PDA

View Full Version : *Hulp gezocht - opzoek naar Elektro-akoestische gitaar



justwilliam
6 februari 2010, 19:32
Dag iedereen! :)

Sinds kort zit ik erover te denken om te beginnen met gitaar spelen.
Ik speel nu nog alleen piano, maar een gitaar lijkt mij ook zo leuk.
Daarom mocht ik even van een vriend op z'n gitaar spelen...

Alleen het probleem is, ik heb nogal weinig verstand van een gitaar.
Ik wil namelijk graag een elektro-akoestische gitaar, vanwege de reden dat ik naast het bespelen ook zing. <<-- Pop/Rock/R&B (Die richtingen)
(Is een elektro-akoestische gitaar gecombineerd met zang goed ?)

Ik zat eraan te denken om een Yamaha gitaar te halen, na veel googlen vond ik hier namelijk veel positieve reacties over. (Ik heb ook een Yamaha Piano)

Budget is onbeperkt!
Maar aub. niet direct het aller duurst van het aller duurst.

Het liefst: :noob:

* Yamaha
* Goede kwaliteit (Geluid & materiaal)
* Makkelijk mee te nemen
* Bespeelbaar met Zang!

Misschien dat het allemaal bij elkaar een beetje zeurend overkomt, maar goed het word wel mijn eerste gitaar :crazyhappy:

Bedankt alvast :)

dezperado
6 februari 2010, 21:18
ga eens kijken bij een goede muziek winkel in de buurt
begin met een goedkope gebruikte gitaar
gitaar leren spelen vraagt 3 dingen

1 oefenen
2 oefenen
3 oefenen

you tube staat vol met gratis lessen

Plant
6 februari 2010, 21:28
Budget is onbeperkt :???: Koop dan gewoon alles :soinnocent:

Waarom meteen elektro-akoestisch als je nog moet beginnen? Omdat je ook zingt! Is dat zo hard dat de gitaar al meteen versterkt moet? Moet je al meteen het podium op?

Zoniet, begin eerst eens rustig met een goed klinkende akoestische gitaar zonder element erin. Doorgaans verpest een (standaard) ingebouwd element de kwaliteit van de rest van de gitaar. Een goed element (laten) inbouwen kan altijd nog. En dan heb je ook nog keuze wat je erin stopt. Piëzo, combinatie met microfoon, ...

Die vriend van je speelt al gitaar. Kun je niet met hem naar een goed gesorteerde gitaarwinkel en samen e.e.a. uitproberen?

Pin je niet vast op Yamaha. Ik zal ze zeker niet afraden, maar er is meer leuks. En geen gitaar is gelijk, ook niet binnen 1 model. Ieder merk, ieder exemplaar klinkt anders. En wat ligt lekker in jouw handen. Bredere hals? De canadese stal met o.a. Seagull en Garrison. Ibanez maakt ook veel leuks. Alhambra? ...

Git Aar
6 februari 2010, 21:32
Bespeelbaar met zang? Ik heb er serieus even over nagedacht, maar ben tot de conclusie gekomen dat ik bij alle gitaren zou kunnen zingen, dus begrijp even niet waarom dat voorwaarde is bij aanschaf van een gitaar.
Verder denk ik dat je beter naar een goed gitaarwinkel kan gaan om tot een keuze te komen tussen een klassiek nylon gitaar, een western of een electr. gitaar.
Succes!

justwilliam
6 februari 2010, 21:53
Ohh sorry, misschien dat ik toch iets te veel van het goede wilde! :dontgeti:
Alleen dit is de reden waarom: Omdat ik op school goede cijfers haalde, mocht ik een niveau hoger doen. En daarom mocht ik van m'n ouders iets uitzoeken. :)

En ik zat al zo erg op een gitaar te verheugen, en nu mag ik dan ook m'n gang gaan :satisfie: Ik heb ook weinig kennis van een gitaar, dus ik had geen flauw idee waarmee ik bezig was.

Alleen vraag ik me dan nog steeds af, wat moet ik doen ? (Persoonlijk)
Gewoon een muziekwinkel ingaan, en daar om raad vragen ?
Want die gitaar was meer bedoeld als cadeau, en dan mag het van m'n ouders ook wat zijn.

