PDA

View Full Version : halspen te krom



Klopgeest
6 februari 2010, 21:38
Hoi,

De man die destijds m'n gitaar afgesteld had zei me dat de halspen zo krom getrokken was dat hij de hoek v/d hals zelf heeft moeten veranderen om de aktie aan te passen. Met de pen zelf kon hij dus niks meer.

Het gaat om een oude Ibanez RG550, die later 1550 werd genoemd en hoe die nu heet weet ik niet.

Wat kan ik nog vragen voor zo'n ding als iemand 'm wil kopen? Ik ben sowieso eerlijik tegenover de koper en wil deze info dus niet achter houden.

Gearjunkie
6 februari 2010, 22:07
Dit klinkt als dat de man die hem jou verkocht niet echt snapte waar hij het over had.
Een halspen an sich is niet krom, maar wordt gebruikt om een trekkracht op de hals uit te oefenen, als tegenhanger van de kracht die de snaren uitoefenen.

Soms moet je inderdaad de halshoek aanpassen (shimmen) om een betere actie te krijgen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat het een slechte gitaar is hoor!

Klopgeest
6 februari 2010, 22:09
Dit klinkt als dat de man die hem jou verkocht niet echt snapte waar hij het over had.
Een halspen an sich is niet krom, maar wordt gebruikt om een trekkracht op de hals uit te oefenen, als tegenhanger van de kracht die de snaren uitoefenen.

Soms moet je inderdaad de halshoek aanpassen (shimmen) om een betere actie te krijgen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat het een slechte gitaar is hoor!

Nee, die man had me de gitaar niet verkocht. Hij had 'm alleen maar afgesteld en me verteld wat ik in m'n eerste post geschreven heb.

Gearjunkie
7 februari 2010, 09:41
Ok, maar hij was een vakman of meer een hobbyist?

Klopgeest
7 februari 2010, 16:20
Ok, maar hij was een vakman of meer een hobbyist?

Nee dit was echt wel een vakman. Hij was de 'man met gouden handjes' in het atelier van desbetreffend gitaarshop. Dus er vanuit gaande dat de halspen dus echt te krom is om er nog wat mee te doen.... wat kan ik dan nog vragen voor zo'n gitaar? Kijk, ik weet dus niet genoeg van gitaren om te bepalen of alleen het 'shimmen' genoeg is om de gitaar nog te kunnen afstellen...

snaarplukker
7 februari 2010, 18:00
Nee dit was echt wel een vakman. Hij was de 'man met gouden handjes' in het atelier van desbetreffend gitaarshop. Dus er vanuit gaande dat de halspen dus echt te krom is om er nog wat mee te doen.... wat kan ik dan nog vragen voor zo'n gitaar? Kijk, ik weet dus niet genoeg van gitaren om te bepalen of alleen het 'shimmen' genoeg is om de gitaar nog te kunnen afstellen...
Als hij zegt dat een halspen te krom is lijkt het me echt geen uitspraak van een vakman. De halspen is er om de hals de juiste holling te kunnen geven en staat los van het shimmen. Lijkt me iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.;)

cerpintaxt
7 februari 2010, 19:34
Nou ik weet niet of je je gitaar naar in drachten naar de muziekwinkel hebt gebracht. Maar dat heb ik dus ook gedaan om het afstellen. Nog geen half jaar later heb ik hem naar een andere winkel gebracht om hem opnieuw te laten afstellen en intoneren.
in het centrum van groningen zit een muziekwinkel met een vakman die de gitaren repareert.

Klopgeest
12 februari 2010, 02:58
Nee niet in Drachten.

Maar goed, begrijp ik uit de reacties dat het NIET mogelijk is dat een halspen zo verneukt is dat je er niets meer mee kunt doen?

fred dons
12 februari 2010, 08:38
ja hoor dat kan makkelijk, de neck zelf kan zo bol staan dat de pen los draaien niets uitmaakt (meeste trussrods werken maar 1 kant op) of de neck staat zo hol dat zelfs met de halspen helemaal strak aangedraaid is dat hij niet meer recht genoeg wordt

als je aktie hierdoor belachelijk hoog is geworden dan is dat een probleem, merk je hier nets van tijdens het spelen dan is het overkomelijk

het hangt een beetje af van het bouwjaar of je hier een nieuwe neck voor kunt kopen op e-bay (latere versies hebben een andere hiel en kunnen niet zomaar uitgewisseld worden)

Hiro
12 februari 2010, 08:56
ja kan ook de rod vervangen voor een neiuwe

Klopgeest
12 februari 2010, 17:34
Ah kijk, die laatste reacties maken het wat duidelijker. Bedankt!

Braindead
12 februari 2010, 18:02
Maar als je die wilt vervangen moet het fretboard eraf. Zal een centje kosten.

Klopgeest
12 februari 2010, 18:38
Ah kijk, die laatste reacties maken het wat duidelijker. Bedankt!

Quicksilver
12 februari 2010, 18:47
Maar als je die wilt vervangen moet het fretboard eraf. Zal een centje kosten.

Correct, dat doe je niet zomaar even. Ik twijfel of de gitaar dat wel waard is want dat gaat inderdaad best wel (lees: verrekte veel) kosten.

Zijn namelijk ook mensen die gek genoeg (of enthousiast met geld te verbranden) rond de 10000 euro geven om hun oude instrument een nieuw fretboard te geven.. :dontgeti:
Dat is alleen met hele oude violen enzo die in authentieke staat of daar heel dichtbij moeten worden gehouden. Jouw geval veel goedkoper, maar lijkt me nog steeds relatief duur. Kan niet uit denk ik...

Klopgeest
13 februari 2010, 19:06
Correct, dat doe je niet zomaar even. Ik twijfel of de gitaar dat wel waard is want dat gaat inderdaad best wel (lees: verrekte veel) kosten.

Zijn namelijk ook mensen die gek genoeg (of enthousiast met geld te verbranden) rond de 10000 euro geven om hun oude instrument een nieuw fretboard te geven.. :dontgeti:
Dat is alleen met hele oude violen enzo die in authentieke staat of daar heel dichtbij moeten worden gehouden. Jouw geval veel goedkoper, maar lijkt me nog steeds relatief duur. Kan niet uit denk ik...

Precies, ik speel nooit op dat ding en gan niet veel geld uitgeven. Alleen blijft dan dus de vraag wat ik er mee aan moet, maar dat zal ik moeten laten nakijken dan.

Zo heb ik ook nog een Squier liggen, die ik heb laten customizen, maar die nu hele lage frets heeft die waarschijnlijk moeten worden vervangen. Ik denk dat het in zo'n geval goedkoper is om er gewoon een andere hals (compleet met frets) op te laten zetten...

PanzerfaustNL
13 februari 2010, 20:19
Voor 80 euro heb je een andere hals, misschien is dat wat?