PDA

View Full Version : Dilemma (2x12).



Braindead
6 februari 2010, 13:22
Een paar jaar terug ben ik overgestapt op een 2x12 omdat dat met v30's al lekkerder klonk dan een 4x12 met g12t75. (En natuurlijk 10 keer makkelijker is met vervoer) Nu echter in de oefenruimte speel ik telkens over eens 4x12 omdat ik mezelf dan beter hoor. De 2x12 blaast in de band min of meer onder me door. Ik heb hem al wel eens hoger gerzet maar dat leek weer totaal anders te klinken.Echt irritant. Dilemma dus, wat te doen....

Ik zat er aan te dneken om een 2de 2x12 te kopen en die op mijn 2x12 te zetten. Maar ja, hoe gaat dat klinken? Daarnaast dus het kostenplaatje. Of toch een 4x12 nemen... Wat zijn jullie ervaringen? want ik weet bijna zeker dat meerder mensen dit aan de hand hebben gehad.

Mr. Dynamite
6 februari 2010, 13:26
met een extra kast erbij ga je je zelf natuurlijk wel beter horen, hoeveel zou ik niet weten.

Wat je ook kunt proberen, een setje beamblockers kopen en deze voor de speakers plaatsen, zo word het geluid wat meer gespreid. Dit kost ook niet zo dramatisch veel. ;)

Braindead
6 februari 2010, 14:44
Ja, beamblockers. Wat ik wel minder vind is het idee om zelf in die box bezig te gaan. Ik laat dat liver aan professionals over. Ik vroeg me af of er hier ook mensen ervaring hebben met 2 2x12's en hoe dat bevalt itt 4x12. Ik speel trouwens Rock-Metal

tillens
6 februari 2010, 14:52
en met hoeveel gain speel je? hoe meer gain, hoe minder hoorbaar op den duur...

Geoffrey
6 februari 2010, 15:01
Je rug zal je dankbaarder zijn met een tweede 2*12 ipv een 4*12!! ;)

Als je twee (degelijke!!) 2*12 cabs hebt in plaats van één 4*12, mag je dat gezwets van tafel vegen dat een 4*12 meer punch, laag,.. heeft.

Een 4*12 is nutteloos veel heffen en sleuren!

dml
6 februari 2010, 15:42
Een 4*12 is nutteloos veel heffen en sleuren!

Maar het staat wel veel stoerder en cooler. Plus je gaat er ook beter en vooral sneller door spelen, net als met blauwe ledjes.

Braindead
6 februari 2010, 15:42
Veel gain gebruik ik niet. Zeker niet teveel. Ik speel een mesa 2x12.

Tja, ik denk dat je dan ook wel in de buurt van een 4x12 moet komen qua punch. Mijn mesa heeft ook best wel aardig laag, niet minder dan een 1960 in ieder geval. Het gaat qua sound ook niet erom dat ik niet hoorbaar ben in de mix maar meer erom dat het geluid zo laag onder je heen blaast. Je moet dan verder voor je amp staan om in de goede straal te staan zeg maar.

Trouwens, nog een vraagje. Mijn mesa is 8Ohm maar veel 2x12's 16. Moet je er dan een aansluiting bij laten zetten ofzo? (tenzij ik nog een mesa neem maar ik wilde eigenlijk wel iets anders om toch een klein verschilletje te hebben.

Geoffrey
6 februari 2010, 16:45
Probeer anders eens om je cabinet op zn zijkant te plaatsen..


Maar het staat wel veel stoerder en cooler. Plus je gaat er ook beter en vooral sneller door spelen, net als met blauwe ledjes.

Een pijnlijke rug staat inderdaad zeer stoer! :dontgeti:

casper innosence
6 februari 2010, 16:50
Probeer anders eens om je cabinet op zn zijkant te plaatsen..



Een pijnlijke rug staat inderdaad zeer stoer! :dontgeti:

Waar heb je bandleden voor? Ik heb mijn 4x12's NOOOOIT in mn 1tje gesjouwt.. sterker nog, ik was de gene die de bus aan het tetrissen was, de rest sleepte alle spullen er naar toe..

Thiez
6 februari 2010, 16:52
Je kunt ook gewoon wielen onder een 4x12 zetten? En zolang je niet in een 1 mans band zit kan er altijd iemand helpen.
2 keer een 2x12 cabinet sleuren lijkt me net zo erg als 1 keer een 4x12 rijden.

Zelf heb ik momenteel een K&E met flightcase op wieltjes (die ik overigens NOOIT alleen uit de auto pak). Maar ik zie daarmee meer af dan de andere gitarist met een 4x12 marshall kastje wat maar 6 kg zwaarder is dan mijn 2x12 K&E zonder flightcase.