Canna
6 februari 2010, 22:16
Ik speel zelf al een tijdje op Yamaha's. Net een FGX 720SC aangeschaft en ben een zeer tevreden van.

Indien het budget niet uitmaakt maar je toch op de prijs wil letten, raad ik je een FGX 730 aan.

justwilliam
7 februari 2010, 12:31
Misschien dat dit iets is: Yamaha CPX900.
http://www.yamaha.com/guitars/products/productdetail.html?CNTID=451701&CTID=5063300

Misschien nog niet het standaard model, maar goed het moet wel een cadeau blijven :dontgeti:

Fireplace
7 februari 2010, 14:02
Je hebt vast wel ergens in je kennissenkring iemand die verstand van gitaren heeft. Neem die alsjeblieft mee als je een gitaar gaat uitzoeken, want zelfs bij een merk dat doorgaans goed bekend staat kunnen de gitaren van exemplaar tot exemplaar nog filnk in kwaliteit verschillen. En er zijn genoeg gladde winkelboys die dol zijn op jonge mensen met een "onbeperkt" budget en een niet zo onbeperkte kennis van gitaren.

Ik ben het in ieder geval niet eens met de stelling dat de aanwezigheid van een element afbreuk doet aan de rest van de gitaar, maar ik zou wel altijd op de akoestische klank afgaan, en dan pas naar de versterkte klank kijken.

Succes met je zoektocht!

justwilliam
7 februari 2010, 17:04
Je hebt vast wel ergens in je kennissenkring iemand die verstand van gitaren heeft. Neem die alsjeblieft mee als je een gitaar gaat uitzoeken, want zelfs bij een merk dat doorgaans goed bekend staat kunnen de gitaren van exemplaar tot exemplaar nog filnk in kwaliteit verschillen. En er zijn genoeg gladde winkelboys die dol zijn op jonge mensen met een "onbeperkt" budget en een niet zo onbeperkte kennis van gitaren.

Ik ben het in ieder geval niet eens met de stelling dat de aanwezigheid van een element afbreuk doet aan de rest van de gitaar, maar ik zou wel altijd op de akoestische klank afgaan, en dan pas naar de versterkte klank kijken.

Succes met je zoektocht!

Heel erg bedankt voor de informatie! :)
Kwalitatief gezien tussen gitaar kan ik het goed horen, niet dat ik 0 muziek ervaring heb.
Ik speel namelijk hiernaast piano, waarbij ik veel bij oor speel.

Baker
7 februari 2010, 17:34
Ik heb ook zo'n Yamaha CPX. Al jaren. Het is niet het beste wat er te krijgen is kwa klank en bespeelbaarheid, maar zeker niet het minste. Het is in mijn ogen een echt werkpaard. Degelijk, betrouwbaar, goed spul voor het geld. Voordeel is dat ze het ook erg goed doen op het podium. Ik treed er heel veel mee op, en ik heb nog nooit last van rondzingen of wat dan ook gehad. Ook zonder "dop"

Vorige week nog weer bij een open podium achtig iets geweest.
Daar staan dan van die beginnende gitaristen met een richtmicrofoon voor het klankgat omdat ze een gitaar zonder element hebben. Het werkt wel, maar handig is het niet. Waar ik het dus in ieder geval NIET mee eens ben is dat je beter kunt beginnen met een gitaar zonder element. Tuurlijk, een mooie, goede dure akoestische gitaar zal zonder element vast beter klinken dan één met, maar denk ook aan het praktisch nut. Als je zo'n gitaar éénmaal hebt komt er ook een moment dat je er mee het podium op gaat. Als is het maar voor het "stukje" op de bruiloft van je nicht voor mijn part. En dan is het gewoon verrekte handig dat je hem zo hopla in kunt pluggen...

