PDA

View Full Version : Jazz tone



kuk
6 februari 2010, 09:07
Om mijn solo's wat extra dimensie te geven zoekt ik een geschikt effect(pedaal).Ik speel enkel jazz.
Tips?

Bolder
6 februari 2010, 10:16
Chorus? Ibanez Stereo Chorus vond ik altijd erg mooi klinken.
Anders moet je een héél klein beetje, maar ook echt heel erg klein beetje oversturing op je geluid doen, dat is wat jazzisten distortion noemen..

kuk
6 februari 2010, 11:34
Ik heb een EH Small Clone en het is er direct over,zels bij minimale selectie van de knoppen.
Een DS1 heb ik ook nog,daar lukt het niet.Bij pedaalindruk is er direct teveel volumeverschil(tevens knoppen bijna allemaal toe)l...

munkie
6 februari 2010, 11:49
Mooi galmpje wil ook nog wel eens helpen. De meeste veergalmen in gitaarversterkers ben ik niet zo weg van. In mijn Roland Cube 60 zit een redelijke digitale galm. Delay is ook leuk a la Pat Metheny.

Jorikjet
6 februari 2010, 11:55
kleine echo zal wel wat doen :ok:

kuk
6 februari 2010, 12:19
:ok:Thks guys

EuroCinema
6 februari 2010, 12:58
Wat ik heel mooi vind is hoe Bill Frisell een volumepedaal en een delay combineert, heel atmosferisch zonder de jazztoon aan te tasten. De Line 6 echo park heeft ook een stand die die sound maakt: aanzwellen en echo.

Chorus is een beetje üit de gratie, zelfs Scofield raakt de zijne nog nauwelijks aan...

Een DS-1 is ook wel heftig voor jazz (al komt Stern er goed mee weg). Ik zie nog steeds veel jazzers met een RAT, zoals Scofield ook lang gebruikt heeft, voor een klein randje distortion.

Alles bij elkaar denk ik dat je van een delay het blijst wordt, dit hoor je ook veel bij jongere jazzgitaristen als Rosenwinkel.

telecastermaster
6 februari 2010, 14:35
Ik heb geen verstand van jazz, maar is een EQ-pedaal niks? Kun je een beetje mid-boost geven wat warmer en voller klinkt en gehoorsmatig ook luider lijkt te klinken.

Rinze
6 februari 2010, 15:01
Compressor?

kuk
6 februari 2010, 20:04
Zou een Wha Wha iets kunnen zijn?

Bolder
6 februari 2010, 20:22
voor jazz? zou leuk kunnen zijn, ik zie het weinig mensen doen. Ik zie jazzisten bijna nooit effecten op hun geluid doen..

jutter
6 februari 2010, 20:24
Ik heb geen verstand van jazz, maar is een EQ-pedaal niks? Kun je een beetje mid-boost geven wat warmer en voller klinkt en gehoorsmatig ook luider lijkt te klinken.

Ik vind dit de oplossing. Op mijn strat, eric clapton signature, zit ook een midboost(25db) en daarop kun je hele goede jazzsound uithalen.

Vadim
6 februari 2010, 21:47
Ik gebruik vaak mijn Boss DD7 op standje analoog en dan alles vrij minimaal. Dat geeft wat extra diepte in je solo's, maar bij bebop dingen kan je dat beter niet doen, want dan wordt het een brei van geluid. Ik las net dat niemand meer een chorus gebruikt, maar ik denk dat het wel heel mooi kan zijn als je er een beetje chorus overheen gooit. Zeker in begeleiding. Ook is het wel mooi als je een randje aan je sound hebt. Ik ben teruggegaan van flatwounds naar roundwounds, omdat er bij mijn gitaar dan een mooi randje aan het geluid komt. Niet zo'n randje die je bij distortion krijg, maar iets natuurlijker of in die richting :dontgeti:

terrasbeest
6 februari 2010, 23:44
voor jazz? zou leuk kunnen zijn, ik zie het weinig mensen doen. Ik zie jazzisten bijna nooit effecten op hun geluid doen..

Ik vind effecten voor jazzgitaristen ook niks. Ik zou mss meer waardering kunnen hebben voor de ' modernere' gitaristen mochten ze die effecten achterwege hebben gelaten. Ik kan echt niet lang naar bvb Scofield blijven luisteren zonder dat z'n tone mij op de zenuwen begint te werken, alhoewel ik 'm een goeie gitarist vind.Een klein beetje reverb is al voldoende.
Ik heb trouwens de indruk dat het gebruik van effecten op de terugweg is,zonder dat er wordt teruggegrepen naar de 'klassieke" tone.