Ik zit zelf ook een beetje te twijfelen of ik over ga stappen naar een 4x12 of dat ik naar 2 2x12 kasten ga.
Makkelijk aan 2 2x12 kasten is dat je in kleine kroegjes 1 cab kunt pakken en in grotere kroegen of zalen er 2 kunt pakken. Ook heb je de mogelijkheid om 2 verticale 2x12 kasten te nemen en deze beetje onder een hoek van 45 graden te zetten. Meer spreiding is er in mijn ogen niet mogelijk ;)

Geoffrey
6 februari 2010, 17:00
-Mijn muziekkamer is niet op het gelijkvloers.. dus is het makkelijker om een 2x12 naar boven te sleuren langs de trap.
-Het is makkelijker om zelf je materiaal te kunnen verplaatsen, dan dat je steeds hulp moet vragen.
-je kan makkelijk een plaat met vier wielen er onder maken voor je 2x12, of er wielen onder zetten.
-...

Thiez
6 februari 2010, 17:15
Jah ok de trap op moet ik je gelijk in geven. maar ik heb thuis gewoon oefenversterkertje dus mijn repetitie spul blijft gewoon beneden staan.
Ik wilde alleen maar aantonen dat het heel erg uitmaakt WAT voor 2x12 je hebt en WAT voor 4x12 je neemt.

K&E is een tamelijk zware 2x12 en dan zeker nog met die flightcase er omheen gaat hij toch richting de 45 kg. Die til ik ook liever met 2 personen uit de auto dan alleen ;)

Het is maar net wat je fijn vind qua sound en wat je makkelijk vind. 1 keer lopen met een 4x12 of 2 keer gaan lopen met een 2x12.
Momenteel maakt het voor mij niet gek veel verschil. Het is even uit de auto pakken en dan stapel ik het allemaal op elkaar (cab, amp, effecten, gitaar) en rijd het zo in een keer naar binnen.

Jorikjet
6 februari 2010, 17:27
wat je ook kunt doen is een 2x12 op zijn kant zetten. isie in de hoogte gelijk aan een 4x12. zo doe ik dat met m'n orange ppc212 vaak :)

guitarguru
6 februari 2010, 19:37
wat je ook kunt doen is een 2x12 op zijn kant zetten. isie in de hoogte gelijk aan een 4x12. zo doe ik dat met m'n orange ppc212 vaak :)

Ja natuurlijk, simpel toch...... dan heb ik voor de bovenste speaker nog een beamblockert.

the sure thing
6 februari 2010, 21:18
Een flightcase maken en je 2x12 erop zetten EN een beam blocker.... Mijn amp kon daardoor in volume flink naar beneden omdat ik mijzelf errug goed hoor!

Braindead
6 februari 2010, 23:34
Bedankt voor de reacties. Tja die van de 2x12 op zijn kant zetten vind ik wel geniaal. Hoe dom eigenlijk ook dat ik dat zelf niet bedacht heb.... tssss maar ja ik heet ook Braindead he!:D. Ga ik dus proberen.
en verder lijkt het me geen optie om de bandleden uit te nodigen om voor elke repetitie mijn box in te komen laden. Ze zijn best tof maar het houdt ergens op natuurlijk. En mijn vriendin is ook niet echt ala Lara Croft wat dat betreft...

Beamblocker vind ik ook een goed idee maar ik blijf echt met mijn poten uit mijn cabs. Pickups vervangen en kabels solderen prima allemaal maar ik ga niet met boxen rommelen.

the sure thing
7 februari 2010, 08:37
... Beamblocker vind ik ook een goed idee maar ik blijf echt met mijn poten uit mijn cabs. Pickups vervangen en kabels solderen prima allemaal maar ik ga niet met boxen rommelen. ???? Ik denk dat het plaatsten van een beamblocker eenvoudiger, makkelijker, simpeler is dan het vervangen van een element! Misschien zelfs nog wel sneller ook!!!! Bij een beamblocker hoef je letterlijk alleen wat schroeven los en weer vast te draaien, meer niet.

guitarguru
7 februari 2010, 14:12
???? Ik denk dat het plaatsten van een beamblocker eenvoudiger, makkelijker, simpeler is dan het vervangen van een element! Misschien zelfs nog wel sneller ook!!!! Bij een beamblocker hoef je letterlijk alleen wat schroeven los en weer vast te draaien, meer niet.

+1!! Als je pickups kunt/durft vervangen, is dit een piece of cake. Kan weinig fout gaan hoor. Lijkt me een kwestie van drempelvrees.