Deze heb ik:
http://www.thomann.de/nl/yamaha_cpx500_bk.htm

Duurdere variant met solid bovenblad:
http://www.thomann.de/nl/yamaha_cpx900_mbl.htm

justwilliam
7 februari 2010, 18:53
Ik heb ook zo'n Yamaha CPX. Al jaren. Het is niet het beste wat er te krijgen is kwa klank en bespeelbaarheid, maar zeker niet het minste. Het is in mijn ogen een echt werkpaard. Degelijk, betrouwbaar, goed spul voor het geld. Voordeel is dat ze het ook erg goed doen op het podium. Ik treed er heel veel mee op, en ik heb nog nooit last van rondzingen of wat dan ook gehad. Ook zonder "dop"

Vorige week nog weer bij een open podium achtig iets geweest.
Daar staan dan van die beginnende gitaristen met een richtmicrofoon voor het klankgat omdat ze een gitaar zonder element hebben. Het werkt wel, maar handig is het niet. Waar ik het dus in ieder geval NIET mee eens ben is dat je beter kunt beginnen met een gitaar zonder element. Tuurlijk, een mooie, goede dure akoestische gitaar zal zonder element vast beter klinken dan één met, maar denk ook aan het praktisch nut. Als je zo'n gitaar éénmaal hebt komt er ook een moment dat je er mee het podium op gaat. Als is het maar voor het "stukje" op de bruiloft van je nicht voor mijn part. En dan is het gewoon verrekte handig dat je hem zo hopla in kunt pluggen...

Deze heb ik:
http://www.thomann.de/nl/yamaha_cpx500_bk.htm

Duurdere variant met solid bovenblad:
http://www.thomann.de/nl/yamaha_cpx900_mbl.htm

Echt heel erg bedankt! :), dit heeft mij echt overtuigt.
Ik begon eerst echt te twijfelen, want ik weet al zeker dat ik gitaar ga spelen & blijf spelen.. De piano is net HET toch net niet.

Alleen is de kleur kiezen nogal moeilijk, of het wordt gewoon Natural of Mocha Black..

Nogmaals Bedankt!

ekopp
7 februari 2010, 22:11
Hallo JustWilliam,

ook ik ben met mijn zoon de laatste paar jaar op onderzoek uit geweest voor een goede gitaar. Wat hier gezegd wordt kan ik alleen maar beamen. Pin je niet op een merk vast, maar ga naar een zaak met veel keus. Als het kan neem je iemand mee met ervaring.
Ga in die zaak of zaken gewoon proberen welke jou het beste aan staat. Bij een goede zaken mag je gewoon uitproberen en krijg je een goede uitleg, want ze weten dat je er jaren plezier aan moet kunnen beleven. De vraag wat een goede zaak is kun je hier op het forum wel vinden.

Ik weet niet waar je woont, maar in Wezep bij Zwolle zit Souman. Daar hebben wij nu 2 gitaren gekocht (een Ibanez en een Cole Clark) en met een heel prettig gevoel. Daar hebben ze ook Yamaha, Martin, Seagull, Santa Cruz enz. Voor elk budget wat wils, want ze hebben er honderden hangen. Daar kun je alle gitaren voelen, proberen en horen. Een andere goede zaak is Kees Dee in Amersfoort, daar hoor ik vel goeds over, en ook in Den Haag zit schijnbaar een goede. De naam ben ik even kwijt.

Dus niet overhaasten, trek er een tijd voor uit en ga proberen. Ook al is het budget onbeperkt, het is en blijft zonde als je na een paar weken spelen merkt dat je toch de verkeerde hebt gekocht. Juist als het een kado is ;-)

Gr. Erik

justwilliam
8 februari 2010, 21:09
Dag ekopp

Vandaag ben ik bij Big One Music B.V. in Zwolle geweest, samen met een vriend die al 4/5 jaar gitaar speelt en dus ook redelijk wat ervaring heeft.

Daar heb ik echt heel veel gitaren uitgeprobeerd, en toevallig stond de CPX 900 daar ook. Vooral omdat hij een dunnere hals heeft dan de meeste gitaren vind ik hem veel fijner spelen. :)

Unplugged geeft het echt mooi, diep & warm geluid :), plugged is het iets minder maar alsnog klinkt het prachtig.