Jazzers zijn IMO wss van alle gitaristen het meest bezig met hun klank.

Dit vind ik persoonlijk erg goed klinken ( vanaf ong 00.30 ) akoestisch bijna :
http://www.youtube.com/user/JimmyBrunoJazz#p/u/4/Io5PltqVCd4

of :

http://www.youtube.com/watch?v=SbkE7c-YAFU

kuk
7 februari 2010, 13:50
Ik heb mijn full humbucking pickup(no tone control) eens gebruikt op mijn fat strat en de solo's zijn merkelijk beter van sound...

kuk
7 februari 2010, 14:14
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.jimdunlop.com/files/1153353798_MATCH_PIK_448_GRP_463X342.jpg&imgrefurl=http://www.jimdunlop.com/index.php%3Fpage%3Dproducts/pip%26id%3D37%26pmh%3Dproducts/capos&usg=__WwxRIrhk_xV4S3lCA67Q8suYdNs=&h=342&w=463&sz=12&hl=nl&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=fbXaptoj7YiRuM:&tbnh=95&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3Ddunlop%2Bmatch%2Bpik%26hl%3Dnl%26rls% 3Dcom.microsoft:nl-be:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7ACPW_nlBE355BE356%26sa%3DN%26 um%3D1

barno
7 februari 2010, 14:22
at terrasbeest, thx voor die bruno oberg filmkes: geniale stuff

terrasbeest
7 februari 2010, 15:02
at terrasbeest, thx voor die bruno oberg filmkes: geniale stuff

Yep, zo samen gezellig wat spelen. Muzikanten, he.....

sjaak1990
7 februari 2010, 15:02
Halshumbucker>compressor(beetje boost settings)>amp die netnet clean blijft bij normale aanslag en bij harde aanslag net overstuurd>chorus>delay. Vind ik het lekkerst.

Bolder
7 februari 2010, 22:24
Halshumbucker>compressor(beetje boost settings)>amp die netnet clean blijft bij normale aanslag en bij harde aanslag net overstuurd>chorus>delay. Vind ik het lekkerst.

Zonder die chorus en delay vind ik hem het lekkerst :)

Antoon
8 februari 2010, 01:02
Ik weet ook niet of ik zo gecharmeerd ben van dat 'elitaire' akoestische randje dat veel van die Euro jazzers tegenwoordig hebben. Dat irriteert mij nou enorm (hoewel alles blijft natuurlijk beter dan dat duffe Polytone geluid dat je op de conservatoria vroeger eringeramd kreeg waarbij je gitaar als een of ander stom keyboard gaat klinken). In plaats van je versterker als een dood ding te gebruiken blijf ik erbij dat het met een buizen fender combo dat op het randje van oversturen staat ZONDER reverb het het beste en het meest expressief klinkt. P90 of PAF type maakt mij niet zo veel uit. Ik zag vanmiddag nog een bekende Nederlandse jazz gitarist spelen en zat me de hele tijd af te vragen hoe goed dit toch zou klinken als hij op een Telecaster en klein Fender combo zou spelen..

EuroCinema
9 februari 2010, 11:36
Ik vind effecten voor jazzgitaristen ook niks. Ik zou mss meer waardering kunnen hebben voor de ' modernere' gitaristen mochten ze die effecten achterwege hebben gelaten. Ik kan echt niet lang naar bvb Scofield blijven luisteren zonder dat z'n tone mij op de zenuwen begint te werken, alhoewel ik 'm een goeie gitarist vind. Een klein beetje reverb is al voldoende. Ik heb trouwens de indruk dat het gebruik van effecten op de terugweg is,zonder dat er wordt teruggegrepen naar de 'klassieke" tone.


Ik weet ook niet of ik zo gecharmeerd ben van dat 'elitaire' akoestische randje dat veel van die Euro jazzers tegenwoordig hebben. Dat irriteert mij nou enorm (hoewel alles blijft natuurlijk beter dan dat duffe Polytone geluid dat je op de conservatoria vroeger eringeramd kreeg waarbij je gitaar als een of ander stom keyboard gaat klinken). In plaats van je versterker als een dood ding te gebruiken blijf ik erbij dat het met een buizen fender combo dat op het randje van oversturen staat ZONDER reverb het het beste en het meest expressief klinkt.

