PDA

View Full Version : Vraagje over Fender



Koenn
6 februari 2010, 21:45
ik ga binnenkort een fender strat kopen:)
kan je daar gewoon 013 snaren op zetten zonder dat de brug naar voren gaat staan ofzo?

beruk
6 februari 2010, 21:47
Nee. Gegarandeerd dat je em opnieuw moet (laten) afstellen.
De veren van het tremoloblok rekken meer op.

Realeigo
6 februari 2010, 21:48
Nee. Je zult de verenklauw verder naar binnen moeten draaien, of een extra veer erin moeten doen. Wat je ook nog kunt doen is stuggere veren kopen.

benwave
6 februari 2010, 21:52
En de halspen zal ook iets aangedraaid moeten worden denk ik

Eko
7 februari 2010, 11:28
De gitaar kan het makkelijk hebben. Hij zal versteld moeten worden omdat de kracht die .013 ( de hele set uiteraard) uitoefent groter is. Van 3 naar 5 veren is verstandig en de halspen zal even versteld moeten worden. Denk ook even aan de topkam. De sleuven zijn gemaakt voor .009 tot .049 bv en ook die openingen moeten iets worden vergroot om dikkere snaren ook even netjes boven je fretboord te laten gaan. Daar na even kijken hoe het met de zadels is gesteld en opnieuw intoneren.
Heb je al ervaring met het spelen met .013 op een strat? SRV speelde er mee maar wel een halve toon lager wat overeen kwam met de spanning van .011 in normale stemming ongeveer.

Chris Winsemius
7 februari 2010, 12:11
ik ga binnenkort een fender strat kopen:)
kan je daar gewoon 013 snaren op zetten zonder dat de brug naar voren gaat staan ofzo?

In de meeste gevallen:
- aanpassing topkam ivm. dikkere snaren
- afstelling halspen ivm. hogere snarendruk
- aanpassing intonatie
- aanpassing hoogte zadels
- andere afstelling tremolo-veren

Koenn
8 februari 2010, 20:44
De gitaar kan het makkelijk hebben. Hij zal versteld moeten worden omdat de kracht die .013 ( de hele set uiteraard) uitoefent groter is. Van 3 naar 5 veren is verstandig en de halspen zal even versteld moeten worden. Denk ook even aan de topkam. De sleuven zijn gemaakt voor .009 tot .049 bv en ook die openingen moeten iets worden vergroot om dikkere snaren ook even netjes boven je fretboord te laten gaan. Daar na even kijken hoe het met de zadels is gesteld en opnieuw intoneren.
Heb je al ervaring met het spelen met .013 op een strat? SRV speelde er mee maar wel een halve toon lager wat overeen kwam met de spanning van .011 in normale stemming ongeveer.

ja ik doe het vooral omdat SRV het ook deed:cooler:

Koenn
8 februari 2010, 20:45
Kan je er wel 011 opzetten?

humbucker
8 februari 2010, 20:51
ja ik doe het vooral omdat SRV het ook deed:cooler:

SRV speelde idd met een .013 set, al had hij een .016 liggen op z'n hoge E. Geen idee hoe je dat nog fatsoenlijk kan opdrukken!

rijsberman
8 februari 2010, 20:56
Alles een halve noot lager stemmen helpt.

johanb
8 februari 2010, 20:57
Ik heb het idee dat je een dikkere snaar niet zo heel veel hoeft op te drukken voor bv een hele noot hoger ten op zichte van een dunnere snaar.Maar ik kan het mis hebben

Bolder
8 februari 2010, 20:58
pfffff 0.16..
Doet al pijn als ik er aan denk..

Wordt eigenlijk wel een beetje moe van dat dikke snarengelul over SRV

G.G.
8 februari 2010, 21:07
Wordt eigenlijk wel een beetje moe van dat dikke snarengelul over SRV

En toch is het het beste wat je met een strat qua sound kan doen. Mijne staat ook standaard met 0.13 - 0.60 in Eb. Klinkt echt beter dan met lichtere snaren.

Sinner1980
8 februari 2010, 21:41
ja ik doe het vooral omdat SRV het ook deed:cooler:

Ok...loop je ook rond met een cowboyhoed op?;)

Sinner1980
8 februari 2010, 21:43
En toch is het het beste wat je met een strat qua sound kan doen. Mijne staat ook standaard met 0.13 - 0.60 in Eb. Klinkt echt beter dan met lichtere snaren.