Voor mij stak de CPX 900 toch echt boven alle gitaren uit, niet alleen omdat ik Yamaha misschien overschat. :P

Ik ben echt iedereen dankbaar die mij hulp, tips ect. gegeven hebben :)
Anders was ik misschien zomaar een winkel in gegaan en zonder na te denken een gitaar hebben gekocht.. :eek:

Over 2 weken ga ik pas echt een gitaar op halen (voor de vakantie), zodat ik dan in de vakantie kan oefenen :noob: , ondertussen ga ik nog natuurlijk nog bij verschillende winkels langs om meer uit te proberen.

ekopp
8 februari 2010, 21:56
Graag gedaan en al vast heel veel plezier er mee.

Wat ik in die korte tijd heb geleerd is dat je een gitaar koopt op gevoel. Wat voor de 1 heel mooi is, is voor de ander weer minder. Een gitaar moet je liggen, goed aanvoelen, jouw gevoel voor warmte en klank kleur hebben.

Probeer ook een gitaar te vinden die plugged naar jouw smaak is, want straks wil je wat opnemen of wil je een versterker er aan hangen en dan twijfel je misschien aan je keuze.
Het is heeeeel moeilijk, want er is zo veel keus. Maar beter te lang geprobeerd dan te kort.

Heel slim om nog een paar winkels af te gaan om de diverse aanbevelingen eens te horen. Kijk ook even wie de beste service heeft, gratis servicebeurt voor afstellen, garantie, gratis tas, enz.

Succes.

Gr. Erik

Laser
13 februari 2010, 12:05
Mooie keuze, cd CPX 900. Top van het gamma, en de kwaliteit van de productie bij Yamaha is standaard al goed.

Veel plezier ermee!

justwilliam
28 februari 2010, 14:19
Het is uiteindelijk toch iets anders geworden! :)

Cole Clark FL2AC, was iets prijziger maar klinkt veel en veel beter. (Volledig solid) http://www.coleclarkguitars.com/images/products/thumbsBig/FL2BUNYASide.jpg
Daarbij nog een leuke versterker uitgezocht.

Alleen wat m'n probleem nu is, ik krijg zo snel last van m'n vingers :noob:
Is dit normaal wanneer je begint ?

Lykke
28 februari 2010, 14:30
Het is uiteindelijk toch iets anders geworden! :)

Cole Clark FL2AC, was iets prijziger maar klinkt veel en veel beter. (Volledig solid) http://www.coleclarkguitars.com/images/products/thumbsBig/FL2BUNYASide.jpg
Daarbij nog een leuke versterker uitgezocht.

Alleen wat m'n probleem nu is, ik krijg zo snel last van m'n vingers :noob:
Is dit normaal wanneer je begint ?

ja dat is heel normaal. ook als je langer speelt, maar in een week veel meer speelt dan normaal krijg je last.

na een paar maandjes heb je een mooi eeltlaagje, hangen er velletjes en op goeie dagen zie je zelfs de snaar in je vingertop gegraveerd staan :)

TDZH
28 februari 2010, 14:40
Je moet weten dat op dit forum zelfgemaakte foto's altijd erg gewaardeerd worden!;-)

freddy
28 februari 2010, 17:14
Het is uiteindelijk toch iets anders geworden! :)

Cole Clark FL2AC, was iets prijziger maar klinkt veel en veel beter. (Volledig solid) http://www.coleclarkguitars.com/images/products/thumbsBig/FL2BUNYASide.jpg
Daarbij nog een leuke versterker uitgezocht.

Alleen wat m'n probleem nu is, ik krijg zo snel last van m'n vingers :noob:
Is dit normaal wanneer je begint ?

Dat is zeer normaal, gitaar spelen is oefenen en nog eens oefenen en in het begin afzien zere vingers horen daar zeker bij.
Verder proficiat met je keuze, de Cole Clark Fat Lady is een der beste podium gitaren samen met Maton alleen is die laatste flink duurder zonder echt veel beter te zijn,een klein beetje beter misschien wel.

justwilliam
28 februari 2010, 17:28
ja dat is heel normaal. ook als je langer speelt, maar in een week veel meer speelt dan normaal krijg je last.

na een paar maandjes heb je een mooi eeltlaagje, hangen er velletjes en op goeie dagen zie je zelfs de snaar in je vingertop gegraveerd staan :)

