dezelfde speakers ben ik er nog mee aan het worstelen, maar dan gebruik ik ook liever m'n HOOK.

Kijk ook 's bij de filmpjes van Crimson Sky/Dahl in dit topic. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131170).
Zeer lekkere bluesy sound!

strate
15 maart 2010, 14:29
Herkenbaar... ik vind het clean van m'n onlangs aangeschafte Mesa Boogie DC-2 ge-wel-dig mooi
maar ik kan niet veel met het lead kanaal, het is gewoon te veel van het "goede".
Te veel gain, te veel mids, te veel lows, te vet, te veel van alles.
Wel heel bruikbaar voor sommige hardrock stijlen maar niet voor strakke blues,
ben nog steeds zoekende naar een setting waar ik wat mee kan.
Denk ook niet dat ik dat met een andere speaker beter krijg?
M'n 4558 drive over het cleane kanaal klinkt weer wel te gek goed.
Maar ja, beetje zonde, da's maar een halve versterker dan...
Dus, ook hier: boogie clean - bluesy drive?

Ik snap precies wat je bedoelt! Ik heb g12t-75 speakers en het maakt wel wat uit, maar je behoudt het algemene karakter dus een echt goede oplossing is het niet. Is de 4558 drive een pedaal? Als ik bij Henri de Stiletto heb geprobeerd zal ik je erover berichten.