Ik zie er eigenlijk bijna geen trend of ontwikkeling in, heel veel individuele gitaristen doen hun ding en zoeken hun eigen sound, en dan is het ook nog afhankelijk van de setting. De ene keer zie je Scofield recht de Vox in, de andere keer met twee pedaalborden. Van Ruller idem dito. Bernstein zit in de ene scene in Manhattan en gebruikt niks, Ribot in de andere en die sleept een halve gitaarwinkel mee.
Scenes of opleidingen die vinden dat een jazzgitaar een bepaalde sound moet hebben, begrijpen naar mijn bescheiden mening weinig van jazz. ELKE grote jazzmuzikant heeft zich onderscheiden door een eigen sound en stijl. Deze muziek draait om het laten horen van je eigen stem, niet om conformisme en conservatie. Vind ik dan.

hezz
9 februari 2010, 13:43
Ik zie er eigenlijk bijna geen trend of ontwikkeling in, heel veel individuele gitaristen doen hun ding en zoeken hun eigen sound, en dan is het ook nog afhankelijk van de setting. De ene keer zie je Scofield recht de Vox in, de andere keer met twee pedaalborden. Van Ruller idem dito. Bernstein zit in de ene scene in Manhattan en gebruikt niks, Ribot in de andere en die sleept een halve gitaarwinkel mee.
Scenes of opleidingen die vinden dat een jazzgitaar een bepaalde sound moet hebben, begrijpen naar mijn bescheiden mening weinig van jazz. ELKE grote jazzmuzikant heeft zich onderscheiden door een eigen sound en stijl. Deze muziek draait om het laten horen van je eigen stem, niet om conformisme en conservatie. Vind ik dan.

Mooi geschreven! Moest even gezegd worden.

almarvk
9 februari 2010, 14:10
Deze gaat naar effecten.

sjaak1990
9 februari 2010, 15:56
Zonder die chorus en delay vind ik hem het lekkerst :)

Allebei subtiel voegen een extra dimensie toe aan het geluid voor mij.

Ik heb ook een hekel aan dat akoestische jazz geluid, moet gewoon lekker dik zijn.

Comfortably Daniel
9 februari 2010, 20:08
Een korte echo kan inderdaad net even wat ruimte aan je sound geven. Zou ik zeker proberen...maar wel analoog hè. Een compressor zal ook goed werken om een iets andere sound te creëren.

pauld
10 februari 2010, 19:10
http://www.youtube.com/watch?v=YTYrum9NtHU

SG met slide

EuroCinema
10 februari 2010, 21:02
Ja die is lekker hoor! Die hele cd (Guitars van McCoy Tyner) is de moeite waard, met Trucks maar ook heel veel andere topgitaristen.

dunnoaname
11 februari 2010, 13:27
Zelf gebruik ik met jazz maar een paar effecten:

Vaak een Fulldrive of Rat voor een heel klein randje en flinke boost om boven de bigband uit te komen. Voor een aantal funk solo's gaat de gain wat omhoog.

Voor moderne dingen delay om pad-sounds te maken. Werkt goed met volume swells.

Soms een Boss CE-2 chorus, maar dat heeft wel een ontzettende jaren 80 fusion sfeer, dus niet altijd geschikt.

Dirtypool
13 februari 2010, 12:17
Kuk, wat voor jazz hou je eigenlijk van?

http://www.youtube.com/watch?v=7uc4KmAioJ4 ikzelf hou van het lcht overstuurde geluid van een buizenamp.
Dupont maakt een kopie van Django's amp
en deze ook:
http://www.pechealamouche.ch/pechealamouche/index.php/en heb je een iets andere benadering dan doorsnee

terrasbeest
13 februari 2010, 12:40
Kuk, wat voor jazz hou je eigenlijk van?


Dat is 'de vraag' natuurlijk.

Dirtypool
13 februari 2010, 13:25
http://www.youtube.com/watch?v=Cj_TOEXkH_Q hier nog een opname van Django waar je goed dat wat schorre geluid van een buizenampje kan horen.
Super imho, niet te clean, geen gruwelijke chorus ( yaak) , maar ja, ieder zijn smaak he :-)
Pass of Benson op zn tijd vind ik ook wel lekker hoor

Dirtypool
13 februari 2010, 13:26
Oh ja, en wat voor gitaar/amp heb je?
1 of 2 humbuckers of juist P90?