Ohh fijn om te horen :p, af en toe hoor je schuil geluid omdat ik verkeerd druk ofzo..:???:


Je moet weten dat op dit forum zelfgemaakte foto's altijd erg gewaardeerd worden!;-)

Volgende keer maak ik een foto :d

justwilliam
28 februari 2010, 17:42
-Sorry voor 2x post-

Telkens wanneer ik een akkoord probeer te spelen hoor je schuil geluid, of hoor je de klank niet goed. Dit ligt waarschijnlijk aan mezelf, maar hoe kan ik dat zo veel mogelijk voorkomen ? :???:
Want het is nogal vervelend wanneer ik akkoorden probeer te oefenen.

Ik heb pas sinds gister de gitaar, en ben vanochtend pas begonnen met echt leren spelen :)

Muzieknono
28 februari 2010, 17:48
Let er op dat je je vingers goed neerzet, hier heeft je duim ook mee te maken.
Pas op wanneer je geen les neemt dat je e.e.a. niet verkeerd aanleerd.
En verder oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Mvgr. Dirk Jan :B

vederlicht
28 februari 2010, 22:45
Ik weet niet hoe je aan het leren bent maar je moet oppassen dat je jezelf geen verkeerde technieken aanleert. Als je gitaarspelen leuk blijft vinden, ondanks heel lang pijnlijke vingers, is het te overwegen om les te nemen.
Je kunt jezelf heel veel aanleren, zeker als je behoorlijk muzikaal bent. Op termijn, na jaren zul je toch waarschijnlijk merken dat je techniek tekort komt. Dat je b.v. snelheid/tone of overzicht en samenhang mist.
Zelf speel ik al bijna 50 jaar gitaar, heb veel geleerd in de praktijk door met anderen (in bands) samen te spelen en veel, heel veel te oefenen en zelf uit te zoeken. Toch vind ik het jammer dat ik geen les heb gehad omdat ik vaak mis wat ik hierboven beschrijf. Ik heb wel jarenlang piano-les gehad, klassiek met 2 uur per dag studeren. Nu improviseer ik alleen nog en dat gaat veel makkelijker omdat ik qua techniek en muzikale kennis (w.b. de piano) een goede basis heb gehad. Blijft staan dat als je plezier blijft houden in "zelfstudie", je dat zeker moet blijven doen.
En verder....ik sluit me helemaal aan bij de vorige schrijvers....oefenen, oefenen en dat doet pijn aan de vingers...:???: dat eelt moet groeien! Je bent eigelijk een vak aan het leren en dat kost bloed, zweet en tranen.
veel succes en vooral plezier!!!!
Vederlicht

ekopp
1 maart 2010, 14:56
Het is uiteindelijk toch iets anders geworden! :)

Cole Clark FL2AC, was iets prijziger maar klinkt veel en veel beter. (Volledig solid) http://www.coleclarkguitars.com/images/products/thumbsBig/FL2BUNYASide.jpg
Daarbij nog een leuke versterker uitgezocht.

Alleen wat m'n probleem nu is, ik krijg zo snel last van m'n vingers :noob:
Is dit normaal wanneer je begint ?
Gefeliciteerd, een hele goede keus. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat voor vele jaren. Behoudt ook nog eens zijn waarde.
Mijn zoon heeft enkele weken geleden de Cole Clark FL2A gekocht. Echt een hele goede gitaar met een ontzettend mooie klank. Tenminste, als je daar van houdt natuurlijk.
Pijnlijke vingers hoort er ook bij. Bij Rigo (mijn zoon dus) begint nu flink eelt te komen, maar ook dat valt er zelfs af en toe af als hij heel veel speelt. Pas op voor vochtige vingers, dan heb je het nog eerder!

Gr. Erik

justwilliam
1 maart 2010, 20:26
Heel erg bedankt voor alle ondersteuning & hulp. (Dat waardeer ik echt) :)

Mijn probleem is namelijk dat ik weinig tijd heb voor lessen, mijn schooldagen zijn namelijk van half 7 's ochtends tot half 7 's avonds. daarna heb ik training dat nogal vermoeiend is, en om daarna nog te lessen lijkt me...:noob:

Natuurlijk begrijp ik het over de techniek, maar om nog lessen te volgen is bijna onmogelijk. Tenzij ik op Zaterdag middag & zondag wat bij leer.
Zou dat voldoende zijn om echt goed te kunnen gitaar spelen ?
Ik ben nogal leergierig & redelijk muzikaal..