Eens,ik heb sinds kort een setje 011 op mn in E gestemde strat. Echt duidelijk versvchil. Wel even wennen qua spel maar dat gaat best snel

Bolder
8 februari 2010, 21:46
Ik weet en snap dat dikkere snaren vaak voor velen fijner en beter zijn, maar dat Stevier Ray Vaughan gedoe er omheen vind ik zo cliché..

Sinner1980
8 februari 2010, 21:56
Ik weet en snap dat dikkere snaren vaak voor velen fijner en beter zijn, maar dat Stevier Ray Vaughan gedoe er omheen vind ik zo cliché..

Tja...kleinigheidje hou je...al ben ik het wel met je eens.
SRV is een icoon en was een geweldige gitarist maar een hoop mensen schijnen niet te snappen dat de 'magic' toch het meest uit zn vingertjes kwam (hetzelfde geldt natuurlijk voor vele andere gitaarhelden). Een ideetje oppikken (of afpikken) is natuurlijk leuk; zeker als dat voor je werkt..maar staar je dr ajb niet blind op maar ga liever een uur of 8 per dag oefenen,kom je verder mee;)

Bolder
8 februari 2010, 22:27
Goed gezegd!

dezperado
9 februari 2010, 17:35
probeer te vinden wat jij fijn vind spelen en zoek je eigen persoonlijke ding

je kunt je gitaar ombouwen of ereen kopen die lijkt op de plank van je favoriete gitarist maar de kans dat je dat niveau bereikt hangt niet af van alles wat je copieert.

de groten bouwden hun eigen gitaar van scrap en hun talent bracht ze op grote hoogte en niet hun gereedschap.

Al koop je een stradivarius dat wil niet zeggen dat je een groot violist wordt.

Clapton laat je alle hoeken zien op een Harley Benton van eur 88,00

Koenn
9 februari 2010, 18:48
probeer te vinden wat jij fijn vind spelen en zoek je eigen persoonlijke ding

je kunt je gitaar ombouwen of ereen kopen die lijkt op de plank van je favoriete gitarist maar de kans dat je dat niveau bereikt hangt niet af van alles wat je copieert.

de groten bouwden hun eigen gitaar van scrap en hun talent bracht ze op grote hoogte en niet hun gereedschap.

Al koop je een stradivarius dat wil niet zeggen dat je een groot violist wordt.

Clapton laat je alle hoeken zien op een Harley Benton van eur 88,00

haha goede uitspraak;) vooral die laatste zin

Fenderfan
11 februari 2010, 13:43
Kan je er wel 011 opzetten?

Wat wil je nou precies ? Weet je wel hoe een 0.13 snaar speelt ?

Koenn
14 februari 2010, 18:13
Gewoon lekker dikke snaren:strat:

Midwolda
14 februari 2010, 18:20
Gewoon lekker dikke snaren:strat:

Yup, en beton is gewoon lekker dikke klei.
Ik zou zeggen: probeer het een keertje, en hou een standaard setje
dunnere snaren op reserve voor als je weer terug wilt.
En hou er rekening mee dat je alles opnieuw moet afstellen.

Sinner1980
14 februari 2010, 21:19
Gewoon lekker dikke snaren:strat:

Goede onderbouwing...
Nah ja,je kan het in ieder geval proberen natuurlijk ik zou alleen met 011 beginnen;dik zat

Fenderfan
15 februari 2010, 10:56
Zit nu eigenlijk mezelf af te vragen of 0.13 wel bestaat.
Bestaan die ? Weet iemand dat ?

Midwolda
15 februari 2010, 11:07
0.13 lijkt me erg stug (zowel letterlijk als figuurlijk), maar 0.013 is vrij normaal hoor.
Meestal bij de jazzers, he.

Koenn
16 februari 2010, 16:30
0.13 lijkt me erg stug (zowel letterlijk als figuurlijk), maar 0.013 is vrij normaal hoor.
Meestal bij de jazzers, he.

ok 0.013 dan:hippie:

DeiDRagonas
16 februari 2010, 21:26
Yup, en beton is gewoon lekker dikke klei.

DIKKE Lol!!! :seriousf:

Topicstarter is, met alle respect, duidelijk nog een noob.
Ik zou zeggen, leer eerst eens spelen en ga je dan pas druk maken over welke snaren SRV gebruikte.. Lol. Ben t ook wel met Bolder eens. Dus, ga gewoon eens lekker testen wat JIJ ZELF lekker vind spelen.

D.