Op de piano heb ik wel alles zelfstandig geleerd, en vaak krijg ik daar complimenten over. Misschien dat ik pas een half jaar speel, maar vaak krijg ik te horen van personen die les hebben en langer spelen dat ik wel wat beter speel :) Kan ook vooral liggen aan de tijd dat ik er in (bestede).
Niet dat ik volledig nu alles improviseer maar dat gaat toch al redelijk.

Maar goed bij de gitaar heb ik dus wat meer moeite.
Mijn probleem is vooral dat ik nogal rare klanken & raar geluid hoor wanneer ik akkoorden probeer te spelen. Hier word ik nogal gefrustreerd & chagrijnig over en word het spelen nogal erg vervelend.
Gelukkig dat ik hier een beetje om raad kan vragen, dus alle tips zijn welkom. :) Natuurlijk is het ook een manier wat je zelf fijn vind spelen maar goed mij lukt het duidelijk niet.

Kan het trouwens misschien ook aan mijn plectrum liggen ?
Bij de winkel mocht ik een stuk of 20 pakken omdat we een goede deal hadden gemaakt :D

--------------------------------------------------------------------------
Nog even iets leuks:

Afgelopen zaterdag ben ik met mijn vader naar "De" muziekwinkel geweest.
De eigenaar daarvan had in 1986 een piano naar ons huis gebracht dat hij zich nog heel goed kon herinneren. Mijn vader was toen net begonnen met een audio-bedrijf dat nu nog steeds bestaat. :) Natuurlijk is het bedrijf nu verder ontwikkeld in bekendheid & kwaliteit ect.

Mijn vader had 2 kabels meegenomen met de goede aansluitingen van de gitaar en versterker, om ze daar even te laten horen.

een kabel daarvan is de: The integration (Lava) 5.0M VDH -->> van den Hul <<-- Mijn achternaam. :) Daarmee speelt Pink Floyd. (herkennen jullie miss.)

andere kabel is de: The second 5.0M VDH Daarmee speelt eric clapton, waarschijnlijk dat jullie die wel herkennen ?

Maar goed beide kabels hebben we daar achtergelaten uit dank voor de gitaar & versterker. (Gelukkig had hij flinke korting gegeven :D)
Later zou ik nog een Plectrum krijgen dat velen maler beter klinkt & speelt dan dat ze die daar origineel hebben.

*Sorry voor het lange bericht

Muzieknono
2 maart 2010, 07:08
Blijf er op letten dat je je vingers goed plaatst, sla vervolgens elke snaar afzonderlijk aan om te horen of ze helder klinken en speel vervolgens op normaal tempo.
Zeker in het begin is het niet vreemd als je er af en toe naast pakt, zeker als het wat sneller gaat.
Vergeet niet dat in tegenstelling tot piano, beide handen iets kompleet anders doen, dat vergt tijd en oefening.
Wat je mist als je geen les neemt zijn de kleine foefjes, grepen die je ook op een andere manier kunt pakken zodat overgangen makkelijker worden.
Een goede site waar ik veel aan heb gehad en welke ook alternatieven in vingerzetting bieden is, akkoord.be.
Probeer anders eens kontakt te zoeken met mensen die al wel langer spelen en die wel les nemen, samen spelen is leuk en je leert er ontzettend veel van.
Plaats desnoods een oproep ergens.
Het is natuurlijk niet zo dat omdat je jezelf piano hebt aangeleerd, dat met de gitaar ook zo zou moeten, wellicht zit dit in je onderbewuste opgesloten en wil je het persé jezelf leren omdat je anders het gevoel hebt dat je faalt.
Sta open voor alle mogelijkheden en maak gebruik van alles wat je verder kan helpen, maar vooral geniet van elk moment met je instrument, het einddoel zul je namelijk nooit bereiken, dus geniet van de weg die je volgt en blijf leergierig.
Mvgr. Dirk Jan :B